Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:14:
die gelijkrichter met 4 dioden is de bruggelijkrichting.
Ik vermoed dat trafo = transformator?
Maar, als je een transformator zonder ingaande spanning hebt, hoe kan je dan een elektromagneet maken van de primaire spoel? Dat gaat dus niet he.
Maar als je spanning zet op de primaire spoel, dan heb je zoieso een spanning in de secundaire spoel. Tenzij; je de kern onderbreekt; je DC over de primaire spoel zet. Als je DC over de spoel zet zal er 1 keer een spanning ontstaan in de secundaire spoel, daarna is er geen fluxverschil meer en zal er dus ook geen spanning onstaan in de secundaire spoel.
Sorry, ik had mijn tekst verkeerd vet gemaakt. Het moest zo staan: zonder ingaande
wisselspanning werkt een trafo (is idd transformator) niet. Hierbij bedoelde ik de traditionele transformator met 2 spoelen en een kern.
Dit komt namelijk dat de energie wordt doorgegeven doordat er een magneetveld wordt opgewekt in de kern. Dit magnetische veld wekt weer een stroom op in een spoel,
als het veld verandert! De zogeheten flux verandert dan.
Maar met een gelijkspanning verandert het magnetische veld niet, waardoor er ook geen spanning in de secundaire spoel wordt geïnduceerd. (= opgewekt) Toch staat er dan spanning op de primaire spoel.
Het schuin gedrukte in de qoute is dus niet helemaal waar. Er ontstaat bij het inschakelen idd een piekje (dat zeg je zelf ook al), maar daar hebben we in deze toepassing niks aan.
Nu weer terug ontopic?
[
Voor 10% gewijzigd door
DrivinUCrazy op 27-05-2005 15:40
]