Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] ccfl op batterijen

Pagina: 1
Acties:

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
Mijn vriend heeft een klein rc autotje met accu enzo en nu dachten we der moet neon onder kome...
maar hoe doen we dit? accu is maar 7.4 volt. Na wat brainstormen dacht ik dat een 9 volt blokje + 2 1,5 v penlites 12 v samen zijn. Mijn vraag is gaat dit ?

Verwijderd

Ja het zou kunnen, sluit je ze in serie aan heb je voldoende spanning.

edit:

maar dan heb je kans dat je je Auto-tje ook 12v meegeeft ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 18:35 ]

Verwijderd

sow? Loopt ie wat harder >:)

• Johnsel
nee, ccfl komt gewoon apart op die batterijen, met transformertje er nog aan enzo...
serie is toch batterij 1 plus naar - van batterij 2 + van batterij 2 naar min van 3 en plus van 3 naar - van 1 he? ff voor de zekerheid...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/illus.jpg

:x , was even 900kb

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 18:45 ]

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

houd er wel rekening mee dat je het 9 volts blokje veel sneller leeg trekt dan de penlites wat weer voor spannings verschillen zorgt tussen de batterijen en ze nog minder lang mee gaan.

Het beste kun je gewoon allemaal de zelfde type accu cellen aan elkaar koppelen. Zoals bv 8 penlites. houd hierbij wel rekening mee dat batterijen niet continu de zelfde spanning af geven. In werkelijkheid zal je een spanning van ongeveer tussen de 13 en 8 volt hebben. Je moet gewoon maar even kijken bij welk voltage de ccfl nog werkt. Als het niet goed werkt zal je toch iets meer electronica nodig hebben om een mooie stabile 12v lijn te krijgen. Succes! :D

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Pak een aantal ledjes en bijbehorende weerstanden en een plexi buisje. Schuur het plexi buisje op en plaats de ledjes erin.

Voordeel hiervan is dat het veel minder stroom vreet dan een neon-achtige buis...

• Johnsel
ok bedankt k ga het proberen,
als t lukt volgen foto's nog vnaaf ;)

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:50

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Gr0wLiThE schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:54:
Pak een aantal ledjes en bijbehorende weerstanden en een plexi buisje. Schuur het plexi buisje op en plaats de ledjes erin.

Voordeel hiervan is dat het veel minder stroom vreet dan een neon-achtige buis...
Lijkt mij ook het slimst. Zo'n buisje neemt als snel een half Ampere. Op een batterijtje gaat ie dan niet erg lang mee.

Ik heb bij mijn broertjes rc car 5 LED's van 5000mcd gedaan en dat ziet er erg wel heel vet uit.

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 20:40

AJK

...

ik heb vorige week tijdens een week je weg met school iedere avond een paar uur met een ccfl gezeten op een 9v blok werkte prima( stroom was uit) zeker 10 uur plezier gehad fan in serie er bij en meteen een ventilator :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Een step-up convertortje wordt doorgaans voor zoiets gebruikt (DC naar hogere DC), dat is een soort geschakelde voeding zoals een PC voeding (daar is het stepdown).
Toevallig is zo'n invertor voor een ccfl een step-up convertor, van 12V naar een 800tal volt. Door wat aan de instelling van de invertor te prutsen ( weerstandjes en/of Ctjes aanpassen) kan je heel waarschijnlijk al een goed resultaat krijgen op de 7.4V van je accu (het zal wel ietsje minder fel zijn ws).
DISCLAIMER: ook al is die 800V niet dodelijk in de meeste omstandigheden, toch is het een risico om ermee te prutsen. Enkel doen op eigen risico en als je zeker bent van jezelf.

@erikje: lijkt me iets veel. Weet je dat je met een gewone ampémeter die stroom niet kan meten, dat verklaart ws die hoge waarde.

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 25-05-2005 19:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Een tweaker wil dit waarschijnlijk niet horen ,maar die dingen zijn gewoon te krijgen. Vriend van me heeft het gewoon op zijn servo accupack. >:)

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:27
Je kan ook even naar de bouwmarkt gaan, daar hebben ze 12v batterijen met 23 ampere. Het zijn niet van die super grote batterijen. Deze batterijen worden namelijk voor deurbellen of alarmsystemen gebruikt. Je kan er leuk mee spelen. Ik had gisteren 30v gekregen door met verschillende batterijen in serie te spelen! >:)

Verwijderd

wss overbodig, maar toch even dit.
In een serieschakeling is de spanning overal gelijk. -> moet zijn: stroom overal gelijk
In een parallelschakeling is de stroom overal gelijk. -> moet zijn: spanning overal gelijk.
Verder zou ik ook een plexibuisje nemen en er led's + weerstanden bijzetten. die leds verbruiken niet meer dan 20mA (wel afhankelijk van type). maar als ik me niet vergis, is 20mA de maximum stroom voor een led.

edit: iemand heeft me hier op een wel heel grove fout gewezen. deze is nu verbeterd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 22:17 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:00:
In een serieschakeling is de spanning overal gelijk.
In een parallelschakeling is de stroom overal gelijk.
Precies andersom, bedoel je. Men neme 2 weerstanden, met verschillende waardes. Zet deze parallel, en de spanning over de 2 weerstanden is gelijk, maar de stromen erdoor verschillen.
Zet de weerstanden in serie, en overal gaat dezelfde stroom, maar over de weerstanden staan er dan verschillende spanningen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 13:50

Brantje

De post is daar >>

Kan er toch ook een travotje er tussen zetten die het op hoogt naar 12V?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ook dit klopt niet. Een trafo (zoals jij die bedoeld) werkt met wisselstroom, en een accu/batterij levert gelijkstroom. (probeer het maar)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:17:
Ook dit klopt niet. Een trafo (zoals jij die bedoeld) werkt met wisselstroom, en een accu/batterij levert gelijkstroom. (probeer het maar)
zet daar een diode tussen en je hebt wel gelijkstroom B)

Hoewel dat niet helemaal zuiver is volgens mij...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het klopt dat je met diodes kunt gelijkrichten. In een zogeheten "gelijkrichter" zitten er namelijk 4.

Maar wat ik bedoelde is dat een trafo zonder een ingaande wisselspanning je alleen een elektromagneet maakt van de primaire spoel. Er komt dan géén getransformeerde spanning uit de secundaire spoel.

[ Voor 4% gewijzigd door DrivinUCrazy op 26-05-2005 17:47 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Dus heb je een geschakelde voeding nodig die de DC spanning aan of uitschakeld, waardoor je wel de spanning omhoog/omlaag kan transformeren. Je PC voeding maakt uit de netspanning een 300tal volts gelijkspanning (230*vierkantswortel2), en deze wordt steeds eventjes op een spoeltje gezet, waardoor je 5/12V bekomt (na stevig filteren), waar je 10tallen ammpéres uit kan trekken.
Google + "buck-boost convertor" levert alle info die je hebben wilt :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

deze dingen zijn gewoon te krijgen hoor, je kan ze krijgen bij pkracing.nl zijn mini ccfl's voor je rc-auto.

Verwijderd

Ik heb eens een glowstrip onder mijn rc auto gebouwd op een 9 volts batterij, misschien dat neon ook nog wel wil werken op 9 volt.

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:52
Hmm, jullie hebben het wel over een klein plexiglazen buisje. alleen waar haal je zoiets?
Aangezien je dan 2 ledjes van 5mm nodig hebt. (voor aan de uiteinden) want dat lijkt mij dan ook wel gaaf om te gaan gebruiken in 1 van mijn toekomstige casemods.

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:19:
[...]

zet daar een diode tussen en je hebt wel gelijkstroom B)

Hoewel dat niet helemaal zuiver is volgens mij...
Dan heb je een enkelzijdige gelijkrichting. Dan zal de negative puls 0 worden. Bij een bruggelijkrichting of een met middenaftakking zal de negatieve puls potistief worden. dan zal je lap niet "flikkeren."

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:46:
Het klopt dat je met diodes kunt gelijkrichten. In een zogeheten "gelijkrichter" zitten er namelijk 4.

Maar wat ik bedoelde is dat een trafo zonder een ingaande wisselspanning je alleen een elektromagneet maakt van de primaire spoel. Er komt dan géén getransformeerde spanning uit de secundaire spoel.
die gelijkrichter met 4 dioden is de bruggelijkrichting.

Ik vermoed dat trafo = transformator?
Maar, als je een transformator zonder ingaande spanning hebt, hoe kan je dan een elektromagneet maken van de primaire spoel? Dat gaat dus niet he. Maar als je spanning zet op de primaire spoel, dan heb je zoieso een spanning in de secundaire spoel. Tenzij; je de kern onderbreekt; je DC over de primaire spoel zet. Als je DC over de spoel zet zal er 1 keer een spanning ontstaan in de secundaire spoel, daarna is er geen fluxverschil meer en zal er dus ook geen spanning onstaan in de secundaire spoel.

Verwijderd

kheb een vriend die onder zijn zeepkist 2 buizen echte neon heeft geplaatst

wel nutteloze deze react van mij

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:14:
die gelijkrichter met 4 dioden is de bruggelijkrichting.

Ik vermoed dat trafo = transformator?
Maar, als je een transformator zonder ingaande spanning hebt, hoe kan je dan een elektromagneet maken van de primaire spoel? Dat gaat dus niet he. Maar als je spanning zet op de primaire spoel, dan heb je zoieso een spanning in de secundaire spoel. Tenzij; je de kern onderbreekt; je DC over de primaire spoel zet. Als je DC over de spoel zet zal er 1 keer een spanning ontstaan in de secundaire spoel, daarna is er geen fluxverschil meer en zal er dus ook geen spanning onstaan in de secundaire spoel.
Sorry, ik had mijn tekst verkeerd vet gemaakt. Het moest zo staan: zonder ingaande wisselspanning werkt een trafo (is idd transformator) niet. Hierbij bedoelde ik de traditionele transformator met 2 spoelen en een kern.

Dit komt namelijk dat de energie wordt doorgegeven doordat er een magneetveld wordt opgewekt in de kern. Dit magnetische veld wekt weer een stroom op in een spoel, als het veld verandert! De zogeheten flux verandert dan.
Maar met een gelijkspanning verandert het magnetische veld niet, waardoor er ook geen spanning in de secundaire spoel wordt geïnduceerd. (= opgewekt) Toch staat er dan spanning op de primaire spoel.

Het schuin gedrukte in de qoute is dus niet helemaal waar. Er ontstaat bij het inschakelen idd een piekje (dat zeg je zelf ook al), maar daar hebben we in deze toepassing niks aan.

Nu weer terug ontopic?

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-05-2005 15:40 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gr0wLiThE schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:54:

Geinig idee. Kun je die plexi buisjes gewoon halen bij de gemiddelde bouwmarkt :? Bij Conrad en Farnell kan ik ze niet vinden.

• Johnsel
Nou, we hebben het vandaag kunnen afmaken... 2x ccfl op 9v + 2x 1,5 is werkend gekregen, nog geen pics, die komen nog, 's avonds hadden we geen zin meer om camera nog te halen. volgende stap is batterijen makkelijker te kunnen vervangen.
Iedereen die heeft gereageerd, veel dank! En pics komen overmorge avond.

• rapture
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Alleen batterijen van dezelfde type gebruikt, dus niet mengen. Anders wordt de ene batterij eerder leeg getrokken dan de andere. Het zal wel werken, maar de 9V-batterijen zullen erg snel leeggaan.

Ik zou een "klein" 12V loodaccutje zoeken, klein is relatief, deze dingen durven wel wat te wegen. Er worden veel loodaccu's die paar jaren in UPS'en hebben gezeten weggegooid. Deze dingen hebben natuurlijk niet 100% hun capaciteit, maar 50 à 80% voor geen geld.

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 28-05-2005 00:04 ]

Pagina: 1