Toon posts:

[XP] Hoe goed inrichten, beveiligen, onderhouden en beheren?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om op een PC Windows XP te installeren. Echter moet ik er zeker van kunnen zijn dat Windows XP daar minstens 2 jaar zonder problemen op kan blijven, helaas kan ik slechts 1x per maand op deze pc dus dan zullen ook de onderhouds en beheerderstaken worden uitgevoerd, de rest van de tijd zitten mijn ouders dagelijks op de pc (meestal een uurtje). Dit systeem is bedoelt voor thuisgebruik. Nu begin ik me af te vragen hoe ik het beste mijn systeem kan inrichten om het 2 jaar lang zonder problemen/vertraing e.d. te laten werken.

Dit is hoe ik mijn systeem nu wil inrichten:

Inrichten:
-Partities-
Maxtor 80 GB HDD,
C: NTFS 20 GB (WINDOWS)
D: FAT32 60 GB (DATA)

C: Hier draait Windows op (C:\WINDOWS), met diverse programma's (Program Files, zie bij Software), ook zullen er Word Documenten op worden gezet. Ik heb gekozen voor NTFS omdat hiermee de beste systeemprestaties kunnen worden neergezet aangezien XP op de NT-kernel is gebaseerd.
D: Hier komt DATA op te staan die los staat van Windows, zoals zip-, setupfiles van software, backups, verzamelde informatie over bepaalde onderwerpen,enz.

Software
- Veiligheid -
1. AntiVirus (=waarschijnlijk NOD32) (Preventie virussen)
2. Zone Alarm (Firewall)
3. Mozilla Firefox (Secure browser)
4. Microsoft Anti-Spyware (Preventie spyware)
- Onderhoud & Beheer -
1. Diskeeper 8 (Defragmentatie)
2. RegSupreme (RegCleaner)
3. Window Washer (TempCleaner)
4. HitMan Pro (Spyware remove)
5. BootVis (Snel Booten)
- Drivers -
1. NVIDIA (Videokaart)
2. Sound Blaster (Geluidskaart)
3. LiteOn (Beeldscherm)
4. 3COM 3C905c-TX (Netwerkkaart)
5. Intel Application Accelerator (Versnellen hardware communicatie)

Eindgebruikers
Software
- Basis -
1. Microsoft Office 2003 (Word-Excel-PowerPoint-FrontPage)
2. MSN7 (MSN Chat)
3. WinRAR (Unrar/unzip/..)
4.Mozilla Thunderbird (Mail Checker)
5.Hotmail Popper (Mail Checker)
- Gebruik: Soms -
1. Download Accelerator Plus (Download Manager)
2. K-Lite Mega Codec Pack (Codecs Installeren)
3. mIRC (IRC Chat Client)
4. Nero 6 (CD/DVD's burnen)
5. Van Dale Woordenboek DU/NL/EN (Woordenboeken)

- Gebruik: Nauwelijks -
1.Alcohol 120% (CD/DVD Emulation)
2.DreamWeaver PACK (Webdesign)
3. Acrobat Reader (PDF Files lezen)
4. WinDVD (DVD's kijken)

Geen Guestaccount omdat, bang, voor incompatabiliteitsproblemen
Services uitschakelen
Visual Effects uitzetten
Batch Clean Up file (Cleanmgr,remove thumbs.db,tmp.log,gid,fts,cnt,old,diz,bak,tmp,chk,dmp,00?,..)
Auto Login XP
Swapfile 256-256
Swapfile opschonen

Maandelijkse Onderhoud:
1. Windows/Office/Software Updates
4. Batch File voor CleanUP HDD (C:\Windows\Prefetch, en tempfiles)
5. Swapfile opschonen en defragmenteren
6. Onderhoud & Beheer programma's uitvoeren
7. Systeem Backup maken met SystemRescue CD en dan over het netwerk transferren + op D schijf zetten (ALLEEN Backup van C:)

Weet iemand voor de rest nog aanvullingen hoe ik mijn systeem kan inrichten/onderhouden/beheren/beveiligen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het lijkt mij veel beter om een c: van 6 gig te nemen en daar ook geen programma's op te zetten, heb je dan problemen kan de c schijf gewoon leeg zonder dat je iets kwijt raakt :)

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

En de 2e partitie kan imho ook best ntfs, als ze geen linux gaan draaien kan dat denk ik best. Evt een remote programma om op afstand te kunnen beheren (natuurlijk wel met een 8+ karakter wachtwoord en 128 bits encryptie).

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS : Dat is inderdaad een goede tip, maar ik heb dan bijv niets meer aan programma's \Program Files\... aangezien de meeste van die programma's zoals Office e.d. aan 't Windows Register zijn gekoppelt, waardoor eigenlijk een reinstall van de applicaties toch nog vereist word na een schone XP installatie.

marcieking: Ik wilde eigenlijk vanaf een andere pc mbv Samba 'deze pc' bereiken, iig bedenk ik me net dat ik dan beter een ftp server op beide pc's kan installeren.
Beheren op afstand, lijkt me ook wel een goed idee.

Nog andere tips? :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:44

DataGhost

iPL dev

voor samba maakt het geen drol uit al gebruik je BeFS :)
verder kan je thumbs.db met een policy uitzetten en ik vind je swapfile wat aan de kleine kant

Verwijderd

Kzou na install van Windows enzow op C:\ een image (*.gho file (NortonGhost)) van C:\ maken.
Als er dan nog wat fout gaat kun je je image terug zetten en heb je in 10 min. een fresh install.

Wel ff opletten dat 'my docs' niet op C:\ staat :)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-04 07:08
waarom zet je de documenten op je OS schijf? Mocht er wat gebeuren en je moet formatteren ofzo, dan ben je al je doc`s kwijt. Ik vind het veel fijner om m`n doc`s van m`n OSschijf/partitie af te houden.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de snelheid hoef je geen NTFS te kiezen. De praktijk wijst uit -bij mij althans- dat FAT32 meestal sneller is als systeempartitie. (Vooral bij wat oudere PC's maakt dit heel veel uit)

Dat neemt niet weg dat NTFS een moderner systeem is en het kan geen kwaad om je OS op NTFS te laten draaien. Verder zou ik de data ook op een NTFS partitie zetten.

Verder hang ik tegenwoordig het less is more principe aan, ofwel zo basic mogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door smvs op 26-05-2005 09:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik kies voor NTFS. Ik denk dat het inderdaad handig en veilig is om een backup te maken van een schone xp installatie met SystemRescueCD

Misschien is het inderdaad slimmer om de Word Documenten op mijn D partitie te plaatsen.

Wat lijkt jullie dan een goede grootte voor mijn swapfile, als alleen de bovenstaande applicaties zullen worden gebruikt en het bovendien zal het draaien op een P4T-E 2GHz, 512 MB RAM ?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gewoon vastzetten op iets als 512 a 1024MB. Ruimte op je disk heb je wel neem ik aan, en dan voorkom je problemen als je ooit es grote documenten of veel apps open hebt. Simpel.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Waarom laat je de swap-file niet gewoon op z'n standaard instellingen staan? XP handelt z'n swap voor normaal gebruik prima.

Zet de hele My Doc's op D:\, verplaats de mail-store daar ook naar toe. Gaat er nu wat mis met C:\, dan heb je alles veilig(er) staan.

Ik zou toch nog eens kijken naar het aanmaken van Limited User-accounts. Voor normaal gebruik is Administrator access nergens voor nodig. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je vaak door het geven van extra rechten op de programma mappen de boel alsnog aan de praat krijgen (of de Run-as functie gebruiken). :)

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-04 12:52
PilatuS schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:03:
het lijkt mij veel beter om een c: van 6 gig te nemen en daar ook geen programma's op te zetten, heb je dan problemen kan de c schijf gewoon leeg zonder dat je iets kwijt raakt :)
Ik gebruik meestal voor een windows xp installatie toch minimaal 10GB. Waarom? Sommige applicaties zijn niet te forceren om op een andere schijf te installeren (voorbeeldje: MSN). Ook wil Windows XP wel eens snel groeien (updates). Verder worden veel bestanden vaak gecached op de C: partitie, vooral wanneer je met grote bestanden gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
Limited User Account aanmaken, hmm denk dat 't voor aardig veel kopzorgen kan zorgen, heb er zelf echter nooit langer dan 2 uur onder gewerkt op mijn eigen pc aangezien ik het al gauw zat werd. Ik ga het iig wel ff proberen om te kijken of er nog wel 'redelijk' (voor mijn ouders) onder te werken valt.

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Mission Impossible?
Waarom maak je idd niet gewoon een Ghost, maar laat je die telkens voor het opstarten/na het afsluiten terug zetten. Je kunt dan ook die ene keer in de week wel een programma aan de ghost toevoegen/verwijderen.

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Da Fox schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:04:
Mission Impossible?
Waarom maak je idd niet gewoon een Ghost, maar laat je die telkens voor het opstarten/na het afsluiten terug zetten. Je kunt dan ook die ene keer in de week wel een programma aan de ghost toevoegen/verwijderen.
Het lijkt me veel makkelijker en sneller om er dan gewoon deepfreeze op te zetten. Met dit progje kan je gewoon alles doen wat je wil (de hele windows directory weggooien e.d.) maar als je de pc opnieuw opstart is alles weer zoals het was. Zeer handig :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 26-05-2005 21:16 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

dit lijkt me duidelijk een geval voor easypp je installeert alle software en alle gebruikers gaan hun gang op de pc, reboot en hij draait weer als nieuw, alle data opslaan op d:

De reboot duurt niet langer als normaal, de gebruiker merkt niks, hij kan niet langzaam worden omdat er nooit wat verandert tenzij je in de installatie modus opstart, hier kan jij dus 1x in de maand eventuele systeem wijzigingen maken, de gebruikers kunnen niks maar dan ook niks verzieken, langzaam maken of anders doen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:23
voor het gemak tweede HDD met data-partitie en "verborgen" ghost/recovery partitie.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
ah, maar met die programma's zal het vast niet mogelijk zijn om software te installeren als dit echt nodig is zonder een reboot?

Ik zoek trouwens ook nog een programmatje die 't mogelijk maakt om een soort backup te maken voor- en na de installatie van een programma, zodat als ik een programma er bijv 2 dagen later afgooi dat ie zeg maar het register en de files op m'n hdd terugzet zoals het 'voor' de installatie van dat programmatje was, zonder dat bijv nieuwe programma's worden verwijderd die ik 'gister' had geinstalleerd. Is dit mogelijk? (Ik weet dat systemrestore zich wel kan herstellen naar een punt van 2 dagen geleden, echter word dan 't _hele_ register inclusief vele files op de hdd teruggezet, en dat wil ik dus niet)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 11:03:
ah, maar met die programma's zal het vast niet mogelijk zijn om software te installeren als dit echt nodig is zonder een reboot?
Bij deepfreeze moet je inderdaad rebooten als je hem wilt ontdooien.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 27-05-2005 11:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een aantal tips:
- Laat niemand *werken* met administrative of power user rechten. Software installeren (gecontroleerd) wel als admin, maar niet werken als admin.
- Gebruik XP SP2 en zet de firewall aan.
- Installeer geen software van Norton
- Ga niet liggen tweaken - Windows XP is geadvanceerd en werkt vrij goed out-of-the-box.
- Gebruik enkel maar NTFS
- Zorg dat je system restore points bestaan en blijven draaien.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-04 12:51

Iavak

no savegame

Geen software van Norton?? Vertel....

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Norton zuigt :P

Wat ik altijd doe is een aparte fat16 partitie maken voor de swapfile. Zo fragmenteert die niet, en fat16 is voor grote bestanden iets sneller dan ntfs (al betwijfel ik of het te merken is :P ). Doe dan eerst de os partitie, dan de swappartitie, en dan de datapartitie. Omdat de os en swap partitie aan het begin van de schijf liggen, werkt dit iets sneller :)

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 27-05-2005 12:55 . Reden: typo ]

Verwijderd

ff een paar dingen over je config:

waarom nero en alchohol, alchohol vind ik te uitgebreid om alleen een cd/dvd te emuleren, je kan hier beter daemon tools voor gebruiken, of je gebruikt alchohol ook om te branden en gebruik nero niet, maar voor de meeste gebruikers is de GUI van nero overzichtelijker dan die van alchohol.

tevens snap ik niet waarom je DAP erop wil hebben, voor een normale gebruiker ga je met dit soort software alleen mar lastiger maken, en zowel profijt zal een normale gebruiker er toch niet van hebben.

tevens zou ik ook bootvis achterwege laten, dit soort onzin proggies hoeven gewoon niet op een normale workstation.

Verwijderd

Topicstarter
kampoe1:
Mijn ouders kunnen geen cdtjes branden zonder Nero, ze vinden andere brand programma's te ingewikkeld. Alcohol 120% word slechts gebruikt om een enkele keer CD/DVD's te emuleren, en ook is 't mij niet gelukt om ze van Alcohol 120% af te krijgen, *zucht*.

Mijn ouders surfen alleen met IE en Firefox, vreemd genoeg springt de downloadsnelheid na 10 minuten downloaden vaak terug van 200 kb/s naar wel eens 40 KB/s wat zeer lastig is als files van 200 MB moeten worden binnengehaald, dit gebeurd in IE en Firefox, ik zie alleen een download manager als een oplossing.

BootVis, ja daar heb je wel gelijk in die gooi ik eruit :)

Verwijderd

Software
- Veiligheid -
1. AntiVirus (=waarschijnlijk NOD32) (Preventie virussen)
2. Zone Alarm (Firewall) ================================windows firewall
3. Mozilla Firefox (Secure browser)
4. Microsoft Anti-Spyware (Preventie spyware)
- Onderhoud & Beheer -
1. Diskeeper 8 (Defragmentatie)============================windows defragmenter
2. RegSupreme (RegCleaner)==============================crapcleaner
3. Window Washer (TempCleaner)===========================crapcleaner
4. HitMan Pro (Spyware remove)
5. BootVis (Snel Booten)================================= niet nodig voor SP2 MS raad het trouwens ook af!
- Drivers -
1. NVIDIA (Videokaart)
2. Sound Blaster (Geluidskaart)
3. LiteOn (Beeldscherm)
4. 3COM 3C905c-TX (Netwerkkaart)
5. Intel Application Accelerator (Versnellen hardware communicatie)

Eindgebruikers
Software
- Basis -
1. Microsoft Office 2003 (Word-Excel-PowerPoint-FrontPage)
2. MSN7 (MSN Chat)
3. WinRAR (Unrar/unzip/..)========================== 7Zip is open source en betere compressie en gratis
4.Mozilla Thunderbird (Mail Checker)
5.Hotmail Popper (Mail Checker)
- Gebruik: Soms -
1. Download Accelerator Plus (Download Manager)========================Grote troep! En er zit al een download manager in Firefox, en geen last van adware ;)
2. K-Lite Mega Codec Pack (Codecs Installeren)==========================FFdshow KLite is eveneens grote troep ivm onnodige zooi in de System32 directory
3. mIRC (IRC Chat Client)
4. Nero 6 (CD/DVD's burnen)
5. Van Dale Woordenboek DU/NL/EN (Woordenboeken)

- Gebruik: Nauwelijks -
1.Alcohol 120% (CD/DVD Emulation)
2.DreamWeaver PACK (Webdesign)
3. Acrobat Reader (PDF Files lezen)
4. WinDVD (DVD's kijken)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 15:51 ]

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:54:
Wat ik altijd doe is een aparte fat16 partitie maken voor de swapfile. Zo fragmenteert die niet, en fat16 is voor grote bestanden iets sneller dan ntfs (al betwijfel ik of het te merken is :P ). Doe dan eerst de os partitie, dan de swappartitie, en dan de datapartitie. Omdat de os en swap partitie aan het begin van de schijf liggen, werkt dit iets sneller :)
Als je een kleine C:\ schijf hebt van zo'n 10 GB, wat voor winst haal je dan met die aparte swap partitie? Gaat windows zo slecht om met die swapfile m.b.t. fragmentatie? Ik hoor heel vaak deze verhalen maar bij de tips van MS ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Kan iemand hier is zijn heldere licht over laten schijnen?

Verwijderd

Topicstarter
_taco_1978: bedankt, wat betreft Diskeeper heb je gelijk, ik las daarnet ook al dat ie eigenlijk gewoon Windows Defragmentatie gebruikt, OokCrapCleaner is super handig, en over dat ACE Mega Codec Pack heb je eigenlijk ook gelijk :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:47:
Limited User Account aanmaken, hmm denk dat 't voor aardig veel kopzorgen kan zorgen, heb er zelf echter nooit langer dan 2 uur onder gewerkt op mijn eigen pc aangezien ik het al gauw zat werd. Ik ga het iig wel ff proberen om te kijken of er nog wel 'redelijk' (voor mijn ouders) onder te werken valt.
een LUA is de belangrijkste beveiligingsinstelling die je kan doen, als ik jou was zou ik dat niet negeren, het enige programma dat je noemt dat admin nodig heeft om goed te werken is hitmap pro, daarvoor kan je een runas shortcut aanmaken.
fat32, bootvis, regsupreme, window washer & download ap is crap in het kwadraat, weg ermee.
Pagina: 1