Toon posts:

systeem wil niet activeren

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakerz!

Ik heb een probleem met het opstarten van een pc na het zelf inelkaar zetten. Ik moet bij voorbaat al zeggen dat ik fairly new ben in de scene. Zelf heb ik misschien pas 5 pcs in elkaar gezet in mn leven maar dat is altijd zonder problemen verlopen.

Nou heb ik mijn vakantiecenten alweer uitgegeven aan een nieuw systeem, of eigenlijk zijn het puur onderdelen. Het gaat om een pentium 4 3.2 MhZ systeem met een 775 socket, 512mb ram, nieuwe kast en SATA schijf. De rest had ik nog.

Nu heb ik alles inelkaar gezet zoals gewoonlijk. Processor, moederbord, voeding, koelertjes, ram, AGP kaartje etc. Het enige probleem had ik met de PWR en LED snoertjes van de kast op het moederbord aan te sluiten omdat de snoertjes niet aangeven wat plus of min is etc...
Na alles uitvoerig nagekenen te hebben besloot ik er stroom op te zetten (en beeldscherm) om te zien of alles snor zat en ik de BIOS te zien kreeg. Drukte de power knop aan en...

HELAAS!

Geen bios. Geen beeld. Geen opstart piepjes!

Wat nu? Zodra er stroom op staat gaat netjes het moederbord lampje branden. Zodra ik de "On"-switch indruk gaan alle ventilatoren draaien maar daar houd het ook mee op. Geen piepjes niks. Ik kan hem ook niet meer uitschakelen of resetten, ik moet echt de stroom eraf halen wil het systeem uitgaan.

Heb ik iets fout gedaan bij het inelkaar zetten? Enig idee waar de fout zou kunnen liggen? Help me out tweakers! Cuz I dont know any more!!

Bij voorbaat thanx

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je wel 't speakertje aangesloten?

"activeren" lijkt me wel een beetje vage kreet voor jouw probleem.

[ Voor 52% gewijzigd door Noork op 25-05-2005 17:24 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

P4-stekkertje vergeten misschien?
Wat meer specs zijn ook handig.

offtopic:
Sinds wanneer verkopen ze 3.2MegaHerz CPU's ;)

[ Voor 72% gewijzigd door fsfikke op 25-05-2005 17:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Aapje
  • Laatst online: 00:24

Aapje

Opel-beun
Klinkt mischien stom, maar zitten alle afstands busjes goed?
Extra CPU stroom plugje vergeten?
@bovenbuur, dacht ik ook al :P

[ Voor 15% gewijzigd door Aapje op 25-05-2005 17:29 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Welk moederbord, welke kast, welke voeding (noem niet alleen wattage, maar ook merk/type aub en zat deze bij de kast of had je die al)? Overige specs zijn ook meer dan welkom.

[ Voor 18% gewijzigd door Voutloos op 25-05-2005 17:35 ]

{signature}

Verwijderd

stekker in stop contact? :z

Verwijderd

Topicstarter
De
BaBoOn schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:29:
Klinkt mischien stom, maar zitten alle afstands busjes goed?
Extra CPU stroom plugje vergeten?
@bovenbuur, dacht ik ook al :P
Hmm. Wat is "goed" in dit geval? De afstandbusjes zaten al in de kast gemonteerd, het enige dat ik gedaan heb is het mainboard erop monteren. Ik heb een vermoeden dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn... Hoe is dit op te verhelpen? En wat doen deze afstandbusjes precies, iets te maken met stroom geleiden?

Specs:
Main: Asus P5P800 s775
Mem: DDR pc3200 512MB
Proc: Pentium IV
Vid: Radeon 9550 128mb DDR AGP8x
Voeding: 300Watt

Aansluitingen check:
Power naar mainboard (langwerpige aansluiting - stuk of 20 pluggetjes erin)
Power naar processor (vierkante aansluiting -4 pluggetjes erin)
CPU Fan
Chassis Fan
en de PWR + LED aansluitingen van de kast.

(Ik heb HDD en xtra USB nog niet aangesloten)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
:X

Die voeding met die cpu :X prescott is een slurrrrrper :(
Volgens mij is dat de culprit (dader). :P
Van wat voor merk is die voeding?

[ Voor 32% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 22:20 ]

specs

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:16:
De
[...]
En wat doen deze afstandbusjes precies, iets te maken met stroom geleiden?
Die voorkomen dat je mobo kortsluiting maakt met je kast. Afstandsbusjes verhogen je mobo, zodat alle soldeerpunten en verbindingen geen metaal aan kunnen raken.

Verwijderd

Een afstandbusje moet dus ook precies overeen komen met een gaatje in het moiederboard. Probeer voor elk gaatje in je moederboard dus ook een afstandbusje te plaatsen.

Let er echter wel op dat een afstandbusje niet ergen midden op het board uitkomt waar dus geen gaatje zit want dan heb je dus kortsluiting.

Maar aangezien hij wel aangaat zou ik eerder denken dat de voeding het te zwaar heeft waardoor het moederboard instabiel word waardoor de bios instabiel word waardoor de aan uit knop niet meer werkt.

Dus met een multimeter even van een vrije connector even meten af alles spanningen wel ok zijn

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:22
Zoals al eerder gevraagd:
Voutloos schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:34:
Welk moederbord, welke kast, welke voeding (noem niet alleen wattage, maar ook merk/type aub en zat deze bij de kast of had je die al)? Overige specs zijn ook meer dan welkom.
?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kawaii
  • Niet online
Allereerst lijkt je voeding wat te zwak voor je huidige setup, dit zou het probleem kunnen zijn.

Maar laten we eerst eens dingen gaan uitsluiten. Haal alles uit je kast, ga gewoon je PC opbouwen op een houten tafel.
Eerst alleen booten met Mobo/CPU/Mem/Vidkaart. Zorg er wel voor dat eventuele extra connectors op je moederbord voor stroom ook aangesloten moeten worden (mits de voeding deze heeft.)
Dan een voor een de onderdelen er bij doen, om zo te kijken waar het fout gaat.

Ik zelf gok dat of de voeding niet meer voldoende is of dat je CPU koeler niet goed geinstalleerd is.

[ Voor 15% gewijzigd door Kawaii op 25-05-2005 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok om even antwoord te geven op eerdere vragen:

Kast is nieuw gekocht.

Voeding:
Bij de kast geleverd
"ISO switching power supply" is het enige dat op een logo lijkt
230volt
47-63Hhz

Afstandbusjes:
Op de kast gemonteerde busjes komen overeen met wat op het moederbord heet: ATX holes.
Er zijn geen busjes die het moederbord raken, ze komen precies goed uit.
Wel zijn er MATX holes die ook voor afstandbusjes lijkten te zijn maar daaronder waren ze niet op de kast gemonteerd.
De busjes zitten dus uitsluitend op de ATX holes.

@Kawai
Okay, dat is de huidige setup van de kast. Ook heb ik een monitor aangesloten omdat er geen speaker op het moederbord lijkt te zitten. Maar vooralsnog geen verandering in de situatie?
Zou een nieuwe voeding de oplossing kunnen zijn?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die busjes zitten dan wel goed, kijk voor de zekerheid maar in het Asus boekje, daar staan de plekken waar busjes moeten komen omcirkeld.

{signature}

• Xander
  • Laatst online: 01:22
Ok, dan misschien even het merk + typenr van je kast erbij geven? ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:05:
Okay, dat is de huidige setup van de kast. Ook heb ik een monitor aangesloten omdat er geen speaker op het moederbord lijkt te zitten. Maar vooralsnog geen verandering in de situatie?
Zou een nieuwe voeding de oplossing kunnen zijn?
Wat heeft een speaker met een monitor te maken? Een speaker zit meestal in de kast die je met wat kabeltjes met je mobo verbind. Geen speakertje = geen mobo piepjes.

Verwijderd

een PC trekt heel hard aan een voeding als hij opstart en et is heel goed mogelijk dat de voeding dat gewoon niet trekt, alhoewel hij dan eerder weer uit zou springen. Ik zet me gedl op de voeding :P

ps. wie koopt er nu nog een P4?

• Aapje
  • Laatst online: 00:24

Aapje

Opel-beun
Ik niet iig, maar ik denk dat er toch een afstands busje kan verkeerd zitten, en anders is je voeding defect, dat kan ook nog een optie zijn, komt tenslotte uit de fabriek he :)

Edit: Nu ik erover na denk volgens mij had een maat van mij een tijd terug ook een probleem zoals dit, met 2 moederboarden van 'ASRock', heeft ie gelukkig toen kunnen ruilen en een Asus nForce2 moederboard voor gekregen, ik zal het hem eens na vragen.

[ Voor 29% gewijzigd door Aapje op 26-05-2005 10:48 ]

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 14:57
Gaat de pc ook niet uit als je de powerknop 6 sec ingedrukt houdt?
Ik heb zelf onlangs precies hetzelfde probleem gehad met een Asus SLI-deluxe. Daar was alleen overduidelijk het probleem dat ik mijn mem verkeerd geinstalleerd had (in banks 1a en 1b, terwijl het in 1a en 2a had gemoeten). Aangezien het ernaar uitziet dat jij maar 1 module hebt, zou die theoretisch gezien alsnog in de verkeerde bank kunnen zitten? Weet niet of dit bij P4 mobo's ook zo is hoor.

Zal wel niet, maar k moest het toch ff kwijt.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Pagina: 1