Toon posts:

[Mobo] isolatie pci-lijnen beschadigd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuw systeem in elkaar te zetten, dat zo stil mogelijk moet zijn. Ik heb een paar componenten al gekocht, waaronder een moederbord, namelijk de Asus A8N-E.

Omdat deze computer dus stil moet zijn is het niet verwonderlijk dat ik de chipsetkoeling wil vervangen door een passieve zalman nb47j. Om deze erop te krijgen zul je dus eerst de oude heatsink en fan eraf moeten halen.

Dit is ook gelukt, alleen is het me tevens gelukt om een kras door de isolatie op de achterzijde van het moederbord te zetten. Ik was namelijk zo slim om een mesje te gebruiken omdat ik de plastic pinnetjes niet bij elkaar geknepen kreeg met een tangetje. Aub verder geen opmerkingen posten over de slimheid van het gebruik van een mes in deze, die vraag heb ik mezelf al genoeg gesteld.

De uiteindelijke situatie is dat ik wellicht met een beschadigd moederbord zit. De kras is beperkt gebleven tot een aantal lijnen op de achterkant van mijn mobo die naar de 3 pci sloten gaan. Mogelijk werken die dus niet meer. verder zijn er geen lijnen beschadigd.

Mijn vraag is of ik er nu goed aan doe te testen of mijn moederbord nog werkt, of dat ik beter een nieuw kan kopen, omdat ik mogelijk de rest van mijn nieuwe onderdelen(die ik nog moet kopen btw) er ook mee kan beschadigen.

@astaldo, mijn sodeervaardigheid die ik op de middelbare school heb opgedaan is niet zodanig groot dat ik twee lijnen op een 1/4 mm uit elkaar kan houden.

Even verduidelijkend, ik kan wat zien glinsteren, dus de isolatie is door. ik kan alleen niet goed zien of lijnen ook onderling contact maken.

Ik ben overigens waarschijnlijk niet van plan de pci bussen te gebruiken voor eea.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 16:21 ]

Verwijderd

hoeft geen probleem te zijn. als t alleen de isolatie is. gewoon aflakken met beetje nagellak/ blanke lak o.i.d.

in geval dat je er wel doorheen bent gegaan kan je het repareren met een beetje soldeervaardigheid of gebruik maken van zilver lijm.

Verwijderd

Als het alleen de isolatie is, kunnen de kopersporen hoogstens gaan oxideren. Als je ze hebt doorgesneden, kun je evt. gaan proberen ze weer aan elkaar de solderen. Aangezien de sporen nogal dun zijn en waarschijnlijk dicht op elkaar, kan dit wel eens een probleem worden. Suc6.