Hoe stroomkabels van fans aansluiten en hoe kabels op mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 12:32
Ok, Ik heb net moederbord in de kast gemonteerd (centurion 5)

In die kast zitten een 120mm fan en een 80mm fan. Ook zitten er kabels voor usb, audio, leds, power, reboot etc

Nu ben ik ff helemaal in de war..

Ik dacht dat fans gewoon op het moederbord geplugd konden worden, maar nee. Er zitten op elke fan twee stroompluggen zoals die ook in een harde schijf gaan, een female en een male.

Hier plaatje van de betreffende 120mm fan; http://www.3dgameman.com/...se/centurion5_case_07.jpg

zoals je ziet zit aan de fan dus een female en male powerkabel met 4 pinnen.

op de 80mm zit dat ook zo, hoe moet ik dat nou ooit op de juiste manier van stroom voorzien? in boekje van de kast staat niks erover. (slechte documentatie) en op internet kan ik zo snel ook ff het niet vinden.

tweede probleem is de aanslutingen voor de front panel, daar heb je audio, power, led aansluitingen enzo. Alleen nu zit ik even heel dom met het probleem dat ik niet weet wat plus of min is. Normaal is rood plus en wit min, maar een kabel heeft bijvoorbeeld geel en groen en de ander kan je helemaal het niet aan kleurtjes zien.

Wel staat er aan een kant een pijltje, maar ja, geeft dat nou de plus of de min aan? en het past allebei de kanten dus sja..

dus please kan iemand uitleggen hoe je die fans moet aansluiten, zit dus in totaal met 2 female en 2 male 4-pin stroompluggen en ik volg het even niet.

en hoe ik dus het best plus en min kan onderscheiden.

en alsjeblieft niet zeggen van 'dit is basic stuff, google maar'' ik ben normaal heel goed in google searchen maar kom er even niet uit en wordt hier ff gek dat ik opgehouden word door problemen met kabels (ik haat kabels) en heb hier een halve zonnesteek dus help me als je wil ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-05-2005 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Connectortjes: vaak met de text naar de onderkant van je kast.
Fan's: wat is het probleem ? gewoon op vrije molexen van je voeding drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gewoon op je voeding aansluiten, en je kan de fans opelkaar aansluiten, zodat ze maar 1 molex-conector van je voeding gebruiken. Je kan omdat er bij elke fan male+female conn. aanzitten, wel 10 fans op elkaar aansluiten.

Ps haal dat gaatjesrooster voor/achter je fan er maar uit. Dit houdt namelijk behoorlijk wat luchtstroom tegen, en zorgt voor meer geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
ahh dus daarom zit er op elk ook een male aansluiting.

dus ik kan de front fan aansluiten op de rear fan en die aansluiten op de voeding, ok dat is dan duidelijk

alleen over die connectors; tekst naar onderen kan niet, is of links opzij of rechts opzij. Enige wat ik opmerk is dat er richting 1 uiterste pin een pijltje staat maar ja ik weet niet of da plus of min aanduid.. snap niet waarom ze niet gewoon een plusje er neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Per kabel is het meestal zo dat je een gekleurd en een wit draadje hebt.
De gekleurde is de + de witte is de -.

In de handleiding van je moederbord staat keurig waar de + en - moet komen.
Begin met de power led, doet die het niet.. dan draai je hem om.
Dan weet je ook meteen zeker of de witte de - is of niet.

usb probeer je gewoon uit. werkt het niet, dan draai je hem om.
Voor audio is het meestal wel kleur gecodeerd.
rood + zwart -
Audio ook kan meestal maar op een manier op je geluidskaart.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 25-05-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
nou er zit dus bijvoorbeeld een audio connector met een groene en oranje draad en die past er beide kanten op.. maja ik moet dat dan maar beetje uitvogelen.

bedankt voor de uitleg over de fans iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De kabel voor je line out heeft 5 connectoren volgens het boekje (L_Out, L_Ret, R_Out, R_Ret en Ground). De Ground is sowieso de zwarte. De L en R kabels zitten gebundeld, in het ergste geval heb je links en rechts verkeerd om. Maar welke kleuren en pijltjes hebben deze 2 paren dan?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
er zijn heel veel losse kabeltjes met 1 pin ja, maar de audio en sys reboot connectoren die zijn twee pins in een plug, en daar gaat bij de audio dus oranje/groen draden naar toe en sys reboot weet ik zo ff niet, ben nu niet thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

De reboot schakelaar kan je net als de powerschakelaar gewoon verkeerd om aansluiten.
Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
yup, alles werkt geweldig, typ dit dus ook op m'n nieuwe pc ;)

kan wat mij betreft dus wel een slotje op
Pagina: 1