Msi K8 NEO 2 Platinum Cool & quiet wie moet ik geloven?

Pagina: 1
Acties:

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08-2025
Hallo Tweakers,

Ziehier mijn allereerste post op GOT. Ik ben altijd een (aandachtig)lezer geweest. Maar nu is het moment gekomen dat ik een vraag heb. :9

Mijn vraag gaat over het "Cool & quiet" gebeuren

Ik ervaar wat vreemde dingen hiermee

Mijn systeem is:

Msi K8 NEO 2 Platinum
Amd 64 3000+ (Standaard cooling)
Gforce 6600GT
1024 DDR geheugen (4 x 256 mb PC 2100, ja ik weet het dat is sloom spul :+ )
Thermaltake Shark case

Nu snap één ding niet. Als ik Core Center opstart en ik check mijn temperaturen dan geeft hij aan dat mijn cpu 49 graden is. (Ik heb niets overgeklokt). De temperatuur schommelt volgens Core Center
tussen de 48 en 51 graden (zelf bij idle). Ik zelf vind dit best warm.

Maar als ik in mijn Bios kijk en dan bij System health. Dan geeft de bios aan dat mijn CPU temp 39 tot max 41 graden is!

Ik vind dit persoonlijk een groot verschil!! Nu is mijn vraag welke van de 2 moet ik geloven? De temp die de BIOS aangeeft of die van CORE Center??

En ten tweede is 50 graden TE warm?? Of vergis ik mij daarin.

Ik ben zowiezo van plan om een Zalman cooler aan te schaffen voordat ik uberhaupt ga denken aan overklokken maar ben gewoon benieuwd waar ik nu vanuit moet gaan 8)7 8)7

Alvast HARTELIJK bedankt _/-\o_ _/-\o_

Stephan

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

50C is zeker niet te warm. De temperatuur in de BIOS zou ik veel eerder geloven dan van een progje, ook al is het van MSI zelf.

Werkt CnQ wel goed verder dan? M.a.w; klokt de cpu zich terug en wordt de Vcore lager ingesteld wanneer de computer niets te doen heeft? Dit kun je makkelijk zien met het dashboard van AMD. Te downloaden van www.amd.com. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

makje

Professioneel prutser

Je topictitel vermeld cool 'n quiet, maar in je startpost lees ik daar helemaal niets over terug? Voor zover ik zie gaat je vraag enkel over welke temperatuur je moet geloven: die in de BIOS (als de pc net opgestart is) of die in CoreCenter. Dat CoreCenter iets hogere temperaturen weergeeft kan liggen aan het feit dat de pc dan al even een 10-tal seconden langer aanstaat dan wanneer je enkel nog maar de BIOS bent ingegaan. Daarnaast echter is het vrij normaal dat de uitgelezen temperaturen een paar graden kunnne afwijken, niets om je zorgen over te maken.

Als je toch iets wilde weten over cool 'n quiet dan zou ik niet weten wat, maar of het aanstaat en werkt kun je heel gemakkelijk zien in CoreCenter: Als je niets intensiefs doet op je pc en de CPU snelheid staat op 200x9 dan werkt cool 'n quiet niet. Staat de snelheid op 200x 5-8 ofzo dan werkt cool 'n quiet wel. Ook kun je het zien aan het voltage dat de cpu krijgt, staat dat op 1.4v - 1.5v dan werkt het niet, staat het lager (1.0v ofzo) dan werkt het wel :)

9800x3d

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Er zijn vele topics over dit bord. Had je ernaar gezocht, dan had je gevonden dat dit moederbord idd een paar problemen heeft bij het weergeven van de juiste temperatuur. Ik had een gelijkaardige situatie, waarbij in Windows de temperatuur 10°C te hoog aangegeven werd. Bij een restart werd het dan weer wel juist gegeven. Bij mij was het opgelost bij het installeren van de laatste BIOS, versie 1.8. Bij anderen lost die nieuwe BIOS dan weer niets op.

Meer info vind je door de search te gebruiken naar de topic msi k8n neo2 stutter bugfix.

Blijkbaar staat cool&quiet niet geactiveerd bij u. Had je de topic over de ervaringen over dit moederbord bekeken, dan had je gezien dat je ten eerste de optie Cool 'n quiet in het BIOS moet aanzetten en vervolgens de AMD Cool 'n quiet driver voor windows XP moet installeren. Die driver kun je vinden op de AMD website.

Idle is de temperatuur bij mij met CnQ ingeschakeld +/- 34° en stressed max. 50°. Ik heb een 3500+ Newcastle met een Zalman 7000Cu op de laagste stand. Met standaard cooler was die temperatuur maar een paar graden hoger (maar wel lawaaieriger).

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

makje

Professioneel prutser

Voor Cool 'n Quiet moet je 3 stappen ondernemen:

- Het aanzetten in de BIOS
- De AMD driver installeren
- Bij energiebeheer het energiebeheerschema op iets anders zetten dan Thuis/kantoor, bijv op Minimaal energieverbruik.

Vooral die laatste stap willen mensen nog wel eens vergeten ;)

9800x3d

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb de neo2 platinum met een newcastle 3500+ en C&C ingeschakeld. Mijn cpu komt nooit boven de 42 graden uit stressed, en iddle is ie dat ook. Ik kan mijn hand gewoon op de koeler (boxed) leggen en die is net zo koel als mijn systeemkast. C&C werkt wel, core center is bagger denk ik. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar velen vinden het rotzooi.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08-2025
Ok thanx 4 all the reactions _/-\o_

C&C werkt dus wel bij mij... alleen die temp die core center aangeeft is te vaag voor woorden soms :? Maar ok dan ga ik maar uit van de temp die de Bios aangeeft en dan heb ik wle een duidelijke indicatie van hoe of wat :)

Thnx allemaal.

ga nu maar es een zalman cooler aanschaffen. (tegen de herrie)

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:13
makje schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:48:
Voor Cool 'n Quiet moet je 3 stappen ondernemen:

- Het aanzetten in de BIOS
- De AMD driver installeren
- Bij energiebeheer het energiebeheerschema op iets anders zetten dan Thuis/kantoor, bijv op Minimaal energieverbruik.

Vooral die laatste stap willen mensen nog wel eens vergeten ;)
Ik heb dit ook gedaan, maar dat cool n quiet werkt hier dus niet. Misschien een fout het het moederbord of cpu.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Pagina: 1