Bypass-condensatoren in crossover-filters nuttig

Pagina: 1
Acties:
  • 3.303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn project "[DIY] A speaker is Reborn -- speakerbouw in progress" ben ik rond gaan kijken naar het gebruik van condensatoren in een passief scheidingsfilters.

In diverse topics op GoT, en via Google kwam ik bij de volgende zaken,- en vragen:

=> MKT en MKP condensatoren.
Het blijkt algemene consensus te zijn dat MKT/MKP condensatoren veel beter zijn dan "gewone" bipolaire elco's. Maar is er ook een verschil tussen MKT en MKP ? Daarover kan ik niet,- of nauwelijks uitsluitsel vinden. En daarnaast is het mss wel zo dat MKT goed bruikbaar is voor de midrange, maar dat MKP dan weer beter is voor de high-range.

=> En dan een mij nog onbekender fenomeen: een bypass-condensator. Dit wordt gebruikt in de mid,- en higrange. Het bestaat uit een condensator (MKP) met een erg kleine waarde (meestal wordt 0,01uF/10nF genoemd) die parrallel wordt geschakel aan de seriele "hoofdcondensatoren" van de mid,- en higrange scheiding.

Zoals ik al schreef weet ik hierover bijna niets. Waarom zou je zo'n parrallelle condensator met zo'n kleine waarde gebruiken ? Levert dat dan idd een geluidsverbetering op ? En daarnaast hoe bereken je de waarde van die parallelle bypass-condensator ?

Is er hier op GoT iemand die bovenstaande leest en mij een goede uitleg kan geven over de bovenstaande zaken ?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-05-2005 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Ik heb zelf bypass condensatortjes gemonteerd.
Het idee is (en bewezen) dat kleine condensatoren sneller zijn dan grote.
Het is daarom beter om meerdere kleine condensatoren parallel te zetten dan één grote te gebruiken.
De bypass condensator verbeterd wat in hi-fi kringen genoemd wordt de 'micro informatie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 09:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 62011 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:05:Het idee is (en bewezen) dat kleine condensatoren sneller zijn dan grote.
Wat is nu weer een snelle condensator :? Ik weet wat je wil zeggen, maar de term "snel" slaat gewoon nergens op...

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 25-05-2005 17:08 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Snel slaat op het feit dat deze zich zeer snel kan laden en ontladen, sneller dan grote condensators. Hoe zou jij het anders zeggen?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 143701 op 25-05-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 143701 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:11:
Snel slaat op het feit dat deze zich zeer snel kan laden en ontladen, sneller dan grote condensators. Hoe zou jij het anders zeggen?
Ik denk eerder dat ie bedoelt dat het sneller "klinkt", maar ik kan het natuurlijk fout hebben. Maar dan nog, het snelle opladen is nogal logisch, en zegt verder niks over het nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik ben het met deepspace eens dat het een rare kreet is. Iedereen weet dat een condensator zich frequentieafhankelijk gedraagt. De waarde in Farad van een C is de enige factor die dat bepaalt voorzover ik weet.

Ik zie het ook vaak in schema's van voedingen, zo'n hele rij kleine parallelle C-tjes. Ik zou wel eens meetresultaten willen zien van het effect hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TheLemon schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:17:Ik zie het ook vaak in schema's van voedingen, zo'n hele rij kleine parallelle C-tjes. Ik zou wel eens meetresultaten willen zien van het effect hiervan.
Dat is heel simple: lagere impedantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet dat 't raar klinkt maar een ander woord heb ik er niet voor.
Zelf heb ik bypass condensatoren over MKP's heen gezet en de detaillering is er op vooruit gegaan.
Het blijft natuurlijk allemaal erg subjectief zolang je alleen maar luistert en niet meet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thx voor de reply's ;

In het filterontwerp van mijn "reborn" speakers staat een 22 uF voor de mid-range, en een 3,3 uF voor de high-range. Dan heb ik het alleen over de condensatoren die in serie staan met de speaker. Voor de mid-range ga ik een MKT inzetten en voor de high-range een MKP.

Zou het werkelijk uitmaken als ik hier dan 10 nF bypass MKP's parallel bijschakel (bij alleen de in serie staande condensatoren)?

Of is het misschien de moeite waard om het bij elke condensator op mijn filter te doen (dus ook bij de condensatoren die parallel staan op de speakers, zoals die van de woofer en de 2e op de mid-range) ?

Qua geld hoef ik het niet perse te laten, want die kleine waarde's kosten niet veel extra nl (boven wat de grotere waardes MKT's/MKP's toch al kosten)

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-05-2005 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een klein kickje;

Ik heb daarnet geasproken met iemand van Speaker & Co in Haarlem over bypass-condensatoren. Volgens hem is het nut van bypass-condensatoren alleen maar een hardnekkig gerucht.

Echter wanneer ik naar diverse (toch best betrouwbare) sites op het internet ga; dan wordt beweerd dat het wel degelijk nut heeft, en niet alleen maar hoorbaar maar ook meetbaar.

Heeft iemand nog input over deze zaak misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 100386 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:52:
Even een klein kickje;

Ik heb daarnet geasproken met iemand van Speaker & Co in Haarlem over bypass-condensatoren. Volgens hem is het nut van bypass-condensatoren alleen maar een hardnekkig gerucht.

Echter wanneer ik naar diverse (toch best betrouwbare) sites op het internet ga; dan wordt beweerd dat het wel degelijk nut heeft, en niet alleen maar hoorbaar maar ook meetbaar.

Heeft iemand nog input over deze zaak misschien ?
Tja, meetbaar verschil, dat is er. De gezamelijke weerstand is zoals gezegd lager, het is een bekend gegeven in electrotechniek dat meerdere condensatoren een beter resultaat geven dan een big-ass condensator die op papier dezelfde waarden heeft als het rijtje kleinere.

Wat dit doet aan je geluid....daar ga ik mijn vingers niet aan branden ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, je moet niet alles geloven wat op internet gezegt wordt. Betrouwbare websites zijn er maar weinig (wat zijn btw je bronnen?), en het meeste is audiofiel geneuzel zonder enige echte onderbouwing, of een degelijke dubbel blinde test. Met dit soort zaken moet je heel voorzichtig zijn, want voor je het weet hou je jezelf en anderen voor de gek. Zolang je dat in je achterhoofd houdt is dat natuurlijk niet erg :P

Of het nut heeft, kan ik ook niet zeggen, want ik heb het nooit getest. Ik kan me echechter wel voorstellen dat nuttig kan zijn om een kleine MKP/MKT over een elko te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net gesproken met mijn leverancier BMM electronics. Hij begrijpt het principe goed, en zegt dat het best eens zou kunnen dat het verschil uitmaakt.

Hij vergeleek het met de elco's die zij toepassen in PSU's; daarin zijn ook kleine condensatoren parallel geschakeld aan de grote buffer-elco's (100 nF tov 4800 uF). In weze zou het "theoretisch" geheel niets mogen uitmaken zo'n kleine waarde parallel aan zo'n grote, maar in de realiteit blijkt het de rimpelspanningen drastisch te verminderen.

Wss is het gebruik van "bypass-condensatoren" in crossovers mss wel gebaseerd op hetzelfde verschijnsel.

Overigens was hij behoorlijk geinteresseerd in een dergelijke toepassing van een bypasscondensator, hij zei dat hij het eens ging uitproberen, en ook meten of er veschil meetbaar is.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-05-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die kleine cap'jes in de PSU's zijn gewoon ontstoorcondensatoren. Ze filteren hoog frequente ruis die uit de netspanning komt.

[ Voor 54% gewijzigd door voodooless op 26-05-2005 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

En daarbij , het is niet zo'n grote moeite om en een condensatortje bij te zetten en voor de prijs zou ik het ook niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je wat ik doe: Ik laat mijn speakers eerst een paar weekjes zonder de bypass-condensatoren. En na een paar weken zet ik ze erbij. Dan kan ik eventueel zelf uitvinden of het de moeite waard is.

Voor het geld, en dat kleine beetje werk hoef ik dat idd niet te laten, en dan weten we mss meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Btw, nu ik naar je printje kijk: volgens mij doe je er beter aan om niet alle spoelen vlak te monteren:

Afbeeldingslocatie: http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/coils_9.GIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:14:
Btw, nu ik naar je printje kijk: volgens mij doe je er beter aan om niet alle spoelen vlak te monteren:

[afbeelding]
Welke zou jij dan veranderen, en hoe ?

(mss heb je ff zin om het ff met paintsklzz te laten zien ? Want ik zie niet precies hoe ik ea zou kunnen zetten zonder dan ik een "bad" of een "problematic" overhoud ? En trouwens is het echt zo'n belangrijk iets om naar te kijken ? -> de meetgegevens op die site bekeken, kan idd iets uitmaken, maar in mijn geval dank ik slechts héél weinig)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-05-2005 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het maakt mischien meetbaar weinig uit als de spoelen in serie staan met dezelfde unit maar als spoelen van verschillende units (hoog/midden/laag) elkaar beinvloeden kan dit effecten opleveren die niet te simuleren zijn met een luidsprekerprogramma. Het is heel goed mogelijk dat als je bijvoorbeeld een spoel van de lagetonen-unit en de middentonen-unit tegen elkaar plakt deze het geluid moduleren. Dit zou best wel eens heel goed hoorbaar kunnen zijn.
De testopstelling is daarom ook verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 27-05-2005 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals ik schreef in mijn zelfbouw-topic zou ik de bypass-condensatoren gaan uitproberen.

Na het insolderen bleek dat het inderdaad een groot verschil uitmaakte. Het hoog klaarde helemaal op en en dingen als het nazingen van drum-bekkens was meer aanwezig; Het geluid klonk veel ruimtelijker.

Maar ook leek het de fase een beetje te veranderen (is mijn hypothese) want bij de cross-overfrequentie leken een dip te zijn ontstaan. En da's ook niet echt wenselijk.

Ik heb de bypass-condensatoren erin gelaten en heb nog wat meer erover gezocht. Daardoor kwam ik meer en meer op de conclusie dat het opknappen van het gluid door de bypass-condensator eerder veroorzaakt werd door de matige kwaliteit van de "hoofdcondensatoren".

Daarom wat geld gereserveerd, en een stel betere condensatoren ingebouwd (en de bypass' eruit). En dat heb ik gedaan met Intertechnik Audyn-Cap PLUS ipv de seriele MKP's (Mid en hoog dus). Alle parallele condensatoren het ik vervangen door Intertechnik glatt bipolaire elko's (dit omdat in het oorspronkelijke ontwerk ook elko's parallel worden gebruikt).

En ik kom tot de conclusie dat dat pas ECHT een verschil maakt. die IT's, en vooral die Audyn Cap plus condensatoren zijn enorm veel beter, en het hele spectrum is geheel opgehelderd, bevrijd en verdiept.

Mijn conclusie tav bypasscondensatoren moet dus op dit moment als volgt zijn:
Als je met bypasscondensatoren idd een beeter geluid hoort, dan ligt dat wss eerder aan je oorspronkelijke condensatoren. Als je die zou vervangen voor betere, dan heb je die bypass niet meer nodig.

En 2e conclusie:
Ik denk dat ik voortaan gewoon die Audyn's blijf gebruiken . . . wat een verschil :o

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 13-08-2005 18:54 ]

Pagina: 1