Installeren nieuwe SATA schijf gaat mis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 12:22
Hallo,

Vanmorgen heb ik een extra hardeschijf aangeschaft, Maxtor diamond10 250 gig SATA. Nu wilde ik deze zo installeren dat ik hier in de toekomst windows etc opdraai, en op mijn andere WD 80 gig IDE wat audio software. Maar voordat ik dat kan moet ik eerst alle data op die SATA schijf zetten zodat met een schone lei kan beginnen...

afijn

SATA aangesloten en IDE was al aangesloten (moederbord= p4p800 SE)...maar wanneer ik de pc opstart komt hij niet verder dan het eerstescherm...pres del to enter setup...wanneer ik del druk gebeurt er verder niets. En als ik geen del intoets blijft ie steeds opnieuw opstarten. Doe ik nu iets verkeerd? Ik wil gewoon windows opstarten van af die WD IDE schijf om de SATA te formatteren en te gebruiken als soort van backup...maar zover kom ik nog niet eens.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

bootvolgorde goed ingesteld?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• peperthee
De IDE schijf staat op master...
en aan de bootvolgorde heb ik niets veranderd, dan zou die toch gewoon via die IDE windows moeten opstarten?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Check de SATA settings, zodat de SATA niet als Master ni IDE emulation wordt opgestart.

LinkedIn WoT Cash Converter

• peperthee
maar ik kan niet in de bios komen als de SATA schijf geinstalleerd is...
als ik em loskoppel dan start ie gewoon 'normaal' op...en kan het wel, alleen word die sata logischerwijs niet gedetecteerd...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Koppel de S-ATA schijf even af en kijk dan in je BIOS of daar de boot volgorde juist is ingesteld.
Kijk ook of er een optie weergegeven wordt of er van een EXT device geboot kan worden bijvoorbeeld een RAID controller. Ik weet niet of de S-ATA controller toevallig een dergelijke controller is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• peperthee
bootvolgorde lijkt me goed ingesteld,

ik heb net even geprobeeerd alleen die SATA schijf te draaien...maar dan lijkt het alsof ie steeds blijft hangen en opnieuw opstart...elke 5 seconde ongeveer, heelraar

IN het boekje van mijn moederbord (p4p800SE) staat wel 'hot plug support for S-ATA drive and connections are not available in this motherboard'

• peperthee
Als ik alleen die nieuwe S-ATA schijf erin zet, waarop dus nog niets staat ga hij uitzichzelf dus hele tijd aan uit aan uit...hij komt niet verder dan het eerste schermpje. Ik hoor de schijf zelf wel geluid maken.
Waar kan het probleem liggen?

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 15:17
lijkt mij dat je je sata schijf verkeerd aangesloten hebt of dat ie mischien kapot is. vindt het een raar verhaal ik weet niet of je nog een sata poort hebt maar probeer die es en anders mischien je bios weer op default zetten, check anders je kabel ook even. maar dat je pc reboot omdat er een schijf aan zit lijkt me toch raar.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
peperthee schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:13:
bootvolgorde lijkt me goed ingesteld,
Wat is "lijkt"? Wat is je exacte bootvolgorde?

• peperthee
Bootvolgorde stond eerst op : IDE harde schijf -> cd rom -> diskette
Later heb ik deze veranderd in: cd rom - IDE schijf - diskette, omdat ik windows xp vanaf cd wild laten booten...maar zover kwam ie niet omdat hij alsmaar opnieuw bleef opstarten.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aha dat lijkt mij ook goed. Er staat dus geen "SCSI" voor. Dat is meestal de bootinstelling voor sata. Heb je al een array aangemaakt?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Noork schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:00:
Aha dat lijkt mij ook goed. Er staat dus geen "SCSI" voor. Dat is meestal de bootinstelling voor sata. Heb je al een array aangemaakt?
Een single disk array aanmaken lijkt mij voor-als-nog niet mogelijk TS kan namelijk zijn BIOS niet inkomen wanneer hij de S-ATA schijf heeft aangesloten.

TS, ik zou eens kijken wat er gebeurd als je de S-ATA kabel vervangt of probeer eerst aan andere S-ATA aansluiting, als je dat al niet geprobeerd hebt.

stap 1. Probeer andere aansluiting op het moederbord; probleem blijft? ja >> Stap 2
stap 2. Vervang de S-ATA kabel, probleem blijft? ja >> De schijf is vermoedelijk defect.

En controleer natuurlijk of je de power kabel goed hebt aangesloten. Sommige S-ATA schijven schijnen twee aansluitingen te hebben? een oude molex aansluiting en een S-ATA power aansluiting, zorg dat er maar één is aangesloten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

peperthee schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:13:IN het boekje van mijn moederbord (p4p800SE) staat wel 'hot plug support for S-ATA drive and connections are not available in this motherboard'
Dat betekend alleen dat je hem er niet uit mag trekken als ie aan staat, das voor SATA2.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Soul_
  • Laatst online: 11-02-2024
Probeer anders eens een andere molex (stekker die in je HD moet)

Ik heb al eens voorgehad met een oude pc waar 2 hd's aan een gesplitste molex hingen en de laatste hd draaide en stopte constant net of ie constant gereset werd
Heb dan aparte molex stekker genomen en werkte perfect.
Het rare is natuurlijk dat al die stekkers uiteindelijk toch allemaal aan elkaar hangen omdat ze in de voeding op het PCB gewoon aan elkaar gesoldeerd zijn :)

• peperthee
Ik heb 2 sata aansluitingen moederbord, beide al geprobeerd maar tevergeefs...ik probeer nog wel even een ander kabeltje...
wat betrefd voeding; ik heb laatst een nieuwe voeding gekocht omdat deze doorgebrand was wat weer met mijn m oederbord te maken had. Deze was namelijk ook stuk. Paar dagen geleden heb ik die echter teruggekregen nadat deze 'gerepareerd' was bij de fabrikant...
ik weet niet in hoeverre het huidige probleem hier iets mee te maken kan hebben, maar het wel noemenswaardig.

En ik heb dus nog helemaal niets met de schijf kunnen doen, geen array of wat dan ook kunnen aanmaken, omdat ik deze dus nog steeds niet verder kom dan het 1e boot scherm.

• peperthee
maar al zou de schijf defect zijn, dan lijkt me dat dat toch wel op 1 of andere manier gemeld zou worden bij het opstarten?
Het lijkt me niet dat de pc hierdoor contstant reboot...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

peperthee schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:11:
maar al zou de schijf defect zijn, dan lijkt me dat dat toch wel op 1 of andere manier gemeld zou worden bij het opstarten?
Het lijkt me niet dat de pc hierdoor contstant reboot...
Kan best, misschien trekt de voeding het ook niet maar dat denk ik niet.
Kan je de schijf misschien testen in een andere pc?

offtopic:
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 25-05-2005 18:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wellicht je bios upgraden als dat kan. Ik heb zelf nog'n ouder moederbord zonder SATA die zelfs problemen heeft met't detecteren van bepaalde grotere HDs en deze blijft dan ook fijn hangen.

• peperthee
Ha, nou dit probleem heb ik geloof ik opgelost

ik heb via de oude harde schijf in de bios ingesteld dat RAID aan moet staan, en dan krijg je een extra menutje BOOTROM geloof ik dat moest enabled staan...hmmm stom
als ik die SATA schijf nu aansluit komt ie al verder, het probleem is dat ik windows niet goed kan opstarten vanaf de IDE schijf, was een probleempje dat ik voor deze alhad...en het schijnt met de 2 schijven tegelijk al helemaal niet te lukkken.

dus nu wil ik windows installeren vanaf cd op die SATA, via een bootable cdrom.
loop ik het installatie menu'tje door tot dat ik de melding krijg dat het opslagmedium niet gevonden kan worden oid. Dus hij herkend in de bios de SATA wel, maar ik kan er niets op installeren...
er word gevraagd naar een stuurprogramma lijkt het voor die SATA schijf.
iemand?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
peperthee schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:07:
dus nu wil ik windows installeren vanaf cd op die SATA, via een bootable cdrom.
loop ik het installatie menu'tje door tot dat ik de melding krijg dat het opslagmedium niet gevonden kan worden oid. Dus hij herkend in de bios de SATA wel, maar ik kan er niets op installeren...
er word gevraagd naar een stuurprogramma lijkt het voor die SATA schijf.
iemand?
Je weet wel dat je voor de meeste controllers tijdens de windows setup via F6 extra drivers moet laden :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• peperthee
ja ik heb verschillende malen geprobeerd F6 te drukken maar het lijkt alsof he tniet doorkomt...
daarna krijg je F2 als je systeemwilt herstellen geloof ik...en dat lukt opeens wel

snap er niets van

en zoja..wat voor stuurprog is er nodig dan? ik heb er verder niets bijgekregen..en op de asus site staan verder ook geen Sata gerelateerde drivers voor mijn mobo

[ Voor 30% gewijzigd door peperthee op 25-05-2005 21:16 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om een onboard RAID of extra Storage controller te installeren tijdens de installatie van Windows XP moet je vrij in het begin op F6 drukken. (start de setup bijvoorbeeld door te booten vanaf de CD-ROM) Als het goed is wordt dit ook onderin het blauwe scherm getoond. Er zal niet direct een scherm verschijnen om de drivers te laden, de setup zal hier later zelf om vragen. De drivers voor de S-ATA controller (in dit geval) staan vaak op de CD-ROM die je bij het moederbord hebt gekregen en anders zouden ze van de Asus site gehaald kunnen worden. Deze drivers moet ja vervolgens op een diskette zetten. Wanneer de setup om de diskette vraagt met de extra storage drivers gebruik dan deze diskette.

Klik op deze link: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
Je komt nu uit op de support site van Asus. Wanneer je links bovenin bij "Input Model to Search"het type nummer van jouw moederbord intikt "P4P800 SE" en bij select Category voor "drivers" kiest, dan krijg je alle drivers die geschikt zijn voor jouw moederbord te zien. Volgens mij moet je de onderste hebben. Download deze drivers en pak ze uit om ze op diskette te zetten.

suc6

P.s. in eerste instantie is de site vrij traag.

[ Voor 50% gewijzigd door _Dune_ op 26-05-2005 00:22 ]

• peperthee
juist dat is het

ik heb via die onderste driver een makedisk gemaakt voor raid controllers...
aanvankelijk kreeg ik een fout bij de setup van windows, maar na nog een keer proberen ging het wel goed. Nu is de schijf aan het formatteren wat helaas erg lang duurt...maargoed eigen schuld als je een grote koopt :)

bedankt voor de hulp iig!!!
Pagina: 1