iBook aanschaf vraag (Hardware)

Pagina: 1
Acties:

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik ben van plan om binnenkort een ibook te kopen, zodra de G5 uitkomt. Ik heb alleen een paar vragen:

Als ik op de apple site kijk naar de prijzen vragen ze extreem veel voor extras. Voor bijv. een HD van 80 gig ipv 60 moet je 80 euro extra dokken. Ook geheugen is belachelijk duur.

Weet iemand mischien welke hd/geheugen er precies in zit, zodat ik die onderdelen gewoon los kan bestellen van een andere winkel? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Waar kan ie wel/niet goed mee samen?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:37
De kans dat ern binnenkort een G5 iBook uitkomt is close to zero; die andere vragen kan je uiteraard elders bestellen, je moet ze er dan wel zelf inzetten en dat is in sommige gevallen makkelijk (geheugen) en andere erg lastig (HD).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Harde schijf vervangen is niet gemakkelijk, maar het is een standaard 2,5" schijf.

In mijn iBook G4 1.2 Mhz zit een Fujitsu Siemens van 60gb.
Geheugen is SO-DIMM DDR SD-RAM 266 Mhz, er is 1 uitbreidingsslot. Uitbreiden is eenvoudig, uitleg hiervoor staat in de handleiding.

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 00:26
Naar mijn weten gebruikt apple gewoon 2.5" HD's zoals elke andere laptop dat doet. Een nadeel is wel wanneer je een iBook koopt en er vervolgens zelf een grotere HD in plaats dat je de meegeleverde HD zit opgescheept.

Geheugen van de lokale pc-boer gaat er ook zonder problemen in.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Als je even rondkijkt in dit forum zul je zien dat niemand z'n extra hardware bij Apple koopt, maar via de PC boer of lokale dealer...

Maw - kijk en lees eens rond :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Volgens de buyersguide van macrumors staat er een update aan te komen:
http://buyersguide.macrumors.com/
Hopelijk bevat de update een betere grafische kaart met ondersteuning voor core image :9~

Ik wil ook een 12" iBook gaan kopen, wacht er alleen nog even mee..
Later wil ik er dan een snellere schijf in gaan stoppen (7200tpm hitachi?) en meer geheugen (512mb extra?).

4200tpm is wel erg weinig. Deze kan ik dan gewoon gebruiken als externe schijf in 2,5" behuizing.

• Darius
OK. HD vervangen is lastig lees ik. Weet iemand een URL van een tutorial (met fotos) zodat ik enig idee kan krijgen van wat het inhoudt? HD prijs kan ik nog wel mee leven, maar wat ze voor geheugen vragen is gewoon te absurd voor woorden.

Ik heb een beetje rond gesearched, maar als ik het dus goed begrijp komt er op korte termijn (dus binnen 1 jaar) geen ibook G5 uit? Wat zijn de prestatieverschillen tussen een G4 en G5 dan, is het merkbaar als je alleen allerdaagse apps draait (ontwikkelen/surfen/office enz.) ?

Verwijderd

Darius schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:20:
OK. HD vervangen is lastig lees ik. Weet iemand een URL van een tutorial (met fotos) zodat ik enig idee kan krijgen van wat het inhoudt?
Helaas geen link naar een tutorial, maar stel je een iBook voor dat compleet gestript is van z'n onderdelen, een hoop schroefjes, veel stress, en verrekes veel duimen bij de eerste boot als je klaar bent :)

• Darius
OK. Heb ondertussen gegoogled en ben een paar tips tegengekomen. Ik vind het alleen jammer dat je garantie verloopt als je zelf de hd wil vervangen.

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Om de HD te replaces: http://www.pbfixit.com/Guide/50.13.0.html Let op! Dit is wel voor de G3 iBook! Maar zo heb je ongeveer een idee van hoe het is.

Ik en mijn vader hebben trouwens afgelopen zondag de HD van de iBook G3 900 MHz van mijn broertje vervangen. Heeft ongeveer 3 kwartier geduurd, maar mijn vader is op zich wel handig daar in.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Verwijderd

Darius schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:20:
OK. HD vervangen is lastig lees ik. Weet iemand een URL van een tutorial (met fotos) zodat ik enig idee kan krijgen van wat het inhoudt? HD prijs kan ik nog wel mee leven, maar wat ze voor geheugen vragen is gewoon te absurd voor woorden.

Ik heb een beetje rond gesearched, maar als ik het dus goed begrijp komt er op korte termijn (dus binnen 1 jaar) geen ibook G5 uit? Wat zijn de prestatieverschillen tussen een G4 en G5 dan, is het merkbaar als je alleen allerdaagse apps draait (ontwikkelen/surfen/office enz.) ?
Wanneer er een G5 uitkomt voor een laptop dan zal dit eerst voor de PowerBook zijn. iBook volgt pas daarna. Wanneer je graag een sneller hardere schijf wilt hebben kun je ook gaan voor de PowerBook aangezien deze al wel standaard een 5400 rpm schijf heeft.
Voor de standaard programma's heb je echt geen G5 nodig. Dat draait op een G4 en zelf op een G3 ook allemaal prima. Loop anders bij een dealer naar binnen zodat je testen. Je kunt dan meteen zien of je een iBook nodig hebt of een PowerBook.

• bolleh
  • Laatst online: 14-02 21:14
hdd vervangen van een ibook is zeker te doen als je een beetje kennis van zaken hebt en op een scherm die aanwijzingen van pbfixit kan volgen. ik moest het zonder doen en dan is het toch ff lastig met zoveel schroeven, heat shields enzow. maargoed het is wel gelukt, de eerste keer is gewoon ff kut

pas wel op met wat voor schijf je erin doet. ik had mijn standaard 30gb voor een 60gb 5400rpm vervangen en merkte geen extra hitte op de kunstof kappen maar mogelijk dat een 7400rpm net teveel warmte produceert, toch zonde van je nieuwe ibook ;)

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Fijn om te zien dat er meerdere mensen met dezelfde vragen rondlopen als ik :)

Echter heb ik nog wat aanvullende vragen... ik zet ze hier maar neer, aangezien mijn vragen wat voortborduren op het huidige topic, en het dus wat zonde is om er een appart topic voor te openen.

Voor mijn werk als PHP programmeur zit ik ook heel zwaar te twijfelen tussen een iBook, of een normale x86 laptop onder windows.
Ik zit me wel erg af te vragen of zo'n "simpele" iBook 12" voldoende is om alle applicaties die ik voor mijn werk nodig heb (Zend Studio, Macromedia Flash, Adobe Photoshop + Illustrator) naadloos en vloeiend te kunnen draaien. Iemand die ervaring heeft met deze applicaties op de "simpelste" iBook?

En hoeveel geheugen heb ik nodig om deze applicaties goed (naast elkaar) te kunnen draaien? Ik hoor dat 256mb prima volstaat voor Mac OS X als basis... maar ik kan me goed voorstellen dat bijv. Photoshop wat meer eissen stelt aan zijn RAM config?

Verder neem ik aan dat de airport extreme kaart die er standaard inzit ook compatible is met "normale" WiFi accesspoints, zoals mijn linksys? De Apple site vermeldt namelijk wel dat alle WiFi kaarten compatible zijn met de airport extreme basisstations.. maar andersom wordt niet gemeld. Lijkt me wel mogelijk toch? (Niet dat ik bij aanschaf van een iBook gelijk ook een nieuw accespoint moet aanschaffen).

Ook zit ik wel een beetje met de resolutie... 1024x768. Is dat nou op zo'n 12" schermpje prettig werken? En valt er een beetje te Photoshoppen op die resolutie (aangezien ik thuis 2048x1560 gewend ben). En maakt het op die iBooks veel uit of je nou voor 12" of 14" kiest? Want zo'n kleine 12" is wel lekker meenemen natuurlijk.. maar kijkt het ook prettig?

Wat ik verder niet kan vinden op de Apple site.. zitten er speakers in de iBook, of krijg je alleen geluid via de koptelefoon uitgang? (En klinkt het een beetje? ;))

Maar de basisvraag is dus... is een iBook voldoende voor mijn werkzaamheden, of moet ik gelijk voor de veel duurdere PowerBook gaan?

Excuses voor mijn vloedgolf aan vragen.. maar ik ben nou eenmaal een echte Apple n00b!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Bartjuh schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:17:
Volgens de buyersguide van macrumors staat er een update aan te komen:
http://buyersguide.macrumors.com/
is dat een kwestie van dagen, weken of maanden?

Verwijderd

Remz-Jay schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 16:14:
Ik zit me wel erg af te vragen of zo'n "simpele" iBook 12" voldoende is om alle applicaties die ik voor mijn werk nodig heb (Zend Studio, Macromedia Flash, Adobe Photoshop + Illustrator) naadloos en vloeiend te kunnen draaien. Iemand die ervaring heeft met deze applicaties op de "simpelste" iBook?

En hoeveel geheugen heb ik nodig om deze applicaties goed (naast elkaar) te kunnen draaien? Ik hoor dat 256mb prima volstaat voor Mac OS X als basis... maar ik kan me goed voorstellen dat bijv. Photoshop wat meer eissen stelt aan zijn RAM config?

Verder neem ik aan dat de airport extreme kaart die er standaard inzit ook compatible is met "normale" WiFi accesspoints, zoals mijn linksys? De Apple site vermeldt namelijk wel dat alle WiFi kaarten compatible zijn met de airport extreme basisstations.. maar andersom wordt niet gemeld. Lijkt me wel mogelijk toch? (Niet dat ik bij aanschaf van een iBook gelijk ook een nieuw accespoint moet aanschaffen).

Ook zit ik wel een beetje met de resolutie... 1024x768. Is dat nou op zo'n 12" schermpje prettig werken? En valt er een beetje te Photoshoppen op die resolutie (aangezien ik thuis 2048x1560 gewend ben). En maakt het op die iBooks veel uit of je nou voor 12" of 14" kiest? Want zo'n kleine 12" is wel lekker meenemen natuurlijk.. maar kijkt het ook prettig?

Wat ik verder niet kan vinden op de Apple site.. zitten er speakers in de iBook, of krijg je alleen geluid via de koptelefoon uitgang? (En klinkt het een beetje? ;))

Maar de basisvraag is dus... is een iBook voldoende voor mijn werkzaamheden, of moet ik gelijk voor de veel duurdere PowerBook gaan?

Excuses voor mijn vloedgolf aan vragen.. maar ik ben nou eenmaal een echte Apple n00b!
Kort: iBook is niet geschikt voor photoshop, tenzij je een externe monitor hebt. Powerbook is wel geschikt ervoor (minimaal 15" dus).

De programma's die jij gebruikt moeten prima draaien met minimaal 768 of 1gig ram.

Wifi is verder geen probleem, dat is gewoon volgens de standaard allemaal. Het werkt zelfs vele malen beter dan dat gezeik met WPA in windows xp enzo. (waar je eerst een x-aantal patches + service packs voor nodig hebt).

Een half jaar geleden zat ik net zoals jouw te twijfelen, en ik moet zeggen: mijn planning is om volledig van wintel af te stappen :) Echt geweldig hoe relaxed het werken met mac is.

• Remz-Jay

Remz-Jay

PSEiKO

Thanx voor je snelle reply :)

Maar is de verwerkingskracht van die low-end iBook wel voldoende om lekker vloeiend te kunnen photoshoppen? Want die externe monitor is geen probleem.. heb op de zaak een 19" TFT staan die ik er zo aan kan prikken. (Want ik las dat er standaard een Apple->VGA adapter bij de iBook geleverd wordt?)
En thuis kan hij gewoon via m'n KVM switch aan mn 23" CRT :)

Verwijderd

remz-jay

-12 en 14 inch ibooks hebben dezelfde resolutie van 1024x768 daardoor 12 inch is in mijn ogen een betere keus, lekker portable...en ik vind het prima kijken

- airport is prima te gebruiken met andere basisstations :)

- ibook kan wat je wil zonder problemen, alleen heb ik van Zend Studio nog nooit gehoord dus dat zul je even moeten uitzoeken.

- 256 mb ram draaid maar niet lekker, vooral incombo met photoshop enzo, 512 of meer zeker aan te raden (512 draaid allees gewoon lekker). dat geheugen niet bij apple kopen, tenzij je geld teveel hebt. inzetten van geheugen is super makkelijk. Zorg er wel voor dat je een beetje merk geheugen erinstopt.

- heerlijk os ofc. :)

edit: de ibook is zeker krachtig genoeg voor ps, tenzij je natuurlijk met bestanden van vele 100mb's aan de haal gaat. dan wordt het trager. en persoonlijk vind ik 512 ram genoeg, zelfs met maya...maar meer is altijd beter ofc.

edit 2: standaard idd een vga verloopje, bij de powerbook vga en dvi

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 16:35 ]

Verwijderd

Ik denk dat de TS doelt of het wel lekker photoshoppen is in een 12,1 inch scherm. Mij lijkt het een hele toer, maar ik laat het aan de TS over.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 16:32:
edit 2: standaard idd een vga verloopje, bij de powerbook vga en dvi
Idd, maar voor echt dual-screen moet je wel de Screenspanninghack installeren :)

En TS, al je vragen zijn al vaker langsgekomen hier, dus zoek even wat rond :) O.a. [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml] is informatief :)

• Remz-Jay

Remz-Jay

PSEiKO

Ik wilde even iedereen bedanken voor de snelle replies :)

En de verhalen hebben me zo ongeduldig gemaakt dat ik er gelijk eentje besteld heb op apple.nl (met nog 6% studentenkorting ook :P)! 12" iBook met 256MB ram, 60gb hdd, bluetooth, en een bluetooth muis erbij :o
(En de 512mb bestel ik uiteraard los)

Kan niet WACHTEN tot hij binnenkomt :D

[ Voor 7% gewijzigd door Remz-Jay op 26-05-2005 18:48 ]

• The Evil Brain
Remz-Jay schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:46:
Ik wilde even iedereen bedanken voor de snelle replies :)

En de verhalen hebben me zo ongeduldig gemaakt dat ik er gelijk eentje besteld heb op apple.nl (met nog 6% studentenkorting ook :P)! 12" iBook met 256MB ram, 60gb hdd, bluetooth, en een bluetooth muis erbij :o
(En de 512mb bestel ik uiteraard los)

Kan niet WACHTEN tot hij binnenkomt :D
Veel plezier ermee! En post wat foto's in Het grote "Show je Apple computer" topic! :)

En ik hoop voor jou niet (en voor mezelf wel >:) ) dat er binnenkort een update uitkomt ;)

Verwijderd

The Evil Brain schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:50:
[...]

Veel plezier ermee! En post wat foto's in Het grote "Show je Apple computer" topic! :)

En ik hoop voor jou niet (en voor mezelf wel >:) ) dat er binnenkort een update uitkomt ;)
Ik zit te hele tijd te switchen tussen appleinsider and macrumors.com en de forums op die sites :X .

Mij maakt de snelheid van de 12inch iBook niet zoveel uit nu. Maar ik ben toch aan het wachten omdat ik tiger wel helemaal wilt draaien en niet half. Ook al is het alleen voor de ripple effect :+ . Je kan toch geen software met de hardware leveren die niet 100 procent werkt en imho moet apple met een update komen in de komende paar weken voor de iBook ook al is het gewoon een nieuwe videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 18:57 ]

Verwijderd

gefeliciteerd met je aankoop! goeie keus die BT muis, gebruik alleen wel oplaadbare baterijen -zo lang gaat ie niet mee op een setje (een maand fo 2 ofzo) - en dat is natuurlijk iets beter voor het mileu :D

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:48
Ik zit ook te twijfelen hoor en ik zit ook steeds hier en op die macsites rond te loeren. Het is zo: ik heb geen notebook nodig, heb al een G5. Maar het is zo verdraaide mooi, lekker op de bank internetten enzo.
12" is voor mij afgevallen, toch iets te klein. Blijft over de 14" iBook of de 15" Powerbook. Tja, wa's dan wijsheid? De iBook ondersteunt zoals ie nu dus is al geen coreimage (extra grafische effecten zoals het rimpeleffect bij Dashboard), maar voor de rest, ik heb er mee gespeeld in de store, doet ie het gewoon, niet echt te langzaam ofzo, (ben natuurlijk verwend met me G5) Alhoewel bij iPhoto slideshow je wel schokken krijgt bij het cube effect, maar dat kan het 256 mb geheugen zijn, denk ik. Maar hoe zal de iBook het voor z'n kiezen krijgen met zeg software van over een jaar ofzo? Ik heb begrepen dat bv graphic converter ook gebruik maakt van coreimage, maar werkt het ook zonder? Zijn er apps die absoluut niet draaien op een iBook, video-/audiobewerking, of draait het gewoon (veel) langzamer?
Branden van dvd's hoeft van mij niet op het ding.

Tip: als je telefonisch bestelt bij Apple mogen ze tot €75,- korting op een Powerbook en iets van €35,- ofzo op een iBook geven.

Qua design twijfel ik ook nogal: de ene keer vind ik die witte mooi, de andere keer die alu, best apart, zal wel afhankelijk van m'n stemming zijn.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:56:
[...]

Ik zit te hele tijd te switchen tussen appleinsider and macrumors.com en de forums op die sites :X .

Mij maakt de snelheid van de 12inch iBook niet zoveel uit nu. Maar ik ben toch aan het wachten omdat ik tiger wel helemaal wilt draaien en niet half. Ook al is het alleen voor de ripple effect :+ . Je kan toch geen software met de hardware leveren die niet 100 procent werkt en imho moet apple met een update komen in de komende paar weken voor de iBook ook al is het gewoon een nieuwe videokaart.
Zo zit ik er ook over te denken :D
Ik wacht ook nog steeds met smart op de update, ook al is het alleen een videokaart die core image ondersteund + standaard bluetooth, dat zou echt al een hele verbetering zijn :)

Ik heb gelukkig ook niet zo'n haast, maar als het aan het einde van de zomervakantie er nog niet is, koop ik hem gewoon :P

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:56:
[...]

offtopic:
O gelukkig, ik dacht dat ik de enige was :X ;)
Dancing_Animal schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:22:
Ik zit ook te twijfelen hoor en ik zit ook steeds hier en op die macsites rond te loeren. Het is zo: ik heb geen notebook nodig, heb al een G5. Maar het is zo verdraaide mooi, lekker op de bank internetten enzo.
12" is voor mij afgevallen, toch iets te klein. Blijft over de 14" iBook of de 15" Powerbook. Tja, wa's dan wijsheid? De iBook ondersteunt zoals ie nu dus is al geen coreimage (extra grafische effecten zoals het rimpeleffect bij Dashboard), maar voor de rest, ik heb er mee gespeeld in de store, doet ie het gewoon, niet echt te langzaam ofzo, (ben natuurlijk verwend met me G5) Alhoewel bij iPhoto slideshow je wel schokken krijgt bij het cube effect, maar dat kan het 256 mb geheugen zijn, denk ik. Maar hoe zal de iBook het voor z'n kiezen krijgen met zeg software van over een jaar ofzo? Ik heb begrepen dat bv graphic converter ook gebruik maakt van coreimage, maar werkt het ook zonder? Zijn er apps die absoluut niet draaien op een iBook, video-/audiobewerking, of draait het gewoon (veel) langzamer?
Branden van dvd's hoeft van mij niet op het ding.

Tip: als je telefonisch bestelt bij Apple mogen ze tot €75,- korting op een Powerbook en iets van €35,- ofzo op een iBook geven.

Qua design twijfel ik ook nogal: de ene keer vind ik die witte mooi, de andere keer die alu, best apart, zal wel afhankelijk van m'n stemming zijn.
Mja, ik vind de 14" iBook maar zinloos eigenlijk. Je hebt namelijk nog wel steeds de 1024*768 resolutie, dus ga dan gelijk voor de PB.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:48
The Evil Brain schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:11:

Mja, ik vind de 14" iBook maar zinloos eigenlijk. Je hebt namelijk nog wel steeds de 1024*768 resolutie, dus ga dan gelijk voor de PB.
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik heb voor de grap mijn CRT-monitor eens ge-resized naar zo'n 12" en de resolutie op 1024x768 gezet en daar een tijdje mee gewerkt. Het wordt dan toch wel klein vond ik. Ok, tekst enzo kan je vergroten. maar de plaatjes en opmaak op bv. een site niet, en dat vind ik dan toch minder relaxed kijken.
Pagina: 1