[2003] Service descriptions zelf wijzigen?*

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb een korte vraag. Iets waar ik via google en de search maar geen antwoord op kan vinden. Is het mogelijk in Windows 2003 enterprise om services van omschrijving te kunnen voorzien? Ik zie wel dat er ruimte voor is (net als in Win2000) maar ik kan er niets in zetten...

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat bedoel je? De meeste services krijgen bij de installatie een description mee (tis ook niet echt bedoeld om user-changable te zijn) :)

Wil je het zelf veranderen: Regedit => HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Spooler\Description :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
elevator schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:17:
Wat bedoel je? De meeste services krijgen bij de installatie een description mee (tis ook niet echt bedoeld om user-changable te zijn) :)

Wil je het zelf veranderen: Regedit => HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Spooler\Description :)
Ik neem aan dat hij zelf een service geschreven heeft ;)
Ik gebruik wel eens NTSVC.OCX om wat VB6 progsels als service te runnen en ik stoor me er soms ook wel eens aan dat die dingen dan geen omschrijving hebben. Ik heb helaas nog nooit uitgezocht hoe/of het wel mogelijk is (misschien is het wel een property :X )

edit:

Ow, WOS... :X Ik dacht P&W :X

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 25-05-2005 14:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

RobIII schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:19:
Ik neem aan dat hij zelf een service geschreven heeft ;)
Als je zelf een service schrijft, moet je gewoon zorgen dat je je service op de juiste manier registreert bij de SCM - vanaf Windows 2000 is er een additionele (of vervangende..) structure waarin het description veld (en bv. ook de action-on-fail) onderdeel van is :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
elevator schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:27:
...vanaf Windows 2000 is er een additionele (of vervangende..) structure waarin het description veld (en bv. ook de action-on-fail) onderdeel van is :)
offtopic:
Als je wil patsen met je kennis moet je dit topic effe naar P&W kicken ;) We zitten hier in WOS :P

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 25-05-2005 14:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Paar woordjes aan de topictitel toegevoegd :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
De services zijn een soort van Java wrapper. Ik zal eens kijken of ik bij de configuratie daarvan de optie is om een description toe te voegen. Maar dat is niet zo heel belangrijk.
Het komt regelmatig voor dat er services disabled worden. Ik zou dan graag in de omschrijving willen zetten waarom dit is zodat andere mensen er vanaf blijven. Maar vooralsnog lijkt registry hacken de enige oplossing...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In de Windows resource kit zit de tool "sc.exe". Één van de mogelijkheden van deze tool is het wijzigen van de description van een service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DESCRIPTION:
        SC is a command line program used for communicating with the
        NT Service Controller and services.
USAGE:
        sc <server> [command] [service name] <option1> <option2>...

Commands:
       .......
       description-----Changes the description of a service.
       .......
Bijvoorbeeld:

sc \\127.0.0.1 description spooler test

Wijzigt de description van de spooler service naar de omschrijving "test". Dit werkt in elk geval onder Windows XP, kan het echter momenteel niet testen onder Windows 2003. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Question Mark op 26-05-2005 14:06 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

elevator schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:27:
[...]

Als je zelf een service schrijft, moet je gewoon zorgen dat je je service op de juiste manier registreert bij de SCM - vanaf Windows 2000 is er een additionele (of vervangende..) structure waarin het description veld (en bv. ook de action-on-fail) onderdeel van is :)
let bij het schrijven van service op dat de servicenaam geen spatie mag bevatten! description > spaties zoveel je wilt.
h@#$#%@# developers @#$!@#$%!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:01:
In de Windows resource kit zit de tool "sc.exe". Één van de mogelijkheden van deze tool is het wijzigen van de description van een service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DESCRIPTION:
        SC is a command line program used for communicating with the
        NT Service Controller and services.
USAGE:
        sc <server> [command] [service name] <option1> <option2>...

Commands:
       .......
       description-----Changes the description of a service.
       .......
Bijvoorbeeld:

sc \\127.0.0.1 description spooler test

Wijzigt de description van de spooler service naar de omschrijving "test". Dit werkt in elk geval onder Windows XP, kan het echter momenteel niet testen onder Windows 2003. ;)
Darn, dat had ik zelf kunnen bedenken. Maar het werkt iig, bedankt!

Om trouwens spaties in de omschrijving te krijgen moet je quotes om de omschrijving gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Deddiekoel op 26-05-2005 17:41 ]

Pagina: 1