KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het kan aan mij liggen, maar zulke dingetjes is toch gewoon stront vergeleken met een mooie onkyo receiver met 2 mission zuiltjes bijvoorbeeld
Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Verwijderd
Als je je hele leven lang alleen maar een draagbare radio hebt gehad zijn die cambrigde 150 speakers best goed..
Ik vind het zelf ook nix, met name de basspeaker is gewoon veels te klein enz...
Zelf heb ik een Pioneer receiver 4x70 watt
2x pioneer speakers (140watt)
1x sub 2x80 watt
en dat was ut wel.
Zeer belangrijke informatie: Inventaris
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Voor goed gebruikt gaat ie op de stereo, een JVC AX-R551 versrteker met voor 2 Phonar zuilen en achter 2 Jamo zuilen, goed om de hele straat te voorzien.
Voor DVD-gebruik heb ik deze:

En voor in de auto waar binnenkort een PC voor MP3 en DVD in komt te staan:

Aangesloten op een SB128 4-speaker kaart
Dit is niet persoonlijk tegen jou bedoeld, gewoon een voorbeeld. Dit is dus pure overkill. Je ziet aan de wattages van andere speakers dat de wattages van de front speakers veel hoger liggen dan die van de versterker zelf. Geloof het of niet, dit kan slecht zijn. De spoelen zijn veel te groot en berekend op een versterker vaan minimaal 300 watt rms. Dat betekent dat wanneer ie voluit gaat, de voeding teveel stroom moet trekken waardoor je het hele zooitje kan opblazen. Je kan beter speakers nemen met een iets lager of even hoog vermogen als je versterker.Op maandag 15 januari 2001 18:57 schreef nigelator het volgende:
Oke.. :
- 2 x 350Watt RMS 3 weg Cat/Berlin speakers (2 x 14" bass, 2 x middentoner en horn-tweeter fluid cooled)
- 2 x Jamo 80 Watt RMS 3 weg boxjes als surround dingkies
- 1 x 140 Watt RMS center speaker, voor de stemmetjes in me hoofd...
Enne een Pioneer 5 kanaals versterker met DVD enzo erop.. leuk spul en nieteens zo duur..
Ik heb trouwens een setje Tannoy P633, 2x80 rms, m'n versterker is 2x85 rms.
EDIT : Wat ook wel handig is, is om je speakerset (front,rear,center) van hetzelfde merk en type te nemen, dat geeft een beter geluidsveld.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
2x Philips 22AH466 60 Watt
2x Akai SR 1080 90 watt
Klikt hard genoeg om de buren van 3 huizen verder mee te laten genieten
Verwijderd
Bovendien ben je bij een te lichte versterker eerder geneigd om 't ding boven z'n kunnen te laten draaien, waardoor 'ie kan gaan clippen en keiharde blokgolven produceren. Byebye tweeters...Op dinsdag 16 januari 2001 22:40 schreef JT het volgende:
Dat betekent dat wanneer ie voluit gaat, de voeding teveel stroom moet trekken waardoor je het hele zooitje kan opblazen.
Klopt, maar wanneer je de boel een beetje goed selecteert is 't niet noodzakelijk.Wat ook wel handig is, is om je speakerset (front,rear,center) van hetzelfde merk en type te nemen, dat geeft een beter geluidsveld.
Ik heb bv. T+A TMR80 speakers voor (3-weg transmissielijn), Infinity Reference 1i boekenplankluidsprekers achter en een BNS Center 600 als (duh!) center, en wanneer ik de rose ruis van m'n versterker rond laat gaan, hoor je hoegenaamd geen klankkleur verschil. De T+A's klinken alleen veel voller, maar da's ook wel logisch, die kunnen een stuk beter met lage tonen overweg...
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verwijderd
Zwart? Goed klinkt dat, he?Op woensdag 17 januari 2001 00:20 schreef 0siris het volgende:
ik heb zwarte speakers
Aardige bas, valt alleen tegen in het stuk 'tussen' de satellieten en de sub.
Volgens opgaaf 25 + 2*12,5 W RMS. Vast wel....
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard
Verwijderd
Yamaha 795 DTS/AC3/DD receiver
4* Magnat vintage 550
1* Magnat vintage center 5
1* Rel Q201e (subwoofer)
maar zoals eerder gezegt....veel home cinema toepassingen op de Barco 800 CRT projector in het bankje andjust relax
Verwijderd
Op de home theater ding (Sony DA 50 ES dus)
Front: Final 0.3 op kanaal A
B&W DM 305 op kanaal B
Center: B&W CC3
Rear: B&W DM 302
Verwijderd
Verwijderd
Ik durf mijn EAW's aan te sluiten op een walkman© En ik weet zeker dat dat 0©5 Watt versterkertje niet kapot gaat ¥heel misschien door een te lage impedantie van mijn EAWs, maar da's een ander verhaal€©De spoelen zijn veel te groot en berekend op een versterker vaan minimaal 300 watt rms
Edit: en nog wat anders, hoe "merkt" de spoel het verschil tussen een versterker die 1 Watt kan leveren en ook levert, en eentje die 300 Watt kan leveren en 1 Watt levert? Want volgens jou theorie is het ?n? wel slecht, en het andere niet©
Jag
Verwijderd
Inderdaad , de oude DTT had de sub van de FPS 1000 , is me dat een lam kloteding zeg . Die "ECHTE" Subwoofer dat bij de FPS 2000 en de nieuwe hogere zit is stukken beter . Ook zijn de sattelieten veel krachtiger en geven ze helderdere klanken af .Op maandag 15 januari 2001 21:12 schreef Decs het volgende:
FPS2000, bevallen me een stuk beter dan FPS1000.
en een frequentie bereik van 25 - 21000.. (nooit gemeten ofzo, maarja, ik voel het wel die 25 hz)..
traktor scratch!
Walkman...daar heb je het over zo'n nietig vermogen dat je kortsluiting geen eens merkt..Op woensdag 17 januari 2001 15:56 schreef Jag het volgende:
[..]
Ik durf mijn EAW's aan te sluiten op een walkman© En ik weet zeker dat dat 0©5 Watt versterkertje niet kapot gaat ¥heel misschien door een te lage impedantie van mijn EAWs, maar da's een ander verhaal€©
Edit: en nog wat anders, hoe "merkt" de spoel het verschil tussen een versterker die 1 Watt kan leveren en ook levert, en eentje die 300 Watt kan leveren en 1 Watt levert? Want volgens jou theorie is het ?n? wel slecht, en het andere niet©
Jag
Maar wat ik bedoel is dat de spoelen van een 300 watt speaker te veel vragen van een 75 watt versterker, daar zit geen voeding in die is berekend op 300 watt. dus kan je voeding bijv. kapoet gaan en kortsluiting veroorzaken en dan is het PAF ! weg speakers
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
En:
Jagen nog wat anders, hoe "merkt" de spoel het verschil tussen een versterker die 1 Watt kan leveren en ook levert, en eentje die 300 Watt kan leveren en 1 Watt levert?
Want volgens jou theorie is het éné wel slecht, en het andere niet
Ecodan warmtepomp
2 * pioneer 80 watt
1 * subwoofer 80 watt
en dat allemaal op mijn SB live
5564
Pspoel = Vspoel * I
Je hebt een gegeven vermogen. Nu bekijk je twee gevallen, een spoel die 300 Watt kan dissipieeren gedurende lange tijd, en eentje die 80 Watt aankan. Ze hebben dezelfde impedantiekromme. Daarom zal er dus ook hetzelfde voltage over staan. En dan kom je erachter dan ook de derde onbekende gelijk is is bij de beide gevallen.
Jag
Verwijderd
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
De ellende is dat die weerstandsdalen meestal ook nog in het gebied zitten die het menselijk gehoor het beste waarneemt (200 - 3000 Hz).
Jag
Verwijderd
Erg extreem idd, maar ze zijn er wel. Sommige electrostaten en magnetostaten vergen om die reden een versterker met een boel reserves, maar 't komt ook bij "normale" speaker ontwerpen voor.Op woensdag 17 januari 2001 21:43 schreef Jag het volgende:
Dan moet die set wel heel hard hebben gestaan. Als je een dal hebt van 1 Ohm, wat erg extreem is, maar goed, dan gaat er een 8 keer hogere stroom lopen.
Luisterruimte in een winkel of op een beurs is meestal groter, en zeker anders, dan de gemiddelde huiskamer. En wanneer dan die huiskamer-versterker gedemo'd wordt, kan 'ie vrij gemakkelijk over z'n grenzen getrokken worden.Dat betekent ook acht keer zoveel vermogen dat geleverd moet worden door de versterker. Nou, als je aan het luisteren bent op 20 dB onder het maximum, wat al redelijk hard is op een normale set, is dat geen enkel probleem.
Hoef je niet eens zo gek veel voor te doen:
Tot 2 jaar terug woonde ik in een flat met aan alle kanten beton, en was heel gelukkig met m'n 2x40W Aura Evolution AV100 versterker. 't Ding kon m'n speakers prima aan, en het klonk lekker los, ruimtelijk, alsof er nog voldoende ruimte over was.
Daarna verhuisd naar een etage met houten vloer, hoog plafond (meter of 3) en tot overmaat van ramp een L-vorm woonkamer.
Alles geprobeerd om het geluid een beetje ordentelijk te krijgen (speakers sowieso al op betontegels zetten, en alle opstellingen en 'toe in' hoeken proberen), maar het bleef gestresst klinken.
Uiteindelijk de schuld maar aan die kamer gegeven, maar sinds ik vorig jaar die Aura heb vervangen door een Marantz versterker met ruim 4x dat vermogen, klinkt m'n installatie weer!!! Geen gestress, het hoog klinkt weer transparant, stemmen zijn niet meer een tikkie verkouden, en het laag is weer droog en direct.
Mijn conclusie: die Aura werd in z'n nieuwe omgeving gewoon overvraagd (meer kubieke meters, dempende vloer, L-vorm).
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Wat een gelul zeg! Een speaker krijgt natuurlijk wat je de versterker laat leveren. Daar is je volumeknop o.a. voor. Bovendien krijgt die 300W spoel op de 1W versterker echt geen 300W waardoor de versterker kapot gaat...Maar wat ik bedoel is dat de spoelen van een 300 watt speaker te veel vragen van een 75 watt versterker, daar zit geen voeding in die is berekend op 300 watt. dus kan je voeding bijv. kapoet gaan en kortsluiting veroorzaken en dan is het PAF ! weg speakers
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Tja... het getuigt van geen kennis. Probleem is gewoon dat groot vermogen speakers niet goed uitgestuurd worden op een kleine versterkers en dus op redelijk volume eigenlijk de versterker staat te klippen. Als ie dat doet word de top van de sinus vlak en dus gelijkspanning en daar is het punt dat een spoel niet meer als impedantie fungeert maar als ohmse weerstand die veel lager is, dus kortsluiting...Op donderdag 18 januari 2001 03:21 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Wat een gelul zeg! Een speaker krijgt natuurlijk wat je de versterker laat leveren. Daar is je volumeknop o.a. voor. Bovendien krijgt die 300W spoel op de 1W versterker echt geen 300W waardoor de versterker kapot gaat...
Dan de vraag welke eerder kapot gaat, de versterker of de speaker...
Ik weet wat wel en niet kan ( 5 jaar licht en geluidstechniek gedaan ).
En treuzelen over vermogen en andere onzin doe ik ook niet meer aan mee...
Het werkt zoals het hoort en goed of het werkt bagger en goedkoop niet.
Klinkt heel goed, totdat je flink de knop omdraait, dan vernaggelt die achterlijke middenweg (bovenaan, in aparte afgesloten ruimte) het geluid.
Deze bij mijn ouders: www.eltax.dk/html/Products/Speakers/Symphony/symphony8_body.html
Gewoon heerlijk.
En zelf hebben ze deze, de 500 versie:
http://www.wharfedale.co.uk/valdspec.htm
Klinkt ook wel aardig...
Nou, jij hebt anders ook nog wat te leren. Als een versterker clipt, dan moet ie een grotere amplitude maken dan hij kan. Wat er idd gebeurt is dat de top van de sinus "afgesneden" wordt. Alleen levert dat geen gelijkspanning op! Wat je krijgt is een blokspanning (of eigenlijk een benadering hiervan).Tja... het getuigt van geen kennis. Probleem is gewoon dat groot vermogen speakers niet goed uitgestuurd worden op een kleine versterkers en dus op redelijk volume eigenlijk de versterker staat te klippen. Als ie dat doet word de top van de sinus vlak en dus gelijkspanning en daar is het punt dat een spoel niet meer als impedantie fungeert maar als ohmse weerstand die veel lager is, dus kortsluiting...
Dan de vraag welke eerder kapot gaat, de versterker of de speaker...
En ook al zou dat zo zijn, de DC weerstand van een luidspreker spoel is echt geen 0 Ohm (van een ideale spoel wel).
Wat wel gebeurt is dat het totale oppervlakte onder de sinus (lees vermogen) groter wordt. Het wordt ongeveer hetzelfde als wanneer je een DC spanning op de speaker zou zetten.
Die conclusie volgt echt absoluut niet uit dit verhaal.Tot 2 jaar terug woonde ik in een flat met aan alle kanten beton, en was heel gelukkig met m'n 2x40W Aura Evolution AV100 versterker. 't Ding kon m'n speakers prima aan, en het klonk lekker los, ruimtelijk, alsof er nog voldoende ruimte over was.
Daarna verhuisd naar een etage met houten vloer, hoog plafond (meter of 3) en tot overmaat van ramp een L-vorm woonkamer. Alles geprobeerd om het geluid een beetje ordentelijk te krijgen (speakers sowieso al op betontegels zetten, en alle opstellingen en 'toe in' hoeken proberen), maar het bleef gestresst klinken. Uiteindelijk de schuld maar aan die kamer gegeven, maar sinds ik vorig jaar die Aura heb vervangen door een Marantz versterker met ruim 4x dat vermogen, klinkt m'n installatie weer!!! Geen gestress, het hoog klinkt weer transparant, stemmen zijn niet meer een tikkie verkouden, en het laag is weer droog en direct.
Mijn conclusie: die Aura werd in z'n nieuwe omgeving gewoon overvraagd (meer kubieke meters, dempende vloer, L-vorm).
Heb je ooit wel eens een multimeter aan je versterker gehangen? Ik ben zelf in het bezit van twee power meters, die aangesloten staan op mijn Pioneer versterker. Ze geven het vermogen weer met LEDjes. De schaal begint bij 0.15 Watt en gaat door tot 200 Watt. Ook heb ik een spl meter. Gister wat aan het meten geweest. Spl van 83 met continu pieken van 90 dBspl (dit is wat de meeste mensen luide muziek zouden noemen). De power meters sloegen niet uit. Nou is dit niet helemaal eerlijk, want mijn B&W's geven weer vanaf 600 Hz in mijn huidige opstelling. Maar ook als ik ze full range zet, dan nog slaan ze pas heel laat uit. En verder dan 10 Watt ben ik nooit gekomen. Dit is om je even een idee te geven van de lage vermogens die je gebruikt bij audio (PA is een ander verhaal uiteraard).
Dat jouw installatie weer ging klinken had niets met dat vermogen te maken, maar waarschijnlijk met de manier waarop die versterker gebouwd was, oid.
Jag
Verwijderd
En hier...Op donderdag 11 januari 2001 15:40 schreef wfvn het volgende:
[..]
Same here
Ik ook!!!Op donderdag 11 januari 2001 15:37 schreef leuf het volgende:
Cambridge DTT2500, icm SBLive 5.1
Plus mijn Stereo
Verwijderd
hangen nu nog achter een of andere akai versterker maar komt binnenkort verandering in.
dan komt er een denon avr-3801 voor in de plaats.
stukken beter lijkt mij
ik ben hier echt super tevreden over
Verwijderd
Gaat redelijk...:9
Verwijderd
Verwijderd
Nope, sorry. 'k Heb wel een digitale multimeter, maar ik zou niet weten waar en hoe ik die ergens tussen moet hangen om aan relevante data te komen. Ben nogal a-technisch op audio gebied, en ga alleen op m'n oren af.Op donderdag 18 januari 2001 11:57 schreef Jag het volgende:
[..]
[..]
Die conclusie volgt echt absoluut niet uit dit verhaal.
Heb je ooit wel eens een multimeter aan je versterker gehangen?
Ik kan 't wel alsnog testen, want die Aura gebruik ik nog steeds, maar nu alleen maar als phono pre-pre.
Dus als je me vertelt waar die multimeter moet komen, en in welke stand, dan graag!
M'n leverancier was 't wel eens met mijn conclusie, maar dat zijn ze al gauw wanneer je op 't punt staat om een versterkercombinatie van ruim 6 mille aan te schaffen...
Ik weet dat het niet om het vermogen gaat, in een normale huiskamer is 4 Watt al een bak herrie (bij speakers van een rendement van 90 db). Ik weet alleen dat die Aura gekunsteld klonk in m'n nieuwe woonkamer, en die Marantz niet.En verder dan 10 Watt ben ik nooit gekomen. Dit is om je even een idee te geven van de lage vermogens die je gebruikt bij audio
Ze zijn idd nogal verschillend van opzet:Dat jouw installatie weer ging klinken had niets met dat vermogen te maken, maar waarschijnlijk met de manier waarop die versterker gebouwd was, oid.
De Aura is zo engels als 't maar kan, flinke ringkerntrafo, volledig discreet, vergelijkbaar met bv. de versterkers van Creek (en nog een handvol Engelse versterkerbouwers).
De Marantz (MM9000) daarentegen is eigenlijk een gedrocht. 5 Eindbakken in 1, met 1 voeding, zo Japans/Amerikaans als 't maar zijn kan.
Maar toch klinkt die Marantz in m'n huidige kamer beduidend beter dan de Aura. Weet jij 't weet ik 't...
Verwijderd
4 magnat 120W speakers en 2 Subwoofers max 180W dus das lekker geluidje
Dit topic is gesloten.
![]()