Toon posts:

Encrypted mail versturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een redelijke beginnersvraag misschien, maar ik ben behoorlijk vastgelopen.
Ik wil in Mac OS X encrypted mail gaan versturen.

Daarvoor heb ik GnuPG geinstalleerd.
Daarnaast heb ik Mozilla Thunderbird met de Enigmail plug-in geinstalleerd.

Bij het verzenden van een email kan ik het tabblad Enigmail aangeven dat het bericht versleuteld wil verzenden. Vervolgens verzend ik en krijg ik de melding: Unable to Locate GnuPG executable in the PATH. Make sure you have set the GnuPG executable path correctly in the Enigmail Preferences. Failed to initialize Enigmail.

Hartstikke duidelijk, als ik vervolgens naar preferences ga zie ik inderdaad dat het executable path leeg is. Hier moet ik volgens mij dus de locatie van GnuPG plaatsen en dan zou ik al een stap verder zijn. Nu kan ik GnuPG op het hele systeem niet terugvinden.

Het staat er wel op want herinstalleren heeft geen zin. Ik kan de bestaande installatie bijwerken, maar effect lijkt dat niet te hebben.

Ik kan in Finder een map vinden: Macintosh HD > Documentation > GnuPG
Hier vind ik vervolgens twee help-bestanden die mij geen hulp bieden bij het vinden van het executable path

In de Terminal kan ik GnuPG wel benaderen door het commando GnuPG te geven. Maar ik ben niet dermate goed thuis dat ik vanuit de Terminal het executable path kan terugvinden.

Wat doe ik verkeerd?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Typ eens in je terminal "which gnupg" :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:34:
Typ eens in je terminal "which gnupg" :)
Ik krijg daar inderdaad een path
/usr/local/bin/gpg

dat lijkt me een stap verder te brengen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het encrypted mailen inmiddels voor elkaar.

Topic kan wat mij betreft wegzakken of op slot.

Als iemand er behoefte aan heeft, of als men ooit iets van plan is als een apple talk-faq wil ik ook best het hele proces van encrypted mailen in Mac OS X even toelichten.

Verwijderd

Er zijn nog meer mogelijkheden om encrypted mail te versturen op de Mac. Daar hoef je eigenlijk vrij weinig voor te doen. Mail.app kan zelf ook encrypted mail versturen. Daarvoor moet je voor jezelf een certificaat installeren. Zo'n certificaat kun je bijvoorbeeld bij www.thawte.com aanvragen (gratis).

Als je dat hebt gedaan kun je naar iedereen die jou een signed email heeft gestuurd een versleutelde mail terug sturen.

PS. let op bij het aanvragen van een certificaat dat Mail.app is hoofdletter gevoelig is. Als je een certificaat aanvraagt voor Steve@mac.com denkt hij dat het wat anders is dan steve@mac.com. En dan werkt het dus niet.