Toon posts:

PC blijft piepen na vervangen overleden voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gistermorgen startte mijn PC opeens niet meer op. Vervolgens heb ik vanalles geprobeerd: stekker er op nw. uit en weer in, etc.
Toen heb ik 's middags nog even geexperimenteerd door alle kabels los te halen, behalve die van het moederbord en vervolgens de voeding weer aan gezet deze gaf nu opeens wel een reactie, namelijk een knalletje en wat warmte -> voeding overleden..

Hierna heb ik een nieuwe voeding gekocht van 380 watt (voorheen was het 300 watt). Echter, deze weigert in alle toonaarden. Het volgende heb ik al geprobeerd:
- verschillende kabels los en gewisseld
- alleen moederbord en alle andere mogelijke combinaties
- alle kaarten eruit
- battery van het moederbord er voor een nacht uit
- geheugen plus IDE-kabels eruit
- etc. etc.

Het systeem start wel, maar geeft geen beeld en de power en hdd lampjes blijven constant branden. Het lampje op het moederbord doet het wel gewoon en de processor-fan doet het ook goed. Na 10 seconden is er een alarmtoon te horen (staat niks over in het boekje van het moederbord), waarna ik hem weer redelijk snel heb uitgeschakeld (kans op oververhitting?). De fans van de voeding draaiten btw ook gewoon.

Ik ben inmiddels ten einde raad en baal verschrikkelijk dat ik nu deze problemen heb. Want naast m'n office/internet PC kijk ik er ook nog TV mee.. En met m'n tentamens in het vooruitzicht heb ik eigenlijk helemaal geen zin in dit gedoe!

Tot slot nog even de specificaties van mijn PC:
Thunderbird 800 + coolermaster 850
Mardini 300 Watt
ASUS A7V
128 MB Pc-133 + 256 mb PC-133
Dvd: Nec 12x 40x
Brander: Sony 8x4x32x
ASUS V7100T
Ilyama 19" HT
Logitech USB muis
Soundblaster Live 5.12
TV-kaart: Miro PCTV Pro
Modem: E-Tech 56K6
Lan-kaart: geen id simpel en goedkoop

Kortom: wat betekent de alarmtoon en heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken of is m'n moederbord+ videokaart etc. etc. gewoon naar de klote?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg,
Jeroen

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:35
Ik vrees dat er nog andere hardware kapot is, cpu, geheugen of videokaart kun je deze testen in een ander systeem? Probeer eens 1 van de twee geheugenstikkies tegelijk in je systeem.

[ Voor 23% gewijzigd door asfaloth_arwen op 25-05-2005 11:13 ]

Specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De schamele topictitel past totaal niet bij jouw uitgebreide topicstart ;)
* BalusC heeft de topictitel uitgebreid ende verduidelijkt.

Terugkomend op je probleem: wanneer een voeding doorslaat, dan kun je er haast de donder op zeggen dat de rest van de PC hieraan gevolgen heeft ondervonden. Ik zou dus niet opkijken als dit hier ook het geval is.

Tip: koop overigens kwaliteitsspul. Mardini is geen A-merk en ik zou niet opkijken als zo'n Mardini 300W in wezen een 220w à 250W voeding is. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 25-05-2005 11:12 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik zou gokken op je moederbord en/of je processor.
Haal eens alle kaarten van je moederboed, evenals de harde schijven en optische apparaten, en start het systeem dan nog eens op. Gaat dat goed (geen harde pieptoon zoals je eerder had), hang dan je videokaart erin, en probeer het opnieuw. Wederom geen pieptoon? Dan 1 voor 1 de harde schijven en optische apparaten aansluiten. Daarna 1 voor 1 de PCI kaarten, totdat je de oorzaak hebt gevonden.
Je hebt kans dat alles het weer doet nadat het geheel uit elkaar is geweest en weer aan is gezet, alleen is die kans wel aardig klein.

Hier kon uw advertentie staan

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Ik geloof dat je de oude voeding in je specs hebt gezet (300w). Ik ben het er iig mee eens dat je beter iets meer voor een voeding kunt neertellen. Maar dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd...
Als je nu weer een niet-a merk voeding hebt gekocht is het misschien aan te raden om te proberen of je hem kunt omruilen, als je voor een duurder model gaat doen ze daar misschien niet moeilijk over.

En probeer idd eens de oplossing van Nitroglycerine, dan kun je bepalen wat er allemaal kapot is. Met een beetje geluk is het alleen je mobo die de opdoffer niet leuk vond.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga proberen om de verschillende onderdelen bij andere mensen te testen. Ook ga ik de andere tips morgen na.

Echter, ik vrees echter het ergste ;(( Misschien loop ik een beetje vooruit op de zaken, maar stel ik moet het moederbord, geheugen, processor met cooler en vga-kaart vervangen en ik heb weinig eisen (had 800 MHz en 384 mb geheugen, dus mag iets sneller en verder alleen internet, office en tv-kijken) wat raden jullie mij dan voor spullen aan? Het liefst zo goedkoop mogelijk en bij voorkeur bij 1 zaak (www.gistron.com, www.funprice.nl, www.mycom.nl)! AMD of Intel maakt me verder niet zoveel uit, wel heb ik graag een stil systeem!

Mede doordat de rest van mijn systeem wel oud blijft wil ik er niet te veel in investeren. Een beetje speuren leverde mij de volgende mogelijke upgrades op:

Optie 1:

Computerland:
ASUS A7V8X-MX-SE SND/LAN/VGA s462 MAINBOARD € 49,95 1
AMD Sempron 2200+ 256kb Box PROCESSOR € 39,94 2
DDR 512 MB - 333 PC2700 A-Merk € 44,95
Totaal ca. 135 euro

Optie 2:

Funprice:
Asrock K7s41
Sempron 2400+
Met low Noise Cooler!
KINGSTON 512MB DDR PC3200 400MHZ 12 € 48.00

totaal: 150 euro ca.

Optie 3:

Gistron

MSI KM3M-V ATX Via KM266Pro Socket A 38,90
AMD Sempron 2400 1,667Ghz Socket A Box 65,90
Kingston 512MB DDR-RAM/400 PC3200 45,90

totaal ca. 150 euro

Kortom: waar gaat jullie voorkeur naar uit? En hoe groot achten jullie de kans dat mijn tv-kaart etc. ook kapot zijn?

Mvg,
Jeroen
Pagina: 1