Toon posts:

Exchange op 2e locatie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een redelijk naar probleem, en ja, ik heb me al suf gegoogled :)

Wij hebben op locatie A een active directory met 2 DC's en een Exchange 2003 mailserver. We maken intensief gebruik van de puclic folders.

Wij hebben een uitwijklocatie (B), die we willen gebruiken indien locatie A af fikt.Hier staat een DC die in hetzelfde domein staat als locatie A. Ook staat hier een 2e exchange server. Hier worden de puclic folders naartoe gerepliceerd.

Er is volledige connectivity tussen beide locaties, dus er zijn geen poorten die geblocked worden. Nu was ik op de hoogte dat mailboxen niet te synchen zijn. Public folders kun je wel repliceren. De mailbox van de gebruiker waarmee ik ga testen op Locatie B heeft zijn mailbox op de exchange server op locatie A. Immers, ik ga niet meer de mailboxen moven naar de uitwijk locatie (B) als het pand in de fik staat! :+

Ik heb op locatie B een test werkstation neer gezet met outlook om de boel te testen. Het werkt prima, maar als ik het affikken van locatie A simuleer, dan hangt outlook. Op zich zou het niet erg zijn dat de mailbox niet werkt. Die stond immers op locatie A, maar de public folders zouden volgens mij wel moeten werken. Ook na lang wachten blijft Outlook vast zitten.

Dit zou toch in principe moeten werken? Wat zou ik hier verkeerd doen...

Verwijderd

Het lijkt erop dat je outlook nog steeds naar de mailserver van locatie A kijkt.
(niet dat het de oplossing is, maar ff om te kijken of dat werkt)
als je nou mailserver B in outlook invult als mailserver kan je dan weer bij je public folders?

(beetje simpel,maar je moet toch ergens beginnen)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 10:43 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het probleem wat je hebt, is dat Outlook nog steeds een connectie nodig heeft naar locatie A1. Immers daar staat de mailbox van je gebruiker, en daar zal oulook dus naar connecten. Afhankelijk hoe je configuratie is, dan zal wel je public folders van locatie B komen
Mmaak eens een gebruiker met een mailbox aan op locatie b. En configueer daar eens je outlook voor. Het zou dan wel moeten werken.

Wat je zou kunnen doen, is voor een aantal gebruikers een 2de account/mailbox creeren op locatie B. hiernaa moet het gewoon werken.

Wat eventueel nog kan doen, is alle mail van gebruikers op locatie A laten forwarden naar de gebruikers op locatie B. Daarna kan je via een Exchange policy bv alle Email ouder als 30 dagen laten verwijderen, zodat je server naar niet vol loopt B) .

Ik denk dat je alleen even moet na gaan hoe het precies met je CALs zit, dat weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan, en geen resultaat. Ik heb zelfs zonder outlook, met outlook webaccess geprobeert te connecteren de server op locatie B (http://server/public/), maar na het login scherm, hangt ook die sessie.

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar draait op de DC op locatie B ook je global catalog?
de mailserver moet altijd verbinding kunnen maken met de GC.

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker, de DC op locatie B draait als Global Catalog.

• Rolfie
  • Nu online
Staan ook je Site And Services wel goed geconfigueerd. Je moet hier ook 2 verschillende sites actief hebben. Werkt je webaccess voor server 2 wel goed als je verbinding tussen locatie A en B actief is? heb je op locatie 2 ook een DNS server actief?

Verwijderd

Topicstarter
Bij Sites and services heb ik 2 subnets staan, Locatie A en B. Ik zie ook netjes de DC's bij de juiste sites staan. Moet je eigenlijk ook je mailservers op de sites bij sites and services zien?

Als de connectie tussen A en B wel goed is, kan ik gewoon bij mijn Outlook Web access.

• Rolfie
  • Nu online
Kijk eens in Exchange waar de Exchange server naar toe connect voor zijn configuratie?

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:11:
Kijk eens in Exchange waar de Exchange server naar toe connect voor zijn configuratie?
Waar zou ik dat precies moeten vinden?

Verwijderd

in exchange system managager, eigenschappen van de server, en dan tabje directory access

Verwijderd

Topicstarter
Die connect naar de DC op locatie B op ldap poort 389 voor de configuratie. Dat klopt dus wel volgens mij.

Verwijderd

aar zie je ook de GC en de config bijstaan?

Verwijderd

Topicstarter
Yes. die zie ik staan.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de mailbox naar locatie B move, werkt het wel prima. (okay, alles duurt iets langer maar goed). Dit is alleen niet een wenselijke situatie. Tussen locatie A en B lig niet een heel erg dikke lijn, dus om de mail op locatie B (uitwijk) te gaan hosten is geen optie.

Verwijderd

is het dan niet mogelijk om je mailstore te repliceren naar een andere locatie? volgens mij moet dat wel kunnen, hoor...

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:04
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:46:
Als ik de mailbox naar locatie B move, werkt het wel prima. (okay, alles duurt iets langer maar goed). Dit is alleen niet een wenselijke situatie. Tussen locatie A en B lig niet een heel erg dikke lijn, dus om de mail op locatie B (uitwijk) te gaan hosten is geen optie.
Denk dat je het hier al zegt. Je mail staat op Locatie A, als die afvikt heb je geen mail meer.
Als het pand afvikt restore je je mail op een server in Locatie B op een server die net zo is ingericht als de server op Locatie A. Ik weet niet hoe groot je Exchange database(s) is/zijn maar als je wil kun je de boel laten draaien voordat de brandweer klaar is met blussen op Locatie A.

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al uren naar gezocht. Dat zou ook de ideale situatie zijn maar ik kon nergens vinden hoe je dat moet doen. Je kunt volgens mij alleen de pyblic folders repliceren. Als iemand weet hoe dat wel kan, dan hoor ik dat graag!

Verwijderd

Topicstarter
Caeruleus schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:55:
[...]

Denk dat je het hier al zegt. Je mail staat op Locatie A, als die afvikt heb je geen mail meer.
Als het pand afvikt restore je je mail op een server in Locatie B op een server die net zo is ingericht als de server op Locatie A. Ik weet niet hoe groot je Exchange database(s) is/zijn maar als je wil kun je de boel laten draaien voordat de brandweer klaar is met blussen op Locatie A.
Dat de mailboxen weg zijn is nog niet het probleem. Het gaat uiteindelijk om de public folders. ik heb het idee dat als de mailbox niet te bereiken is, dat ook de public folders niet thuis geven. Op zich een merkwaardige situatie, aangezien public folders weinig van doen hebben met de mailbox.

Verwijderd

je moet eerst met een useraccount die aan en mailbox gekoppeld is op exchange inloggen.. dan pas kun je bij je public folders...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
in zo'n situatie moet je niet gaan repliceren maar de boel mirroren / standby zetten en op het moment dat de prut brand, system state's restoren en mailservers restoren.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 25-05-2005 13:30 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
dat zou ook kunnen, maar dan heb je toch altijd 2 identieke servers nodig? dus als je besluit je mailserver te vervangen, dan mag je meteen op je uitwijk een zelfde bak gaan aanschaffen. Dat zou wel kunnen, maar als het met repliceren werkt is dat eleganter :) Het enige wat we willen zijn de public folders, de mailboxen kunnen ons gestolen worden :)

• Caeruleus
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 13:43:
dat zou ook kunnen, maar dan heb je toch altijd 2 identieke servers nodig? dus als je besluit je mailserver te vervangen, dan mag je meteen op je uitwijk een zelfde bak gaan aanschaffen. Dat zou wel kunnen, maar als het met repliceren werkt is dat eleganter :) Het enige wat we willen zijn de public folders, de mailboxen kunnen ons gestolen worden :)
Je hebt toch al een server op de andere locatie staan? Die kun je loskoppelen, hetzelfde inrichten als de originele exchange server en op de plank zetten.
Je zegt dat je de public folder repliceert maar wat je doet is de structuur repliceren, de public folder database staat nog steeds op je oorspronkelijke Exchange server. Zowel je Mailbox store als Public folder store staan op Locatie A. Als die locatie incl. server afvikt heb je pech en kun je niets op Locatie B.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

en een exchange cluster van 2 servers?

But then again, I could be wrong..

• Caeruleus
Pinky schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:02:
Tussen locatie A en B lig niet een heel erg dikke lijn
Dat gaat dus niet werken, en een cluster op Locatie A brandt net zo hard af als een enkele server ;)

Enniehows, ik denk dat ik wel iets heb gevonden, blijkbaar kan "Veritas Replication Exec" Exchange stores repliceren.
Op www.veritas.com kwam ik een Whitepaper tegen met de titel: Using Veritas Replication Exec to protect Microsoft Exchange 5.5, 2000 and 2003 databases.

[ Voor 4% gewijzigd door Caeruleus op 25-05-2005 15:16 ]

• Grolsch
Pinky schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:02:
over een WAN connectie ?
dat gaat niet wat worden, omdat je met een cluster ook een centrale dataopslag moet hebben, die met fiber geconnect wordt

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Grolsch schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:14:
[...]

over een WAN connectie ?
dat gaat niet wat worden, omdat je met een cluster ook een centrale dataopslag moet hebben, die met fiber geconnect wordt
Het kan wel... Zoek maar eens met Google op een "stretched cluster". Dit zijn twee clusternodes op aparte sites, met allebie hun eigen SAN. Via speciale software van bijvoorbeeld EMC worden beide Sans via het WAN gesynchroniseerd. Nadeel is echter de prijs en het feit dat er nog steeds een dikke WAN verbinding moet liggen..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Grolsch
Question Mark schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:26:
[...]

Het kan wel... Zoek maar eens met Google op een "stretched cluster". Dit zijn twee clusternodes op aparte sites, met allebie hun eigen SAN. Via speciale software van bijvoorbeeld EMC worden beide Sans via het WAN gesynchroniseerd. Nadeel is echter de prijs en het feit dat er nog steeds een dikke WAN verbinding moet liggen..
maar dan kan het dus niet met standaard clustering van MS, dat wilde ik eigenlijk zeggen ;)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
wat jij wil is mogelijk

replicatie van PF naar een 2e exchange server

MAAR

op de je moet opletten waar de server naar verwijst, je geeft namelijk op de mailboxstore aan WELKE PF store hij moet gebruiken

stel, je gebruikers staat allemaal op Server1, hier staat ook de PF op, deze worden gerepliceerd naar Server2, allemaal leuk en aardig, dit gaat goed werken
je hebt alleen een probleem als server1 uitvalt, dan kan de gebruiker zijn eigen mailbox niet meer vinden en daardoor ook niet opzoeken welke PF store/server hij moet gebruiken

het enige wat je kan doen is een gebruiker aanmaken met een mailbox op Server2, en op de deze mailbox store de "Default Public Store" setting te laten verwijzen naar Server2

mochten er vragen zijn, je kan me mailen/msn'en

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Als ik je verhaal goed begrijp moeten users in geval van uitval van exchange op locatie A, toch bij de gerepliceerde data van Exchange op locatie B kunnen.
Kan je dan niet proberen de users te leren/vertellen dat ze in zo'n "niet veel voorkomende" situatie connecten naar de public folder store via exchange web access? ( \\mailserver\public )

Het is uiteraard dat ze op deze manier niet vanuit Outlook werken maar ze kunnen wel asap bij hun public folders zonder tussenkomst van jou.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Of zorgen voor een goede offsite backup van de exchange server op locatie2, als er brand is op locatie 1 dan is je ad toch naar z'n grootje en als de server afgebrand is krijg je deze ook niet meer netjes uit het domein ;).

Je kunt dan even snel met een aantal tools de ad voor zover mogelijk restoren, en de oude domain/exchange dc uit het domein plukken. Daarna de backup van exchange restoren op locatie 2, nu is je ad ook weer volledig functioneel en als je hier een geteste procedure voor gebruikt moet dit binnen 2/3 uurtjes te doen zijn. De gebruikers laat je dan weer connecten met de "nieuwe" exchange server, kun je simpel pushen met een login script..

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 27-05-2005 21:26 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:36
Ik zou, als het echt om die public folders draait, aparte logins maken voor die tweede vestiging.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
never fail Hoe je het ook mag/kunt schrijfen schijnt ook een oplosing te kunnen zijn.

Dit packet/applicatie spiegelt de totale server

(ken de werking niet exact .... om dat wij op de uitwijk geen vestiging hebben alleen maar een server)

Grutte Pier fansels

Pagina: 1