switch-hub? wat isdah?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
8 poorts 10/100 hub voor 200,-

en een 8poorts switch 10/100 voor 250,-

wat zijn de verschillen tussen die dingen en boeit het voor een thuis netwerkje?

ik heb al 2 pc's met gewone nic's die ik dan wil vervangen door realtek 100mbit nics van 45,-

alleen de nic in mijn laptop is 10mbit... en ik ga daar gene nieuwe voor kopen.

what to do.... hub of switch... en vooral erbij zetten waarom.

dank

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 18:37

yGiDoRp

Sawasdee

Switch nemen.

Hub is gedeelde bandbreedte.
Switch is bandbreedte per poort.

Switch weet door middel van MAC adress meteen waar een packetje heen moet.

Switch kan 10/100 Mbit combineren zonder dat ie je 100Mbit naar beneden trekt op 10Mbit. Hub kan dat niet.

edit: ik ken nie spelluh

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

Een hub stuurt de data van de ene computer door naar alle andere poorten van de hub. Een switch kijkt in de datapakketjes naar adressering en weet dus (na enige tijd) welke computer aan welke poort hangt. Dan zal als computer 1 met 2 wil praten, de data van 1 rechtstreeks naar de poort waar 2 op zit gestuurd worden. De andere computers hebben dan geen last van dat verkeer. Dus dedicated bandwijdte = sneller.
Let op je hebt ook switching hubs. Dit zijn hubs die op twee snelheden kunnen werken (10/100), maar dit zijn dus GEEN echte switches!

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

hmnn not sure about this.. maar volgens mij is een switch gewoon kort voor switching hub..

aparaten die 2 snelheden kunnen draaien noemen ze dualspeed...

dus een hub die 10 en 100 kan is een dualspeed hub.

een switch kan meerdere "verbindingen" tegelijk aan .. zoals hierboven al mooi is uitgelegd...

maarruh, 10 / 100 wil zeggen dat ie zowel op 10 mbit en 100 mbit kan werken.. dualspeed wil zeggen dat ie alle 2 tegelijk kan. (en dat je 100mbit netwerk dus niet terugzakt naar 10mbit zodra er een 10mbitter verschijnt)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
ahaa! kijk daar heb ik wat aan.
hmm... en is er nog een verschil in snelheid van switches?

Vebranet 8 poorts Switch 10/100 Fl. 249,00
is dit een beetje een redelijke prijs voor zon ding?

en is 100mbit nou eigenlijk ook wel wat het beloofd? haal je echt 12mb/sec? of valt hwt tegen?

ik heb nu een coax netwerkje hier liggen en de snelheden liggen rond de 1mb/sec. als het naar maar 2mb/sec gaat laat ik alles maar even want die 300+ gulden die ik dan straks kwijt ben kan dan ook wel ergens anders heen.

okee... thx voor de reply's

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

tuurlijk haal je geen 12 meg per seconde...

maar met fatsoenlijke apparatuur zou je meer als 5 a 6 meg moeten kunnen halen jah

en of dat spul wat jij op het oog hebt fatsoenlijk is... dat weet ik natuurlijk niet :)

• Biebel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-12-2025

Biebel

BY IKKE

En zo is het en niet anders, een switching hub is idd niet een apparaat dat kan switchen tussen 2 snelheden, maar gewoon een switch(wat al uitgelegd is) punt.

Biebel is not just a nick, It's my alter ego...

Verwijderd

Een switching hub mag je ABSOLUUT niet vergijken met een switch. Zal het effe uitleggen :P

Switching hub:
Het is een switch en een hub ineen. :)
Bv 8 ports switching hub moet je vergelijken met 2poorts geswitch en aan ieder poort hangt een 4 ports hub. :) Want 2x4=8

De goedkoope switch: rond de 400/600
Dit is leuk voor thuis maar voor ene lanparty :( Deze speeltje zijn niet te programmeren. Dus via telnet poortjes aan en uit zetten en nog meer zooi. Deze dingen delen ook geen mac adderessen uit :(

De duure switchen:
Hebben meestal een speciaal com uplink poort zodat je het bios kan programmeeren. En een back-plane, is lekker hoog die van mij kan 4GBIT verwerken intern. Deelt mac adderessen uit. En nog meer snufjes.

Dus bedenk goed waarvoor je hem wilt gebruiken.

Verwijderd

Check deze link anders : http://www.arlotto.com/Hubandswitch/hubandswitch.htm mooie uitleg tussen beide.
Ik raad je echt aan een switch te nemen. Vergeet die hub, is echt zonde.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op donderdag 11 januari 2001 17:14 schreef Worstenbrood het volgende:
Een switching hub mag je ABSOLUUT niet vergijken met een switch. Zal het effe uitleggen :P

Switching hub:
Het is een switch en een hub ineen. :)
Bv 8 ports switching hub moet je vergelijken met 2poorts geswitch en aan ieder poort hangt een 4 ports hub. :) Want 2x4=8

De goedkoope switch: rond de 400/600
Dit is leuk voor thuis maar voor ene lanparty :( Deze speeltje zijn niet te programmeren. Dus via telnet poortjes aan en uit zetten en nog meer zooi. Deze dingen delen ook geen mac adderessen uit :(

De duure switchen:
Hebben meestal een speciaal com uplink poort zodat je het bios kan programmeeren. En een back-plane, is lekker hoog die van mij kan 4GBIT verwerken intern. Deelt mac adderessen uit. En nog meer snufjes.

Dus bedenk goed waarvoor je hem wilt gebruiken.
een switch die mac-adressen uit deelt? waar kan ik die kopen? ik heb hier nog wat netwerkkaarten zonder mac-adres :+;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
(Gedeeltelijk geknipt uit een eerdere post uit een andere thread)

De term 'switching hub' wordt doorgaans gebruikt in samenhang met dualspeed hubs. De aangesloten computers worden onderverdeeld (door de switching hub) in een 10Mbit en een 100Mbit segment en hier tussen zit de switch. Er is dus sprake van segment-switching. Het valt ruw weg te vergelijken met een afzonderlijke 100Mbit en 10Mbit hub waar tussen een 2-ports switch (bridge) zit.

Bij een echte switch wordt er per poort geswitched wat dus ook wel port-switching wordt genoemd.

Voor thuisnetwerkjes met een klein aantal gebruikers is het voordeel van een switch boven een switching hub of normale hub nihil. De krengen zijn echter tegenwoordig zo goedkoop dat je net zo goed gelijk een switch kan kopen.

Het uitdelen van MAC adressen is overigens absolute nonsense. Het zijn niet voor niks hardware adressen.
Pagina: 1