Hierbij dan mijn ervaringen met 2 M400A laptops, wel is waar met wat vertraging maar dat komt door tijd gebrek.
Ik en mijn vriendin hebben er beide 1 gekocht en we hebben ze nu al denk ik een week of 6.
Ten eerste wil ik zeggen dat we beide erg gelukkig zijn met de laptops, ik ga er zo dieper op in.
Eerst het begin want de start was niet helemaal vlekkeloos moet ik bekennen.
We hebben ze op een zaterdag besteld en woensdag konden we al ophalen bij de winkelier waarbij we ze besteld hadden, lekker snel dus.
Snel uitpakken, zag er allemaal redelijk verzorgd uit, wat mij eerlijk gezegd tegen viel dat Windows er nog niet op geïnstalleerd was, voordeel daar tegen is natuurlijk dat je dan zelf de partities makkelijk kan indelen.
Dus snel Windows er opzetten, echter bij het eerste beeld bij installeren als je het status scherm krijgt te zien van de installatie viel mij direct op dat er een dode pixel te zien was, dit zou theoretisch niet kunnen omdat we voor beide laptops pixel garantie er bij genomen hebben, dit houdt ook in dat de laptops getest worden voor ze de deur uitgaan.
Een excuus is misschien dat de dode pixel niet te was als het scherm nog donker is.
Bij de andere laptop bleek ook al direct dat er een dode pixel in het scherm zat, dus de volgende dag met beide weer terug naar de winkelier, betaal geen 1500 euro per stuk voor een laptop met dode pixel immers.
2 dagen later konden we weer andere laptops ophalen, dit waren geheel nieuwe, wat hierbij direct opviel was dat er kleine verschillen zaten hoe1 en ander was ingepakt ten opzichte van de eerste 2 laptops, hoort dit niet allemaal gelijk te zijn?
Thuis gekomen met de laptops direct weer installeren, nu kwam er echter een hele grote teleurstelling, bij het opstarten in de bios zag ik het al direct, wat bleek, in beide zat de verkeerde processor in, in plaats van de M740 zat de M730 er in.
Omdat ik echter nog wat twijfelde, misschien snap ik het niet goed wilde ik even kijken met CPU-Z of ik het echt verkeerd had gezien.
Echter ik kreeg Windows er niet fatsoenlijk op zonder dat de laptop een paar keer totaal vast liep, dus deze laptop wilde ik sowieso toch al opruimen, had juist een andere laptop gekocht omdat mijn oude constant vastliep en nu had ik er weer dus 1 die constant vastliep.
Uiteindelijk toch windows er opgekregen en met CPU-Z kreeg ik de bevestiging dat er inderdaad de verkeerde processor er in zat.
Dus volgende dag weer terug naar de winkelier, hij werd er ook niet vrolijk van, hij adviseerde mij om zelf maar contact op te nemen met de leverancier van Promedion en te vragen of ik zelf mocht komen ruilen, dit zou immers sneller gaan dan als het via hem verloopt, ik baalde er wel van maar zag wel in dat ik het beter zelf kon gaan regelen.
Dus ik meteen bellen maandag morgen, en verteld dat ik niet echt blij was met de gang van zaken.
Ze gaven echter gelijk al aan dat ze voorraad problemen hadden, dus dat ruilen niet zou gaan maar ze konden er wel een andere processor inzetten maar ik drong er sterk op aan dat ik voor de vastloper een ander zou krijgen.
Ik mocht langskomen en dan zouden ze kijken voor mij wat ze konden doen.
Dus ik er naar toe (gelukkig niet zo gek ver weg van mij werk) wilde ze eerst in beide alleen een andere processor inzetten en de slechte even het geheugen testen, maar daar nam ik dus geen genoegen mee, ik heb toen de overigens zeer vriendelijke persoon, behoorlijk moeten overtuigen dat ik toch echt een ander wilde hebben.
Dit bleek een probleem te zijn omdat ze de voorraad heen waren, maar na lang zoeken heeft hij er toch 1 gevonden.
Tot zover mag ik gerust zeggen waren dit mijn mindere ervaringen met Promedion, vindt de aflevering rommelig en onprofessioneel overkomen, er wordt blijkbaar bij assemblage en inpakken niet echt secuur gewerkt anders zou elke laptop op exact dezelfde wijze ingepakt zijn en zou er geen verkeerde processor in kunnen zitten.
Nu mijn gebruikers ervaringen:
Wat ik al zei deze zijn zeer goed te noemen.
Om even met de deur in huis te vallen Battlefield 2 spelen in de hoogste resolutie met alles op high gaat moeiteloos, en daar was het mij mede om te doen, zodat ik ook in de tuin een potje Battlefield kan spelen.
Wifi: De Wifi was gek genoeg eerst met name bij mijn laptop wat onstabiel, terwijl op de laptop van mijn vriendin deze wel stabiel is, ook na een her installatie bleef hij onstabiel, echter ik heb er nu nieuwe drivers opgezet gedownload van de Intel site en nu is hij beter dan ooit, de andere laptop heeft nog steeds de oude drivers en werkt nog steeds goed.
Accu: ja als je gewoon alleen wat aan het rond surfen bent dan kan je er een kleine 1,5 uur mee aan de gang, doe je zwaardere dingen dan wordt de tijd rap korter, maar goed dit had ik ook verwacht en de accu is voor ons niet echt een must, mocht dat in de toekomst wel zo te zijn dan koop ik er een andere accu bij.
Gewicht: tja hij is niet super licht, maar goed het is een desktop vervanger, wilde ik een lichtere hebben dan had ik geen desktop vervanger moeten kopen.
Beeld: ja is gewoon goed, is even wennen aan de resolutie 1400 x 1050, bij een andere resolutie is het beeld niet mooi, nu is het beeld mooi en helder en strak.
Behuizing: voelt stevig aan, klep gaat iets zwaar open, gewoon degelijke behuizing.
De ingebouwde webcam: leuke toevoeging, werkt aardig mits jezelf in het juiste licht zit.
Geluid: hmm ja laptop geluid vindt ik zelf nou niet fantastisch, dus als ik met muziek bezig ben of aan het gamen ben dan zet ik een headset op.
Bijgeleverde drivers: de meeste drivers zitten op 1 cdrom dus je hoeft niet steeds de cdrom te verwisselen, bij installeren gewoon het rijtje afwerken, alleen voor bluetooth en wifi zijn er apparte cd-roms toegevoegd.
Eind conclusie:
Ik ben ondanks een zeer moeizame start waarbij ik echt even spijt kreeg van mijn aankoop uiteindelijk een zeer tevreden gebruiker, je hebt zeer veel laptop voor relatief weinig geld.
Ik zie mijn laptop als een volwaardige pc waarop ik alles kan doen wat ik op mijn desktop pc ook kan doen.
Wij hebben trouwens onze laptops gekocht terwijl er een actie was, dit scheelde snel denk ik zo een 150 euro.
Specs:
- Pentium-M 740
- 1GB geheugen DDR400
- 80GB 5400rpm SATA-150
- ATI X 700 256mb
- DVD+/-R (her)schrijver
- Wireless-lan module