Toon posts:

Spontane reboot na afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC reboot spontaan na afsluiten, dat wil zeggen: als ik mijn pc uit windows afsluit, dan gaat hij netjes door de gehele procedure, tot en met de power-down.

dan tel je tot 3 en start hij uit zichzelf weer op.

ik moet dus telkens de stroom afkoppelen als ik men pc wil uitzetten.

mijn specs:

- Moederbord: MSI 850 Pro (ms-6339)
- Ram: 512MB Samsung pc800 RIMM
- CPU: Intel p4 1700mhz
- GPU: Radeon 9600pro
- PSU: Zalman 300W (juiste type weet ik niet)
- HD's: 1x 40Gb Maxtor
1x 120Gb Maxtor
1x 200Gb Maxtor
- Drives: 1x Plextor cdwriter
1x Liteon DVD-lezer
1x Liteon DVD-writer

hopelijk is er een of andere oplossing, omdat dit best vervelend is :)

Tests:
- Format C:\ (werkte niet)
- BIOS moederbord, aanpassingen gedaan als 'wake-on-lan' en 'wake-on-power' uitgezet.

Ikzelf gok op een moederbord failure.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kennelijk niet doorgenomen, terwijl dat in het PMG Beleid ook van je wordt gevraagd. Doe dat alsnog en post hier de resultaten en uiteraard je bevindingen :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 25-05-2005 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op deze specs nooit een OC gedaan, ook zijn de spanningslijnen stabiel (via bios uitgelezen)

geheugen is getest en ok bevonden.

er worden door het moederbord geen foutpiepjes of led-codes weergegeven, hij start gewoon opnieuw op, alsof je op de power knop drukt.

zie in die richtlijnen voor mijn systeem/probleem geen oplossing.

de problemen treden zelfs op vlak na een fresh installe van winxp

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:40

Outerspace

Admin General Chat
Wake up on lan toevallig aanstaan :?
ACPI/APM correct staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 25-05-2005 10:30 ]

Wauw, een sig!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:28:
ik heb op deze specs nooit een OC gedaan, ook zijn de spanningslijnen stabiel (via bios uitgelezen)

geheugen is getest en ok bevonden.

er worden door het moederbord geen foutpiepjes of led-codes weergegeven, hij start gewoon opnieuw op, alsof je op de power knop drukt.

zie in die richtlijnen voor mijn systeem/probleem geen oplossing.

de problemen treden zelfs op vlak na een fresh installe van winxp
Daar doelde ik ook niet echt op. Neem het introductie-gedeelte van de troubleshooter eens door bij Windows-related opmerkingen :)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 10:51
klik met de rechtermuisknop op "deze computer" neem eigenschappen. ga naar tabblad geavanceerd en klik op opstart en herstel instellingen knop. vink nu "de computer opnieuw opstarten' uit. en sluit de computer af. kijk wat voor foutmelding de computer geeft.

heb je toevallig een cd van logitech geinstalleerd?

[ Voor 14% gewijzigd door Speedfightserv op 25-05-2005 10:37 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan hij zelf ook wel uit de troubleshooter opmaken ;)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Speedfightserv schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:35:
klik met de rechtermuisknop op "deze computer" neem eigenschappen. ga naar tabblad geavanceerd en klik op opstart en herstel instellingen knop. vink nu "de computer opnieuw opstarten' uit. en sluit de computer af. kijk wat voor foutmelding de computer geeft.
het gaat niet over een foutmelding en dat ie zomaar afsluit.
het gaat er over dat ie hem afsluit, dit doet ie dan en ff later start ie weer vanzelf op 8)7

in de bios heb je alles goed staan in verband met afsluiten ?
welk bord heb je ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Speedfightserv
BalusC schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:36:
Dat kan hij zelf ook wel uit de troubleshooter opmaken ;)
je was me net voor met posten ;)

• Speedfightserv
chucky666 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:38:
[...]

het gaat niet over een foutmelding en dat ie zomaar afsluit.
het gaat er over dat ie hem afsluit, dit doet ie dan en ff later start ie weer vanzelf op 8)7

in de bios heb je alles goed staan in verband met afsluiten ?
welk bord heb je ?
ik heb dit probleem al eerder gezien, bij het afsluiten loopt hij vast en start hij de pc opnieuw op omdat dat vinkje aanstaat. daarom lijkt het alsof hij gewoon opnieuw opstart.

Verwijderd

Topicstarter
het is dus geen vastloper :)

het is zoals chucky666 zegt.
hij sluit gewoon netjes af. schijven en alles wordt netjes gestopt. fannetjes stoppen, lichtjes uit.

dan tel je even verder en boot hij gewoon netjes weer op 8)7

het is een MSI 850 Pro bord ( http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/850Pro.htm )

'wake up on lan' en 'wake up on power' staan uit

power management staat gewoon uit, slaapstand enzo gebruik ik nooit, power down van schijven enzo ook niet. mijn pc staat ofwel op en gebruik ikhem, of hij staat af :d

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 10:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, Windows is dus uitgesloten. Heb je recent iets aan de hardware gewijzigd? Heb je ook een BIOS reset gedaan? Probeer ook zoveel mogelijk stroomslurpende apparaten te ontkoppelen; gezien de specs vind ik 300W aan de matige kant. Even booten met slechts 1 harddisk en de rest (incl opticals) ontkoppeld.

Verwijderd

Topicstarter
hij trekt het allemaal prima hoor, het is gewoon een steeds wederkerend probleem.

ik heb al geboot met enkel graka en boot disk.
afsluiten
effe wachten
en hij boot gewoon weer op.

dit is trouwens een nieuwe voeding, en de vorige had hetzelfde probleem. (vorige was zon bijgeleverde no-brand voeding. dus dacht ik dat het daar aan lag. niet dus)
trouwens steekt er altijd maar 1 optische drive van de 3 in.

ikzelf denk aan een falend moederbord, alhoewel ik niet direct weet hoe of waar ik iets moet zoeken op het bord zelf. (slechte condensators zie ik niet in ieder geval)
BIOS heb ik al een keer gereset hoor, geen resultaat. nieuwe bios versies zijn er trouwens niet meer uitgebracht.

de hardware zoals hierboven beschreven draait al +- een jaar, buiten de 200gb disk, die heb ik gisteren bijgezet. maar het probleem is al meer als 3-4 maanden hoor, ben het nou gewoon een beetje zat :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 11:13 ]

• GjanZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2018
Mmisschien heb je hier wat aan; http://www.compphix.com/sdownrstarttshoot.html

Dat heeft mij vorige keer wel geholpen toen ik het probleem had, bleek toch software te zijn...

In jouw geval kan het best zo zijn dat je 3-4 maanden terug bepaald stukje software geinstalleerd hebt en dat ook na een format er weer opgezet is.

Sometimes I like to Pretend...

• lancelot46
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 15:12
Het probleem kan natuurlijk ook zitten in de powerbutton van je behuizing. Meet die eens door.
Als het contact daarin niet goed werkt/schakelt kan het zijn de je moederbord opnieuw een impuls krijgt om op te starten.

Verwijderd

Topicstarter
dat ga ik straks na men werk eens proberen.

ik ga hem eens opstarten met de schroevendraaier methode :p en eens kijken of hij dan ook weer opstart na afsluiten. dan heb ik daar uitsluitsel over lijkt me?

Verdere tips zijn nog steeds welkom.

Verwijderd

Topicstarter
ok, het schroevendraaier principe was het ook niet.

nu heb ik wel iets 'ontdekt' zeg maar.

ik heb alle hardware uit de kast geschroefd en op de tafel gelegd.( ging hem eens zuiver maken )
en nu doet hij het dus wel zoals het hoort. dus afsluiten en hij blijft uit staan.

is er nu ergens een contact geweest in mijn kast ofzo?
vanop tafel heb ik gewoon met zowel de power button als met een schroevendraaier het spelletje aan de gang gekregen.

in de kast zie ik niet direct iets wat kortsluiting kan/kon veroorzaken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou het maar nogmaals inbouwen en het deze maal zo zorgvuldig mogelijk doen :)
Pagina: 1