Asus mobo windows crash

Pagina: 1
Acties:

• thatsmej
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik plaats dit verhaal hier omdat het over moederborden gaat,
maar kan ook zijn dat ie ergens anders thuis hoort, mijn excuus daarvoor dan.

We hebben sinds een ruime tijd nieuwe moederborden van asus.
de P5GD1-VM. Eerste probleem kwamen we al tegen tijdens het installeren.
Deze moederborden bevatten een zo genaamde ITE controller ipv IDE, dus moesten we een driver disk maken. Op zich geen probleem.
Nu gingen er zo een paar systemen de deur uit, en na een tijdje kwamen er veel van terug met de melding "system32\config\system" of "system32\config\software" ontbreekt.
opzich is dit vrij snel opgelost door handmatig een restorepoint terug te zetten.

Nu hebben we een aantal van die schijven vervangen door SATA schijven, en op een variant van die moederborden bevind zich ook nog een 3de IDE controller, en ook dat geeft geen problemen.
Ons vermoeden bestaat dus dat die foutmelding van het ontbreken van register bestanden komt door het ITE gebeuren.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand me uitleggen hoe dit komt?
wellicht doen we zelf wat fout?

Onze leverancier geeft geen ondersteuning en verwijst ons door naar asus helpdesk,
ik wilde het eerste even hier nog vragen.

Caravans!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze moederborden bevatten een zo genaamde ITE controller ipv IDE
De ITE controller is weldegelijk een IDE controller .. ITE is gewoon de merk van de controller, zoals er ook Promise, Silicon Image, Highpoint, VIA, nVidia, etc zijn ;)

Verder heeft dit te maken met I/O controllers: Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus.

Terugkomend op het probleem: waarom sluit je de IDE schijf niet gewoon aan op de IDE controller van de southbridge? Daar heb je in feite geen driver voor nodig om Windows te kunnen installeren :)

• thatsmej
BalusC schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:07:
[...]
De ITE controller is weldegelijk een IDE controller .. ITE is gewoon de merk van de controller, zoals er ook Promise, Silicon Image, Highpoint, VIA, nVidia, etc zijn ;)
[/b]
100% correct... alleen fout geformuleerd van mij..

Verder heeft dit te maken met I/O controllers: Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus.
kan zelf niet verplaatsen? dan wacht ik maar op een modje, bedankt!
*edit: je was dus een mod, bedankt voor verplaatsen
[b]
Terugkomend op het probleem: waarom sluit je de IDE schijf niet gewoon aan op de IDE controller van de southbridge? Daar heb je in feite geen driver voor nodig om Windows te kunnen installeren :)
ik zie op het mobo 2 opties,
1 = ite
2 = ide ( waarschijnlijk dan die southbridge )

en verder eigenlijk nog wat sata controllers.

als we hem om die southbridge aansluit, wordt de cdrom niet gevonden tijdens de windows installatie omdat je wel een drivedisk kan opgeven voor een hd, maar niet voor cdrom speler...
en die zit dan achter de ITE controler.

[ Voor 4% gewijzigd door thatsmej op 25-05-2005 09:16 ]

Caravans!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt wel zowel de HDD als de CDROM aansluiten op de southbridge :) Of gebruik je een IDE kabel met maar 2 connectoren ipv 3?

• thatsmej
BalusC schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:25:
Je kunt wel zowel de HDD als de CDROM aansluiten op de southbridge :) Of gebruik je een IDE kabel met maar 2 connectoren ipv 3?
we hebben dit wel gedaan in een kast,
alleen heb je dan een hele lange kabel nodig, of na installatie verbouw je alles weer terug.
en in de desktop systemen is het niet mogelijk vanwege ruimte gebrek.

maar zoiets is meer een workarround dan een oplossing.
ik wil eigenlijk weten waarom zoiets een paar weken goed draaid,
en dan spontaan de soep in draaid.

Caravans!

Verwijderd

Sorry dat ik dit topic weer even omhoog haal, maar ik heb hetzelfde probleem. En ik heb ook een P5GD1 moederboard in mijn systeem zitten.

Nu was mijn vraag, hoe kan ik handmatig een restore point terug zetten. In veilige modus kan ik niet komen dan geeft hij dezelfde fout, en als ik met de XP cd-rom opstart dan herkent hij mijn hele win installatie niet.

Nu is het wel zo dat als ik NTFS dos draai dat ik gewoon al mijn bestanden in kan lezen, en de HD is niet kapot want dat heb ik getest met maxblast.
Pagina: 1