Kortsluiting, mobo nog te maken?

Pagina: 1
Acties:

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 18:51
Ik heb onlangs een moederbord via ebay gekocht. Hij zou moeten werken, maar eenmaal aangekomen bleek er toch wat mis te zijn. Een aantal chips op het moederbord zien er doorgebrand uit. Waarschijnlijk door kortsluiting. Nu probeer ik mijn geld terug te krijgen maar daar heb ik geen garantie op, ook de garantie bij intel is er denk ik niet meer. Nu kan ik intel vragen om mij de onderdelen op te sturen zodat ik ze er zelf op soldeer. Mijn vraag is, is de kans groot dat er intern ook dingen kapot zijn gegaan zodat nieuwe onderdelen ook weinig zin heeft.

Moederbord: Intel SE7501WV2 Dual xeon bordje

Foto's van de verbrande chips:

Afbeeldingslocatie: http://pictures.rootspirit.com/DSCN3819.JPG

Afbeeldingslocatie: http://pictures.rootspirit.com/DSCN3818.JPG

Afbeeldingslocatie: http://pictures.rootspirit.com/Dscn3822.1.jpg

De grote IC is in ieder geval een 684702-003
Heb hiervan nog geen datasheet kunnen vinden.

Zou iemand zo ongeveer kunnen zeggen wat deze componenten doen, zodat ik de ernst van de schade ook weet

Edit: Oops, verkeerde subforum, stom van me

[ Voor 3% gewijzigd door Sphere- op 25-05-2005 02:01 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
Er zijn 5 spanningsregelaars op dit mobo te zien, waarvan er eentje kapot.
Er zitten nog 4 andere, welke waarschijnlijk de spanning van de cpu stabilizeren (4 phase).
Kan alleen zo direct niet zeggen waarvoor die 5e nog dient, dit kan zijn cpu I/O oid.
De stuur-ic (de grote) en een 2-tal schakelregelaars (de kleine) lijken overleden. Meestal heeft dit ook een oorzaak. Dit kan een kortsluiting geweest zijn die al dan niet nog steeds bestaat.
Met veel tijd en kennins van elektronica is het misschien mogelijk dit te repareren. Maar niets zegt dat er al verdere schade is, doordat de spanning te hoog is opgelopen.

De kleine ic's maken dus van de 5 of 12V dat je op je mobo zet, de juiste Vcore. Gaat met deze regelaars iets mis, bestaat de kans dat deze spanning te hoog is geweest. Met veel geluk is enkel de cpu die erin zat overleden.

[ Voor 24% gewijzigd door Dikke Foaf op 25-05-2005 02:13 ]

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
ziet er niet te best uit voor je :/
innige deelneming, want zo'n ic zal je wss niet direct vinden en is niet gemakkelijk te plaatsen.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
Je bent opgelicht. Hoogwaarschijnlijk zijn er ook wel wat banen binnenin het moederbord doorgebrand. Dus ookal vindt je ergens een vervangende chip, dus kans dat het allemaal nog gaat werken is klein.

tvw

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34

Whuzz

Dodgeball!

Dikke Foaf schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 02:07:
Er zijn 5 spanningsregelaars op dit mobo te zien, waarvan er eentje kapot.
Er zitten nog 4 andere, welke waarschijnlijk de spanning van de cpu stabilizeren (4 phase).
Kan alleen zo direct niet zeggen waarvoor die 5e nog dient, dit kan zijn cpu I/O oid.
De stuur-ic (de grote) en een 2-tal schakelregelaars (de kleine) lijken overleden. Meestal heeft dit ook een oorzaak. Dit kan een kortsluiting geweest zijn die al dan niet nog steeds bestaat.
Met veel tijd en kennins van elektronica is het misschien mogelijk dit te repareren. Maar niets zegt dat er al verdere schade is, doordat de spanning te hoog is opgelopen.

De kleine ic's maken dus van de 5 of 12V dat je op je mobo zet, de juiste Vcore. Gaat met deze regelaars iets mis, bestaat de kans dat deze spanning te hoog is geweest. Met veel geluk is enkel de cpu die erin zat overleden.
Zoals ook Foaf al aangeeft zit de mogelijkheid er in dat de kortsluiting nog steeds bestaat en dat als je er dus nieuwe componenten op soldeert, deze meteen weer doorbranden.
Ook vind ik dat de componenten op een dusdanig grove manier zijn opgeblazen (een van de spanningsregelaars is zowat compleet weggesmolten) dat je gevoegelijk kunt aannemen dat er meer componenten flink op hun donder hebben gehad. Je weet dus nooit wat er intern nog meer kapot is dat jij niet aan de buitenkant kunt zien.
Zelfs als je de visueel kapotte onderdelen vervangt, zou ik er niet zomaar een dure proc in durven duwen...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ws. is er nog veel meer kapot, dus het lijkt me niet de moeite waard om het nog te repareren (vooral omdat je hem als zijnde goedwerkend hebt gekocht). Je bent gewoon belazerd en als die persoon het geld niet teruggeeft zou ik gewoon aangifte doen (al is het maar de vraag of er iets mee gedaan wordt).

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12

Jrz

––––––––––––

Bij ebay heb je toch 3 keer een garantie tot 250 euro ofzo?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Pagina: 1