Geheugen Probleem SoDIMM

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
Hallo,

Ik heb vandaag in mijn laptop een dell Latitude C600 een Sodimm gekocht van 256MB SDram PC133. Het geheugen wat al in de laptop zat is 128 MB PC100. Nu krijg ik de volgende fout.

Memory write/read failure en dan het geheugen adres(denk ik).

Toen ik de eerste keer opstarte was er geen probleem en had ik gewoon 384MB geheugen. Voordat windows 2000 helemaal was opgestart kreeg ik een blauw scherm. En sinds dien krijg ik de fout telekens op nieuw.

Als de 128MB er alleen in zit krijg ik geen fouten. Als ik alleen de 256 MB er in stop dan zie ik de laptop niet eens booten.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Zelf denk ik dat ik geheugen heb gekregen wat niet helemaal in order was. OF zijn er nog meer dingen die ik kan proberen?

Windsoft

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dingen die je kan proberen staan in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, dat je via de PMG FAQ en het PMG Beleid had kunnen vinden :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het kan ook gewoon zijn dat het mainboard van je laptop niet overweg kan met die PC133 geheugenmodules. Je ziet het wel vaker bij oudere mainboards, dat ze de hoeveelheid wel goed weergeven, maar dat ze op het moment dat het geheugen aangesproken wordt, dicht klappen.
Het feit dat hij doorstartte is puur omdat die 1e 128MB wel goed wordt aangestuurd. Als ik jou was, zou ik op internet maar eens rondspitten om te kijken of je nog ergens aan PC100 SoDimm's kan komen, dat gaat waarschijnlijk een stuk beter werken.

• JoostMartijn
Volgens de site van de grote geheugen leveranciers o.a. Kingston kan er gewoon PC133 geheugen in. Het motherboard ondersteund tot 512MB SDRam. Dus dat is volgens mij het probleem niet. Ik snap er niks van. Ik heb al heel want computers door mijn handen gehad maar nog nooit dit probleem.

Windsoft

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 17:26
De C600 is net als veel andere a-merken gewoon erg kieskeurig wat geheugen betreft. Simpelweg noname pc133 gaat regelmatig fout. (voor de duidelijkheid, heb zelf een 750MHz C600 gehad).
Bij www.computerwinkel.net twee maal snel en niet al te duur compatible geheugen gekocht voor dit model. Succes gegarandeerd.

• JoostMartijn
Okee, thanks aan dit soort tips heb ik wat.

Maar jah, blijft vaag waarom het niet werkt.

Windsoft

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

ik typ dit bericht op een c600 en heb ook 256 van kingston erin gehad, wou ie niet pruimen. Over pc100 geheugen doet deze echter niet moeilijk. Lijkt erop dat de dell c600 alleen pc100 geheugen pruimt.

Viva la Netherlands!

• JoostMartijn
Ik heb momenteel TwinMos geheugen er in. Wat voor fout melding kreeg je met Kingston? Dezelfde foutmelding die ik ook kreeg?

Ik zou het wel wat raar vinden als pc133 niet geslikt wordt want volgens de spec moet de laptop het wel aan kunnen en volgens mij wordt het geheugen terug geklokd als er sneller geheugen in zit dan het motherboard aan kan.

Windsoft

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
nee want ik heb een PIII 800 laptop geupgrade naar 512 mb. Je moet geloof ik dubbelzijdig en 100 mhz geheugen gebruiken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
JoostMartijn schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 13:50:
Ik heb momenteel TwinMos geheugen er in. Wat voor fout melding kreeg je met Kingston? Dezelfde foutmelding die ik ook kreeg?

Ik zou het wel wat raar vinden als pc133 niet geslikt wordt want volgens de spec moet de laptop het wel aan kunnen en volgens mij wordt het geheugen terug geklokd als er sneller geheugen in zit dan het motherboard aan kan.
Zoals al eerder gezegd werd, die laptop kan erg kieskeurig zijn qua geheugen, en jou geheugen pakt ie gewoon niet goed.
100% compatible geheugen kun je op oa. geheugen.com krijgen, prijzen voor dit soort modules is echter wel vrij hoog:

256MB DELL INSPIRON 3700, 7500
256MB MEMORY MODULE FOR DELL NOTEBOOK. (311-1398,313-0641,6332P)
[Partnr: 311-1398 313-0641 6332P / Transcend: TS256MDL1398]
€ 120.00
(142.80)

Deze module komt eruit rollen als je kiest voor de Lat. C600

Succes! :)

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

JoostMartijn schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 13:50:

De bios zag een willekeurige hoeveelheid van het geheugen. Dus niet alles werd gezien. Boot verder wel maar krijg dan bluescreen om de zoveel tijd. Verschilt per keer.

Viva la Netherlands!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 26-05 21:40
Heeft iemand al meer ervaring met het upgraden van een C600 P3.

Zit nu 128mb in, en dat is wat mager.

Via www.interngeheugen.com kom ik uit op 38 euro voor 128 en 122 voor 256mb!
Zeer duur als ik kijk dat ik voor een Kingston PC100 256MB maar 53 euro betaal.

Kan ik de gok nemen? Om die kingston reep te kopen? Want 386 met XP Pro is wel aan te raden!

American Express vraagbaak

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 26-05 21:40
Niemand die me hier zijn of haar licht over kan laten schijnen? Voordat ik te veel betaal?

American Express vraagbaak

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik heb redelijk wat veschillende Dell laptops door mijn handen zien gaan om het geheugen te upgraden, ze zijn niet altijd even flexibel met het accepteren van geheugen. Zeker niet de wat oudere modellen. Mijn tip in deze is: ga naar een (goede) computerzaak, neem de laptop mee, en vraag of je de latjes mag testen voordat je ze koopt.