Debian Dhclient dingetjes

Pagina: 1
Acties:

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 22:34
Ik ben al een tijdje op zoek naar de oplossing voor volgend probleem:

Ik draai een "server" met Debian sarge erop. Ik heb een adsl internet verbinding met Demon internet. Ik gebruik dhclient om een ip adres etc. op te vragen bij Demon. Alles werkt goed... echter wanneer de verbinding voor een bepaalde tijd down is (zoals vanavond gebeurde).. stopt dhclient ermee met de volgende meldingen:

May 24 21:44:24 ekster dhclient: No DHCPOFFERS received.
May 24 21:44:24 ekster dhclient: No working leases in persistent database.
May 24 21:44:24 ekster dhclient: Exiting.

9De lease tijd van demon is erg kort (1800 seconden).

Dit is erg vervelend, want na 2 uurtjes was de storing bij Demon alweer opgelost, maar dhclient draaide niet meer... en mijn route naar de default gateway van demon wordt ook verwijderd door dhclient. En dus had mijn serve rgeen verbinding meer met internet en moest ik eth0 if down en if uppen..

Na wat uitzoekwerk kwam ik erachter dat dhclient gestart wordt met de -e optie:

Uit de man: The -e flag will cause dhclient to exit with an error if the interface
cannot be configured after a certain amount of time. This is useful
when dhclient is used in scripts or other systems when a failed dhcp
attempt needs to be reported.

Standaard gaat dhclient in sleeping mode en probeerd het opnieuw na een bepaalde tijd (in te stellen in de config file)... ik wil dat dit ook gebeurd op mijn server en dhclient niet met -e aangeroepen wordt.

Heeft iemand een idee waar ik dit zou kunnen aanpassen? Ik heb gelezen dat er voor Redhat linux een fix is geweest en dat het nu in te stellen is in een config file... Maar voor Debian kan ik hier niets over vinden...

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Ik gebruik zelf dhcp3 dus ik kan hier niet kijken, maar het lijkt me voor de hand liggend om eens in /etc/dhcp te zoeken?
En als ik een configoptie van dhcp zoek doe ik
code:
1
grep -rils dhcp /etc/

dan vind ik het juiste bestand meteen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:39

Sjonny

Fratser

ik heb precies hetzelfde, dus had ook last van de storing en dat dhclient er mee nokte.
schijnbaar zit het hardcoded in /sbin/ifup
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=253472
en die bug is al heeel oud .. gaat echt weer op de debian manier dit :)

dus het enige is misschien een andere dhcp client gebruiken. maar ik heb dat nog niet geprobeert ..
geen zin omdat remote uit te proberen ;)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• beuki
pinball schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:30:
Ik gebruik zelf dhcp3 dus ik kan hier niet kijken, maar het lijkt me voor de hand liggend om eens in /etc/dhcp te zoeken?
En als ik een configoptie van dhcp zoek doe ik
code:
1
grep -rils dhcp /etc/

dan vind ik het juiste bestand meteen.
Hier had ik al naar gezocht, maar dhclient wordt zoals sjonny al zei aangeroepen door ifup met de optie -e (en dat is hardcoded)

Als ik in het bugreport kijk zie ik ook dat dhclient versie 3 die optie neit kend en daardoor dit gedrag niet vertoont... alleen is die weer moeilijker configureerbaar..

[ Voor 5% gewijzigd door beuki op 25-05-2005 23:34 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb er ook even door het hele dhclient gebeuren gekeken. Ontzettend irritant dat ifup en ifdown binaire files zijn. Het hadden veel beter scripts kunnen zijn, dan had je deze optie makkelijk kunnen verwijderen.

• beuki
Sir Isaac schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:59:
Ik heb er ook even door het hele dhclient gebeuren gekeken. Ontzettend irritant dat ifup en ifdown binaire files zijn. Het hadden veel beter scripts kunnen zijn, dan had je deze optie makkelijk kunnen verwijderen.
Precies... ik zit er over te denken om net als in Suse dhclient via een script in /etc/init.d en een link hiernaar in de rc.d directorys aan te gaan maken. Eth0 haal ik dan weg uit /etc/network/interfaces..

Ik heb nu al tijdelijk het process dhclient -e -pf /var/run/dhclient.eth0.pid -lf /var/run/dhclient.eth0.leases eth0 gekilled en opnieuw gestart zonder de -e parameter.. is alleen een beetje onhandig, dit moet ik elke keer doen wanneer ik gereboot heb. (Of interfaces up en down breng)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Source pakken van ifup en de -e optie eruit slopen?
Recompilen, debje van pakken en jouw versie even vastpinnen in de apt config. Probleem opgelost.

Of rename dhclient naar dhclient.bin en zet een shell script neer met de naam dhclient waarbij je alle parameters overneemt muv de -e optie. Je shell script laat je dan de .bin aanroepen.

• beuki
little_soundman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 02:33:
Source pakken van ifup en de -e optie eruit slopen?
Recompilen, debje van pakken en jouw versie even vastpinnen in de apt config. Probleem opgelost.

Of rename dhclient naar dhclient.bin en zet een shell script neer met de naam dhclient waarbij je alle parameters overneemt muv de -e optie. Je shell script laat je dan de .bin aanroepen.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht! denk dat dat van dat shell scriptje het makkelijkst is..

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:20

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik werk hier met 'dhclient3' op Debian en heb geen problemen, de applicatie wordt hier standaard zonder de '-e' optie gestart:
code:
1
dhclient3 -pf /var/run/dhclient.eth0.pid -lf /var/run/dhclient.eth0.leases eth0

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Pagina: 1