Qrtek bluetooth dongle & Nokia DWH-3 headset wil niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Opgelost, zie laatste post.

Ik probeer mijn Nokia HDW-3 bluetooth headset aan te sluiten aan de pc, maar dit lukt niet. Het was bedoeld voor spraakherkenning en voor Skype enz.

Ik heb er een avond nu mee zitten klooien, maar ik kom er niet uit. Op het forum er veel over gelezen, maar zelden wordt er een juiste oplossing gegeven, alleen maar dat het ‘ ineens werkt’, geen reactie of helemaal niet opgelost.

Mijn Qtrek bluetooth dongle hoort het headsetprofiel te ondersteunen. Op de verpakking die ik nog had staat het volgende:
“Audio Gateway (In/Out) for PC, PDA and Cellular Phone, Bluetooth Headset (MSN, Netmeeting, MP3).
Zou dus moeten werken, iets wat ik ook op het internet al heb gelezen:
http://www.mconomy.nl/html/product.html (even een stukje naar beneden scrollen)

De headset werkt uitstekend met m’n telefoon, dus aan die kant kan het haast niet liggen. Tenzij de combinatie Qtek <--> Nokia HDW-3 niet werkt.

Gedaan:
1. Sleutel uitgewisseld (de bekende 0000)
2. Headset wordt herkend als audio-apparaat bij de bluetooth-apparaten. Edit: dit hoort eigenlijk herkent te worden als headset, niet audio... maar waar ligt het aan?
3. Verbinding is correct tot stand gebracht (heb moeten opnemen bij de headset om verbinding te houden).
4. En dat was het. Kan in Windows bij Geluiden en audioapparaten geen ander apparaat kiezen.
5. Als ik de services opvraag van de headset, worden er geen weergegeven. Een gegegeven oplossing hier op forum zou zijn dat het aan de drivers ligt. Niet dus (zie punt 7).
6. Ook ergens gelezen dat je nog virtuele compoorten moet toevoegen, maar Windows vind geen geschikte bluetooth apparaten, dit werkt dus ook niet. (pre XP SP2 probleem)
7. Een gegeven oplossing was om naar de nieuwste Widcomm drivers te gaan (dat was van versie naar 3.x naar 4.x), maar ik heb alleen een build verschil, geen versieverschil. Voor de zekerheid gewisseld van Widcomm drivers, van 1.4.2 build onbekend naar 1.4.2. build 10. Geen verschil. Er zijn nog nieuwere drivers, maar die heb ik niet geprobeerd.
Tijdens installatie wordt gemeld dat er geen bluetooth-apparaten zijn gevonden, een keer met dongle erin geïnstalleerd, een andere keer zonder dongle geïnstalleerd en dan pas dongle in de pc gestoken.

Wat ik niet snap hoe te wisselen van Microsoft-drivers naar Widcomm, gewoon installeren toch? Dat verwisselen wordt vaak gegeven als oplossing, maar het hoe staat er niet bij. Ik begin toch te twijfelen aan mezelf als ik zie dat er bluetooth dingen twee apparaten in Systeembeheer staat die standaard Microsoft-drivers hebben.
8. Ik heb ook nog het probleem dat op sommige plaatsen wordt besproken, maar waar geen oplossing voor wordt gegeven, namelijk dat er twee icoontjes in de tray staan, waarvan eentje klaagt om een licentie:
[rml][ BT] Apparaat niet gevonden[/rml]
[rml][ BT+SP3i] Bluetooth Software License Does Not Include[/rml]

Door de Widcomm drivers te deïnstalleren heb je een icoontje minder in de tray. Dongle wordt dan nog steeds herkend.
Ik heb gekeken en gezocht naar ‘gepatchte drivers’ en originele drivers, maar dat zou niet moeten uitmaken: ik heb relatief recente drivers die zouden moeten werken.

Specs nog een keer op een rij:
Win XP Pro NL SP2.
Qtek dongle
Nokia HDW-3 headset
Widcomm 1.4.2. build 10 drivers

Iemand suggesties om het op te lossen?

Edit:
Volgens deze pdf maak ik er op uit dat mijn apparaat niet goed wordt herkend, in ieder geval de services niet en dat ik daarom geen bluetooth audio bij Geluiden in Windows kan kiezen.
http://members.chello.nl/...etooth_headset_how_to.pdf
Maar ik kan daar niets aan doen...

Het lijkt er dus op dat het probleem toch bij de drivers zit. Ik ga vandaag maar eens op een totaal andere pc proberen of het wel werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Motrax op 27-07-2005 21:43 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Sja, ik heb het nu even getest op een totaal ander systeem, met als grote verschil dat er XP SP1 nog opstaat. Alles werkte, alles ging goed. Even uitzoeken hoe in Windows op bluetooth audio te komen, er weer vanaf te komen en hoe de juiste verbinding te maken met het juiste profiel.

Nu moet ik het alleen werkend krijgen op het juiste systeem, met SP2 :(

Het probleem zit 'm in de drivers. Ik vermoed dat het hier inzit:
- Bij SP1 wordt de dongle wel herkend, maar wordt er niets geinstalleerd rondom profielen en services. Dit laat ik door de drivers/programma van Widcomm doen.
- Bij SP2 wordt zodra je de dongle erin steekt de boel geïnstalleerd, inlclusief services. De drivers van Widcomm werken dan niet, alleen de native drivers van Windows (bekende geval van twee icoontjes in de tray).

Ik krijg met geen mogelijkheid de juiste drivers geïnstalleerd :(

Iemand ideeen? Ik zoek nog even lekker verder :)
Op basis van deze site denk ik dat ik een eind verder kom:
http://www.jonsguides.com/bluetooth
Ik moet de drivers van Windows even een schop geven >:)

En dit was de oplossing
http://www.jonsguides.com/bluetooth/manual.html

[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 25-05-2005 16:25 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |