Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Schakeling met Liquid Neon werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had tijd, dus ik dacht laat ik eens een schakelaartje maken voor de verlichting in m'n kast. Heb ik het volgende gedaan: Afbeeldingslocatie: http://img80.echo.cx/img80/2130/schemaatje2fl.jpg
Nu werken de UV-Leds beide goed, maar slechts één van mijn Liquid Neon Tubes brandt. Toen ik de tubes nog met de originele aansluiting (molex + pci-backplate switch) aangesloten had deden beide het perfect. Verder begint mijn voeding (OCZ ModStream 520W) raar te zoemen wanneer ik de schakelaar omzet en ruik ik na enkele seconden een soort lucht die je wel kent van die plasmabollen, maar dan vanuit de voeding zelf! Iemand enig idee?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Klinkt als kortsluiting... Op zich zou je schakeling namelijk goed moeten zijn, dus moet je iets anders (waarschijnlijk onbewust) gemaakt hebben dan in het schema...

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik heb wel eens eerder kortsluiting gemaakt met deze voeding en dan behoort hij meteen uit te slaan, wat nu dus niet het geval is.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
misschien is 1 tube/inverter dood?..had ik ook en toen kwam er ook vage lucht op me voeding)

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

Verwijderd

mischien kan de voeding het niet aan? of is het je pc voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Wouter!! schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:54:
misschien is 1 tube/inverter dood?..had ik ook en toen kwam er ook vage lucht op me voeding)
Nee, want als ik ze los gebruik doen ze 't allebei
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:54:
mischien kan de voeding het niet aan? of is het je pc voeding?
Het is m'n pc voeding. Dunkt mij dat 520W genoeg moet zijn voor een paar sfeerlampjes :Y)

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
misschien kan je schakelaartje het niet aan?(ik geef me mond ook maar een douw)

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat klinkt heel erg hard als kortsluiting in het hoogspanningsgedeelte van je neon-inverter: wat er gebeurt is dat er een vonk ontstaat, en die hoor je. Vonkoverslagen geven ook ozon, en dat onstaat ook bij zo'n plasmabol. Die ozon ruik je, hoewel het uit de inverter (of iig het punt waar de kortsluiting zit) zou moeten komen en niet uit de voeding. Ik zou je inverter + lamp die het niet doen nog maar eens even goed inspecteren, waarschijnlijk heb je daar ergens iets hoogspanningsvoerends tegen een ander contactpunt of het metaal van je kast aanzitten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
De kortsluiting (of wat het ook mocht wezen) is nu verholpen en het zoemende geluid bij m'n voeding is verdwenen. 1 van de 2 tubes brandt perfect, de andere heel zwak aan de kant waar de stroom aangevoerd wordt. Nu heb ik bij de tube die goed brandt maar een heel kort stukje (ongeveer 5cm) dun koperdraad gebruikt voor de stroomtoevoer en bij de ander die zwak brandt een veel langer stuk (ongeveer 25cm). Als ik die lange draad fijnknijp brandt de tube nog zwakker, dus het lijkt mij dat de weerstand van de dunne draad te groot is. Kan iemand dit bevestigen?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, lijkt me eerder dat de kortsluiting niet goed is geweest voor je inverter, en dat de powertorren (of een andere component) daarin gedeeltelijk stuk zijn. Je zou dit kunnen testen door de inverters even tijdelijk om te draaien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

dit heeft te maken met de weerstand die het draad heeft met de lucht, bij zulke hogespanningen is isolatie enorm belangerijk. als je je hand erom heen doet vloeit een helehoop via je handen weg ipv. via de buis. je moet een zeer goed geisoleerde kabel kopen. ook van belang van de veiligheid van je PC! deze is zeeergeveolig voor statische electrischeteit.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Het hangt er vanaf welke draden jij verlengt hebt, die van de neon naar de inverter of die van de de inverter naar de voeding. Die van de neon naar de inverter kun je namelijk niet verlengen, want dit is een speciale draad. Die van de inverter naar de voeding zou je wel gewoon kunnen verlengen, al moet je hier wel een normale draad voor gebruiken en niet een miniem goedkoop draadje om geraniums bij elkaar te binden ;)
Pagina: 1