Toon posts:

[Advies] Hulp bij samenstellen nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om eerdaags een systeem te kopen. Ik zit over sommige dingen behoorlijk te twijfelen en ben opzoek naar onderbouwde meningen.
Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor videobewerking, office, dvd’s kijken en heel incidenteel wel eens een spelletje zoals sims2 ofzo…
De HOOGSTE prioriteit is dat het systeem STIL is...
Het volgende systeem heb ik op het oog:

Kast - AOpen H500C MidiTower ATX2, 300 W Silent, zwart
Moederboard - Asus P5GD2, S775, i915P, DDR2, GLAN
Processor - Intel Pentium 4 640 3.2GHz,800Mhz,2Mb,S-775,Box
Geheugen - Kingston DChannel 1Gb Kit, 2x512Mb DDR2 PC2-4200
Videokaart - Asus Extreme AX300 128Mb, DVI, TVout, PCI-E
Harddisk - Maxtor DiamondMax 10, 250Gb, 7200rpm,16Mb SATA150
DVD-brander - NEC ND-3540 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart, bulk
CPU koeler - Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler S478/775/754/939
Diskette - NEC 3.5'' Floppy Diskdrive 1.44Mb Zwart

De dilemma’s:
1) Wanneer ik kies voor een 6xx serie ipv de 5xx ga ik met dezelfde prijs 200 Mhz omlaag en is de cache 2Mb ipv 1Mb. De vraag wat de voorkeur heeft: een hogere kloksnelheid of een grotere cache. Wordt deze extra cache in 32-bits systemen gebruikt? Is het aan te raden om je voor te bereiden op de 64-bits technologie? Zijn er merkbare performance verschillen? Is het zinvol om nu een 64-bits processor te kopen??

2) Het verschil tussen DDR en DDR2. Is dit merkbaar (zonder benchmarking) Het verschil tussen moederboard+geheugen tussen beide systemen is ongeveer 100 euro. Is het niet verstandiger om bijvoorbeeld 2 Gb DDR (2*1024) geheugen te nemen ipv 1 Gb (2* 512) DDR2?

Ik ben niet iemand die met benchmark resultaten een ander wil overtreffen, maar merkbare verschillen zijn altijd welkom!

Ik wil graag een eerlijk advies van deskundige mensen. Iedereen kan specs vergelijken en zeggen: dit is 1000Mhz en dit is 1333 Mhz dus die laatste is sneller. Als jullie zeggen: "er zit een merkbaar verschil in, het is het meer dan waard" dan twijfel ik daar niet aan. Ik heb 800 a 900 euro te besteden... je kan alles maar 1 keer uitgeven en ik wil graag value voor money! Van jullie graag het advies wat te doen en wat te laten!!

Het bovengenoemde systeem is het systeem zoals ik hem nu graag zou bestellen. Ik zit nu alleen tegen mijn budget en ik vraag me af waarop ik het beste kan besparen. Wat is zinvol en wat niet?? Elk advies is welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als stilte/koelheid een prioriteit is voor je, zou ik als ik jou was eens kijken naar een Athlon64 oplossing.
De nieuwste Athlon64 CPU's hebben namelijk een heleboel voordelen tegenover de nieuwste generatie van Intel:
-goedkoper
-goedkopere mobo's
-blijven veel koeler
-door de koelheid hoeft de koelfan niet zo hard te draaien -> dus ook stiller
-verbruikt een pak minder stroom dan een intel systeem

Vooral de koelheid/stroomverbruik is op gunstige manier geevolueerd sinds de nieuwste Venice core van de Athlon64.
En ze zijn op zo goed als alle vlakken ook nog sneller dan de Intel tegenhangers ook :-)
Damn ik lijk wel een Amd-fanboy? :P
Hier kan je trouwens wat grafiekjes bekijken ivm het stroom verbruik van Amd vs Intel:
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2353&p=4

En omdat ik me toch ff aan het vervelen was,
heb ik ff een voorbeeld config voor je in elkaar gezet:

-Arctic Cooling Silentium T1 ATX kast 350watt
-Gigabyte GA-K8NF-9 Socket939 nForce4 mobo
-AMD Athlon 64 3200+ Venice Core
-Corsair ValueSelect 1024MB (2x512mb) CL2.5 PC3200 RAM
-Asus EAX600Pro-TD videokaart
-Western Digital WD2500SB RAID Ed. 250gb S-ATA hdd (8mb cache, FDB)
-NEC ND-3540A dvd writer
-Zalman CNPS7000B-AlCu koeler

Voor een totaal van precies 750 euro.
Dat zit nog netjes binnen je budget,
is koeler dan de opstelling die jij had gemaakt,
en sneller ook :-)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:51
Als je niets tegen AMD64 hebt, idd voor een AMD64 gaan...

Zou verder lekker voor een passief gekoelde ATi X300 gaan: dan heb je echter niet veel game-prestaties...

Verder zou ik kiezen voor een Nexus Breeze. Breeze = iets duurder dan de silentium, maar stuk mooier en degelijker vindik :Y)

Je kan voor de harddisk denken aan een eenvoudige ophanging (Nexus / Innovatek), of een compleet omhulsel (Silentmaxx / Nexus)

Als laatste: hoe meer geheugen, hoe beter (leve videobewerking....)

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:11:
En omdat ik me toch ff aan het vervelen was,
heb ik ff een voorbeeld config voor je in elkaar gezet:

-Arctic Cooling Silentium T1 ATX kast 350watt
-Gigabyte GA-K8NF-9 Socket939 nForce4 mobo
-AMD Athlon 64 3200+ Venice Core
-Corsair ValueSelect 1024MB (2x512mb) CL2.5 PC3200 RAM
-Asus EAX600Pro-TD videokaart
-Western Digital WD2500SB RAID Ed. 250gb S-ATA hdd (8mb cache, FDB)
-NEC ND-3540A dvd writer
-Zalman CNPS7000B-AlCu koeler

Voor een totaal van precies 750 euro.
Dat zit nog netjes binnen je budget,
is koeler dan de opstelling die jij had gemaakt,
en sneller ook :-)
heyy, Je config klinkt erg interessant. Ik wil ook een nieuwe pc bestellen om te mee designen en videobewerken. (ik heb daar geduld mee ;)) Is dit systeem daar erg geschikt voor?
waar kan je dit systeem voor 750 euro krijgen?

Ik heb wat samen gesteld:
AMD Athlon 64 3200+ 2.00GHz HT 512kB S939 Box
AOpen Midi Tower H500C ATX 300W, 24 Pins (zwart)
Asus A8N-E nForce4 Ultra, Dual RAID, GLAN
Asus Videokaart PCI-e Radeon X600XT 128MB DVI/VIVO+
Corsair 2x512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 Value
NEC DVD-/+RW ND-3540A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart)
Western Digital 250GB SATA150 8MB FDB, WD2500SD
Zalman Processor Koeler CNPS7000B-Cu AMD & Intel

Totaal: 826 Euro..

Heb ik foute onderdelen gepakt?

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 20:36

Aight!

'A toy robot...'

Als je gaat gamen zou ik een andere 3dkaart overwegen, X600 zou ik niet meer aan beginnen, sterk verouderd. Kijk liever voor een 6600 GT/X800/6800, X700Pro is ook te overwegen, maar een 6600 GT presteert vele maten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die samenstelling klinkt goed Supreme!
Ik zou er vooral op letten dat je die SD-versie (Raid Edition) van die Western Digital hdd koopt, die zijn extra stil, en extra betrouwbaar (en langere garantie dan normaal).
En die Venice core bij de cpu is ook belangrijk,
die loopt ook lekker koel en verbruikt een pak minder stroom.
Ik persoonlijk haal mijn computerspullen net over de grens, bij het Duitse www.snogard.de
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:09:
Die samenstelling klinkt goed Supreme!
Ik zou er vooral op letten dat je die SD-versie (Raid Edition) van die Western Digital hdd koopt, die zijn extra stil, en extra betrouwbaar (en langere garantie dan normaal).
En die Venice core bij de cpu is ook belangrijk,
die loopt ook lekker koel en verbruikt een pak minder stroom.
Ik persoonlijk haal mijn computerspullen net over de grens, bij het Duitse www.snogard.de
Veel succes!
nog een vraagje, ik zie naast de Asus A8N-E Moederbord die ik wil bestellen ook de Asus A8N-SLI staan. kan ik die niet beter pakken? wat is het verschil?

(ts, sorry dat ik in je topic post, maar ik vind het zo dom om voor mijn kleine vraagje een nieuw topic te openen)

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige verschil tussen de A8N-E en de A8N-SLI is de mogelijkheid om SLI te gebruiken.
Je kan via google opzoeken wat SLI juist is,
maar het komt erop neer dat je met SLI 2 videokaarten tegelijk kunt gebruiken in je systeem (twee dezelfde videokaarten welliswaar).
Je kan dan bijvoorbeeld twee maal een Geforce 6600GT in je systeem stoppen.
Dit is natuurlijk bedoelt voor de extreme gamers (aangezien het veel geld kost, veel stroom verbruikt, en veel lawaai/hitte met zich meebrengt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er is een website met een perfect forum helemaal gefocused op stille pc componten: www.silentpcreview.com.
Met behulp van deze site heb ik vorige week ook een compleet systeem in losse componenten besteld.
Er staan op die site veel reviews waarbij geluid minimaal zo belangrijk is als prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit is wat ik uiteindelijk heb besteld:

Kast: Antec SLK3000B (ruime, goedkope en STILLE kast met plaats voor 120 mm fans)
Voeding: Enermax Noisetaker (zeer stil)
PCU: AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939
PCU koeler: Arctic Freezer 64 (goedkoop en erg goed)
Case Fan: Nexus Technology 120MM Case Fan (stilste die er is)
NB heatsink: Zalman ZM-NB47J (standaard 8000 rpm koelertje op mobo maakt herrie!!)
VGA koeler: Zalman VF700-AlCu Silent VGA Cooler (standaard VGA-fan is veel luider)
Mem: Corsair TWINX1024-3200C2PT DDR SDRAM
HD: Samsung Spinpoint 120 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA.. (zeer stil)
Mobo: Asus A8N-E
VGA: LeadTek PX6600GT-EXTREME-TDH 128 MB, PCI Expres
DVD-RW: NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x
Div: Zalman Fan Mate 2 1 € 3,36 € 3,36

Persoonlijk zou ik zeker kiezen voor een AMD64. Produceren veel minder warmte als de P4's. Minder warmte=minder koelen=stiller.
Pagina: 1