[Advies] Een PC voor een webdesigner

Pagina: 1
Acties:

• osado
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Hallo allemaal,

Ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc voor mijn werk (zelfstandige). Een monitor heb ik al dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Mijn eisen voor een systeem:
  • snel (jaja :))
  • niet te lawaaierig
  • goede 2d-kaart (ben uitgegaan van ATI en wil geen Matrox)
  • minimaal 1 GB RAM
  • goede/snelle harde schijf
Ik heb op dit moment dit lijstje aangemaakt (max 1000 euro), maar weet ook nog niet eens of alles technisch bij elkaar zou kunnen passen. Ben er ff een tijdje 'uit' geweest ;)
Anyway, hier komt ie op basis van het kostenplaatje bij 4Launch.nl

1AOpen DVD-/+RW DUW-1608 16x/8x/4x DL (wit, zwart & zilver)€ 50.50
1AOpen Midi Tower H600B ATX 350W, 24 Pins (zwart)€ 82.00
1Asus P5GD1 i915P, PCI Express, RAID, GLAN€ 108.50
1Cooler Master Processor Koeler KCC-V91 Ultra Vortex Intel & AMD € 23.00
2Corsair 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 Value€ 99.00
1Intel Pentium 4 530J 3.00GHz FSB800 1MB Box€ 182.50
1Logitech Cordless Desktop LX700 (zwart)€ 76.50
1Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X700Pro 128MB GDDR3 DVI/TV€ 137.00
1Western Digital 160GB SATA150 8MB, WD1600JD€ 87.50
1Zalman VGA Koeler ZM80D-HP€ 27.50
totaal: € 874.00

Wat denken jullie hiervan? Alle op- en aanmerkingen zijn zeer welkom!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 12:48
Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen. Het enige dat ik kan bedenken dat een webdesigner aan extra eisen zou moeten ten opzichte van een gewone office-pc is misschien wat extra RAM, misschien een snellere harddisk, een nette cpu. En een goede monitor met correcte kleurweergave uiteraard, maar die heb je blijkbaar al.

Nou, 1 GB RAM zou prima moeten voldoen en een P4 3.00 GHz laat weinig te wensen over aan snelheid. Het enige dat je eventueel nog zou kunnen doen is een extra harddisk erbij doen en deze bijvoorbeeld in RAID0 zetten. Nu is dat misschien al twijfelachtig omdat harddisks tegenwoordig al best snel zijn hoor. Het kan wel handig zijn qua accesstimes als je met veel kleine bestandjes werkt (dat kan ik me toch wel voorstellen bij webdesign).

Ik denk dat alles verder wel compatible met elkaar is. Ik zou alleen de specificaties van de Asus P5GD1 nog even langslopen, maar ik neem aan dat die wel het goede socketmodel en dergelijke heeft :). Je hebt wel een boxed cpu model èn een losse cpu koeler, je zou deze laatste kunnen weglaten.

Verwijderd

Tsja, je wil stil. Je wilt dus ook zuinig (zeker als hij vaak aanstaat), probeer het eens zo:

CPU: AMD Athlon64 3000+ s939
Mobo: Asus A8N-E

Zo heb je een systeem wat waarschijnlijk goedkoper is, vaak sneller, soms trager, maar bovenal: zuiniger en stiller.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zie dat je veel geld steekt in je grafische kaart. Dit is het op één na duurste artikel uit je lijstje (137+27.50). Ik denk dat het redelijk overbodig is om een x700 te stoppen in een systeem waar vrijwel geen 3d applicaties op gedraaid worden. Een onboard chipset van Intel of ATI presteert dan prima, en als je per se beter wilt, kun je voor een 6200 of een x300 gaan, maar een x700 vind ik persoonlijk wat overkill.

Die gigabyte ram is ook wat aan de dure kant, ik denk dat je het voor minder kunt krijgen, als je neit voor een duur merk als Corsair gaat. Je hebt dan wel kwaliteit, maar spul van iets geodkopere merken zijn ook prima voor in een webdesign systeem, en besparen je in totaal weer zo'n 30 euro.

Als je dus bespaart op videokaart en ram, kun je denk ik zo'n 150 tot 200 euro besparen, die je weer kunt uitgeven aan andere dingen, of gewoon lekker in je zak houden.

Houd er ook rekening mee dat die Western Digital schijf best een herriemaker is. Die zou je eventueel kunnen vervangen door een stillere Samsung of Seagate, eventueel twee keer 80 GB in RAID 0. Dat kost je totaal ongeveer 120 euro, 32,50 meer dan gepland. Past prima binnen het budget, zeker als je bespaart op de andere dingen die ik noemde.

Begrijp me echter niet verkeerd, je systeem ziet er goed uit in mijn optiek, je zou alleen de puntjes nog even op de i kunnen zetten. Wellicht dat anderen er heel anders naar kijken.

Edit:
Ik denk dat je als webdesigner meer bezig gaat zijn met photoshop, en andere multimediatoepassingen, waarin een AMD niet zo heel erg uitblinkt. Qua prijs zeker aantrekkelijk, maar niet in alle gevallen een verstandige keuze. Als je echter meer geld wilt besparen kan dit een punt van aandacht zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Kurkentrekker op 25-05-2005 02:11 . Reden: er verscheen nog een berichtje boven mij... ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Kurkentrekker schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 02:08:
Ik zie dat je veel geld steekt in je grafische kaart. Dit is het op één na duurste artikel uit je lijstje (137+27.50). Ik denk dat het redelijk overbodig is om een x700 te stoppen in een systeem waar vrijwel geen 3d applicaties op gedraaid worden. Een onboard chipset van Intel of ATI presteert dan prima, en als je per se beter wilt, kun je voor een 6200 of een x300 gaan, maar een x700 vind ik persoonlijk wat overkill.

Passieve koeling does the trick. Geen herrie whatsoever. Scheelt ook weer die 27,50. In hoeverre er goedkope passief gekoelde kaartjes voor pci-express te krijgen zijn weet ik helaas niet.

Die gigabyte ram is ook wat aan de dure kant, ik denk dat je het voor minder kunt krijgen, als je neit voor een duur merk als Corsair gaat. Je hebt dan wel kwaliteit, maar spul van iets geodkopere merken zijn ook prima voor in een webdesign systeem, en besparen je in totaal weer zo'n 30 euro.

€50,- per reepje is inderdaad wat aan de hoge kant. Twinmos ed. zit rond de €37,-.
Voor de rest weinig op aan te merken, al zou ik liever een AMD processor zien ;) Een AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, Boxed) zit rond hetzelfde prijspunt.

[ Voor 2% gewijzigd door ACID-dude op 25-05-2005 02:22 . Reden: geen S754 natuurlijk... ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 12:48
ACID-dude: de ZM80D-HP is juist een passieve VGA koeler :).

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:19

makje

Professioneel prutser

Het budget is dus ruim genoeg en de eisen niet verschrikkelijk hoog. Waar ik in mijn advies dus het meest op let is het geproduceerde geluid.

Een Radeon X700 is inderdaad wat overbodig als er echt totaal geen spelletjes gedaan worden. Een goede passieve oplossing zou de Asus X300SE kunnen zijn. Het is de goedkoopste in de Radeon X-serie in de pricewatch en is PCI-E, heeft DVI voor een eventuele TFT (misschien ooit toch) en allerbelangrijkst: hij is passief gekoeld Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/399/399_m.jpg

Western Digital staat inderdaad niet bekend als de allerstilste bij de harde schijven, dat is tegenwoordig Samsung. De verschillen hier zijn echter niet groot dus zolang je Maxtor mijdt kun je gerust je favoriete merk nemen.

Voor wat betreft de processor kan ook ik je een AMD Athlon64 aanraden, ze verstoken gewoon minder dan een gelijkwaardige Pentium 4 processor en hoeven dus ook minder warmte af te voeren = minder lawaai. Daarnaast ondersteunen ze Cool ´n Quiet wat betekend dat de snelheid en verbruik omlaag gaan wanneer er minder rekenkracht gevraag word = nogmaals minder lawaai

Het grootste probleem met Asus socket 939 moederborden echter is dat Asus geen nForce4 moederborden heeft met passieve chipsetkoeling. Van zo´n kleine hoogtoerige fan wordt je ook niet vrolijk. Indien je liever zelf niet een Zalman chipsetkoelertje erop knutselt kan ik me voorstellen dat je liever een ander moederbord neemt.Als je het liefst een bekend merk als Asus wilt dan kun je best een Asus A8V-E (met VIA KT890 chipset) nemen oeps, dit mobo heeft ook een aktieve koeler op de chipset :X , wil je toch graag een nForce4 moederbord dan kun je de Gigabyte GA-K8NF-9 of een Chaintech VNF4 Ultra nemen. Een andere optie is om de Asus A8V te nemen met VIA KT880 chipset. Dit moederbord heeft geen PCI-E, maar AGP dus daar zal de keuze voor de videokaart op aangepast moeten worden. Voor de prestaties maakt dat echter niet veel uit.

De DVD brander is niet zo spannend. De NEC 3520/3540 staat erg goed bekend en is misschien nog een paar euro goedkoper, maar dat is niet echt spannend ofzo. De door je uitgekozen Aopen kast heeft een vrij goede voeding, is niet duur en heeft goede koelmogelijkheden zonder al te lawaaierig te zijn.

De door jouw uitgezochte processorkoeler zegt mij niets. Wel weet ik dat de Zalman CNPS 7000/7700 reeks als erg goed en stil bekend staat. (testje).

Als laatste een opmerking over het geheugen, je kunt er inderdaad nog een 20-30 euro op besparen, maar daar staat tegenover dat Corsair erg goed bekend staat, ook met zijn value select lijn. De kwaliteit van hun produkten is goed en de garantieafhandeling ook, ikzelf vind het daarom die extra euro´s niet slecht besteed.

[ Voor 12% gewijzigd door makje op 25-05-2005 03:15 ]

9800x3d

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

wacko schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 02:58:
ACID-dude: de ZM80D-HP is juist een passieve VGA koeler :).
Je hebt gelijk :). Ik probeerde te zeggen dat hij wellicht beter voor een goedkoop af-fabriek( B) )passief gekoeld kaartje kan gaan. Dank voor de correctie. Dat scheelt dan wel de 27,50.

[ Voor 5% gewijzigd door ACID-dude op 25-05-2005 03:11 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Makje, je hebt wel gelijk over die paar euro extra's aan corsair geheugen voor service en garantie aan de ene kant, maar aan de andere kant merk je daar pas wat van zodra de winkelier je geen garantie meer geeft. Als je een reepje twinmos haalt, dan moet de winkelier jou daar ook garantie op geven als het binnen een jaar stuk gaat. Zelf zaken doen met de fabrikant is alleen nuttig als de winkelier niet meewerkt, en dat lijkt me bij 4launch niet het geval. Bij mij waren ze erg makkelijk met RMA, en als ik de surveys lees, zijn ze ook best OK.

Over die Athlon 64: ja, die is goedkoper, maar let wel, deze pc wordt waarschijnlijk meer ingezet voor multimedia achtige toepassingen dan voor gaming / 3d / (andere 'AMD dingen'). Dan is Intel echt niet zo'n slechte keuze. Bij een goed koelblok zul je een AMD niet veel minder horen dan een Intel, dan zijn het beiden gewoon stille systemen.

Waarom je een nForce4 chipset aanraadt is mij ook een beetje een raadsel. Wat is er mis met een nForce 3 voor deze toepassing? Vanuit tweakers oogpunt is een nForce4 inderdaad een stuk lekkerder, maar zet die oogkleppen af en kijk naar de webdesigner die deze pc moet gaan gebruiken. Lijkt me niet binnen nVidia's doelgroep voor de nForce4 chipset vallen. Een (goedkopere) VIA of ATI chipset voldoet hier prima.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik zou proberen om een dualscreen opstelling te maken. Als webdesigner heb je bijvoorbeeld bij Dreamweaver op 1 scherm je pagina en de tools op de andere.
Ook als je HTML klopt is een voorbeeld op het 2e scherm ideaal.

just my 2 cents.... :)

Verwijderd

Waarom ik een nForce4 aanraad? Simpel. Hij had al een PCI-E moederbord. Ik raad overigens geen nForce4-SLI aan, maar een ultra. Dat is gewoon een nieuwere chipset, met PCI-E.

En kun je onderbouwen dat intel sneller is in webdesignen? Het lijkt me juist zo'n AMD ding!

Net even eentijdje lopen zoeken, tom en anandtech heb ik geen tests op gevonden die aantonen dat intel sneller is in photoshop.

• osado
MuddyMagical schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 08:58:
Ik zou proberen om een dualscreen opstelling te maken. Als webdesigner heb je bijvoorbeeld bij Dreamweaver op 1 scherm je pagina en de tools op de andere.

Dat ben ik idd ook van plan, alhoewel ik geen TFT schermpje heb. Wil dan voorlopig even gebruik maken van een DVI naar D-SUB converter.
Dat had ik ook met mijn huidige pc willen doen waar ik een Club 3d Radeon 9100 kaartje in heb liggen. Alleen werkt die dual display er niet mee. Ook de winkel waar ik 'm had gekocht (Computerland) kon er niets mee en die Duitse makkers van Club 3d reageerden opeens niet meer op mijn probleem. Maw, geen Club 3d meer voor mij!

• osado
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:10:
Waarom ik een nForce4 aanraad? Simpel. Hij had al een PCI-E moederbord. Ik raad overigens geen nForce4-SLI aan, maar een ultra. Dat is gewoon een nieuwere chipset, met PCI-E.

En kun je onderbouwen dat intel sneller is in webdesignen? Het lijkt me juist zo'n AMD ding!
Niet vanuit eigen ervaring. Ik heb nu nog wel een Athlon kaartje in mijn huidig systeem, maar ik heb bij MyCom gehoord en hier op het forum gelezen over het feit dat Pentiums beter zijn voor beeldbewerking etc.

Net even eentijdje lopen zoeken, tom en anandtech heb ik geen tests op gevonden die aantonen dat intel sneller is in photoshop.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

MuddyMagical schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 08:58:

Precies, als webdesigner zou ik veeeeeeeeeeeeeeeel meer voordeel hebben bij 2 monitoren (waaarbij niet eigenlijk?) dan een pc van 500 euro of van 1000 euro.

Echte rommel wordt toch niet meer verkocht en/dus de 2D weergave is prima. Kleurechtheid is wel belangrijk, dus een goede monitor die het gehele pallet kan weergeven zou bovenaan je verlanglijstje moeten staan, waarschijnlijk dus een CRT en dat 2x !! Hoge resolutie is niet persé belangrijk omdat de meeste mensen 1024x768 gebruiken .. maar imho moet je ten alle tijde een site hebben die mooi meeschaalt met je resolutie en niet wat velen doen een 800x600 venstertje midden op je 1280x1024 desktop :r

Als je nou ging videobewerken .. maar webdesign kan met ieder peeceetje maar 512 MB ram is wel het minimum als je grote JPG's gaat inladen (50 tot soms wel 150 MB ongecomprimeerd naar BMP).

my 2 cents :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 23:41
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:10:

ik kan mij wel hierachter scharen, echter moet ik zeggen dat vooral mensen die eenmaal nForce gehad hebben vaak niet meer anders willen (zoals ik) op gebied voor AMD dan dus

tevens zoals iemand anders aangaf 1GB ram is TE weinig, zeker voor webdesign heb je misschien net genoeg aan 1GB (bij mij als niet webdesigner vreet photoshop met een beetje simpel winkelen al makkelijk 400-600mb)
en zoiezo wat kost geheugen in verhouding.. een af en toe trage pc kost qua tijd en ergernis veel en veel meer.

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:13
Pff, die halve procent of die tiende seconde... Kies een processor op features / prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Skaah op 25-05-2005 09:26 ]

• osado
Als je nou ging videobewerken .. maar webdesign kan met ieder peeceetje maar 512 MB ram is wel het minimum als je grote JPG's gaat inladen (50 tot soms wel 150 MB ongecomprimeerd naar BMP).
Dat is ook zeker iets waar ik me bezig mee wil gaan houden, dus ik kijk ook iets verder dan puur alleen het webdesignen in photoshop, illustrator en flash.

• Antiloop
NOFI: even betreft MyCom, MyCom is partijdig.. zoals zij ook pro-asus zijn etc bla bla bla (/me ex insider)

hoe het momenteel precies met videobewerking (dat is namelijk waar het voornamelijk om ging, niet om beeldbewerking) zit en AMD & Intel weet ik niet. het verhaal stamt nog uit de tijd van Pentium 3 en Athlon Thunderbirds

Verwijderd

De kast: ik heb zelf een chieftec kast. Deze is volledig klikbaar, komt geen schroevendraaier meer aan te pas.

De voeding: ik heb zelf 300W en dit is niet genoeg, 350W lijkt me ook nog een grensgeval, kies direct voor 450W bvb.

Geheugen: waarschijnlijk wil je straks ook nog wel eens een spelletje doen en dan is met nieuwe games 500MB echt niet genoeg.

Draadloze muis: let op dat draadloze muis + toetsenbord vaak niet goed werkt met KVM switch. Wil je straks een tweede PC aansluiten (je oude?) voor downloaden o.i.d. dan wil je evt. een KVM switch. Geen draadloze toestanden dus.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Na het lezen van dit topic begrijp ik weer wat beter hoe al die retetrage websites gemaakt worden.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 00:26

HeepH

Dope Rapper

ik denk niet dat het iets uitmaakt, en dan zou ik voor stilte gaan, amd 64 dus. maar ik word wel een beetje ziek van die eeuwige discussie amd vs intel...amd is op het moment gewoon stiller (kijk maar naar de tdp's van beide chips, en amd's cool en quiet). Corsair geheugen (of kingston, ocz) zou ik wel doen , aangezien je toch goede garantie wil op een pc waar je dagelijks op moet werken, zo ook voor alle andere onderdelen.. ik zou een samsung spinpoint schijf nemen, die zijn (uit ervaring, ik heb ze allebei) een stuk stiller dan de maxtors uit de zelfde prijsklasse. Verder zou je kunnen kijken of je niet iets meer uit wil geven aan degelijkere koeling, want deze koeling zegt mij niks, en koeling van 25 euro die mij niks zegt... :7 De meeste mensen zouden nu zalman ! schreeuwen, ik ben niet zo'n fan van dat merk, maar voor rond de 25 euro kun je heel wat stillere koelers (artic serie bijvoorbeeld) kopen als dat wat je nu hebt.Dual screen lijkt me ook zeker een goed idee.

[ Voor 4% gewijzigd door HeepH op 25-05-2005 09:34 ]

http://specs.tweak.to/16495

• Antiloop
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:28:
De kast: ik heb zelf een chieftec kast. Deze is volledig klikbaar, komt geen schroevendraaier meer aan te pas.

De voeding: ik heb zelf 300W en dit is niet genoeg, 350W lijkt me ook nog een grensgeval, kies direct voor 450W bvb.
het verschil is alleen dat chieftec minder goede voedingen heeft in vergelijking met aopen

in het verleden heb ik mijn pc eens op een chieftec voeding aangesloten (360 Watt) deze kon het vermogen wat de pc wou hebben (+/- 300 Watt op moment van opstarten: 7x HDD minimaal 160gb per stuk, nForce 2, ati 8500Deluxe bla bla) niet leveren

een AOpen voeding 350 Watt levert ruim voldoende vermogen (de voeding is van het merk Fortron Source en waarschijnlijk type AO350-12AHNF)

• osado
joopv schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:31:
Na het lezen van dit topic begrijp ik weer wat beter hoe al die retetrage websites gemaakt worden.
Ach ja, iedereen z'n eigen ding he :)
Ben het wel met je eens over snelheid, maar een site zonder enige fatsoenlijke opmaak valt door de mand zeker wanneer je een professionele uitstraling wilt weergeven. En een bedrijf als Marktplaats is niet professioneel, want iedereen heeft daar lak aan omdat ze daar voor het goedkope komen. Niet voor een demonstratie van een nieuw 'geil' product.
Ok, now let's get back to the subject...

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zomaar een zijstraat, een mATX pctje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/pc/mandje.png

Er zullen vast mensen vallen over de voeding, maar zolang dit een Aopen-Fortron Source voeding is kan hij deze pc gemákkelijk aan. De enige reden om deze te vervangen is het geluidsniveau.

Winkelmandje link

[ Voor 3% gewijzigd door Tele op 25-05-2005 09:55 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 17:28
Waarom neem je niet gewoon een standaard systeem van Dell/HP/ander groot bedrijf met eventueel wat extra's als meer geheugen? In combinatie met een servicecontract ben je dan zeker dat je altijd kunt werken wat toch ook redelijk belangrijk is?

• joopv
  • Niet online
osado schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:41:
[...]

Ach ja, iedereen z'n eigen ding he :)
Ben het wel met je eens over snelheid, maar een site zonder enige fatsoenlijke opmaak valt door de mand zeker wanneer je een professionele uitstraling wilt weergeven. En een bedrijf als Marktplaats is niet professioneel, want iedereen heeft daar lak aan omdat ze daar voor het goedkope komen. Niet voor een demonstratie van een nieuw 'geil' product.
Zou eBay dat ook gedacht hebben toen ze 225 miljoen euro betaalden voor MP?

Opmaak en "professionele uitstraling" (wat dat dan ook mag inhouden) zijn totaal niks waard als het tien seconden duurt voor die fantastische mooie pagina gedownload is door je 256k budget adsl lijntje en gerendered door je 3 jaar oude budget pc.

Dat heeft MP goed begrepen.

Uiteraard: het ontwikkelen van een site mag je best op een dikke pc doen. Dat is alleen maar handig. Maar het testen moet je op een low-end machine doen, met een isdn / modem of slome adsl verbinding.

[ Voor 13% gewijzigd door joopv op 25-05-2005 10:55 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

_o_ met stom _o_
osado schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:27:
[...]

Dat is ook zeker iets waar ik me bezig mee wil gaan houden, dus ik kijk ook iets verder dan puur alleen het webdesignen in photoshop, illustrator en flash.
Grappig dat je nu net die laatste kreet eruit haalt .. juist hetgeen wat ervoor staat zou (nogmaals) bovenaan je lijstje moeten staan!

* kleurechtheid
* dual-monitor (één voor script, één voor preview bijv.)

Voor videobewerken heb je juist het snelste van het snelste nodig, geheugen heb je nooit teveel en hardeschijfruimte heb je per definitie te weinig!!

^ Absoluut niet dezelfde eisen als die je aan webdesign stelt. Dan is een harde schijf van 40 Gig ruim voldoende!! Een P3 processor volstaat dan ook nog wel i.t.t. tot de allersnelste P4 die voor videobewerking net voldoet!

Dus .. wat wil je nou? En vergeet die mobo's en grafische kaarten eerst .. dat komt toch wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-05-2005 11:03 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• osado
Uiteraard: het ontwikkelen van een site mag je best op een dikke pc doen. Dat is alleen maar handig. Maar het testen moet je op een low-end machine doen, met een isdn / modem of slome adsl verbinding.
Hangt ook heel erg van je doelgroep af. Sommige hebben er wel wat voor over om te wachten om die hele mooie site te zien staan. Anderen willen ook een site die enigszins een professionele uitstraling hebben zodat ze sneller de boel vertrouwen en te maken hebben met een goede webshop.
Kijk een site als 4launch.nl ziet er niet uit (ook niet qua gebruikersvriendelijkheid!!), een site als MyCom daarentegen ziet er profi uit en krijg je het idee dat je waar krijgt voor het geld (daar valt over te discussiëren maar nu niet ;)).
Kijk, ik begrijp en respecteer jouw mening, maar er zijn zoveel anderen die dat weer anders vinden. Dat je die wel of niet kan respecteren is niet aan mij. Het is net zoals de strijd tussen AMD/Intel, Windows/Macintosh of Windows/Linux etc. Gewoon gaan voor wat jij fijn vindt. En ok, als je liever niet van fancy websites houdt dan moet je maar niet naar www.nike.com gaan. Maar dan ben je wrs ook geen drager van Nike spulletjes (ik ook niet ;)).
Ok, wil het hier bij laten. Discussies over deze zijn er genoeg en zijn even niet van toepassing in dit topic.

• osado
[...]

Grappig dat je nu net die laatste kreet eruit haalt .. juist hetgeen wat ervoor staat zou (nogmaals) bovenaan je lijstje moeten staan!
Klopt! Kwam ik later ook achter

* kleurechtheid
Je moet kijken hoe ver je budget reikt. Als je echt goede kleuren wilt dan spreek je over beeldschermen die mijn budget overschrijdt (had ook liever een cinema display kwaliteit of beter maar ja). Ik heb zelf een Samsung 959NF (19") en die doet het prima. Voor een 2e scherm pak ik niet een bijzonder schermpje. Zolang ik maar de tools van photoshop etc erop kan plaatsen.

Voor videobewerken heb je juist het snelste van het snelste nodig, geheugen heb je nooit teveel en hardeschijfruimte heb je per definitie te weinig!!
Ben geen die-hard videobewerker, maar zie het me wel in de toekomst meer doen. Tegen die tijd dat het zover is dan kan ik altijd weer even kijken of ik wat moet gaan aanpassen. Misschien is het je opgevallen dat ik ook geen TV-kaart erin heb zitten dus dat zou dus nog kunnen veranderen ;)

^ Absoluut niet dezelfde eisen als die je aan webdesign stelt. Dan is een harde schijf van 40 Gig ruim voldoende!! Een P3 processor volstaat dan ook nog wel i.t.t. tot de allersnelste P4 die voor videobewerking net voldoet!
Een P3 voor alleen videobewerking?? Ja dat kan. Maar ik wil ook MP3 luisteren en MSN open hebben staan naast mijn tientallen explorer windows (in Mathon weliswaar). Gaat dan ook wel om het RAM geheugen, maar kijk ook liever naar de toekomst dan dat ik terug ga vallen op een P3. Het hoeft ook weer niet voor niets te zijn.

Dus .. wat wil je nou? En vergeet die mobo's en grafische kaarten eerst .. dat komt toch wel goed.
Om mijn eisen ietswat aan te passen, hier nogmaals:
  • [b]
  • snelle pc
  • voldoende RAM voor meerdere zware programma's naast elkaar te hebben draaien
  • goede 2d kaart voor beeldbewerken/video (ook om evt een keer te gamen of misschien zelfs te 3d-en)
  • geen herrie van bv een stofzuiger
  • een harde schijf die goed z'n werk doet en mij niet te veel laat wachten
  • [/b]

• Kurkentrekker
  • Niet online
Om de discussies over processoren even te laten voor wat het is, want ik heb geen zin in een AMD vs Intel topic, denk ik dat je uit de reacties hier wel kunt concluderen dat je met je originele lijstje best een aardig systeem uitgkozen hebt, op de videokaart na.

Kortom, kies voor een mobo met onboard video, of voor een losst x300SE als je ooit zou willen overstappen naar een dual monitor setup.

Iets anders, hecht je er als webdesigner veel waarde aan dat je creaties een hoge kleurechtheid bevatten? Alles wat ik zelf maak en teken (niet op professionele basis) doe ik gewoon op een tft scherm, omdat het overgrote deel van mijn doelgroep mijn creatie uiteindelijk ook op zo'n scherm bekijkt.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

osado schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:35:

* kleurechtheid
Je moet kijken hoe ver je budget reikt. Als je echt goede kleuren wilt dan spreek je over beeldschermen die mijn budget overschrijdt (had ook liever een cinema display kwaliteit of beter maar ja). Ik heb zelf een Samsung 959NF (19") en die doet het prima. Voor een 2e scherm pak ik niet een bijzonder schermpje. Zolang ik maar de tools van photoshop etc erop kan plaatsen.
Nou, het gaat me niet zozeer om die extreem dure gevallen, maar al het simpele geval of een TFT wel het gehele pallet kan weergeven (32 bits kleuren) en of die dan ook kleurecht zijn.
Mijn LG 17" TFT kan simpelweg niet spierwit weergeven omdat het scherm iets getint is, iets geel/bruin achtig. Niet dramatisch, maar je moet er wel rekening mee houden. Ook grijstinten worden moeilijker naarmate ze donkerder worden. Hiervoor is een CRT een must! Al worden de nieuwste TFT's wel steeds beter natuurlijk!!
Een P3 voor alleen videobewerking?? Ja dat kan.
Nee dat kan niet. Videobewerking moet echt het snelste van het snelste, veel ruimte en liefst RAID 0. Maar het zal wel een typo zijn?! P3 = P4?! ;)
Om mijn eisen ietswat aan te passen, hier nogmaals:
  • [b]
  • snelle pc
  • voldoende RAM voor meerdere zware programma's naast elkaar te hebben draaien
  • goede 2d kaart voor beeldbewerken/video (ook om evt een keer te gamen of misschien zelfs te 3d-en)
  • geen herrie van bv een stofzuiger
  • een harde schijf die goed z'n werk doet en mij niet te veel laat wachten
  • [/b]
Een simpele Compaq of Dell met 512 MB of zelfs 1024MB zou dan zelfs nog wel voldoen. Hele stille desktop pc's. Simpel, doelmatig en geen rommel hoor. :)

.. maar je moet niet 1337 willen tweaken en uitbreiden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-05-2005 13:05 ]

• Kurkentrekker
  • Niet online
Een pentium 3 voor videobewerking is inderdaad wat karig. Hoewel, voor de meeste mensen is 'bewerken' gelijk aan een beetje knippen, plakken, en rommelen met aftiteling, en dan heb je inderdaad niet zoveel processorkracht nodig nee.
Een simpele Compaq of Dell met 512 MB of zelfs 1024MB zou dan zelfs nog wel voldoen. Hele stille desktop pc's. Simpel, doelmatig en geen rommel hoor.
Zeker niet. Heb laatst voor mijn ouders een Acer desktopje aangeschaft. Waar ik me vooral over verbaas was hoe stil dat ding is, ondanks dat ik dat niet echt verwacht had van een Sempron 3100+. Als ik kijk wat er naast die Acer staat in de winkel waar ik werk, HP, Compaq en Fujitsu Siemens, dan zijn dit ook vaak erg stille systemen, en prima om een dag aan te hebben staan zonder dat het irritant wordt. Je moet er alleen niet teveel van verwachten als je wilt gaan uitbreiden. Een beetje RAM of een videokaartje slikken die dingen nog wel, maar rommel er niet teveel mee.

Verwijderd

Skaah schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:25:
[...]

Pff, die halve procent of die tiende seconde... Kies een processor op features / prijs.
Waardoor je sowieso bij AMD terechtkomt dan >:)

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Een barebone pc is dat niet wat :?

Zoals deze klik hier

Geïntegreerde ATI Xpress 200 chipset, volgens mij wel voldoende en vul de rest zelf maar in ;)

[ Voor 73% gewijzigd door CycloneX op 25-05-2005 16:15 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Garyu

WW

Kleurechtheid is echt niet zo'n issue bij webdesign zoals hierboven nu wordt vermeld. Je maakt immers een webpagina, die door "het grote publiek" wordt bekeken. En dit grote publiek heeft ook geen kleurechte monitor. Een website kan dan dus ook makkelijk ontworpen worden op een iets goedkoper schermpje!

Als webdesigner zou ik echt weinig eisen stellen aan de PC, alleen zouden Photoshop, Illustrator en Dreamweaver lekker moeten lopen. Dat doen ze al op een 1GHz P3'tje, dus dat moet het probleem niet zijn. Ook 3d-performance is niet de moeite, op zijn hoogst RAM-geheugen, lijkt 1GB me een aardige. Dit kan je altijd nog uitbreiden indien later gewenst.

Geef eerder je geld uit aan véél beeldschermoppervlak. Dit brengt je echt honderd keer meer tevredenheid dan een bewerking een halve seconde sneller uit kunnen voeren in Photoshop! Als je de hele tijd naar je venstertjes moet zoeken en paletten moet schuiven ben je gegarandeerd meer tijd kwijt! 2x 17" TFT (of nog beter, een TFT + CRT, dan kan je zien wat je eindgebruikers zien) is absoluut aanbevolen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Schijnt dat met 2 schermen de productiviteit ook flink omgaat ;) is ooit onderzocht.

[ Voor 14% gewijzigd door CycloneX op 25-05-2005 16:27 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Garyu schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:19:
Kleurechtheid is echt niet zo'n issue bij webdesign zoals hierboven nu wordt vermeld. Je maakt immers een webpagina, die door "het grote publiek" wordt bekeken. En dit grote publiek heeft ook geen kleurechte monitor. Een website kan dan dus ook makkelijk ontworpen worden op een iets goedkoper schermpje!
Niet eensch!

Als jij al met halfbakken materialen werkt, kan betekenen dat de site er op een goede pc met goede instellingen ontzettend lelijk wordt.

Voorbeeld; op mijn monitor met hoge helderheid en vrij hoog contrast en flink verzadigde kleuren leek de achtergrond van mijn site mooi diep blauw. Kwam ik later bij iemand anders die op zo'n 15" voetbal zat te kijken en waar mijn achtergrond zowaar zwart leek! Stel je voor als de rollen omgedraaid waren geweest en ik de site gemaakt had met die vage monitor .. dan was het bijna fluoriserend blauw geweest bij iemand met een goede pc!! :X

Gewoon met goede materialen gaan werken! kan het daarna alleen nog maar aan de ontvangende partij liggen.

Ook is het weer te geven pallet niet te onderschatten wanneer je met gifjes gaat werken. Doe je de achtergrond een bepaalde tint oranje en heb je een gifje met dezelfde oranje als background, kan bij het converteren naar 256 kleuren (da's gif!) net een tint kleurverschil optreden in het oranje! Spuuuuuuglelijk als je een beetje monitor met goede instellingen hebt! En dan ga je het aanpassen, zoals dat hoort! :)
Als webdesigner zou ik echt weinig eisen stellen aan de PC, alleen zouden Photoshop, Illustrator en Dreamweaver lekker moeten lopen. Dat doen ze al op een 1GHz P3'tje, dus dat moet het probleem niet zijn. Ook 3d-performance is niet de moeite, op zijn hoogst RAM-geheugen, lijkt 1GB me een aardige. Dit kan je altijd nog uitbreiden indien later gewenst.

Geef eerder je geld uit aan véél beeldschermoppervlak. Dit brengt je echt honderd keer meer tevredenheid dan een bewerking een halve seconde sneller uit kunnen voeren in Photoshop! Als je de hele tijd naar je venstertjes moet zoeken en paletten moet schuiven ben je gegarandeerd meer tijd kwijt! 2x 17" TFT (of nog beter, een TFT + CRT, dan kan je zien wat je eindgebruikers zien) is absoluut aanbevolen.
dat bedoelik :Y) d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-05-2005 16:38 ]

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja maar hij wil naast webdesign ook vast af en toe een spelletje spelen, en films downloaden. Ik denk dat hij de pc niet ALLEEN als werk-pc wil gebruiken...

www.tri-state.nl

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Garyu

WW

ing._Buttje schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:36:
[...]

Niet eensch!

Als jij al met halfbakken materialen werkt, kan betekenen dat de site er op een goede pc met goede instellingen ontzettend lelijk wordt.

Voorbeeld; op mijn monitor met hoge helderheid en vrij hoog contrast en flink verzadigde kleuren leek de achtergrond van mijn site mooi diep blauw. Kwam ik later bij iemand anders die op zo'n 15" voetbal zat te kijken en waar mijn achtergrond zowaar zwart leek! Stel je voor als de rollen omgedraaid waren geweest en ik de site gemaakt had met die vage monitor .. dan was het bijna fluoriserend blauw geweest bij iemand met een goede pc!! :X

Gewoon met goede materialen gaan werken! kan het daarna alleen nog maar aan de ontvangende partij liggen.
Okay, goed punt :). Dan één brakke en één goede monitor, scheelt je weer een ritje naar een vriend met een 15" voetbal ;).
_Supreme schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:40:
Ja maar hij wil naast webdesign ook vast af en toe een spelletje spelen, en films downloaden. Ik denk dat hij de pc niet ALLEEN als werk-pc wil gebruiken...
"een" spelletje spelen kan je met elke videokaart die nieuw in de winkel te koop ligt en films downloaden en kijken kan ik probleemloos met mijn 300 MHz laptopje.. daar ligt het probleem echt niet :z .

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• osado
Ik zal eens na al jullie reacties eens even kijken of ik een nieuwe opzet kan bedenken die meer relevant voor me zal zijn.
Wat ik vaak het lastigste vind is het kiezen van een mobo. Daar er zoveel verschillende zijn weet ik niet welke nu echt goed zijn. Misschien dat jullie me daar nog tips over kunnen geven.
Misschien wel verstandig om te weten of ik dus voor een PCI-e of AGP kaartje ga. Bij MyCom zeiden ze dat die PCI-e nog niet extreem veel sneller is dan een AGP en dus zei het kereltje dat ik beter voor AGP kan gaan. Maar ja, ik wil wel met de techniek meegaan dus...

Anyway...ik moet ff gaan koken maar probeer later een nieuwe opzet te maken.

Tot dusverre allen bedankt voor juliie reacties!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wil je persé zelf één samenstellen?

'k Krijg wekelijks van die krantjes in de bus met aantrekkelijke Dell peeceetjes (zorg wel voor voldoende Ram) .. en anders staan er bij de Mediamarkt ook nog wel leuke setjes te koop. Of zoals eerder al genoemd werd, is zo'n barebone niets voor je?

Metname als je stil wilt zijn de Dell en Compaq zeker serieuze opties. Van zo'n barebone weet ik het niet .. hangt helemaal van de fabrikant af denk ik.

anders bouw je zelf een barebone en hier en daar een passieve koeling en een 12mm fan op 7 Volt of iets dergelijks :)
Garyu schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:56:
[...]

Okay, goed punt :). Dan één brakke en één goede monitor, scheelt je weer een ritje naar een vriend met een 15" voetbal ;).
:+
"een" spelletje spelen kan je met elke videokaart die nieuw in de winkel te koop ligt en films downloaden en kijken kan ik probleemloos met mijn 300 MHz laptopje.. daar ligt het probleem echt niet :z .
My point exactely :Y)

Mocht TS nu ineens verwoed HL2 fan te blijken wordt het natuurlijk een ander verhaal :P

[ Voor 37% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-05-2005 19:47 ]

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ja ok, maar hij heeft toch wel een grotere harde schijf dan 40 gig nodig, wil hij ook nog wat kunnen downloaden enzo.

www.tri-state.nl

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als je alleen mp3tjes neemt kun je best een hele poos vooruit en DivX films van ~800 MB downloaden is ook geen punt als je die regelmatig gaat fikken op CD-rom. Mocht je echt bestanden van >1,5 Gig gaan downloaden .. euhm .. dan wordt het op den duur wat krapjes :+

Maargoed, een beetje pc heeft tegenwoordig wel 80MB aan boord of meer .. maar het is bij die Dell-dingetjes inderdaad wel oppassen want voordat je er erg in hebt heb je er één met 256MB ram en 40 Gig harde schijf. :D

Mocht TS toch zelf een pctje gaan bouwen, dan gewoon 250 Gig of meer erin stoppen. Spul kost niet zoveel meer :)

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-05-2005 20:02 ]

• Kurkentrekker
  • Niet online
De prijs per GB ligt al erg laag, dus schijfruimte is niet iets waar ik snel op zou bezuinigen.

Over de keuze tussen AGP / PCI-e: Ik zou voor de nieuwere standaard gaan. De huidige generatie kaarten zijn er vaak nog wel in AGP smaak, maar als je over een jaar besluit dat je toch wat meer mer 3d wilt doen, en er een leuke kaart in wilt proppen, dan kun je wel eens tegen beperkingen aanlopen met AGP.

Wat betreft je moederbordkeuze: stel even een lijstje op met de opties die jij belangrijk vind. Kies daar een socket bij, en beperk je tot een aantal A-merken als Asus, MSI, Gigabyte, etc. Dan blijven er vaak een klein aantal modellen over, en dan kun je op GoT eens zoeken naar gebruikerservaringen. Overklokbaarheid van chipsets hoef je waarschijnlijk niet op te letten, dus de standaard mobo tests die je op bijvoorbeeld Anandtech op THG tegenkomt zullen maar van beperkte waarde zijn voor jou. Kijk eerder naar een compleet bord qua accesoires, en met een laag probleem gehalte. Elke week een nieuwe bios met bugfixes is ook niet ideaal.

• osado
Kan iemand mij misschien in het kort vertellen wat al die verschillen zijn tussen RAID? Als ik simpelweg een mirror wil van een harde schijf wat is dan het beste? Met die technische info die ik in een artikel op Tweakers las werd ik niet veel wijzer.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Check dees: http://balusc.xs4all.nl/ned/rai-int.html
RAID 0 is eigenlijk geen raid omdat er van redundancy geen sprake is.
.. maar het is wel lekker snel en met een wekelijkse backup is het geen punt ;)

enjoy :w

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-05-2005 14:09 ]

• osado
Ok, ben na lang zoeken tot de volgende configuratie gekomen:
  • 1 4Launch Hardware installatie (assemblage) € 29.00
  • 1 AMD Athlon 64 3000+ 1.80GHz HW 512kB S939 Box € 154.00
  • 1 AOpen Midi Tower H600B ATX 350W (zwart) € 83.50
  • 1 Asus A8N-SLI nForce4 SLI, RAID, GLAN, 8CH € 132.00
  • 1 Asus Videokaart PCI-e Radeon X600Pro 128MB DDR DVI/TV € 88.50
  • 1 Logitech Cordless Desktop EX100 (zwart) € 33.00
  • 1 Pioneer DVD-/+RW DVR-109 16x/16x/6x DL Bulk (zwart) € 55.50
  • 2 (in RAID 1) Samsung 80GB SATA150 8MB FDB, SP0812C € 119.00
  • 2 TwinMOS 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 € 89.00
Totaal incl. BTW: € 783.50

Heeft iemand nog adviezen over welke koelingen ik zou moeten/moet plaatsen (ook om het systeem wat stiller te maken) ?
Wil namelijk vandaag/morgen een bestelling plaatsen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Strak systeempje! :)

Vind met name je keus voor RAID 1 (mirror) interessant!
Mobootje kon wellicht wat eenvoudiger; een versie met SLI heb je niet nodig.
Qua processor koeling zou'k een Zalmann nemen (met variabele fan!) en verder overwegen je case fans op 7 Volt aan te sluiten (tussen gele en rode draad) ... niet te onderschatten geluidswinst!!!! .. of verlies eigenlijk :?

En vind een beetje tweaker assembleert z'n peecee zelf ;)
's heel erg rechtoe-rechtaan .. kan eigenlijk niet mis gaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-06-2005 11:29 ]

• osado
ing._Buttje schreef op maandag 06 juni 2005 @ 11:28:
Mobootje kon wellicht wat eenvoudiger; een versie met SLI heb je niet nodig.
Klopt, maar er zitten wat features op die op andere borden niet altijd op zitten, bv een firewire aansluiting.

En vind een beetje tweaker assembleert z'n peecee zelf ;)
's heel erg rechtoe-rechtaan .. kan eigenlijk niet mis gaan :)
Laat het liever in 1 keer goed doen zodat ik er zelf geen uren aan kwijt ben en dat ik zelf ook niet iets beschadig. Is alweer een tijdje dat ik een PC volledig in elkaar heb gezet maar weet dat het soms wat lastiger is dan het lijkt. Ben dan ook geen die-hard tweaker ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

;)

Complimenten voor je smaak btw!

ASUS mobo
ASUS graphics
Aopen c@se

d:)b

.. zelf zou'k een Intel processor nemen, maargoe ;)

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik vind dat je hiermee al een grotere stap in de goede richting hebt gedaan, het lijkt inderdaad erg op wat ik zou kiezen in jouw situatie. Zoals ik in bovenstaande posts heb vermeld, zou ik toch voor een Pentium gaan, maar die discussie is reeds gevoerd, en die je hebt inmiddels voor AMD gekozen.

Die RAID 1 is wel een ineressante keuze. Vind je 80 GB neit wat weinig ruimte? Als het om de veiligheid van je bedrijfsdata gaat dan zou ik inderdaad geen risico's nemen, maar kijk dan wel uit dat je 'dure' Raid 1 ruimte niet gevuld wordt met films en mp3's, maar gooi die dingen dan gewoon op een fire wire schijfje oid.

Ik denk dat je met dit systeem zeker geen miskoop zult doen. Nou weet ik niet hoe het met de koeling van je VGA kaart zit, maar wellicht zou je daar een stiller, wellicht passief, Zalman koelertje op kunnen fixen, net als op je CPU, hoewel die die niet passief zult krijgen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

agree

Mijn ervaring is wel dat zo'n zelfbouw/samengesteld systeem flink wat meer geluid maakt dan zo'n Dell oplossing, dus als je die toko zo ver kunt krijgen dat ze de fan's op 7 Volt willen aansluiten, dan hou je het acceptabel!

Nu heeft die AOpen kast al zo'n lekkere stille voeding, met zo'n temperatuur/belasting geregelde fan er in, dus i.c.m. een Zalmann processor koeling zou je systeem toch redelijk stil moeten zijn.

• joopv
  • Niet online
Wat heeft deze discussie nu precies met webdesign te maken?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 22:26

aex351

I am the one

Een pc voor een webdesigner, surf naar dell, kies de goedkoopste pc en uit en stop het vol met de geheugen. Dat zou moeten voldoen.

Raid oplossingen die ik hier allemaal langs zie komen zijn nergens voor nodig.

< dit stukje webruimte is te huur >

• osado
aex351 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 00:19:
Raid oplossingen die ik hier allemaal langs zie komen zijn nergens voor nodig.
Hoe kom je daar nu bij? Het is voor zakelijk gebruik en dan is het wel zo fijn om een backup te hebben!

• osado
joopv schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:37:
Wat heeft deze discussie nu precies met webdesign te maken?
Niets, maar aangezien ik een webdesigner ben heb ik wel gevraagd of ze me iets kunnen aanraden over de eisen die ik stel aan een pc. En het is niet echt een discussie IMHO behalve dan dat iemand een opmerking had geplaatst over het wel of niet gebruiken van zware gfx in een site.

• osado
Kurkentrekker schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:06:
Die RAID 1 is wel een ineressante keuze. Vind je 80 GB neit wat weinig ruimte? Als het om de veiligheid van je bedrijfsdata gaat dan zou ik inderdaad geen risico's nemen, maar kijk dan wel uit dat je 'dure' Raid 1 ruimte niet gevuld wordt met films en mp3's, maar gooi die dingen dan gewoon op een fire wire schijfje oid.
Ik gebruik een aparte HD voor mp3.
Pagina: 1