Ik heb een 300 GB maxtor sata schijf gekocht en aangesloten, maar hij wordt niet gezien. Nou zullen er wel weer replies komen van kijk in de FAQ enzo maar dat heb ik gedaan en ik snap er gewoon niks van. Zelfs in BIOS kan ik hem niet zien. Ik heb een Asus K8V SE Deluxe moederbord.
iddVerwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 22:59:
Ik heb een 300 GB maxtor sata schijf gekocht en aangesloten, maar hij wordt niet gezien. Nou zullen er wel weer replies komen van kijk in de FAQ enzo maar dat heb ik gedaan en ik snap er gewoon niks van. Zelfs in BIOS kan ik hem niet zien. Ik heb een Asus K8V SE Deluxe moederbord.
wees meer specifiek?
word niet gezien in waar? bios? windows? linux? welke OS?
staat de Sata controler aan in de bios?
[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 24-05-2005 23:05 ]
ThaHandy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:02:
[...]
Zelfs in BIOS kan ik hem niet zien.
Staat de desbetreffende sata poort waar de hd aan hangt misschien gedisabled in het BIOS?
In mijn openingspost staat dat hij dus niet in bios gezien wordt, en dus ook niet in het OS. Ik gebruik Windows XP.ThaHandy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:02:
[...]
iddhoe zet ik alle benodigde info in de TS
wees meer specifiek?
Mijn neef had hetzelfde probleem als jou,
je moet ff een progje op een diskette zetten en dan bij opstarten erin drukken welk progje weet ik niet moet je ff zoeken op asus site.
misschien vindt je dat ik je te weinig info geef maar jah ik weet helaas niet meer en het is beter iets al niet zeg ik altijd maar ff.
je moet ff een progje op een diskette zetten en dan bij opstarten erin drukken welk progje weet ik niet moet je ff zoeken op asus site.
misschien vindt je dat ik je te weinig info geef maar jah ik weet helaas niet meer en het is beter iets al niet zeg ik altijd maar ff.
Quote uit de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers
Mijn nieuwe HDD staat niet in Deze Computer, wat nu?
Wanneer je een verse harddisk uit de winkel hebt gehaald, dan moet je vooral niet verwachten dat de harddisk reeds voor jou is klaargemaakt en ingericht. Het wordt dus niet direct in Deze Computer / Verkenner getoond. Je mag de harddisk dus helemaal zelf naar eigen smaak partitioneren en formatteren. Een stuk verderop in deze FAQ kun je terugvinden hoe: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
Bestaande schijven: wanneer het om een bestaande harddisk in een NT/2K/XP omgeving gaat, dan moet je even controleren of er niet al een schijfletter is toegewezen. Dat kun je doen in de schijfbeheer. Unquote
Heb je dit gelezen? Heb je in schijfbeheer gekeken?
Mijn nieuwe HDD staat niet in Deze Computer, wat nu?
Wanneer je een verse harddisk uit de winkel hebt gehaald, dan moet je vooral niet verwachten dat de harddisk reeds voor jou is klaargemaakt en ingericht. Het wordt dus niet direct in Deze Computer / Verkenner getoond. Je mag de harddisk dus helemaal zelf naar eigen smaak partitioneren en formatteren. Een stuk verderop in deze FAQ kun je terugvinden hoe: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
Bestaande schijven: wanneer het om een bestaande harddisk in een NT/2K/XP omgeving gaat, dan moet je even controleren of er niet al een schijfletter is toegewezen. Dat kun je doen in de schijfbeheer. Unquote
Heb je dit gelezen? Heb je in schijfbeheer gekeken?
Is het niet zo dat je voor seral ata harde schijven aparte drivers moet installeren?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Als de HD al niet in de bios word gezien zul je in de bios moeten kijken.
Pak de handleiding van je moederbord er desnoods bij.
Zorg ervoor dat sata enabled staat in je bios.
Verzeker jezelf ervan dat hd ook echt draait.
In het BIOS staat helaas geen verwijzing naar sata poorten._Ernst_ schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:05:
[...]
[...]
Staat de desbetreffende sata poort waar de hd aan hangt misschien gedisabled in het BIOS?
Verwijderd
veel sata controllers staan meteen ingestelf op raid.
kijk in je bios of ie goed staat ingesteld.
hij moet ingesteld zijn als ide
dan pakt ie hem gewoon heb het hier ook 2 keer gehad.
Verwijderd
moet wel anders heb je geen sata op je plankVerwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:17:
[...]
In het BIOS staat helaas geen verwijzing naar sata poorten.
Nope niet altijd, alleen als je win xp wilt installeren op een sata schijf.Shapeshifter schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:14:
Is het niet zo dat je voor seral ata harde schijven aparte drivers moet installeren?
(F6 drukken tijdens installatie procedure xp)
Ik ga ervan uit dat TS de schijf erbij hangt als tweede schijf, en dan is het niet (altijd) nodig, tenminste bij mij niet.
Ik kan SATA niet enablen of disablen in BIOS. De HD draait wel, hij wordt iig behoorlijk warmjob schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:15:
Als de HD al niet in de bios word gezien zul je in de bios moeten kijken.
Ik kan echt helemaal niks over SATA instellen in mn BIOS, dus dit ook niet helaas.Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:17:
veel sata controllers staan meteen ingestelf op raid.
Wat zegt de handleiding? Staat daar niks in?Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:20:
[...]
Ik kan echt helemaal niks over SATA instellen in mn BIOS, dus dit ook niet helaas.
Anders zou ik eens een bios update doen..
Verwijderd
heb een virend van me gebeld
die heeft er ook een sata aan hangen en daar doet hij het gewoon hij zei ook moet in je bios instellen.
heeft hij ook moeten doen,hij wordt niet meteen gezien als normaal ide maar meteen als raid
dat waren zijn zinnen dus ik denk dat je misschien dan een bios update je moet doen als ie er niet tussen staat.
die heeft er ook een sata aan hangen en daar doet hij het gewoon hij zei ook moet in je bios instellen.
heeft hij ook moeten doen,hij wordt niet meteen gezien als normaal ide maar meteen als raid
dat waren zijn zinnen dus ik denk dat je misschien dan een bios update je moet doen als ie er niet tussen staat.
online handleiding:Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:20:
[...]
Ik kan echt helemaal niks over SATA instellen in mn BIOS, dus dit ook niet helaas.

staat bij jou de Onchip SATA bootrom aan?
(promise = IDE, bij dit mobo)
edit:
zo beter?
zo beter?
[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 24-05-2005 23:43 ]
Verwijderd
promis is niet altijd ide heb hier een sata die ik zowel als ide of raid kan draaienThaHandy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:37:
[...]
online handleiding:
[afbeelding]
(promise = IDE)
De SATA Bootrom staat al vanaf het begin aan, maar ik heb geen idee wat dit precies doet.ThaHandy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:37:
[...]
online handleiding:
[afbeelding]
(promise = IDE, bij dit mobo)
edit:
zo beter?![]()
De Promise controller heeft er niets mee te maken, want mijn SATA schijf hangt aan de southbridge (VIA controller).
Ik heb inmiddels VIA RAID geinstalleerd en kijk eens aan, de schijf wordt nu zowel in Windows door de VIA RAID tool gezien, als in het bios; ik kan hem namelijk instellen in de boot-device volgorde.
Nu moet ik nog zorgen dat ik hem kan partitioneren en windows erop kan zetten...
Het lijkt me sterk dat een driver, dat pas in Windows wordt geladen, ervoor kan zorgen dat de schijf in de BIOS verschijnt
Je hebt het dus op een andere manier opgelost
Ik bedoelde het ook niet als oorzakelijk verbandBalusC schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 07:32:
Het lijkt me sterk dat een driver, dat pas in Windows wordt geladen, ervoor kan zorgen dat de schijf in de BIOS verschijntJe hebt het dus op een andere manier opgelost
Je zit echt helemaal verkeerd te kijken geloof ik.
Ik heb hetzelfde moederbord en het is geen moeite, op welke controller heb je hem aangesloten?
Op de promise controller of de via controller?
Als hij op de promise controller zit, moet je die enable'en en dan bij operation mode moet je GEEN raid kiezen. Als hij op de Via controller zit moet je de onboard sata bootrom enable'en en de promise disable'en. Het werkt bij mij oook dus bij jou moet het ook lukken
Ik heb hetzelfde moederbord en het is geen moeite, op welke controller heb je hem aangesloten?
Op de promise controller of de via controller?
Als hij op de promise controller zit, moet je die enable'en en dan bij operation mode moet je GEEN raid kiezen. Als hij op de Via controller zit moet je de onboard sata bootrom enable'en en de promise disable'en. Het werkt bij mij oook dus bij jou moet het ook lukken
Pagina: 1