[FreeBSD] Booten vanaf CD -> BTX Halted

Pagina: 1
Acties:

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:29

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Ik heb nog een laptop liggen die stof ligt te vergaren, dus ik dacht deze in te zetten als server(tje). Omdat ik in het verleden al eens een server heb gehad (die heb ik later weer verkocht) die op FreeBSD 5.2 draaide, leek het mij een goed idee om hetzelfde op de laptop te zetten, omdat ik het al kende en vanwege het ports systeem, dat is echt tha bomb!
Dus ik de 5.4 ISO's gedownload en gefikt op CD's en de laptop geboot vanaf CD 1. Ik krijg het keuzemenu waarin ik kan kiezen wat voor soort install ik wil doen, ik kies voor default en vervolgens een zooi cijfertjes en de melding 'BTX Halted'. Andere opties (1 t/m 5) geven dezelfde melding. Op kijn vorige server had ik dezelfde melding, maar dan na het opnieuw opstarten, dus nadat'ie keurig is geboot vanaf CD, files gekopieerd etc. Op http://docs.freebsd.org/c...1c423f4$fc1910b0$f901a8c0 staat de oplossing die ik toen heb geprobeerd, maar daar heb ik nu geen reet aan, want hij boot gewoon helemaal niet. Kheb de ISO's al opnieuw gedownload (vanaf een andere server) en gebrand, maar nog steeds dezelfde foutmelding, dus daar ligt het niet aan.
Weet iemand een oplossing voor mij? Enorm bedankt alvast.

Oh, en hier zijn specs van de laptop, ik weet dat sommige mensen daar op geilen:
Pentium II Mobile 400 MHz
128 MB RAM
6 GB HD
Floppy drive op de parallele poort :o
24x CD-ROM

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Van wat voor merk/type is de laptop? Een IBM Thinkpad toevallig?

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Nee, Compaq Armada M700. Hoezo, zijn er meer problemen met de Thinkpad? Oh, trouwens, komt net in me op, ik heb er wel Slackware 10.0 en Ubuntu Linux op gehad, en die werkten goed, weet niet of dit nog relevant is.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik heb eens zo'n zelfde probleem gehad op een Thinkpad, moest ik wat extra boot parameters meegeven voor de IDE controller geloof ik. Zou niet meer weten welke dat precies waren, is alweer een paar jaar geleden.
De Armada M700 staat trouwens wel op de compatibility list (http://gerda.univie.ac.at/freebsd-laptops/ maar is kennelijk nu even down), misschien dat je daar wat meer hulp kan krijgen (bij de comments).

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Thanks, ik heb mijn comment achtergelaten, laten we maar kijken wat eruit komt :)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Dingen om te proberen:

- BIOS upgraden naar nieuwste versie
- DMA uitschakelen in BIOS

Of als je niets te doen hebt en een oudere versie wel werkt:
- Oudere versie installeren en via source upgraden naar nieuwe versie

[ Voor 43% gewijzigd door AVL op 25-05-2005 15:54 ]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eerst een off-topic opmerking: De topic-starter schrijft dat hij de ports-collection zo geweldig vindt, maar downloadt wel meerdere ISO's. Als je echter de ports gebruikt, heb je aan de mini-ISO genoeg. Installeren zonder al dat compat-spul, maar wel met ports en sources, na installatie een package van cvsup-without-gui van de FreeBSD-ftp afhalen, ports cvsuppen en daarna alles via ports installeren. De uitgebreidere ISO's bevatten packages van software voor mensen die juist níet met de ports aan de slag willen maar gemakkelijk willen installeren (met als nadeel paketten die al gauw zijn achterhaald door nieuwe versies).
Kheb de ISO's al opnieuw gedownload (vanaf een andere server) en gebrand, maar nog steeds dezelfde foutmelding, dus daar ligt het niet aan.
Als de MD5 sums kloppen (moet je altijd ff checken voordat je gaat branden) dan heeft het opnieuw downloaden van een ISO geen zin.

On-topic: Ik maak uit het verhaal van de topic-starter op dat hij het probleem ook heeft als hij vanaf CD-ROM start. Of gaat starten vanaf CD-ROM wel goed?
Indien het niet goed gaat vanaf CD-ROM, probeer dan eens te starten zonder harddisk? (die kan er bij veel laptops gemakkelijk uitgetrokken worden). Indien het werkt, dan ligt het aan de schijf. Indien dit het geval is, probeer dan eens van een Linux CD te booten (Knoppix bv.) en met het commando "dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=10000" het hele eerste stuk te vullen met nullen zodat de bootloader zich nergens in kan verslikken.
Mocht dit niet werken, check dan in ieder geval de suggesties die hier boven al genoemd zijn door anderen (BIOS update) maar probeer het ook eens met geresette BIOS-settings.

Indien dat niet lukt met memtest86 geheugen checken. Zou je voor alle duidelijkheid de volledige foutmelding + cijfertjes, dus de hele output, eens kunnen posten?

Nog een suggestie: Probeer eens te booten vanaf floppies. Je kunt bootfloppies maken met de images die in /floppies/. Misschien dat de bootloader zich wel verslikt in het booten vanaf CD-ROM, en dat zou met boot-diskettes (gebruik zeer goede diskettes, BTX is erg zeikerig wat betreft kwaliteit van diskettes) omzeild kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 25-05-2005 23:19 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:13

TGEN

Hmmmx_

Kijk anders of FreeSBIE wel wil booten. In principe maakt die gebruik van dezelfde BTX loader.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Check of je ATA controller en / of chipset wel gesupport worden. Op m'n stage hebben we ook een paar Compaq dozen (met P4's) en die knalt er ook uit na de installatie met een BTX halted. Daar blijkt de ATA controller niet gesupport te worden door FreeBSD.
Pagina: 1