Toon posts:

Computers in domein via VPN

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag, ik ben netwerkbeheerder van een bedrijf. Ik ben er net in dienst en ik heb een VPN opgezet via easygate. Alles werkt lekker er kan gewoon verbinding gemaakt worden.

Het is een peer to peer netwerk en ik wil dat de ingebelde gebruikers, netzoals op de zaak in de werkgroep komen en de andere pc's binnen die werkgroep kunnen 'bezoeken'. Bestanden en mappen die geshared zijn openen etc.

Hoe doe ik dit?

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Sorry maar je bent netwerk beheerder... dan is een VPN opzetten toch wel de basiskennis.... Wat draaien jullie, 2000? 2003? Ik ken easygate niet maar VPN kan ook gewoon met Windows zelf (RRAS). Dan kun je 'inbellen' en gewoon op dat netwerk komen, shares benaderen, pingen naar 'lokale' PC's etc.... zie ook de Howto's op GoT.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:10
Je maakt op de pc's een VPN verbinding aan, deze kun je bij 't inloggen selecteren als inbel verbinding, (dmv het vinkje aanmelden met inbelverding) That's it,

daarna is alles hetzelfde als op het netwerk op 't bedrijf als het goed is.

[ Voor 25% gewijzigd door 0fbe op 24-05-2005 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
m33p schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:31:
Sorry maar je bent netwerk beheerder... dan is een VPN opzetten toch wel de basiskennis.... Wat draaien jullie, 2000? 2003? Ik ken easygate niet maar VPN kan ook gewoon met Windows zelf (RRAS). Dan kun je 'inbellen' en gewoon op dat netwerk komen, shares benaderen, pingen naar 'lokale' PC's etc.... zie ook de Howto's op GoT.
Ja een VPN verbinding opzetten valt onder mijn basiskennis. Vandaar dat ik er ook 1 heb opgezet die werkt, het enige probleem is dat ik dat nog nooit met easygate heb gedaan. Het werkt allemaal alleen ik zie niet de computers die in de werkgroep zitten op de zaak. Dat is dan ook mijn vraag, hoe zorg ik er voor dat ik de computers in de werkgroep op de zaak kan benaderen.

We draaien overgens zowel XP als 98.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 19:39 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:10
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:38:
[...]

Ja een VPN verbinding opzetten valt onder mijn basiskennis. Vandaar dat ik er ook 1 heb opgezet die werkt, het enige probleem is dat ik dat nog nooit met easygate heb gedaan. Het werkt allemaal alleen ik zie niet de computers die in de werkgroep zitten op de zaak. Dat is dan ook mijn vraag, hoe zorg ik er voor dat ik de computers in de werkgroep op de zaak kan benaderen.

We draaien overgens zowel XP als 98.
Kan je ze wel pingen en kunnen ze gepingt worden? Soms worden pc's niet meteen in de werkgroep weergegeven

[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 24-05-2005 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat kan ik nu helaas niet testen aangezien alle pc's nu uitstaan. De easygate mail server kan ik overgens wel pingen. Ook heb ik nog nooit met werkgroepen over vpn gewerkt. Altijd alleen mail met e-mail ophalen,intranet etc. Ik vind het gewoon raar dat dat nu allemaal werkt maar dat ik geen 1 computer in een werkgroep vindt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 19:59 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

werkgroep of domein??

dat is me niet echt duidelijk? meestal in dit soort situaties is het een domein?

Denk dat je op meerdere belangrijke punten moet gaan letten.

Jij wilt

lokatie1 <--- INTERNET --> lokatie2

wat je dus in princiepe moet doen lijkt mij op lokatie2 een computer (mooier is natuurlijk een router met VPN mogelijkheid bijv. Cisco) die constant die VPN-verbinding heeft met lokatie1 over het internet. Dan moet je gewoon je domain moet kunnen benaderen.

Nu kom je natuurlijk wel met een paar problemen, wat te doen als iemand aan het werk is en de verbinding valt weg, waar kan diegene zijn werk laten, hoe kan diegene verder werken? Kan niet meer internetten. Weet niet wat voor bedrijf het is maar zal het even echt goed uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Oid op 24-05-2005 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
De beschrijving van de thread is verkeerd, domein moet werkgroep zijn aangezien het hier een peer to peer netwerk betreft en er dus geen domein is.

We maken gebruik van easygate, zie easygate.nl voor informatie. De VPN is opgezet via die easygate. Ik kan probleemloos verbinding maken, en ik kan ook op alle admin pagina's komen, de dns werkt dus ook gewoon. Alleen ik wil ook de gedeelde mappen in de werkgroep bekijken. Dit is niet mogelijk.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Wat alsje gewoon \\computernaam intikt bij de adresbalk? Kun je ze nu al wel pingen (omdat ze uit stonden). Zie je uberhaupt wel werkgroepen, dus kun je wel op 'Entire network / Volledig netwerk' klikken? Als je ze wel kunt pingen maar niet kunt bekijken moet je kijken of die VPN niks blocked (NETBIOS, SMB protocol)

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 15:48
m33p schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:35:
Wat alsje gewoon \\computernaam intikt bij de adresbalk? Kun je ze nu al wel pingen (omdat ze uit stonden). Zie je uberhaupt wel werkgroepen, dus kun je wel op 'Entire network / Volledig netwerk' klikken? Als je ze wel kunt pingen maar niet kunt bekijken moet je kijken of die VPN niks blocked (NETBIOS, SMB protocol)
Netbios is niet te routeren, dus moet je OF ip adressen gebruiken OF de computernamen via DNS of een hosts file opnemen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
m33p schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:35:
Ik zie de werkgroep niet, ook niet als ik op volledig netwerk klik. Ik kan ze ook niet pingen en niet benaderen via \\compnaam. Ik denk dat het gewoon een beperking is van easygate. Ik ga binnenkort toch op server 2003. Daarin is het een eitje maar via easygate heb ik nog nooit een vpn opgezet. Of iemand moet toevallig weten hoe het WEL mogelijk is via easygate

• Pino
  • Laatst online: 04-05 15:48
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:18:
[...]

Ik zie de werkgroep niet, ook niet als ik op volledig netwerk klik. Ik kan ze ook niet pingen en niet benaderen via \\compnaam. Ik denk dat het gewoon een beperking is van easygate. Ik ga binnenkort toch op server 2003. Daarin is het een eitje maar via easygate heb ik nog nooit een vpn opgezet. Of iemand moet toevallig weten hoe het WEL mogelijk is via easygate
tik dan eens \\ip.ad.dr.es

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan pingen naar pc's die aanstaan, ik heb het net getest

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog enig idee?

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:59

frapex

got r00t

WINS server opzetten. Heb je geen NETBIOS nodig.

En de servers / clients (binnen het normale netwerk) moeten ook weten vanaf welke gateway je VPN computers komen. route toevoegen dus, of in ieder geval je routing tabellen aan een inspectie onderwerpen

[ Voor 73% gewijzigd door frapex op 26-05-2005 19:55 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

THEF_Pino schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:19:
[...]
tik dan eens \\ip.ad.dr.es
De juiste tip! Al geprobeerd?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:31:
De beschrijving van de thread is verkeerd, domein moet werkgroep zijn aangezien het hier een peer to peer netwerk betreft en er dus geen domein is.

We maken gebruik van easygate, zie easygate.nl voor informatie. De VPN is opgezet via die easygate. Ik kan probleemloos verbinding maken, en ik kan ook op alle admin pagina's komen, de dns werkt dus ook gewoon. Alleen ik wil ook de gedeelde mappen in de werkgroep bekijken. Dit is niet mogelijk.
Kun je op dns naam pingen? Zo ja, suffix toevoegen bij de clients, klaar ben je. Das bij 2 domeinen als ik het goed heb.. lama dus :P

Dat geld iig voor een domein.. Waarom je een werkgroep gebruikt snap ik niet helemaal.
frapex schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:50:
WINS server opzetten. Heb je geen NETBIOS nodig.

En de servers / clients (binnen het normale netwerk) moeten ook weten vanaf welke gateway je VPN computers komen. route toevoegen dus, of in ieder geval je routing tabellen aan een inspectie onderwerpen
Uhm..WINS = Netbios name server. In principe niet nodig als alle clients 2000 of hoger zijn, wat hier dus niet het geval is.

WINS is dus wel handig hier zoals je al zei. Magoed, ik vraag me nog steeds af hoe dat met werkgroepen zit.. zou geen verschil moeten maken, maar ik weet het niet zeker.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een maand in dienst, de huidige configuratie is ook echt niet door mij bedacht, ik ga dan ook het 1 en ander omgooien. Het is een peer-to-peer netwerk, binnenkort client-server met server 2003 dus dan zal het allemaal wat beter gaan lopen. Ik ga de tips vanavond even uitproberen in ieder geval bedankt.

• Korakal
  • Nu online

Korakal

Up up up!

Ik denk dat je Policy - Network Troubleshooting hebt gemist, neem die ajb even door. Als je dit vooraf had geweten had je kunnen bedenken dat een topic als deze niet de bedoeling is op dit forum.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.