Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Coolermaster Real Power:Fan vervangen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ik heb een Coolermaster REAL POWER 450W ( http://www.coolermaster.c...0-ACLY+Real%20Power%20450 ). Nu vindt ik nog dat de voeding te veel lawaai maakt. Nu wil de fan van de voeding vervangen door een 120mm Papst. Heb al gekeken welke ik wil.

Ik vraag me alleen af welke aansluiting er aan de fan zit die al in me voeding zit. Ik heb al gekeken op www.google.nl en kwam enkele afbeeldingen tegen van fan's. Alleen nu is het zo dat je ze met molex aansluiting hebt, met een 3 pins aansluiting, maar kwam er ook 1tje tegen waar een aansluiting voor twee pennetjes hebt :? .

Nu kan je wel zeggen: Dan neem je die met drie kan je nog schuiven :P . Maar als ik nou precies de twee buitenste nodig heb van die fan met 3 pinnetjes WAT DAN ?

P.S. Ik ga niet modden en de aansluiting van de fan b.v. vast solderen aan de aansluitpunten in me voeding :p .

Self reflection is the school of wisdom

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Een van de buitenste pinnetjes is het RPM signaal. De middelste is ground en de andere is de 12V. Als je maar twee pinnetjes hebt heb je GND en 12V. Aangezien de afstand tussen de pinnetjes gelijk is (2,54mm) kun je meestal een 3 pins fan op 2 pinnen zetten (en vice versa).

Maar waarom kijk je niet even in je voeding wat je voor aansluiting hebt? Met een beetje mazzel kun je dat gewoon door de ventilatieopening zien.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06
Álle voedingen die ik tot nu heb gezien hebben een twee pins aansluiting (vergelijkbaar met die op veel videokaarten), geen rpm meting dus. Als er een rpm-meting-header uit je voeding komt om op je moederbord aan te sluiten heb je kans dat je een standaard 3 pins header hebt.

Je moet de header zelf ook van het printje aftrekken, dan heb je gewoon twee losse pinnetjes uit een stukje print steken. (wel even onthouden welke de ground is, want je heb geen oriëntatie-pinnetje meer). Zoals AcouSE al zegt, de afstand tussen de pinnetjes is gelijk aan die van een 3pins-stekkertje, dus die kun je er gewoon opsteken, ik zou er wel een druppeltje secondelijm tussendoen, want het zit niet heel stevig vast.

Heb ik zelf meerdere keren gedaan.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

wat voor een vage real power heb jij?
Ik heb hier de 450 watt versie en die is 100% geluidsloos.
Ik hoor em gewoon niet.
Het schijnt dat de fan harder gaat draaien indien nodig, nou heb ik er een dual opteron aan hangen, 2 sata schijven, 2 casefans, lcdtje, 1 dvd drive en een 9600XT. et power metertje staat op 250W idle en ruim over de 300 als ik aan het gamen ben maar ik heb de voeding nog steeds niet gehoord.
Het luidste is de cpu cooler (msi pokkeding) dan de wd 120G HD en dan de voeding!

Heb je geen garantie meer?

Verwijderd

ik heb vandaag de fan uit mn voeding gehaald (die had ik namelijk opgeblazen) en ik zag geen connectors ofsow alleen 3 draadjes. en een 120mm fan past dat wel?? ik denk dat er 92mm of 80mm in past niet groter.

Verwijderd

Een realpower heeft standaard een 120mm fan, sommige aopen voedingen hebben dat ook

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
meten=weten, gewoon je liniaal erlangs?

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ja ik heb nog wel garantie op me voeding zitten. Ik heb alleen geen andere voeding om te gebruiken en geen andere computer dus ja ik kan em niet ff opsturen naar die internetwinkel waar ik em vandaan heb.

En als ik em ging opsturen wat moet ik dan als argument geven :? ?
Maar ik ben gewoon van plan die led-fan eruit te halen en dan een papst 120mm erin te hangen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Ben trouwens van plan om deze erin te zetten : http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=883009 . Is dat een goed idee of zeggen jullie dat ik het toch beter anders kan doen ???

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Man die papst maakt ook een lawaai 26db!!!
Je kan beter meedoen aan de inkoopacties van silentx fans 120mm 11db!! elke 3db is een verdubbeling van het geluid!!

http://www.inkoopacties.net/ia/4glhmm71/1

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ik heb me dan wel ingeschreven voor inkoopacties en heb gereageerd maar dan koop ik het toch liever bij een echte handelaar. En ik lees verschillenden reacties over de silenx fan's. Ik denk dat ik dan toch maar voor de zekerheid/kwaliteit ga en toch de papst koop bij informatique.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Er is weinig mis met inkoopacties hoor.
Alleen 26db is echt heel veel. 14db hoor je zelfs, irritant vind ik dat.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
ToFast schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:28:
Er is weinig mis met inkoopacties hoor.
Alleen 26db is echt heel veel. 14db hoor je zelfs, irritant vind ik dat.
Dat ben ik niet met je eens. Het ligt er erg aan waar de luchtstroom doorheen moet, bij een std. fangrill (zo'n draadding) is dat verwaarloosbaar, bij sommige cases klinkt de stroom verschrikkelijk... Dure Papst 12dBA fans geven vaak verschrikkelijke resonanties, terwijl ik zeer tevreden ben met mijn 25dBA CoolerMaster Blue 120mm LED fans van 7,50 per stuk... ;)

In de regel is een degelijke fan met een waarde onder 25dBA zeer stil.

Ik spreek btw hierboven uit ervaring :)

Verwijderd

Mischien moet je ook even kijken hoe breed de fan is die coolermaster gebruikt heeft..t zou lullig zijn als ze net een iets platter model fan hebben gebruikt en dat die mooie stille papst fan niet past :P

ik heb geen ervaring, maar tis maar een suggestie..
Pagina: 1