[C++ en C#] Hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04 00:36
Voordat ik begin:
Ik heb gezocht naar dit soort topics, en die stammen allemaal uit begin 2002, dus een nieuw topicje mag vast wel. Ook zijn er denk ik genoeg mensen die hier belangstelling voor/bij hebben. :)

Wat wil ik?
Ik wil kunnen programmeren in windows (andere platformen zijn absoluut niet interresant voor mij). Het gaat mij ook om de graphics, ik wil dus gewoon windows programma's kunnen schrijven.

Wat kan ik?
Ik ben 4 jaar geleden met het programmeren in Pascal (was toen 12 ofzo), en heb toen een aantal leuke progjes gemaakt (voorzover dat mogelijk is in dos). Heb programmeren een beetje laten liggen, en ben een tijdje geleden weer wat begonnen. Ik heb mezelf met behulp van een boek PHP + SQL aangeleerd, en kan door ook de meeste dingen vlot mee doen. Ik heb mezelf in de plaatselijke boekhandel laatst een boekje 'C++ in 10 min' gekocht, en ben daar eens in begonnen. De basics van C++ verschillen niet zo heel veel van de andere talen (voorzover ik nu ben: if, while, en alles wat erbij hoort). Ik gebruik als compiler Borland C++ BuilderX, wat goed werkt tot nu toe. Ik heb nu in C++ een aantal testprogjes geschreven die wat onzin doen, en heb daarmee de beginselen van C++ wel onder de knie (denk ik).

Wat nu?
Ik wil nu eigenlijk beginnen met de het proggen met grapics (ik bedoel knoppen, invulveldjes, etc).
Kan dat met C++, of moet ik daarvoor al snel naar C#?
Wat voor boek moet ik hiervoor kopen, of is er een goede tutorial? Ik heb nu echt geen idee hoe daarmee te beginnen. Ik lees het liefst alleen Nederlandse boeken.

Graag jullie advies :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En je hebt de topics uit 2002 ook bekeken? Het meeste advies wat daarin voorkomt is echt zo verouderd niet...

Als je "snel" wilt beginnen met graphics op je scherm toveren, dan ben je zoiezo verkeerd bezig. Leer eerst de basics van een taal en ga daarna pas beginnen met de grafische toolkits / api's etc. Als je denkt C of C++ goed genoeg te kennen dan kan je je eens gaan storten om de Windows API of MFC, tenminste, als je voor Windows aan het ontwikkelen gaat.

Als je snel en makkelijk windows op je scherm wilt tonen, kijk dan naar Borland C++ Builder, of Delphi. Als je Pascal al kent kan ik je Delphi erg aanraden.

[ Voor 16% gewijzigd door Creepy op 24-05-2005 19:26 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Wat mijn ervaring met Java is (niet dat ik er zo goed in ben) is dat je niet gelijk moet beginnen met de grafische zooi. Leer eerst hoe Java en z'n compiler werkt voordat je met de grafische kant begint.
Ik denk dat dat in C++ en C# ook geldt.

Verwijderd

Visual Studio .NET 2003 is wat je zoekt.

Je kan daar zeer eenvoudig in C# programmeren, en met behulp van de msdn library is het eigenlijk kinderspel om al een kleine applicatie te maken. Je hoeft absoluut geen ervaring in c++ daarvoor te hebben, al is dat natuurlijk handig.
Eenmaal je wat complexere programma's wilt schrijven ga je wat kennis van de c taal moeten hebben, je zult een bepaalde structuur in je code moeten hebben. En dat is oefenen en nog eens oefenen, veelal gewoon kleine programma's maken.

Maar om te beginnen is Visual Studio .NET in C# ideaal.
Je kan ook andere talen kiezen in de .NET omgeving, maar naar mijn ervaring is C# de meest makkelijke om met te beginnen.

http://users.pandora.be/i2ct/BSPT/6_I2CT/

Dit is een link met een mooie start, daar staan ons cursussen op van school enz...oefeningen met oplossingen enz...

EDIT: Ik zie dat ik nogal tegenstrijdig ben met de mensen hierboven ;)
Maar aangezien je al wat ervaring en lichte kennis hebt van andere talen en c++ denk ik dat C# zeker zal lukken omdat deze echt eenvoudiger werkt. Waarom wachten met Grafische interface als het eigenlijk zeer simpel is, zeker met de MSDN van microsoft, deze is enorm uitgebreid!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 19:37 ]

• Clock
Creepy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:24:
En je hebt de topics uit 2002 ook bekeken? Het meeste advies wat daarin voorkomt is echt zo verouderd niet...

Als je "snel" wilt beginnen met graphics op je scherm toveren, dan ben je zoiezo verkeerd bezig. Leer eerst de basics van een taal en ga daarna pas beginnen met de grafische toolkits / api's etc. Als je denkt C of C++ goed genoeg te kennen dan kan je je eens gaan storten om de Windows API of MFC, tenminste, als je voor Windows aan het ontwikkelen gaat.

Als je snel en makkelijk windows op je scherm wilt tonen, kijk dan naar Borland C++ Builder, of Delphi. Als je Pascal al kent kan ik je Delphi erg aanraden.
Ik wil niks snel of makkelijk, en hoop dat ook niet gesuggereerd te hebben...
Ik dat graag kunnen, en of dat nou veel of weinig tijd gaat kosten maakt me weinig uit.
ff inhoudelijk, wat je zegt over API, weet je ook of hier boeken of goede tutorials over zijn?

• Clock
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:32:
Visual Studio .NET 2003 is wat je zoekt.

Je kan daar zeer eenvoudig in C# programmeren, en met behulp van de msdn library is het eigenlijk kinderspel om al een kleine applicatie te maken. Je hoeft absoluut geen ervaring in c++ daarvoor te hebben, al is dat natuurlijk handig.
Eenmaal je wat complexere programma's wilt schrijven ga je wat kennis van de c taal moeten hebben, je zult een bepaalde structuur in je code moeten hebben. En dat is oefenen en nog eens oefenen, veelal gewoon kleine programma's maken.

Maar om te beginnen is Visual Studio .NET in C# ideaal.
Je kan ook andere talen kiezen in de .NET omgeving, maar naar mijn ervaring is C# de meest makkelijke om met te beginnen.

http://users.pandora.be/i2ct/BSPT/6_I2CT/

Dit is een link met een mooie start, daar staan ons cursussen op van school enz...oefeningen met oplossingen enz...

EDIT: Ik zie dat ik nogal tegenstrijdig ben met de mensen hierboven ;)
Maar aangezien je al wat ervaring en lichte kennis hebt van andere talen en c++ denk ik dat C# zeker zal lukken omdat deze echt eenvoudiger werkt. Waarom wachten met Grafische interface als het eigenlijk zeer simpel is, zeker met de MSDN van microsoft, deze is enorm uitgebreid!
Na het bekijken van de programma's op de site, denk ik dat ik zeker de moeite neem om het ff te proberen. De C++ basis met alle rompslomp beheers ik redelijk goed, dus ik denk niet dat ik er veel problemen mee ga krijgen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15
Er zijn hier toch wel al oneindig veel topics over gestart hoor....

Ik zou zeggen: zoek een goed boek over .NET en C# (ja, dus ook over .NET), Professional C# van Wrox is bv een goeie, al weet ik niet of die nog verkrijgbaar is.
En leer dan de taal en leer de features kennen die het platform je biedt. Je moet niet direct geneigd zijn om direct flashy applicaties te willen maken, dat komt later wel.
Zorg dat je de syntax beheerst, dat je weet wat je doet, dat je weet wat een property, Iterator, etc... is.
Zorg ervoor dat je weet hoe je objecten kunt serializen, welke mogelijkheden er zijn mbt configuratie, authenticatie, reflection, etc....

https://fgheysels.github.io/

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

MBV

Ik zelf zou eerder geneigd zijn om heel hard Borland C++ Builder te roepen: de gegenereerde C++ constructies zijn vrij netjes etc. Je sleept een venster bij elkaar, zodra je daarmee klaar bent dubbelklik je op het knopje ofzo en gaat er functionaliteit aan toekennen. Heel veel wordt door builder gedaan, maar dat is erg eenvoudig te begrijpen en aan te passen. Andere naamgeving voor je functies bijvoorbeeld.
Ik heb (gelukkig :P) geen ervaring met MS tools, maar ik weet een voordeel van borland: mocht je ooit serieus bezig gaan kan je cross-platform bezig gaan met 0 leercurve (ok, iets andere naamgeving) dmv BuilderX. Je kan ook verder gaan met QT, wat qua 'filosofie' veel op borland lijkt.

Dat brengt me bij een vraag: wat is je doel hiermee? Wil je je voorbereiden op een Informatica-studie, wil je hobbyen, of wil je oefenen om semi-pro aan de slag te gaan?
Tip: kijk eens bij een bibliotheek. Soms hebben ze daar heel bruikbare boeken liggen. En tutorials stikt het van op het internet.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15
MBV schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 21:11:
Ik zelf zou eerder geneigd zijn om heel hard Borland C++ Builder te roepen: de gegenereerde C++ constructies zijn vrij netjes etc. Je sleept een venster bij elkaar, zodra je daarmee klaar bent dubbelklik je op het knopje ofzo en gaat er functionaliteit aan toekennen.
En zo ben je dus niet goed bezig.... Op die manier ga je al je logica in je UI gaan mixen, en dat wordt een hell om het later aan te passen. (Smart UI == anti-pattern).
Ik heb (gelukkig :P) geen ervaring met MS tools
Hetgeen jij beschrijft kan ook in C# / VB.NET.
Als je er geen ervaring mee hebt, moet je ook niet gaan trollen.

https://fgheysels.github.io/

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-04 22:55
Hmm, Ik heb ervaring met VB.net / Java (JBuilder) / Cobol / Pascal / C++ (blue screen :p). Nu als'k mij nog goed herinner is Java gebasseerd op C# /C++ of omgekeerd. Maar daar gaat het nu niet echt om. Wat mij hier wel opvalt is zo de "vete" tussen de compilers, programma's waar de code in geschreven word.

Nu ik moet eerlijk toegeven, ik ben altijd een fan geweest van, 2de & 3de generatie programmeer talen, omdat je dan echt nog goed ziet en weet wat je doet. Ik heb een grondige hekel aan hoe je nu gewoon wat dingen moet slepen in een scherm, een beetje code schrijven en huppa, je programma is af. Volgens mij is dit niet meer programmeren, je verliest echt de zin achter het coden, wat DOET die compiler juist. Al die voorgeprogrameerde handel, ik weet het niet, is dat nog echt programmeren ?

Toen ik 5 jaar geleden Cobol kreeg, had ik zoiets van... damd wat een omslachtig werk, zoveel neeschrijven voor zo weinig output, nu na al die jaren moet ik zeggen, ik ben blij dat ik zo'n "prehistorische" programmeertaal nog heb mogen leren, want hetgeen wat ik er aan over heb gehouden is dat ik nu nog altijd heel goed weet wat er met mijn code gebeurd, welke info een compilerer eigenlijk allemaal wel nodig heeft om tot zijn output te komen en dat heeft toch zijn voordelen ergens vind ik.

Als je kan programmeren, maar ergens niet weet wat er op de achtergrond allemaal gebeurd, blindelings gaan vertrouwen op voorgeschreven code, vastgelegde variabele etc... 'k weet het zo niet, 'k vind het niet leuk om zo te moeten programmeren. Anywayzz, programmeren vraagt ervaring, tijd en toewijding en ik moet wel zeggen, werken in verschillende programma's is zeker niet slecht, want zoals hier al eerder gezegd, als je, je focused op 1 programma en je moet ineens je aanpassen naar iets anders, kan dit echt moeilijk worden.

offtopic:
Maar toch Zend Studio OWNT Dreamweaver zo hard voor PHP :p

[ Voor 3% gewijzigd door imp4ct op 24-05-2005 21:58 ]

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

ff inhoudelijk, wat je zegt over API, weet je ook of hier boeken of goede tutorials over zijn?
Je maakt een geintje zeker? Tik eens in "Windows API tutorial" of "MFC tutorial" in google en sta verbaasd ;)
Er zijn daarnaast vele mogelijkheden om grafische applicaties te gaan maken en in die oudere topics ga je echt ladingen informatie vinden over C en/of C++. C# is wat nieuwer maar ook daar zijn ladingen tutorials voor te vinden.

Als je C++ echt onder de knie denkt te hebben, en je schrikt niet van de Windows API dan heb je MFC vrij snel onder de knie. Op het moment dat het je boven je pet gaat zou je eens kunnen kijken naar Borland C++ Builder met de VCL en anders overstappen op C# (wat overigens qua gui framework erg op de VCL lijkt.)

Echter, voordat dit topic gaat uitmonden in "Je moet dit en dat gebruik want. Nee man, je moet zus en zo gebruiken omdat" ga ik het topic sluiten. Met wat meer vooronderzoek aan jou kant en de tips die je nu hebt gekregen kan je denk ik prima uit de voeten.

[ Voor 66% gewijzigd door Creepy op 24-05-2005 23:18 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.