[XP] Geen virtueel geheugen meer

Pagina: 1
Acties:

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 09:13
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik wel eens last van de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/Q/p.schouten/geheugen.png

Zo te zien heb ik wel een flinke hoeveelheid geheugen vrij, hoe komt windows erbij dat ie te weinig virtueel geheugen heeft? Of komt dat doordat ik het wisselbestand uit heb staan?

Verwijderd

Wanneer geeft windows deze melding? Bij opstarten of na het draaien van een spel of programma?

Je kan het beste denk ik het virtueel geheugen handmatig instellen op 1024MB.

Verwijderd

Ik pas je topic titel nog even een beetje aan, zoveel vraagtekens zijn echt niet nodig :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

je werkt dus zonder swap maar forced windows dus alles via je ram te laten lopen waarvan je 1 gb heb als ik het goed zie

nou das dan meteen de oplossing, er zullen momenten zijn dat 1 gb niet genoeg is lijkt me :)

dus idd een wisselbestand instellen of meer ram erin

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 24-05-2005 22:22 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Laat van taskmanager ook eens een screenshotje zien van het "processen" tabje, waarbij je de kolom voor virtueel geheugen aan hebt gezet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Piek nog geen 400MB en Limiet bijna 1Gig.
Geheugengebruik 235/926MB.
Lijkt mij dat er een programaatje de boel vernaggelt
Welk service pack gebruik je trouwens,
er ligt mij iets bij dat SP niks en 1 een probleem hadden bij 1Gig of meer geheugen (zonder swapfile)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Swapfile uitzetten is bij normaal gebruik niet slim. het HOORT namelijk bij het geheugenbeheer. Gewoon aanzetten.

specs

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd om dit op te lossen? Kijk anders eens naar bijvoorbeeld clearmem, een tooltje uit de XP/2003 resource kit: http://www.microsoft.com/...8c4790cffd&displaylang=en
Daarmee kan je handmatig het geheugen een beetje beheren :P

Vandaag zag ik ook [rml][ all] Handig idee voor snelle swapfile?*[/rml] nog, waarin gesproken wordt over het optimaliseren van het wisselbestand, misschien interessant :)

[ Voor 23% gewijzigd door sanfranjake op 25-05-2005 00:50 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 09:13
Zelf heb ik niet zo veel uitgeprobeert om het probleem te verhelpen. Ik vond het gewoon vreemd dat ik die melding kreeg terwijl ik volop gehuegen had. Als ik 95% van mn geheugen vol heb zitten en dan krijg ik zo'n melding, dan snap ik dat...
Mijn systeem blijft gewoon stabiel lopen. Ik heb eens goed opgelet wanneer het gebeurd, het gebeurt als ik een woordenboek programma opstart. Misschien toch eens die van Dale downloaden ;)

Ik heb nu naast mijn 1 gig geheugen ook 1 gig aan wisselbestand aangemaakt, eens kijken of dat verschil uitmaakt...

[ Voor 19% gewijzigd door BosGnoom op 25-05-2005 09:10 ]

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

wisselbestand is zowiezo nodig bij sommige progs. wat je nog kan doen is een virtuele drive maken in het geheugen en daarin de swapfile doen. zo weet je zeker dat je uitsluitend geheugen gebruikt.

ik heb dit een tijdje gehad maar heb em dr weer afgehaald. waarschijnlijk omdat ik maar 512 heb en dan kan je beter al et geheugen standaard gebruiken.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

MUSTIS schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:19:
wisselbestand is zowiezo nodig bij sommige progs. wat je nog kan doen is een virtuele drive maken in het geheugen en daarin de swapfile doen. zo weet je zeker dat je uitsluitend geheugen gebruikt.
Dit is echt een heel slecht idee - je systeem is dan heel druk bezig met het verplaatsen van geheugen naar geheugen dus dit is volslagen zinloos :)

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

dat ie druk bezig is betwijfel ik, een swapfile is een vast databestand waar de laatste data word bewaard volgens et first in first out principe. (je moet natuurlijk wel de min en max op een vast getal instellen)
het geheugen houd alleen de data tijdelijk vast van de progs die gestart zijn.

maar et is idd van geheugen naar geheugen en ik zit nu ook te graven of het toen veel uitmaakte qua snelheid... de hoofdreden dat ik et er weer vanaf heb gegooid was iig dat bij elke afsluiting en opstart van de pc alle data werd weggeschreven naar een een vast bestand.

volslagen zinloos lijkt me et geheel niet, je bent immers van die langzame hd swapfile af.

schiet me trouwens nog iets te binnen van een bepaalde instelling waarbij je windows forceert eerst al het ram te gebruiken en dan pas de swapfile.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• Snarenplank
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-01-2020
Lijkt me ook heel verstandig om even op spyware te controleren, hitmanpro of zo want 9 van de 10 keer dat ik virtueel geheugen probleem tegen kom in winxp dan is het spyware.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MUSTIS schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:40:
dat ie druk bezig is betwijfel ik, een swapfile is een vast databestand waar de laatste data word bewaard volgens et first in first out principe. (je moet natuurlijk wel de min en max op een vast getal instellen)
het geheugen houd alleen de data tijdelijk vast van de progs die gestart zijn.

maar et is idd van geheugen naar geheugen en ik zit nu ook te graven of het toen veel uitmaakte qua snelheid... de hoofdreden dat ik et er weer vanaf heb gegooid was iig dat bij elke afsluiting en opstart van de pc alle data werd weggeschreven naar een een vast bestand.

volslagen zinloos lijkt me et geheel niet, je bent immers van die langzame hd swapfile af.

schiet me trouwens nog iets te binnen van een bepaalde instelling waarbij je windows forceert eerst al het ram te gebruiken en dan pas de swapfile.
De makers van de NT kernel heb ge-expirimenteerd met een PAGEfile (geen swapfile dus, dat zat in w9x) en het bleek volslagen nutteloos. Je Pagefile is een onderdeel van het NT geheugen beheer en het heeft dus geen zin om geheugen weg te halen voor een ramdisk om je pagefile op te zetten. Als je niet zo veel geheugen hebt snij je jezelf heel hard in je vingers, en als je een hele hele hoop geheugen hebt, dan is het gewoon zinloos omdat er toch nauwelijks gepaged word. Met een hoop ram moet je gewoon je programma's NIET minimaliseren, zodat ze niet gepaged worden. dat helpt veel beter dan allemaal rare "urban legends" wat betreft geheugen tweaking.

specs

Pagina: 1