Enkele vraagjes over Externe Harddisk behuizingen

Pagina: 1
Acties:

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ik ben van plan om een externe Harddisk te kopen. Ik weet dat ik hier niet mag vragen welke ik het beste kan kopen, maar omdat in de FAQ heel basale info ontbreekt heb ik hier een aantal vragen zodat ik in ieder geval wat gerichter kan zoeken:

1-Ik weet dat 3,5" schijven een aparte voeding nodig hebben en 2,5" niet. Zijn 2,5" daarom (veel) duurder of niet?
2-Wat is de meerwaarde van een externe HDD die geen aparte voeding nodig heeft? Is dit echt stukken handiger of meet "wel fijn"?
3-Ik neem aan dat externe HDD's in XP gewoon automatisch herkend worden? Heeft het formaat/type (3,5" of 2,5") hier nog invloed op?
4-Welke merken Externe HDD's staan als goed bekend? Ik heb wel wat rondgekeken op de sites van Lacie, Maxtor en WD maar ja, op die manier is elke HDD de beste :) In de product survey staan nog vrij weinig Externe HDD's.

Alvast bedankt voor het beantwoorden!

leoaq.fm // Jeune Loop

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
1. Check de pricewatch voor de prijsverschillen
2. Je hoeft geen adapter+snoer mee te nemen
3. Ja, nee
4. LaCie is de bekendste

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
leokennis schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:00:
1-Ik weet dat 3,5" schijven een aparte voeding nodig hebben en 2,5" niet. Zijn 2,5" daarom (veel) duurder of niet?
2-Wat is de meerwaarde van een externe HDD die geen aparte voeding nodig heeft? Is dit echt stukken handiger of meet "wel fijn"?
3-Ik neem aan dat externe HDD's in XP gewoon automatisch herkend worden? Heeft het formaat/type (3,5" of 2,5") hier nog invloed op?
4-Welke merken Externe HDD's staan als goed bekend? Ik heb wel wat rondgekeken op de sites van Lacie, Maxtor en WD maar ja, op die manier is elke HDD de beste :) In de product survey staan nog vrij weinig Externe HDD's.

Alvast bedankt voor het beantwoorden!
1 - Ik denk dat dat voornamelijk door 't formaat komt...
Er zijn trouwens ook brackets voor 2,5" schijven met 2x USB, om meer stroom te krijgen :)

2 - Zeker... je bent een stuk flexibeler als je niet steeds overal naar netspanning hoeft te zoeken

3 - Nope

4 - :? geen idee

Leeg - Sinds 20180907

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
rb338 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:03:
1. Check de pricewatch voor de prijsverschillen
2. Je hoeft geen adapter+snoer mee te nemen
3. Ja, nee
4. LaCie is de bekendste
1. In de pricewatch staan "interne" HD's tussen de externe en het is erg lastig om er achter te komen welke nu 2,5" en welke 3,5" zijn. Ik doelde ook meer op indicaties (zeg: voor €100,- heb je een 80GB 3,5" of een 40GB 2,5" oid).
2. En hoe fijn is dat? Hoe groot/lang/zwaar is zo'n kabel+afdapter? Echt zo'n dikke adapter?
3. Ok. :)
4. Maar is LaCie ook de beste? (Als in: Heineken is ook de grootste bierbouwer ;) )
Chillz schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:04:
[...]

1 - Ik denk dat dat voornamelijk door 't formaat komt...
Er zijn trouwens ook brackets voor 2,5" schijven met 2x USB, om meer stroom te krijgen :)

[...]
Dat laatste snap ik niet :) Ik dacht dat een 2,5" juist genoeg had aan een USB kabeltje terwijl 3,5" een hele adapter erbij moeten :? :) (ik ben van plan em in combinatie met een PC te gebruiken, niet een laptop, dus genoeg stroom beschikbaar ;) ).

Kom ik tot nog een vraag:
5-Hebben 3,5" FireWire schijven ook een aparte voeding nodig?

[ Voor 67% gewijzigd door sjaakaq op 24-05-2005 17:10 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
uit ervaring kan ik je wel vertellen dat een 2,5" schijf zonder externe voeding wel errrrrrg handig is als je echt mobiel wilt zijn. Je bent anders toch weer afhankelijk van een stroompunt. Nou is dat misschien niet eens zo'n probleem, al is het dat je niet helemaal onder de tafel hoeft te kruipen om je stekker in het stopcontact te doen.

En tja, 2.5" is wel langzamer, minder capaciteit en een stuk duurder. Maar mijn 2.5" lacie schijfje doet het prima, redelijk snel (je moet er niet op dik multitasken, 20 dingen tegelijk kopieren, etc). Dus het is maar net waar je hem voor nodig hebt, en welke eisen je stelt. En niet te vergeten je budget speelt een rol :)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ik wil hem voornamelijk gebruiken als muziek-opslag en afspeel. Dus: +/- 30GB (en groeiende) aan mzueik er op en dan via iTunes afspelen. En er m'n iPod mee syncen maar dat zal dan ook wel gaan :)

Dus eisen:
-40GB minimaal
-Moet dus muziek afspelen zonder vertragingen door het laden ofzo :)
-Prijs: geen idee? Wat betaal je ongeveer voor een 2,5" 40GB? (En is FireWire duurder dan USB2.0?)

Oja en nog een vraag:
6-Kan een externe harde schijf een vaste schijfletter toegewezen krijgen? Stel die ext. HDD krijgt van Windows "F:/" toegewezen. Ik voeg all mp3's toe aan iTunes. De volgende keer sluit ik eerst mijn memory stick aan en daarna pas mijn ext. HDD, die dan dus "G:/" krijgt. iTunes denkt dan: "Huh, waar is 'F:/Muziek/liedje.mp3' :? ". Kan ik het in Windows ook zo instellen dat die ext. HDD altijd dezelfde driveletter krijgt toegewezen en dat, als ik bijv. mijn memory stick erin doe en de ext. HDD niet aangesloten is, deze memorystick dan tóch "G:/" toegewezen krijgt? (Zodat dus de "F:/" "vrij blijft" voor als ik mijn ext. HDD aansluit :) )

[ Voor 52% gewijzigd door sjaakaq op 24-05-2005 18:20 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

leokennis schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:24:
Ik wil hem voornamelijk gebruiken als muziek-opslag en afspeel. Dus: +/- 30GB (en groeiende) aan mzueik er op en dan via iTunes afspelen. En er m'n iPod mee syncen maar dat zal dan ook wel gaan :)

Dus eisen:
-40GB minimaal
-Moet dus muziek afspelen zonder vertragingen door het laden ofzo :)
-Prijs: geen idee? Wat betaal je ongeveer voor een 2,5" 40GB? (En is FireWire duurder dan USB2.0?)

Oja en nog een vraag:
6-Kan een externe harde schijf een vaste schijfletter toegewezen krijgen? Stel die ext. HDD krijgt van Windows "F:/" toegewezen. Ik voeg all mp3's toe aan iTunes. De volgende keer sluit ik eerst mijn memory stick aan en daarna pas mijn ext. HDD, die dan dus "G:/" krijgt. iTunes denkt dan: "Huh, waar is 'F:/Muziek/liedje.mp3' :? ". Kan ik het in Windows ook zo instellen dat die ext. HDD altijd dezelfde driveletter krijgt toegewezen en dat, als ik bijv. mijn memory stick erin doe en de ext. HDD niet aangesloten is, deze memorystick dan tóch "G:/" toegewezen krijgt? (Zodat dus de "F:/" "vrij blijft" voor als ik mijn ext. HDD aansluit :) )
Je kan inderdaad in windows disk management je externe harde schijf een permanente driveletter toekennen.

Idem voor je memorystick.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 19:21 ]

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
leokennis schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:07:
Dat laatste snap ik niet :) Ik dacht dat een 2,5" juist genoeg had aan een USB kabeltje terwijl 3,5" een hele adapter erbij moeten :? :) (ik ben van plan em in combinatie met een PC te gebruiken, niet een laptop, dus genoeg stroom beschikbaar ;) ).
1 USB kabeltje is in principe genoeg...

maar op 't werk hebben wij een 2,5" bracket, met 1 kabeltje, die vervolgens weer uitmond op 2 USB pluggen...

hiermee kun je dus 2 poorten in je pc gebruiken,
waardoor dus ook 2 poorten gebruikt worden voor data en 2 poorten voor power

gewoon net iets meer ;)

Leeg - Sinds 20180907

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Firewire is wel sneller als USB2 (in de praktijk), 2.5 is veel handiger maar ligt aan het budget en capaciteit of het toch 3.5' zou moeten worden (snelheid van 2.5 is meer dan hoog genoeg voor USB)
en je kan idd een letter toewijzen in XP (geldt dan alleen op die PC)en kan tevens meerdere partities bevatten.
een 3.5" kan je eventueel 2 schijven op aansluiten (master slave)

succes

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[quote]Vierkant228 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:15:
Firewire is wel sneller als USB2 (in de praktijk),
[quote]

ALs je firewire -800 hebt, anders is het in de marge.
2.5 is veel handiger maar ligt aan het budget en capaciteit of het toch 3.5' zou moeten worden (snelheid van 2.5 is meer dan hoog genoeg voor USB)
een moeilijke manier om te zeggen: 3.5 is VEEL goedkoper per GB.
een 3.5" kan je eventueel 2 schijven op aansluiten (master slave)
dat ligt aan de behuizing(eignelijk de controller) , niet aan de grootte, en 2 schijven in 1 behuizing zijn hoe dan ook nog met een zaklampje te zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 24-05-2005 21:14 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hmm ik ben toch wel opzoek naareen externe harddisk en dus niet een behuizing waarin ikzelf een HDD moet stoppen; daar ben ik echt veels te on-tweaker voor, en het lijkt me nog duurder ook...of niet? (en: hoe moeilijk is dat inbouwen?)

Wat ook heel handig/fijn zou zijn: een lijst met externe harddisks die geen voeding nodig hebben. 99% van wat ik zie is toch met voeding...

Edit: maar volgens mij gaat dat ver boven m'n budget ;(

Dan nu on the run voor een goede 3,5" externe HDD.

http://www.obcs.nl//redir.cgi?page=index2.html&what=ice.cgi&by=ice.cgi?a_ssrp=1&d_word=Western%20digital%20WDXUL800BB

http://www.ragus.nl/product_info.php?cPath=44&products_id=13770044038 (is deze nu met voeding of zonder?)

http://www.centralpoint.nl/redir.cgi?page=index.html&what=fp.php&by=ice.cgi?a_ssrp=1&d_word=300698EK

Is 1 van deze 3 duidelijk de betere?

EDIT2: Ik denk dat het deze wordt: FireWire / USB harde schijven / LaCie Hard Drive USB Porsche 80GB (7200rpm, USB 2.0, 2MB) (Details)
Voornamelijk omdat hij niet zo duur is (€ 87,- (of €109,- op de site van LaCie :| )) en hij ziet er wel leuk uit ;)

[ Voor 103% gewijzigd door sjaakaq op 24-05-2005 23:12 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1