Powerbook G4 Vs. Thinkpad Pentium M

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Hallo iedereen, ik twijfel voor mijn volgende laptop tussen een (IBM) Thinkpad en een powerbook.
Ik kan me helss heel weinig voorstellen bij de prestaties (in verhouding tot de kloksnelheid) van een G4.
Ik vroeg me af of er benchmarks zijn van powerbooks en gewone pentium M, dan heb ik een beetje een idee van de beste prestatie/prijs verhouding.
Noteer dat OS X geen overweging is, ik zal waarschijnlijk gewoon Gentoo gaan gebruiken (of 't nou een powerbook of een thinkpad wordt), tenzij OS X heel goed bevalt natuurlijk.

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Ik denk dat je, als je Linux gaat gebruiken beter die Thinkpad kunt nemen.

Overigens denk ik dat OSX wel bevalt. Ik kom ook van Linux af en vind dat nu maar barebones vergeleken met het supergepolijste OSX. Ligt er verder ook aan wat je precies met het systeem wilt doen natuurlijk.

doe dat maar niet hier ;) daar hebben we T.net V&A voor

[ Voor 25% gewijzigd door dawuss op 25-05-2005 11:36 ]

Verwijderd

Als je Linux gaat gebruiken, neem dan een Thinkpad. Sneller als dat je maatstaf voor kwaliteit is. En Thinkpads zitten trouwens ook goed in elkaar.

Overweeg in ieder geval ook OS X. Ik heb weinig ervaring met Linux, maar het is bekend dat er veel iBooks en Powerbooks door linux gebruikers zijn gekocht, eigenlijk om linux op te draaien, en veel van hun gebruiken nu naar alle tevredenheid OS X. De BSD laag is misschien wat minder te customizen, de UI is van wereldklasse. Het is net wat je belangrijk vind.

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Hey Persoonlijk zou ik voor een iBook gaan. Linux op een mac is geen probleem, volgens mij is er echt geen reden om voor linux de pentium M te nemen (het enige was zou kunnen is dat er minder precompiled packages voor PPC, maar aangezien je Gentoo gaat gebruiken...). Ik denk echt niet dat je op prestatie inboekt met een iBook, op accu gebied ga je denk ik er zelf nog op vooruit. En je krijgt er ook nog OSX bij, dan kun je osx ook eens echt gaan gebruiken (en je eigen oordeel vellen (nix vs OSX))

edit:
ipv gentoo kun je ook bv yellowdog linux gaan gebruiken http://www.yellowdoglinux.com/

[ Voor 10% gewijzigd door atze op 25-05-2005 13:37 ]

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 23:23
Waarom raadt iedereen een iBook af als je linux wilt draaien, de linux kernel ondersteunt toch ook PowerPC? Of zie ik nu iets over het hoofd. Denk trouwens ook dat je geen reden meer hebt om linux als desktop te draaien als je OSX kan draaien ;-)

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 07:45
Vergeet niet dat Mac OS X gewoon een X11 server heeft, en je dus gewoon Linux applicaties kunt draaien. Check anders http://fink.sourceforge.net...

Verwijderd

Je koopt een Mac voor OS X, voor de hardware hoef je het niet te doen. Het is totaal
onlogisch om een Mac te kopen als je er toch Linux op gaat draaien.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Haal maar een Mac, OsX zal je wel bevallen.

Alle mensen die ik ken die zeiden dat ze Linux op hun Mac zouden draaien kwamen daar na een beetje spelen met OsX op terug.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Je koopt een Mac voor OS X, voor de hardware hoef je het niet te doen. Het is totaal
onlogisch om een Mac te kopen als je er toch Linux op gaat draaien.
Naja, een ibook is echter goedkoper dan een verglijkbare centrino laptop dus de prijs lijkt me zeker relevant, verder ben ik als linux gebruiker best te spreken over osx, fink en darwinports zorgen ervoor dat ik weinig boehoefte heb om alleen linux te draaien (al kan dat prima en dan kun je met MOL schijnbaar ook nog eens osx apps draaien)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Nietzman schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:32:
Haal maar een Mac, OsX zal je wel bevallen.

Alle mensen die ik ken die zeiden dat ze Linux op hun Mac zouden draaien kwamen daar na een beetje spelen met OsX op terug.
Zelfde verhaal, niet bij mij maar bij vele anderen die ik ken.

• atze
Zeker is idd de prijs van een ibook lager. Waar koop je een laptop die 8 uur op z'n battery kauwt voor 999 euri?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

atze schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:54:
Zeker is idd de prijs van een ibook lager. Waar koop je een laptop die 8 uur op z'n battery kauwt voor 999 euri?
Dat zou ik ook wel eens willen weten :P

8 uur is namelijk wel een beetje overdreven, 6 uur als je heel erg zuinig doet komt meer in de buurt.

* Johnny heeft vandaag zijn gratis nieuwe iBook batterij gehad voor het inruilprogramma.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Cornballer
Ja of OSX nu zoveel beter is dan linux vind ik niet zo interressant, ik ben vooral benieuwd naar de prestaties.
Ik hoor heel vaak dat mac's veel sneller zijn dan IBM-achitge hardware, maar ik vraag me af of er dus benchmarks zijn die dat aantonen.

Ik ben gewoon benieuwd wat beter presteert, powerbook van €2000 of een thinkpad van €2000, beste prijs/kwaliteit verhoudingen dus...

Verwijderd

Al_Kahli schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:01:
Ja of OSX nu zoveel beter is dan linux vind ik niet zo interressant, ik ben vooral benieuwd naar de prestaties.
Ik hoor heel vaak dat mac's veel sneller zijn dan IBM-achitge hardware, maar ik vraag me af of er dus benchmarks zijn die dat aantonen.

Ik ben gewoon benieuwd wat beter presteert, powerbook van €2000 of een thinkpad van €2000, beste prijs/kwaliteit verhoudingen dus...
Die Thinkpads (de echt mooie) zijn een stuk duurder dan een luxe powerbook. Walgelijk overpriced vind ik persoonlijk.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Welk antwoord verwacht je in een appleforum? Waarom zou je een jaguar kopen om er vervolgens alles uit te slopen die die jaguar goed maakt en er zelf wat in te prutsen?

Mijn mening: als het om Unix te doen is neem OSX, het is Unix based, als je echt Linux wil denk ik dat je beter een thinkpad neemt, maar het voordeel van Linux als OS tov OSX zie ik dus echt niet.

You don't need eyes to see, you need vision

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:16
Als ik sommige reacties hier lees :/ . Jongens doe een beetje aardig. Een apple heeft een mooie binnenkant, maar ook een hele mooie buitenkant :9~ . Het kan dus best zijn dat iemand hem daarom koopt...
Al_Kahli schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:01:

Maar even iets meer on topic. Ze zullen elkaar qua snelheid niet veel ontlopen. Al zul je meer powerbook voor hetzelfde geld krijgen dan thinkpad, qua processor, harde schijf etc. The big blue bied wel bepaalde voordelen, nog betere constructie (maar wel heel lelijk), instant recovery (blauwe knop, maar voor jou niet van toepassing) etc. Een thinkpad is "virtually indestructable". Maar daar betaal je wel voor. Tja, ik zou gaan voor de powerbook. Die zijn mooier (ook als ze uit staan ;)). Je kunt OS X ff uitproberen, kan er altijd nog vanaf :P . Want zoals je zelf al aangeeft, je kunt er gewoon linux opzetten!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb een thinkpad (T42) maar zou hem graag inruilen voor een powerbook hoor... hij's alleen van mijn werkgever :P

• atze
Johnny schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:11:
[...]

Dat zou ik ook wel eens willen weten :P

8 uur is namelijk wel een beetje overdreven, 6 uur als je heel erg zuinig doet komt meer in de buurt.

* Johnny heeft vandaag zijn gratis nieuwe iBook batterij gehad voor het inruilprogramma.
Die 8 uur is idd de apple specificaitie, maar dat geld voor alle fabrieks waarden, dus je mag van de 5.5 uur voor een thinkpad ook wel wat aftrekken

• Q
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Al_Kahli schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:47:
Hallo iedereen, ik twijfel voor mijn volgende laptop tussen een (IBM) Thinkpad en een powerbook.
Ik kan me helss heel weinig voorstellen bij de prestaties (in verhouding tot de kloksnelheid) van een G4.
Ik vroeg me af of er benchmarks zijn van powerbooks en gewone pentium M, dan heb ik een beetje een idee van de beste prestatie/prijs verhouding.
Noteer dat OS X geen overweging is, ik zal waarschijnlijk gewoon Gentoo gaan gebruiken (of 't nou een powerbook of een thinkpad wordt), tenzij OS X heel goed bevalt natuurlijk.

Bij voorbaat dank
De allerbelangrijkste vraag is altijd:

Al_Kahli, wat wil je gaan doen met je laptop?

Kun je een opsomming/overzichtje geven?

• Cornballer
Q schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:59:
[...]

De allerbelangrijkste vraag is altijd:

Al_Kahli, wat wil je gaan doen met je laptop?

Kun je een opsomming/overzichtje geven?
gebruik wordt all-round, maar geen games. Dit doet er echter niet zo veel toe.
Ik vraag me gewoon af of er benchmarks die laten zien wat de performance per euro is bij een mac en een pc, want er wordt aan alle kanten wat in de rondte beweerd maar ik kan nergens echt een concrete reden of vergelijiking vinden...

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Al_Kahli schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 00:51:
[...]

Ik vraag me gewoon af of er benchmarks die laten zien wat de performance per euro is bij een mac en een pc, want er wordt aan alle kanten wat in de rondte beweerd maar ik kan nergens echt een concrete reden of vergelijiking vinden...
Als je echt performance erg belangrijk vind en je wilt Linux draaien, koop dan die ThinkPad zou ik zeggen. Linux is uiteindelijk verder geoptimaliseerd voor de x86 architectuur, dat is logisch. Uiteindelijk is veruit het grootst aantal Linux gebruikers te vinden op het x86 platform. Daarnaast kun je geen draadloos netwerk gebruiken op een iBook/PowerBook in Linux, omdat Broadcom geen inzage wilt geven (en Broadcom is de producent van de AirPort kaartjes).

Als je geinteresseerd bent ik Mac OS X te gebruiken, dan is er natuurlijk maar 1 goede mogelijkheid en dat is een Mac kopen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

[...]

Ik vraag me gewoon af of er benchmarks die laten zien wat de performance per euro is bij een mac en een pc
[...]
Hoeveel performance heb je NODIG? JE geeft al aan niet te gaan gamen. Da's nu net een van de weinige dingen waarbij performance echt belangrijk is. Bij bijna al het andere werk (behalve renderen enzo misschien) merk je geen reet verschil tussen een 2 of 3Ghz processor (om maar wat te noemen).

• Cornballer
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:10:
[...]

Hoeveel performance heb je NODIG? JE geeft al aan niet te gaan gamen. Da's nu net een van de weinige dingen waarbij performance echt belangrijk is. Bij bijna al het andere werk (behalve renderen enzo misschien) merk je geen reet verschil tussen een 2 of 3Ghz processor (om maar wat te noemen).
Het gaat dus om de prijs/kwaliteit verhouding, ik wil gewoon niet genept worden.
Bovendien is zoveel mogelijk performance altijd handig. naarmate een OS zich verder ontwikkelt zal het meer esources nodig hebben, als je laptop dus veel power heeft, gaat ie langer mee (zonder dat je hoeft te upgraden).

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Al_Kahli schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 16:48:
[...]

Het gaat dus om de prijs/kwaliteit verhouding, ik wil gewoon niet genept worden.
Je betaalt niet alleen voor performance. ;) En nee, dat heeft niets met neppen te maken. ;)

Performance != kwaliteit.

Je bedoelt: prijs/performance. Dat is wat anders! Precies zijn, anders wordt de discussie nooit wat! ;)
Bovendien is zoveel mogelijk performance altijd handig. naarmate een OS zich verder ontwikkelt zal het meer esources nodig hebben, als je laptop dus veel power heeft, gaat ie langer mee (zonder dat je hoeft te upgraden).
waar :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Al_Kahli schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 16:48:
Hoewel dat juist bij Mac OS X niet per se zo is: na de installatie van Tiger hebben vele mensen aangegeven dat dit nieuwere OS beter loopt op hun oudere Mac dan Panther. Mac OS X wordt dus sneller op oudere hardware bij nieuwere OS-releases :) (Al geldt dat natuurlijk niet voor alle foefjes enzo, zoals de rimpels bij Dashboard ;) )

• Q

Q

[...]

Ik denk dat die Thinkpad sneller zal zijn. Qua snelheid kun je dan het beste Loenix op die Thinkpad draaien. Maar bewijzen kan ik het niet.

Dat wireless issue is inderdaad ook iets wat je mee moet nemen. Het komt er op neer dat je ofwel, indien je wireless wilt gebruiken, aan Mac OS X moet, ofwel gewoon voor de Thinkpad.

Snelheid is een factor die je zeker mee moet nemen bij de aanschaf, maar het is zeker niet de enige. Daarnaast heb je leugens, statistieken en benchmarks.

Kijk of je ergens een tijdje met een apple laptop wat kan werken, om zelf te kunnen bepalen of het snel genoeg is. Overigens is het goede nieuws dat met Tiger het OS sneller is geworden, dus oudere hardware gaat bij Apple vaak sowieso wat langer mee.

Zo heb ik zelf in de winkel gestaan met mijn eigen goede oordopjes + ee ipod photo, om tot de conclusie te komen dat ik het oneens ben met alle mensen die tevreden zijn over de geluidskwaliteit (zit geen bas in).

• Cornballer
die airport kaartjes is voor mij inderdaad nogal een issue. Kijk ik grebuik graag Linux om dat ik dan (goedkoop) mijn HDD can coderen (GPG ofzo), een laptop zou namelijk zo maar eens gestolen worden, en dan is het handig als je gegevens niet leesbaar zijn.

De keuze is ook Powerbook of Thinpad, omdat beide uitermate goed ontworpen zijn. Powerbook is iets lichter, maar er zijn 14" thinkpads die weer een stuk lichter zijn dan de 15"powerbook. Dus het enig wat overblijft is de performance. En ik heb idd ook alle verhaaltjes wel gehoord, maar ik heb nooit bewijzen gezien, en daar ben ik erg benieuwd naar.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

OS X ondersteund ook ge-encrypteerde schijven hoor, windows 2K / XP trouwens ook

You don't need eyes to see, you need vision

• Cornballer
ja, maar die windows xp encryptie lijkt me niet echt bleeding edge ;)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

14" is ook niet echt vergelijkbaar met 15" breedbeeld overigens ;)

Hoewel je wellicht wel een hogere resolutie haalt op die denkkikkert

Bericht hierboven

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Performance vergelijkingen tussen x86 en ppc platformen zijn gewoon heel moeilijk te maken. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de rendertijd van een bepaalde frame, maar wat zegt dat over de performance van de hardware of van het OS?

Er zijn gewoon teveel vrijheidsgraden en daardoor zijn er zo weinig vergelijkingen te vinden. Diegene die er wel zijn raken vaak kant noch wal.

Het blijft toch een kwestie van proberen. Toen ik jaren geleden mijn 12" ibook kocht vond ik het in het begin nogal tegenvallen, kwam voornamelijk van linux op een flinke x86 af. Nu weet ik dat dat aan het geheugen lag. Veel geheugen is een must voor het soepel draaien van OS X. Met Tiger loopt alles nu weer een stuk sneller. Zowel op mn oude ibookje als op mn powerbook.

Kortom: performance is vaak een kwestie van vele factoren en uiteindelijk bepaalt het gebruiks gevoel toch of je er tevreden mee bent of niet.

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• Q

Q

Al_Kahli schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:30:

Kijk ik grebuik graag Linux om dat ik dan (goedkoop) mijn HDD can coderen (GPG ofzo), een laptop zou namelijk zo maar eens gestolen worden, en dan is het handig als je gegevens niet leesbaar zijn.
Apple heeft iets als filevault en dat realiseert het zelfde.
De keuze is ook Powerbook of Thinpad, omdat beide uitermate goed ontworpen zijn. Powerbook is iets lichter, maar er zijn 14" thinkpads die weer een stuk lichter zijn dan de 15"powerbook. Dus het enig wat overblijft is de performance. En ik heb idd ook alle verhaaltjes wel gehoord, maar ik heb nooit bewijzen gezien, en daar ben ik erg benieuwd naar.
Tja, ik blijf er bij: kijk of je wat werk kan verzetten op een thinkpad en powerbook. Beoordeel dan zelf of de performance bevalt.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Ik denk dat je, als je Linux gaat gebruiken beter die Thinkpad kunt nemen.
*kuch* OOK niet helemaal waar :)

Iemand bij de NLUUG voorjaars conference geweest? En iemand dan toevallig ook bij de OpenPGP Card presentatie geweest? Ik wel :)

Linux + Thinkpad != guarantee for success

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1