[all] Handig idee voor snelle swapfile?*

Pagina: 1
Acties:

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 03:53
Zoals velen weten is de swap file een vertraging voor het Windows systeem.
Nu zat ik te denken wat voor mogelijkheden je kunt nemen om dit te versnellen...

Het al reeds bekende idee is natuurlijk om de swapfile op een andere harddisk (niet partitie) te zetten, aangezien je Windows disk dan gewoon zelf door kan blijven draaien.

Nu zat ik zelf te denken over een raid opstelling voor de swap.
Niet een "dure" hardware raid, maar een simpele software oplossing.
De disken zijn tegenwoordig om te zetten naar dynamische disken, hierdoor krijg je de mogelijkheid de maximale mogelijkheden uit je disk te halen.
De 3 mogelijkheden zijn:
1. maak een nieuw volume (lijkt op de normale partitie)
2. maak een spanned (samengevoegde disk) (dus 2x een 120 GB wordt door Windows voortaan als 1x 240 GB met 1 driveletter aangegeven, maar kan bijv. ook 1x 200 en 1x 40gb)
3. maak een striped volume (gebruik van 2 of meer disk om tegelijk naar te schrijven, wat een snelheidverbetering opleverd)

Verschil tussen optie 2 en 3 is, dat bij 2 de hele disk wordt beschreven en daarna de volgende disk als de eerste vol is. Bij de 3e optie worden beide disks tegelijkertijd gebruikt, vandaar dat het sneller is

Het nadeel van beide is, dat als er ook maar 1 van de 2 (of meer) van de gebruikte volumes corrupt raakt, ALLE data onbruikbaar is (het heeft geen fault tollerance, zoals ze dat noemen)

Maar om weer terug te komen op mijn eigenlijke vraag / onderwerp...
Als je nu de pagefile op een striped volume zou neerzetten met 2 of meer disks.
- de snelheid zou verhogend zijn
- de Windows drive blijft onbelast
- als de striped volumes / disks kapot gaan, ben je alleen je pagefile kwijt, als je de andere volumes gewoon normaal hebt gelaten en je disk nog benaderbaar is (als je harddisk gewoon kapot is, had het niet uitgemaakt ofdat je een dynamisch of basic disk zou hebben)

Je hoeft voor een swap file in principe ook niet al te veel ruimte uit te trekken....
De meest gebruikte regel is dat je 2x je geheugen hoeveelheid neemt.
Stel dat je 3 disks hebt en 1gb geheugen, kun 2 disks omzetten naar dynamische volumes, daarbij op elke disk minimaal 1gb vrij houden en deze later als striped volume samenvoegen en formatteren!

Misschien is het ook wel een idee om dit volume nog wat groter te maken (de disks van tegenwoordig zijn toch groot zat...) en daar je TEMP bestanden directory in aanmaken....
Ook hiervoor geldt als je het kwijt raakt, is er niets aan de hand!

Wat vinden jullie van het IDEE?

Zou het zinvol zijn of is het een nutteloos?

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zal niet zo gek veel opschieten met een iets snellere partitie voor je swapfile. Je zou beter geholpen zijn door meer intern geheugen in je PC te zetten en er zo voor te zorgen dat windows simpelweg niet(of nauwelijks) hoeft te swappen.

Verwijderd

Ik heb geen pagefile (swap) Weet je wat geheugen op dit moment kost? Niks! Ik werk al ruim 2 jaar zonder pagefile = min 2GB geheugen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Elke zoveel tijd komt deze discussie weer naar boven. Gebruik de search eens, want ook al zijn die topics misschien wat ouder, de ideeën over de voor en nadelen van een swapfile gaan tegenwoordig nog steeds op.