Laptop adapter 1,5V teveel, schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.664 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48
mijn vader heeft een laptop die op 2 plaatsen draait, thuis en op school.

nu vind hij het wel handig om een extra adapter te hebben, 1 thuis en 1 opschool, hoe je niet steeds helemaal onder de tafel te kruipen om steeds die stekker erin en eruit te halen etc...

kortom hij op zoek door school naar een adapter en jawel de systeembeheerder oid had nog wel het een en ander liggen.

nu is het zo dat iedere laptop een andere stekker heeft en er dus maar een erg beperkt aantal adapters in die laptop passen. uiteindelijk 1 gevonden.

origineel: 18.5 V / 4.9 A [compac]
andere: 20 V / 6 A [litec]

is het schadelijk voor de laptop om er de helft van de tijd een adapter aan te hangen die 1.5v hoger is dan de originele ?

ik heb de werkelijke spanning van beide nog niet kunnen meten, maar dat kan eventueel wel

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40
Echt gezond is het niet, daar alle onderdelen meer spanning te verduren krijgen, stroom is in orde.

Mocht er in je laptop een spanninsstabilisator zitten dan zou het eigenlijk geen probleem mogen zijn, maar meestal wordt de spanning gestabilisserd in de voeding zelf.

Kwestie van proberen, maar je kunt er je laptop mee slopen :)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42

-ET-

Phone Home

het gaat volgens mij niet zo zeer om het voltage maar meer om het aantal ampere en dat is redelijk wat meer.

Ik zou het er niet op gokken

[ Voor 29% gewijzigd door -ET- op 24-05-2005 16:28 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het vermogen maakt eigenlijk niks uit. Als de Notebook bv 3A nodig heeft zal hij gewoon 3A pakken, ook al kan de voeding 5Ampere leveren.

In elke notebook zit een spanningsregelaar die de ingangsspanning naar allerlei andere spanningen omzet. In principe maakt de ingangsspanning niet echt veel uit mits het verschil niet te groot is.
1.5V moet echt geen probleem zijn wat het net wil ook wel eens wat fluctueren waardoor de spanning nooit altijd precies 18.5 volt zal zijn.
Ook het opspinnen van een CDROM zorgt voor redelijk pieken en dalen op de spanning.

Persoonlijk zou ik zeggen dat het eigenlijk niets uit zou moeten maken. =)

Senile! Senile Oekaki

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40
_bas_ schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:29:
Het vermogen maakt eigenlijk niks uit. Als de Notebook bv 3A nodig heeft zal hij gewoon 3A pakken, ook al kan de voeding 5Ampere leveren.

In elke notebook zit een spanningsregelaar die de ingangsspanning naar allerlei andere spanningen omzet. In principe maakt de ingangsspanning niet echt veel uit mits het verschil niet te groot is.
1.5V moet echt geen probleem zijn wat het net wil ook wel eens wat fluctueren waardoor de spanning nooit altijd precies 18.5 volt zal zijn.
Ook het opspinnen van een CDROM zorgt voor redelijk pieken en dalen op de spanning.

Persoonlijk zou ik zeggen dat het eigenlijk niets uit zou moeten maken. =)
regelaar, dat was het woord wat ik zocht :P misschien als de regelaar uber-brak gekoeld is dat het dan fout gaat, maar lijkt me onwaarschijnlijk

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
NIET PROBEREN!! Mijn vader was ook zo lui om ff een ander adapter aan te sluiten. Verschil in amperes was maar "0.7". Laptop deed het gewoon, maar nadat hij uit was gegaan, ging hij niet meer aan en wat bleek: videokaart verbrand.

Persoonlijk raad ik het je echt af!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

jozy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:47:
NIET PROBEREN!! Mijn vader was ook zo lui om ff een ander adapter aan te sluiten. Verschil in amperes was maar "0.7". Laptop deed het gewoon, maar nadat hij uit was gegaan, ging hij niet meer aan en wat bleek: videokaart verbrand.

Het ligt eraan of het een redelijke moderne laptop is, of een wat oudere. Daarnaast heb je ook nog de brakke aldi-laptops enz...

Ja, het kan. Ik zou het persoonlijk alleen als noodoplossing gebruiken (ben wel eens m'n adapter vergeten mee te nemen). Voor structureel gebruik zou ik gewoon een adapter nemen die wel hetzelfde is. Waarom risico nemen met een laptop van iets van 1000,-?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
jozy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:47:

Dus de adapter was 0.7 ampere te zwak of hoe bedoel je dat nu precies? Als de adapter 0.7 ampere meer heeft maakt dat namelijk niets uit, stel je hebt een adapter van 3,7 ampere en je laptop heeft 3 ampere nodig dan neemt de laptop ook maar 3 ampere en de adapter levert ook niet meer dan die 3 ampere (verlies in de kabels daargelaten voor mensen die het precies willen ;))

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Natuurlijk is het altijd veiliger om gewoon twee extra laptop-voedingen te kopen.
Uiteraard kan je die tweedehands op een PC beurs of online veiling wel krijgen. :)
Er bestaan ook vervangende adapters maar die zullen denk ik ook niet echt goedkoop zijn.

Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een klein spanningsverschil fataal werd maar ik heb maar een stuk of 6 notebooks gehad.

Bij hele oude notebooks kan het inderdaad fout gaan, maar bij de nieuwe notebooks zou het echt moeten kunnen.

Het verschil in amperes maakt nooit uit. Dat kan gewoon niet (technisch gezien).
Als de polariteit of penbezetting daadwerkelijk anders is dan kan het natuurlijk wel fout gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door -=bas=- op 25-05-2005 12:57 ]

Senile! Senile Oekaki

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-10 13:22

Furinax

It'll only hurt until you die

Zou t niet doen. die laptop heeft niet de grap die voedingswaardes. Zou die sys. beheerder ook moeten begrijpen lijkt me.

Verwijderd

Eeh voor dat alle mensen hun menig gaan verkondigen,
in dit geval dus puur om de laptop zijn converter.

En dus of er nu een beveiliging in ziet voor over belasting e.i.d.
Kortom wij kunnen jou geen antwoord geven, wat we wel kunnen doen is je iig waarschuwen voor het feit dat het niet goed kan gaan. :+
Wil je het weten zou je toch echt de datacheeds van je laptop moeten door spitten en kijken of er een bug-boost converter op zit ff makkelijk ... ( een spannings regelaar ) ... dus ik denk dat dit een volledig antwoord is en persoonlijk zou ik het er niet op gokken.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Furinax schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:56:
Zou t niet doen. die laptop heeft niet de grap die voedingswaardes. Zou die sys. beheerder ook moeten begrijpen lijkt me.
Er staat nergens wat de voedingswaardes van de laptop zijn, deze hoeven niet persee overeen te komen met die van de bijgeleverde adapter:
van de dell site, van een willekeurige laptop:
Wisselstroomadapter:
Ingangsspanning: 90 - 264 V wisselstroom

Ingangsstroom (maximaal): 1,7 A bij 70 V wisselstroom, volledig opgeladen

Uitgangsstroom: 5,5 A max. bij 4-secondenpuls van 4,5 A continu

Uitgangsvermogen: 65 W

Afmetingen (h x b x d): 28,2 mm x 57,9 mm x 137,2 mm
Als je deze wisselstroomadapter zou hebben, zou je uiteindelijke verschil dus nog wel groter kunnen zijn dan die 1.5 volt... Ik zou dus zeggen dat het geen probleem moet zijn... geef je geen garantie tho

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Over dat amperage vind ik dit dus zo'n dom gelxxxx allemaal.
Elk stopcontact in huis is gezekerd met een 16 ampere zekering, daar sluit je toch ook van alles op aan.
Of denk je dat je daar alleen maar spullen op aan mag sluiten die 16 ampere trekken?
.
Het AMPERAGE MAAKT NIET UIT!!!
Als het maar niet al te laag is, anders gaat je voeding als een kacheltje werken.
Voor het aangesloten apparaat maakt dat niets uit.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:20
Zoals gezegd: alleen het voltage is relevant. En het werkt vast wel. Ik zou het gewoon proberen (zijn we nu tweakers of niet? ;)). Eventueel even kijken of 'ie niet te heet wordt.

Verder zou een PC-voeding tolerant zijn voor een beetje te veel/te weing spanning, kan me voorstellen dat laptops dat ook hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Soultaker op 25-05-2005 20:17 ]

Verwijderd

Wodde2 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:49:
Over dat amperage vind ik dit dus zo'n dom gelxxxx allemaal.
Elk stopcontact in huis is gezekerd met een 16 ampere zekering, daar sluit je toch ook van alles op aan.
Of denk je dat je daar alleen maar spullen op aan mag sluiten die 16 ampere trekken?
.
Het AMPERAGE MAAKT NIET UIT!!!
Als het maar niet al te laag is, anders gaat je voeding als een kacheltje werken.
Voor het aangesloten apparaat maakt dat niets uit.
Euh, ga een basiscursus natuurkunde volgen ofzo :?
Evenals een schrijfcursus Nederlands...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 21:08 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:20
Kun je dan ook uitleggen waarom het wél uitmaakt? Want zo wordt het een vrij nutteloze welles/nietus discussie.

Volgens mij komt het er gewoon op neer dat de laptop een bepaald vermogen gebruikt, gelijk aan het product van de stroomsterkte en de spanning. Het aantal ampere op de voeding staat voor de maximale stroomsterkte die de voeding kan leveren en als de laptop weinig vermogen gebruikt is er dus geen enkel probleem.

Wodde heeft dus gewoon gelijk: als het vermogen van de nieuwe voeding te klein is wordt 'ie te heet en gaat 'ie stuk (of begrenst 'ie het uitvoervermogen en dan werkt je laptop niet geod). Maar de nieuwe voeding heeft meer vermogen dan de oude, dus dat zal geen probleem vormen.

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 25-05-2005 21:15 ]

Verwijderd

Soultaker schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:14:
Kun je dan ook uitleggen waarom het wél uitmaakt? Want zo wordt het een vrij nutteloze welles/nietus discussie.
Het sloeg meer op dit deel:
Waarin dus de vergelijking wordt gemaakt tussen een adapter en een stopcontact. Appels met peren vergelijken noemt met dat.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-12 06:00
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:07:
[...]

Euh, ga een basiscursus natuurkunde volgen ofzo :?
Evenals een schrijfcursus Nederlands...
Zijn verhaal klopt wel hoor.
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:00:
Waarin dus de vergelijking wordt gemaakt tussen een adapter en een stopcontact. Appels met peren vergelijken noemt met dat.
Dat komt op precies hetzelfde neer.
Dus ik zou zeggen: volg zelf eens een basiscursus natuurkunde. :)

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Jan schreef "Waarin dus de vergelijking wordt gemaakt tussen een adapter en een stopcontact. Appels met peren vergelijken noemt met dat."

Ik heb die vergelijking gemaakt i.v.m. het amperage. Die adapter van TS hangt toch ook aan dat stopcontact, en dan let hij ineens niet meer op het amperage.
Dat heb ik hem alleen maar duidelijk willen maken.
Niet rekening houdend natuurlijk dat er ook mensen zijn die niet precies weten waar het over gaat, en dus de plank finaal misslaan omdat ze het niet begrijpen, in dan iets beginnen te roepen dat niets toevoegt.
Integendeel

Jij doet zeker ook in een mp3 spelertje die 300mah trekt geen 2100 mah bat. ???

Begrijp je het nou, of heb jij de cursus nog niet helemaal af?
Pagina: 1