Toon posts:

PCI vga kaart werkt samen met onboard vga kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werk moet ik het volgende uitzoeken.
We hebben aan een klant 10 FX5200 PCI vga kaarten verkocht. De bedoeling is dat de klant deze in zn systemen drukt en naast zn onboard vga kaart dus nu een 2de monitor kan aansluiten.

Dus PCI VGA moet signaal geven EN de onboard vga en het moet natuurlijk in te stellen zijn.
Probleem is dat de klant windows 2000 gebruikt en ik weet dat het OS afhankelijk is!!

Vroeger kon je dit voor mekaar krijgen door special software te gebruiken. Later kon het wel maar vanaf een bepaalde OS. Ik weet niet of dit XP is of dat het ook kan met windows 2000.

Het is nogal belangrijk anders zitten wij straks met 10 niet te verkopen PCI VGA kaarten in onze maag.

Ik heb al gekeken op dit forum maar kan mijn antwoord niet vinden. De vraag is dus niet of het kan maar met welke OS het kan.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Dual Monitor setup kan in ieder geval met Windows 2000, maar het hangt vooral van de Videokaarten zelf af of ze samen kunnen werken met andere videokaarten. Volgens mij is dat met moderne kaarten geen probleem, een van de twee kaarten moet namelijk kunnen zien dat hij niet de enige in het systeem is en zijn videobios uitschakelen. Als ze dat niet doen zal Windows wel zien dat ze er allebei inzitten maar kan je er maar een gebruiken. De andere zal een "Apparaat kan niet starten" foutmelding krijgen.

Please do not contact me telepathically.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens wat meer specs :o

Als de onboard gebruik maakt van de PCI bus kan het lastig worden, maar zowat alle moderne onboards (ga uit: vanaf 1998) hangen aan AGP, wat geen pobleem zou moeten zijn.

Als het ipv onboard om integrated VGA gaat is het zo goed als zeker AGP.

Indien het niet PCI is, zou het zo simpel moeten zijn als inprikken PCI kaart en in BIOS 'Init Display First' (of hoe het op die borden ook heet) op PCI zetten. Beide displays zouden dan in Win2K gebruikt kunnen worden.

Dat het OS-afhankelijk zou zijn snap ik niet zo - wat wil je er precies mee gaan doen? Vanaf Win98 ondersteunen alle Windows versies per default het extenden van de desktop over meerdere schermen.

Tenslotte stel ik de professionaliteit van 'jouw werk' in twijfel als je een klant een stapel kaarten aansmeert zonder ook maar te weten of het gaat lukken of niet :X

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Of dit gaat werken, hangt geheel af van het type videokaart dat op de betreffende mobo's zit. Het is dus wel handig als je even post om wat voor borden we het hier hebben. Eén ding kan ik je nu al zeggen: als het borden zijn met Intel Extreme VGA onboard, dan gaat het niet werken. De Extreme schakelt namelijk automatisch uit zodra er een andere videokaart in het systeem aanwezig is.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:17:
Het is nogal belangrijk anders zitten wij straks met 10 niet te verkopen PCI VGA kaarten in onze maag.
Dat had je natuurlijk moeten bedenken vóórdat je die kaarten verkocht. Maargoed, ik denk niet dat dit de plek is om de details van je bedrijfsvoering door te nemen, dat vogel je maar lekker zelf uit.

[ Voor 36% gewijzigd door koraks op 24-05-2005 13:56 ]

• Squee
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:50:
Als de onboard gebruik maakt van de PCI bus kan het lastig worden, maar zowat alle moderne onboards (ga uit: vanaf 1998) hangen aan AGP, wat geen pobleem zou moeten zijn.
Waarom zou het uitmaken of de kaart PCI of AGP gebruikt? Ik heb hier een bak met een Triple-monitor setup, twee PCI kaarten en een AGP kaart (moet nodig een dualhead kaart aanschaffen ;) )

Zoals ik hierboven als zei... het hangt af van de kaart of hij het ondersteund. Matrox kaarten bijv hebben er in het algemeen geen problemen mee omdat ze vaak voor dit soort toepassingen gebruikt worden.

Koraks had ook wel een goed punt, grote kans dat de interne video zichzelf uitschakelt als hij een andere videokaart ziet...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koraks schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:55:
Of dit gaat werken, hangt geheel af van het type videokaart dat op de betreffende mobo's zit. Het is dus wel handig als je even post om wat voor borden we het hier hebben. Eén ding kan ik je nu al zeggen: als het borden zijn met Intel Extreme VGA onboard, dan gaat het niet werken. De Extreme schakelt namelijk automatisch uit zodra er een andere videokaart in het systeem aanwezig is.
Een andere AGP videokaart in het systeem aanwezig is ;)

Dat komt gewoon doordat er maar een AGP device aan de AGP poort kan hangen (poort != bus :o )

PCI kan er rustig naast...
Squee schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:54:
[...]

Waarom zou het uitmaken of de kaart PCI of AGP gebruikt? Ik heb hier een bak met een Triple-monitor setup, twee PCI kaarten en een AGP kaart (moet nodig een dualhead kaart aanschaffen ;) )

Zoals ik hierboven als zei... het hangt af van de kaart of hij het ondersteund. Matrox kaarten bijv hebben er in het algemeen geen problemen mee omdat ze vaak voor dit soort toepassingen gebruikt worden.
Dat bedoel ik. Als de onboard chip aan de PCI bus hangt, moet minstens een van de chips (onboard of losse PCI) bereid zijn te werken als secondary kaart (idd lukt dat bij Matrox kaarten erg goed, hier ook al zo'n setup :z ), wat lang niet alle PCI kaarten willen.

Als de onboard chip aan de AGP poort hangt, is dat niet van toepassing, omdat als secondary kunnen draaien inherent is aan AGP spec.
Koraks had ook wel een goed punt, grote kans dat de interne video zichzelf uitschakelt als hij een andere videokaart ziet...
'ziet' - wat een intelligentie dat je toeschrijft aan een videochip 8)7

Waar koraks het over heeft, heb ik hierboven omschreven. Niet van toepassing bij een PCI kaart.

Oslik blyat! Oslik!

• Squee
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:38:
als secondary kunnen draaien inherent is aan AGP spec.
Hmm dan heb ik hier een paar Trident AGP kaartjes die zich niet echt aan de AGP spec houden...
:/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Squee schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:44:
[...]

Hmm dan heb ik hier een paar Trident AGP kaartjes die zich niet echt aan de AGP spec houden...
:/
Vroege Trident AGP kaarten (met name de Image 9750) namen het idd niet zo nauw met specs, maar iirc was dat vooral een driver issue...

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:38:
'ziet' - wat een intelligentie dat je toeschrijft aan een videochip 8)7
offtopic:
Maar dat doe ik dan wél in correct Nederlands ;)

*zucht....*
Natuurlijk is dat vereenvoudigd weergegeven. Strikt genomen is het niet de VGA-chip die 'besluit' om zichzelf uit te schakelen, maar ten eerste is dat niet relevant voor de discussie en ten tweede zullen degenen die zich serieus in de basale werking van dit soort systemen hebben verdiept, best weten hoe het wél (ongeveer) werkt.
Pagina: 1