Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computer + server in computerkast - warmte afvoeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 19:29

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
hi!

Ik heb een mooie eiken computer kast in de huiskamer staan. Hierin staat zowel mijn gewone computer als mijn server in te snorren. Dit geeft nogal wat warmte. Aangezien mijn dochtertje van 14 maanden graag het huis verkend en gek is op knopjes en kabeltjes, kan ik de kast niet constant open laten staan.
Mijn vraag.... wat kan ik aan de kast doen (behalve gaten boren aan de achterkant) om het geheel wat te koelen? Ons huis is niet zo groot en het is ongeveer de enigste plek om mijn server neer te zetten.........
Heeft iemand al eens zoiets opgelost met bv een actieve koeler in een computerkast te bouwen ofzo?

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Heb je geen foto's of een tekening van de situatie?
Want nu is het llastig om een voorstelling te maken en ideëen aan te brengen.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59
Als de kast op pootjes staat zou je onder en boven een stille 120 mm fan kunnen stoppen. De onderste zuigt de lucht dan aan en de bovenste blaast de warme lucht eruit. Uiteraard een stoffilter en een fingerguard erbij zetten, voor het geval je dochter fans ook leuk vindt. ;)
Als die niet op pootjes staat kun je wel de bovenste fan plaatsen maar de onderste zou ik dan zo ver mogelijk onderaan aan de achterkant lucht naar binnen laten blazen.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

with^^
gewoon zorgen voor een goede airflow binnen je kastje en het komt helemaal goed... Wel roostertjes voor de gaten van de fans want als ze graag op knopjes etc drukt zal ze oook wel met de vingers in zo'n fan gaan zitten peuren. Dat is geen fijne ervaring voor een kind.... 8)

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
moser schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:48:
Heb je geen foto's of een tekening van de situatie?
Want nu is het llastig om een voorstelling te maken en ideëen aan te brengen.
Het is een computerkast. Op een van de planken onderin staat mijn servertje. De onderste 2 deurtjes hebben aan de onderkant wel wat ruimte waardoor de lucht in en uit kan.
Ik zat te denken om aan de achterkant van de kast een gat te boren en daar een fan of iets dergelijks op te monteren.
Zeker met de aankomende zomer (ik weet het, we wonen in Nederland, maar ik hoop zoals ieder jaar op minstens 2 maanden achtereen temperaturen ruim boven de 25 graden :Y) ) wil ik toch voor wat verkoeling zorgen voor mijn 'derde' kindje :p

• Pimmeh
  • Laatst online: 15:59
under-world schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:52:
Dat is geen fijne ervaring voor een kind.... 8)
offtopic:
Trust me, niet alleen voor kinderen. Zelfs 60 mm fans kunnen auw doen. 8)7

Verwijderd

Gaten voor en achter maken (gaas voor maken?). En de ene fan laten zuigen en de andere blazen zodat je een vaste stroom lucht hebt,

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb je echt geen zolder, kruipruimte of meterkast? :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
axis schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 11:40:
Heb je echt geen zolder, kruipruimte of meterkast? :)
Geen zolder, kruipruimte heb ik al aan gedacht, maar is te nat en de meterkast is net en beetje te klein :p

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 11:46
Ooit gedacht van (misschien vreemde plek) naast de koelkast?! daar heb ik ook een pc staan, functie: server en soms ook nog als kookboek :D.

.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ruimere kast ? :+

nee, ik denk dat als je als afvoer zorgt voor ong 2x80 of een 120 mm fan (wel snelle)

en dan heb je voldoende afvoer voor 1 PC.

roostertjes maken e.d. voor de inlaat, die komt er vanzelf wel in.

ook een airflow in de PC zelf is belangrijk !

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
jvdb1975 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:28:
[...]

Geen zolder, kruipruimte heb ik al aan gedacht, maar is te nat en de meterkast is net en beetje te klein :p
he de meterkast da's een goeie :P

Hallo!

• Nox
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

YoramScheer schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:34:
[...]

he de meterkast da's een goeie :P
Staat ook mijn router, modem en alles.

die koelkast is idd ook een goede plek ! en als je het metalen deel tegen de koelkast zet zou hij wat koeler kunnen worden ( ff je vapo doorlinken langs je PC :+ als dat kan...)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Of je zet hem gewoon IN je koelkast. :P
Lkkr zo'n pc met ham, sla, tomaat, augurken smaak. :Y)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Boor gewoon 2 gaten in de kast. Eentje boven en eentje onder. Vervolgens 2x een 120 mm fan erin en je hebt koeling. :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

belangrijk punt die mensen hier ook proberen te maken:

1 gat met fan schiet niet op. Lucht moet stromen. Als er lucht in stroomt moet het er ook uit kunnen . Dus zorg voor minimaal 2 gaten
boven en onder
en blaas met het onderste gat lucht naar binnen met een fan. Ik denk dat je in het bovenste gat geen fan hoeft te doen

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
Ben niet helemaal met je eens ik heb zelf één 12cm fan en dit werkt voor mij perfect moet er wel bij zeggen dat er een kleine kier tussen mijn deur en kast heb ziiten :>

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kempe999/Tweakers/kastklein.png

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:47
1 fan kan misschien ook nog wel voldoende zijn doordat je door de kieren en gaten die de meeste kasten toch wel hebben (vooral IKEA :P ) wel lucht kunt aanzuigen. Het is natuurlijk altijd beter om twee fans te monteren.

Ik denk zelf dat een phase change water chiller wel een oplossing voor je is, je zet de condenser buiten de kast, kun je misschien wel zo'n groot vrieser ding voor gebruiken, vanaf de water chiller laat je 1 cirquit naar de server en de andere naar je PC lopen. Alles mooi weggewerkt in je kast en lekker koel. en bovendien vindt ik phase change topics leuk om te lezen.....

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
IceClub schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:31:
Ben niet helemaal met je eens ik heb zelf één 12cm fan en dit werkt voor mij perfect moet er wel bij zeggen dat er een kleine kier tussen mijn deur en kast heb ziiten :>

[afbeelding]
misschien een vreemde vraag, maar moet ik de lucht nu juist af of aanzuigen?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Afzuigen waar de warmte is, dan trekt de lucht vanzelf uit de gaten/kieren de kast in. Als je alleen aanzuigt waar het gat is, maar niet bij de warmte, dan circuleert de lucht alleen in dat gedeelte van de kast.

Ofwel: je kunt beter een onderdruk creëren dan een overdruk.

LinkedIn WoT Cash Converter

• thon
  • Laatst online: 11-11 12:05
jvdb1975 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:24:
[...]

misschien een vreemde vraag, maar moet ik de lucht nu juist af of aanzuigen?
ijgenlijk allebij :P je kan er het beste 2 indoen eentje die aanzuigt en eentje die de warme lucht weer wegblaast

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

je wilt de warme lucht afvoeren uit je kast, aangezien warme lucht opstijgt moet je dus bovenin een fan hangen die de lucht naar buiten blaast, dit creeert een onderdruk in je kast, dus kan je dan het beste nog een extra fan onderin hangen die koele lucht naar binnen blaast, dit is echter niet noodzakelijk...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat doet ze dan ook maar 1 keer en is jouw probleem opgelost :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Of 10 keer

Verwijderd

Ja of 1 keer en daarna helemaal nx meer >:)

Maar ff ontopic, wat al meerdere mensen hier aangeven (en wat ook veel gedaan wordt) is het belangrijk dat je aan de bovenkant lucht afvoert en onderaan lucht aanvoert (bij voorkeur aan 2 verschillende kanten van de kast zodat de lucht meer stroomt). Kan wel zijn dat je wel wat ruimte hebt, maar hierdoor zal je nooit echt veel lucht de kast binnenzuigen, en een beetje extra lucht van een fan zal hem nooit kwaad doen ;)
Dat zou mijn oplossing zijn :)

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
misschien een rare vraag (ik ben een elektronica n00b), maar hoe sluit je zo'n fan aan? Zijn er verloopstekkertjes of iets dergelijks te krijgen om het bv op een voeding aan te sluiten?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jvdb1975 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 15:26:
misschien een rare vraag (ik ben een elektronica n00b), maar hoe sluit je zo'n fan aan? Zijn er verloopstekkertjes of iets dergelijks te krijgen om het bv op een voeding aan te sluiten?
Er zit gewoon een stekkertje aan?

Heeft ook een computer!

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
klopt, zo'n klein gevalletje waarvan ik nog nooit een verbinding voor een adapter voor gezien heb..

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

IceClub schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:31:

[afbeelding]
Dit is best leuk gevonden maar het deurtje is niet afsluitbaar.
Overigens breng je mij wel op ideeen voor hier thuis.
Een dergelijke oplossing is mischien iets voor de TS om naar zon zelfbouwkastje te kijken bij een praxis of iets dergelijks.
Hier kan je soms nog kiezen of je hem met of zonder slotje neemt.
Het hoeft echt niet veel te kosten om dat te realiseren.
De inrichting van mijn computerkamer koste mij nog geen 400 gulden toendertijd.
Hiervoor had ik 2 bureaus met onderrijkastjes,2 hoekbureaus met kastjes en genoeg ruimte om alles onder en op te stallen.
Dus ik denk dat zon zelfbouwkastje met wat modificaties de beste en de goedkoopste oplossing is.
Maar pas op kinderen kunnen in hun verkenningsfase heeeel creatief zijn dat heb ik aan de lijve ondervonden :P

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

jvdb1975 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 14:56:
klopt, zo'n klein gevalletje waarvan ik nog nooit een verbinding voor een adapter voor gezien heb..
Je hebt 2 soorten fans, een fan met een 3 pins aansluiting (waarschijnlijk dat klein gevalletje dat je wilt zeggen), die moet je aansluiten op je moederbord. Als je echt een noob bent, kijk dan asjeblieft eerst in je handleiding van je moederbord dat je de fan juist aansluit, en niet op een jumper zet, want dat kan fataal zijn voor je pc. Maar normaal wijst het zichzelf wel uit...

Nadeel aan deze is dat je dan wel vanuit je case moet komen met de kabel, maar zoals je ziet bestaan er splitstukken en verlengstukken, dus opzich geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.luckys.be/images/producten/5577.jpg

en een met een 4 pins aansluiting, dat is dan de standaard 12v voeding van je hd, cd,... die fan steek je dan tussen de voeding en hd/cd, of gewoon op een vrije voedingskabel (wat mij zeldzaam lijkt :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.luckys.be/images/producten/18271.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 21:46 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
leren ze wel wat van...
ik zit met hezelfde probleem, maar jah bij mij komt het omdat mijn media pc en mijn x-box samen ik een kastje staan... maar nog meer fans is nog meer herrie, heeft iemand al eens fans gezien die je op een usb aan kan sluiten zodat k ze er af en toe uit kan halen... (en ik bedoel niet de belachelijke dingen op een staafje)

[ Voor 52% gewijzigd door 911GT2 op 08-06-2005 00:24 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zelfbouw?

je kunt van een USB poort gewoon 12v trekken (of was het 5v? ). Kun je zo zelf iets in elkaar solderen hoor ;)

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
BoudewijnLinux schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:34:
zelfbouw?

je kunt van een USB poort gewoon 12v trekken (of was het 5v? ). Kun je zo zelf iets in elkaar solderen hoor ;)
5V met een max van 500 mA dus ik zou het lekker aan de voeding gewoon hangen

Schakelaar ertussen of met een adapter. Gewoon zelfbouw

[ Voor 9% gewijzigd door Ganzz op 08-06-2005 07:57 ]

[www.ganzz.nl]

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Ganzz schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 07:57:
[...]

5V met een max van 500 mA dus ik zou het lekker aan de voeding gewoon hangen

Schakelaar ertussen of met een adapter. Gewoon zelfbouw
dus........ ik laat een kabel uit mn systeemkast lopen naar de fan in de gewone kast....... Misschien toch maar eens naar usb oplossing verder kijken. Dat kun je naar mijn idee net iets makkelijker loskoppelen wanneer dat nodig is...

Verwijderd

zowiezo zal je kabel vanuit je computer kast toch niet lang genoeg zijn, dus moet je wel met verlengkabel werken. Als je nu de aansluiting van de verlengkabel buiten de case laat, kan je toch nog altijd makkelijk ontkoppelen?

• 911GT2
BoudewijnLinux schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:34:
zelfbouw?

nee ik ben een kapitalistische tweaker ik koop liever...

• 911GT2
Zou het werken als ik met een plastick pijp de warme lucht direct naar buiten de kast voer?
Dus dan maak ik een gat ik de achterwand van de kast een pijp daardoor heen bevestig en deze aan de kast schroef waar de fan uitblaast. Die fan zit vanaf buiten vastgeschroefd dus met vier hoekijzertjes (desnoods mecano of zo) die pijp aan de pc vast zetten.

Heeft dat zin of heeft het meer zin om gewoon een fan in de kast te hangen?
Pagina: 1