Powerbook G3 Firewire Pismo Multiboot

Pagina: 1
Acties:

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik heb gister voor 200 euro een Powerbook G3 Firewire 400Mhz 256MB overgenomen van iemand.
Nu wil ik graag meer met de Mac doen, om me wat meer te verdiepen in het hele MAC besturingssysteem.

Ik heb een 40GB 2.5" Hd liggen die ik in de laptop wil zetten, en daar wil ik graag een multiboot van maken met de volgende besturingssystemen:

- OS 9.2.2
- OS X
- Ubuntu Linux

Is dit mogelijk, zoja in welke volgorde moet er geinstalleerd worden en waar moet ik op letten ?

Extra geheugen erbij stoppen is geen probleem, ik heb nog 512MB liggen die erbij kan, dan kom ik op een totaal van 640MB.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Op een G3 400 OS X installeren...

Zo uit m'n hoofd valt dat buiten de specs en zul je met xpostfacto aan de slag moeten. Verder zou je eens kunnen rondzoeken en uitproberen.

Ik zou zelf de boel partitioneren en OS9 -> OS X -> linux installeren. Mac heeft zelf support voor meerdere OS'en en een bootselector. Voor ubuntu zal je met een bootloader aan de slag moeten.

Wat heb je al geprobeerd?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• MnM
ik heb de 40 Gb hd erin gezet om te kijken of dat werkte, en daarop vervolgens ubuntu geinstalleerd om te kijken of dat geen problemen gaf.

Dit ging allemaal zonder problemen en draait uit de kunst.

Dus ik weet dat OS 9.2.2 prima werkt (stond erop), Ik weet dat Ubuntu werkt, Ik krijg van de week een OSX CD/DVD van iemand om te testen, er zijn veel meldingen dat OSX zonder problemen werkt op de G3 400, mits voldoende geheugen. Het gaat me ook niet om de snelheid, maar hoofdzakelijk om wegwijs te raken in de MAC wereld.

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

OSX gaat prima op en G3 powerbook. Een vriend van mij heeft op zijn G3 333 MHz Powerbook ook OSX 10.3 geinstalleerd en het loopt allemaal best soepel. (Verwacht echter geen supersnelle opstarttijden ;))
Ik moet er wel bij zeggen dat hij er ook een 40 gig HD in heeft zitten en 384 MB RAM...
Dus ik denk dat het allemaal best werkt :) Of je ubuntu makkelijk kan installen, het schijnt soms problemen te geven met de dual boot. Ik ben echter ook van plan om op mijn powerbook een dual boot te installeren met ubuntu of feodora :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23
Je wil met macos aan de gang. Dus waarom de moeite doen om unbuntu te installeren? classic zit al in osx dus daar hoef je verder niet naar om te kijken....

• MnM
Ik wil ubuntu erbij omdat ik dan een complete test laptop heb voor besturingsystemen buiten windows om. Maar dit heeft veel minder prioriteit, het gaat om Mac OS Classic en OS X

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OSX op een pismo gaat prima, zelfs tiger moet daar nog op draaien.

Verder, laat OS9 achterwege, die is oud en vergaan. Als je 't per see wilt, begin er mee. Vervolgens OSX en daarna linux. Reden is dat linux een bootloader heeft (yaboot) die de eerder genoemde OSsen kan booten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MnM
Ik heb OS X 10.3.9 geinstalleerd, en dat werkt prima volgende week komt de geheugen update. Als ik na een paar maanden door heb hoe het werkt denk ik dat ik het powerbook weer verkoop. Zou Tiger net zo goed draaien als panther of is Tiger en te zware belasting voor een Pismo met 256 MB ?
Pagina: 1