[as2003] problemen met de file/mailserver

Pagina: 1
Acties:

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-01 18:49

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
hardware File/mailserver:
Single Xeon 3 GHz processor met 1 MB Cache
2.5GB intern geheugen
3x72 diskruimte in RAID-configuratie (effectief: 144 GB, max 6 disks)
RAID controller (256MB cache)

wat draait er op:
Brightstor Arcserver 11.1 (Build 3100)
Microsoft Exchange
corsa 7.1
progress database 9.1D

en veel andere programma's die we via onze citrix servers aan de gebruikers aanbieden.

info:
Het virtuele geheugen ligt nu op 7.2 GB. Is dat niet overdreven veel?
Afbeeldingslocatie: http://www.il-fera-beau-demain.fr/peter/fileserver.JPG

Probleem:
Arcserve backups mislukken steeds. We hadden vroeger enkel een open file agent voor exchange maar nadien hebben we ook openfile agents geinstalleerd voor de database server en de ADserver. We hoopten dat het beter zou gaan maar helaas. Dit is allemaal door een bedrijf gebeurd.
En dat heeft ergens te maken met Microsoft exchange. Want Exchange werkt na de backup soms ook niet meer. We moeten steeds in de services alle exchange gerelateerde services stoppen en opnieuw starten. En dan doet hij het vaak wel weer.

Let wel: deze server en het hele citrix verhaal is geinstalleerd door een bedrijf, niet wijzelf dus ;) en zij verzekerden ons dat het perfect mogelijk was die softwareconfiguratie op die hardware te draaien.
Maar ondertussen zitten we al maanden te kutten en vooral het regelmatig (meerdere keren per week) mislukken van backups is heel erg vervelend.

Mijn vraag aan jullie was: Wat denken jullie van die combinatie hard-software?

Enig idee in welke richting we het moeten zoeken om de oorzaak van het probleem te vinden?

Ik kijk het topic regelmatig na en als er aanvullende info nodig is, probeer ik die op te zoeken.
Rolfie schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:11:
Ik zie dat je 3 databases actief hebt op je Citrix server. Dan kan je wel op zo'n geheugen gebruik komen. Ik weet niet hoeveel gebruiker je op de server actief hebt?

Advies, 1 Data / Database server + 1 Citrix server.
Tja een exchange, arcserve en progress database. Het bedrijf had het over embedded databases die niet noodzakelijk op de database server moeten draaien, het zou anders zijn als we oracle draaiden.

voor alle duidelijkheid; de hardware hier beschreven is enkel de file/mail server.
we hebben daarnaast nog een DB server een AD server en 3 citrix servers draaien. (meer info over de citrix servers kan ook als het relevant is voor het probleem hier beschreven)

Er zijn ongeveer 80 gebruikers die van citrix gebruik maken.

Idd we wilden eigelijk vanaf het begin ook een aparte exchange server maar er was ons verzekerd dat het geen probleem zou geven en ze hadden het al vaker gedaan zonder problemen.

nog even voor leon1e :)
Afbeeldingslocatie: http://www.il-fera-beau-demain.fr/peter/processen.JPG

[ Voor 29% gewijzigd door dread op 24-05-2005 10:46 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zie dat je 3 databases actief hebt op je Citrix server. Dan kan je wel op zo'n geheugen gebruik komen. Ik weet niet hoeveel gebruiker je op de server actief hebt?

Advies, 1 Data / Database server + 1 Citrix server.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

+ 1 Exchange server

There is no art to find the minds construction in the face

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Kijk eens in de processen hoeveel geheugen ze werkelijk vreten, en post dat overzicht even hier.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
als je slim bent voeg je even de kolom virtual memory toe + nieuwe screenshot hier op GoT

(tabblad processes, view, select colums, "virtual memory size"

let wel, zo'n berg apps / db's op zo'n machine is vragen om problemen!!!

check je AV! exclude DB paden / bestanden + updaten van software

installeer arcseve 11.1 sp1

:edit

zowieso moet dat bedrijf zich schamen, zo lever je een server niet op, ik neem aan dat ze wel vaker lang geweest zijn, dit probleem is vast al langer bekend en moet je toch echt oplossen

wij verkopen meestal, de volgende config

het werkelijke geheugen gebruik valt mee, er zit 2,5gb in en er is volgens je system monitor 1,2 vrij, alleen er zijn apps die gewoon gigantisch virtual memory zitten te eten

vermoedelijk loopt je backup vast omdat er te weinig virtueel geheugen is, daardoor gaat exchange + backup flink van over z'n kop

[ Voor 104% gewijzigd door richard_kraal op 24-05-2005 11:53 ]

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Je draait ook Mcafee Virus scanner zie ik. Netjes de database paden geexclude? Ook de nodige Exchange dirs geexclude uit de virus scanner? Kan ook problemen leveren.

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

Ik mis ook de meldingen die je eventueel in je eventlog zou kunnen zien met betrekking tot exchange en de backup. Zie je dit vanaf het eerste begin dat de server staat of is het plotseling gekomen? Heb je al eens een perfmon gemaakt?

• Rolfie
  • Nu online
600Mb aan inetserv is wel heel erg veel voor IIS. Draaid er toevallig iets van OWA op dat zeer zwaar gebruikt wordt, hoeveel email verzend je server +-. Staat je server toevallig niet open voor mailrelaying.
Kan je in Task manager ook eens het VM-memory er bij laten zien? Ik kom langena niet aan de 7Gb aan memory met wat ik momeneel in taskmanager.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

idd. vind ik ook vreemd voor een file/mail server 650MB voor het Inetinfo proces. Zitten al je gebruikers te webmailen ?

Check ook zoals gezegd welke app er veel Virtual memory gebruikt. In elk geval heb je veel dingen bij elkaar staan die niet echt lekker met elkaar overweg gaan.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:36
Je draait Exchange + werkplekken op één doos en je vindt het vreemd dat het ding niet te beheersen is ?

Klinkt alsof er niet echt nagedacht is over hoe die server ingericht is.

Het lijkt me dat je zowieso niet je werkplekken/applicaties en je server applicaties op één doos moet draaien.

Overigens is er met je geheugengebruik niets mis: je hebt nog ruim 1 GB aan fysiek geheugen vrij, dus het ding loopt niet echt klem ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door StevenK op 24-05-2005 12:14 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
als je de virusscanner eens disabled? werkt het dan wel?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-01 18:49

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 11:45:
Ik mis ook de meldingen die je eventueel in je eventlog zou kunnen zien met betrekking tot exchange en de backup. Zie je dit vanaf het eerste begin dat de server staat of is het plotseling gekomen? Heb je al eens een perfmon gemaakt?
hier ga ik even achteraan. perfmon?? iets met performance monitoring :X

hier op algemene aanvraag:
Afbeeldingslocatie: http://www.il-fera-beau-demain.fr/peter/processen_vm.JPG

rest van de reakties moet ik even lezen en bezinken.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Rolfie
  • Nu online
Store.exe is normaal qua geheugen.
svchost.exe gebruikt zeer veel geheugen.
InetInfo.exe, das echt te veel geheugen (IIS/SMTP). Controleer die eens, eventueel via process monitor van syst internals.
Explorer.exe Das ook echt te veel geheugen voor die machine.
vcagent.exe en hpdiag, gebruiken ook zeer veel geheugen. Download eens de nieuwte Compaq Support pack, en installeer deze eens.

Ik zou ook niet echt zien waarom je Pagefile insteld moet staan als 7.2Gb, pas deze eens aan naar het advies wat je vindt bij de pagefile instellingen.

heb je de /3Gb en USERVA settings in de boot.ini ook staan?
Pagina: 1