Idee: zelf een heel groot [Low-budget] beamerscherm maken

Pagina: 1
Acties:
  • 11.554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-08 01:18

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heren en Dames,

N.a.v. een recente aanschaf van een beamer; die een maximale projectie kan maken van 6x6 meter (pff) en ik in m'n tuin een groot scherm in elkaar wil knutselen ben ik aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, en op zoek naar mensen die met dezelfde insteek en/of ideeën.

6x6 lijkt me wel heel erg groot dus ik focus me op een projectie van 4x3, dat is al 3 meter hoog en kan ik nog een beetje fatsoenlijk in de tuin kwijt. (voor een open-lucht filmpje dus :))

Ik had zelf de volgende ideeën:

- 2 MDF platen van 200 bij 150 cm aan elkaar maken (voorkeur ivm stevigheid)
- Een houten frame maken van 4x3 meter met planken of balken

Voor de MDF platen oplossing denk ik aan het verven met latex, of met acryl.

Voor de frame oplossing zit ik te denken aan een heel groot omo-power laken ofzo. Die kan er dan omheen gespannen worden. Maar dat kan natuurlijk ook bij de MDF oplossing.

Verder heb ik iets gelezen over speciale beamer-verf maar ik denk dat dat erg duur word dus dat is niet echt een optie.

Wat denken jullie, is dit haalbaar ? Zijn er zulke grote lakens ? Misschien een dekbedovertrek als je die netjes openknipt (en dus 2x zo groot maakt?) Of is latex wellicht toch beter ?

Ik wil deze week ('s avonds) de spullen halen bij de bouwmarkt en vrijdag aan de slag gaan.
Natuurlijk zal ik hier pics posten van de voortgang en het eindresultaat.

Ik zeg, kom maar op met die ideeën :)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:36
Zorg wel dat je het inklapbaar maakt zodat je het in een bijkeuken/garage/schuur kwijt kunt anders heb je er niet lang plezier van :( By the way er zijn in de bouwmarkt ook platen te krijgen die al wit zijn en je zou kunnen kijken naar een kunststof oplossing ipv hout dit is langer wit, vereist minder onderhoud en is lichter en vaak goedkoper.

[ Voor 45% gewijzigd door asfaloth_arwen op 24-05-2005 09:54 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
wij kijken ook weleens films op een matrashoes. een geleende beamer van iemand's werk.
en dan af en toe eens dvdtje of voetbal kijken..

ok het zal vast geen high end oplossing zijn, maar it does the job...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzzls
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Lijkt me geen probleem. Naai gewoon 2 lakens aan elkaar. Een nette naad in het midden lijkt me niet echt een probleem (als je het echt profesioneel wilt doen pers je de naad nog ff plat aan de achterkant en dan moet het helemaal goed komen. En op een laken kun je een beamer goed projecteren.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Inklapbaar, tja daar zeg je wat. je kan het scherm natuurlijk beschermen met (bouw-) plastic maar inderdaad inklapbaar is wel mooier en ook makkelijker denk ik. In dat geval heb je dus 2 witte platen van de bouwmarkt nodig en een paar scharnieren en dan ben je -in principe- al klaar. Wel zorgen dat die naad goed weggewerkt word. Is wel een idee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Die naad die je krijgt kan je waarschijnlijk wel goed wegwerken met tape (zelfde kleur van het bord) Dan zie je het niet of nauwelijks meer.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 16:10
Buiten een film projecteren? Zijn nog al wat nadelen aan volgens mij.. geluidsoverlast voor je buren, vliegen en muggen die constant in je projectiestraal gaan vliegen, heeeel snel al je spulletjes inpakken als het gaat regenen..

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Maak een inklapbaar frame van aluminium, of laat dit maken. Heb je weinig geld kun je hout met schanieren overwegen. Voor het doek pak je een stuk met gelijkmatig gaatjes (ijzeren ringetjes erin zetten) rondom, dat een net iets kleinere oppervlakte heeft dan je frame. Het vastmaken van doek an frame doe je dan met elastieken-touw door gaatjes in het doek rondom. (Beetje zeildoek-idee). Voordeel van deze methode is dat je het frame weer in kan klappen en alles vrij compact en licht is. Voordeel van het doek spannen binnen een frame is dat je mooi de bobbels weg kan trekken, en je doek lekker strak staat. S6!

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 24-05-2005 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 07:19
Vorig jaar tijdens de vakantie naar een openlucht bioscoop in Molyvos, Lesbos, Griekenland geweest. Was wel lachen, alleen jammer van de griekse ondertiteling ;) Van die vliegen e.d. viel reuze mee hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr_oetker op 24-05-2005 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik zou in iedergeval niet met MDF werken, hoewel hetmakkelijk te bewerken is.
Het kan namelijk absoluut niet tegen vocht.spaanplaat ook niet.
er zijn wel dak platen die je volges mij beter kunt gebruiken.
die zijn gelaagd en niet zo heel duur
de standaard afmetingen zijn btw 122x 244x dikte

[ Voor 10% gewijzigd door OliverBB op 24-05-2005 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak alleen een frame. Desnoods van metaal- met voeldoende steun in het midden. Dan span je daarover strak laken oid (of meerdere, dat moet mooi te doen zijn). Is lichter, compacter, en handzamer imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat voor beamer je hebt, maar mijn idee is dat je niet over de 2 meter wilt projecteren.

Als je een DLP/LCD hebt van rond de 1024x768 of 1280x720, dan worden de pixels te zichtbaar als je groter projecteert en veel CRT's hebben niet genoeg lichtopbrengst.

Volgens de specs van de beamer kan ie 6x6 aan, maar dat is alleen maar tot waar de lens nog scherp kan stellen.

Je wilt het in de tuin zetten: dan heb je altijd last van restlicht. Je wilt ook een superplaatje projecteren. Mijn advies: als je echt wilt maxen, maak dan een scherm van 2.5 meter breed. Dat is al heel erg groot!

Verder:

Als je film wilt kijken -> maak een 16x9 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Bij ons op school hebben wij voor het vorige feest 2 schermen snel inelkaar geknutseld door een laken te nemen van 2 meter bij 1.70 (ongeveer), lange kant om een even lange balk wikkelen, en vastnieten,. Onderkant ook aan balk aan vastnieten, ringetjes in de balk schroeven en dmv deze ringen de schermen aan de trussen ophangen. Het scherm wordt dus strakgetrokken door het gewicht van de onderste balk.
Er zat ook nog een touwje tussen de 2 balken (liep achter het scherm langs) om te zorgen dat de onderste balk niet onder het scherm kwam te hangen.

Kosten: €0,00

Afbeeldingslocatie: http://sven-server.no-ip.com:81/openbaar/onderbouwfeest3/images/IMG_7159.jpg

Maar bij ons ging het alleen om wat effectprojecties, voor een film wil je een strakker scherm wat ook nog wel te maken is op deze manier. en het is heel erg gemakkelijk op te bergen, scherm oprollen en klaar is kees.

[ Voor 15% gewijzigd door sleeping_hollow op 24-05-2005 11:05 ]

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Woei wat een hoop reacties, waarvoor allen mijn dank.

@ Yohan

Buiten projecteren is geen probleem, dit heb ik al vaker gedaan op een 2 persoons-laken wat ik aan m'n fietsen schuurtje heb gehangen. Het is de bedoeling om het gewoon op mooie zomeravonden vanaf een uurtje of 23.00 te doen. (Zoals bijv zaterdag ;))

@ OliverBB

Dit is wel een goed punt, vocht en MDF. Vooral als je tot in de kleine uurtjes gaat kijken dan kan er natuurlijk dauw ontstaan wat niet echt bevordelijk is voor dat spul.

@ under-world

Volgens mij is dit een hele mooie oplossing maar ik vrees dat dit teveel werk is om in één of twee dagen te maken. Bovendien heb ik absoluut geen verstand van textielbewerking. Heb wel een tante die wellicht 2 lakens aan elkaar wil stitchen maar dat met die ringetjes en elastiek dat ga ik niet aan haar vragen. Maar ik kan natuurlijk een bedrijf bellen dat tentdoeken / vrachtwagendoeken maakt. Zo laag is mijn budget ook weer niet (al heb ik geen idee wat zoiets kost op zo'n formaat).

@ Olav

Ik heb een BenQ 6110, deze heeft 1280x1024 (optimaal 800x600) met 1500 Ansi lumen. Mijn tuin is 's avonds / 's nachts heel erg donker. 2,5 meter is natuurlijk ook wel erg groot maar dit hou ik liever als alternatief voor als het 4x3 niet lukt. Ik ben over het algemeen al gauw tevreden, of zouden die pixels zo groot worden dat je dat echt heel duidelijk ziet ?? Het lijkt me best ultiem man, 4 bij 3 meter. Omdat sommige dvd's fullscreen zijn, of in elk geval niet exact 16:9 ging mijn voorkeur toch uit naar 4:3. Dat pas tenminste altijd.

@ Sleeping-hollow:

170x220 is natuurlijk al erg tof maar ik ga natuurlijk voor het ultieme formaat. (tenzij dat echt veel te ingewikkeld word) Dat met die balken vind ik wel een heel goed idee.

Algemeen:

De oplossing met het inklapbare frame heeft na alle reacties wel mijn voorkeur boven MDF.
MDF is a) niet praktisch en b) niet echt vochtbestendig, dus valt al gauw af.

Of de oplossing met de 2 balken, die zou je met een scharnier nog dubben kunnen klappen en een dubbel wit laken klinkt ook wel oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=23444210,noline]
@ Olav

Ik heb een BenQ 6110, deze heeft 1280x1024 (optimaal 800x600) met 1500 Ansi lumen. Mijn tuin is 's avonds / 's nachts heel erg donker. 2,5 meter is natuurlijk ook wel erg groot maar dit hou ik liever als alternatief voor als het 4x3 niet lukt. Ik ben over het algemeen al gauw tevreden, of zouden die pixels zo groot worden dat je dat echt heel duidelijk ziet ?? Het lijkt me best ultiem man, 4 bij 3 meter. Omdat sommige dvd's fullscreen zijn, of in elk geval niet exact 16:9 ging mijn voorkeur toch uit naar 4:3. Dat pas tenminste altijd.
Je beamer heeft 800x600 pixels native. Als je er 1280x1024 instuurt, dan verspreidt dat signaal over 800x600 pixels.

4 meter breed-> 800 pixels over 400 cm = 0.5 cm per pixel
3 meter hoog->600 pixels over 300 cm = 0.5 cm per pixel.

Dat is veel te groot. Dat is bijna een punaise! Ga maar kijken of je nog een punaise ziet op de kijk afstand.

Verder, echt bijna alle films komen op 16:9 uit of 1:2.35. Houd er dus rekening mee dat je boven en onder altijd 35 cm scherm hebt waar niet op geprojecteerd wordt. Dat is wit en reflecteert het strooilicht uit je beamer, waardoor de zwartwaarde vermindert.

Hier staat heel veel info: http://www.htforum.nl/

Ga eens experimenteren vanavond. Hang even een laken op, en kijk tot op welke afstand het er nog een beetje puik uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hmmz een halve centimeter in 't vierkant is inderdaad wel erg groot. Zelfs vanaf een meter of 6-8 is dat nog wel zichtbaar vrees ik. Maar ik zal vanavond wel even testen met het ding. Ik hang het laken wel over de schutting en beamen maar. Misschien valt het allemaal wel mee.

Thanx !

/edit: bedankt trouwens voor de link, hier staan een hoop soortgelijke topics, bijvoorbeeld deze:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=17865.0 met foto's :9

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 24-05-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:48

Stoney3K

Flatsehats!

Wat was je bedoeling precies, in je achtertuin een drive-in bouwen? ;)

Als je op 6 meter afstand zit met een scherm van 4 bij 3, misschien heel flauw gedacht, maar dan ga je toch dichterbij zitten met een kleiner scherm? Wil je per sé dat de film je hele gezichtsveld vult?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou ja voor een hoekwoning heb ik een behoorlijk grote achtertuin, beetje oude foto's - en het is wel wat veranderd - maar toch.

Bovenop die bult zand, schuin in de hoek ofzo. Daar moet toch iets geinigs mee te doen zijn ? Een balk schuin over de hoek heentimmeren en daar -occasionaly- een doek aan hangen ofzo ?

Dan kan je toch met, zeg 15 man, fatsoenlijk een film of voetbalwedstrijd kijken, en dat lijkt me wel leuk :)

En ach als het enigszins low-budget kan dan ben ik helemaal tevreden, ik heb er best een dagje klussen voor over. Als het gewoon handiger is om voor 99 euro bij beamerschermen.nl een 2x2m schermpje op statief te kopen dan doe ik dat uiteraard maar ik zag in het boekje staan dat hij een veel groter oppervlak kan bereiken. Als het er dan nog enigszins acceptabel uitziet dan is dat wel een serieuze optie.

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.demon.nl/tuin2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.demon.nl/tuin3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.demon.nl/tuin4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

IK vind het een leuk idee :) ik heb ook wel eens films buiten gekeken, op TV dan ;) maar dat vonden ik en mijn vrienden toch iets minder met die muggen die je straks weer krijgt :+

Verder is de hoek van je tuin perfect voor een 16:9 scherm toch :9 of maak er 2 zodat je kan wisselen tussen 16:9 en 4:3. Ook een mooie tuin btw :p

Maar gaat het geen overlast bezorgen ? als je een film kijkt en zit opeens een (behoorlijke) sex scene in ofzo :X staat opeens de buurman mee te kijken :p (of erger, boze ouders omdat hun kinderen wakker zijn geworden en iets heel aparts hebben gezien ;)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat overlast zal wel meevallen, ik woon hier al jaren en heb al enkele keren vaker een film buiten gekeken met een geleende beamer op een laken van 220x220. Nog nooit commentaar gehad.

Maar misschien is 4x3 toch wel heel erg groot, als het nou eens donker werd dan kan ik die pixelgrootte eens testen zoals hierboven word geadviseerd... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 24-05-2005 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 17:34

Jag

4 bij 3 meter is natuurlijk eigenlijk veels te groot voor deze projector. Niet alleen qua pixelgrootte, maar ook qua lichtopbrengst (wordt flets). Als je er maar zo af en toe een keer naar kijkt misschien nog wel aardig, maar als je vaak zou gaan kijken gaan de tekortkomingen toch wel tegenstaan en kan je beter bij 2 a 2.5 meter breed blijven. Dat is al behoorlijk groot ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

heb zelf ook een houten framepje gemaakt met een laken eroverheen.

2 (3) dingen die me zijn opgevallen:

ik had voor de stevigheid een soort kruis van balken in het frame zitten > die blijf je zien.

een laken is niet zo dik en blijft een beetje grijzig in mijn optiek, misschien is overschilderen een optie

oh, en nog een, ik had em binnen hangen en rook nogal, zo'n laken is erg gauw geel :)

over de grootte, volgens mij hoefd het idd heel niet zo groot, gewoon een beetje dichterbij zitten.
voordeel > meer lichtopbrengst en kleinere pixels (dat laatste maakt niet zoveel uit omdat je verder weg zit (?))

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heb helaas geen tijd meer om te testen, morgen weer een nieuwe kans :)

@ Jag
Het is slechts voor af en toe, buiten. Dus niet permanent.

@ Obme-ief
Ikzelf rook ook redelijk veel maar dat zal buiten dus wel meevallen. Een houten kruis erachter is dus niet zo'n goed idee. Misschien met 2 lakens dan, of gewoon zonder kruis. Thanx

@ Olaf
Bedankt voor de link man. Heb die gast gelijk gemailed. Misschien is het wat.

@Aap
Thanx :)

[ Voor 22% gewijzigd door Hachy op 24-05-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

under-world schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:16:
Maak een inklapbaar frame van aluminium, of laat dit maken. Heb je weinig geld kun je hout met schanieren overwegen. Voor het doek pak je een stuk met gelijkmatig gaatjes (ijzeren ringetjes erin zetten) rondom, dat een net iets kleinere oppervlakte heeft dan je frame. Het vastmaken van doek an frame doe je dan met elastieken-touw door gaatjes in het doek rondom. (Beetje zeildoek-idee). Voordeel van deze methode is dat je het frame weer in kan klappen en alles vrij compact en licht is. Voordeel van het doek spannen binnen een frame is dat je mooi de bobbels weg kan trekken, en je doek lekker strak staat. S6!
Hoe maak je die ijzeren gaatjes in een laken? Bedankt voor de inspiratie _/-\o_

eerste post O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Die ringen die daarvoor worden gebruikt heten zeilringen. http://www.yarak.nl/gereedschappen.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stempel @ 30 euro :|. Ik zal eerst eens een naai-attributenwinkeltje binnenlopen Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/idea8.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou, gisteren eens getest, en het bleek allemaal behoorlijk mee te vallen met die grote pixels. Maar desondanks toch gekozen voor een minder groot doek.

Ik ben vanavond naar lappenland geweest en daar heb ik een wit doek gekocht van 2,40 bij 5 meter. (iets extra voor de zekerheid).

Niet echt goedkoop, 45 euro was ik ervoor kwijt. Toen ben ik naar de gamma gegaan en heb ik 75mm pvc-buis gekocht. In 2 stukken van 2 meter, met een mof ertussen zodat ik hem weer uit elkaar kan halen en op kan bergen.

Nog een stuk 'halve' pvc van 100mm om die buis in te leggen en deze heb ik over de hoek van de schutting heen gemonteerd.

Mijn vriendin heeft het hele laken gestreken en daarna hebben we hem vast getaped aan de buis. Ik moet het doek nog wel verzwaren aan de onderkant, hiervoor heb ik dunne koperbuis gekocht en deze ga ik er morgen onderaan knutselen.

Uiteindelijk is het projectievlak 360x200 cm geworden, ongeveer 16:9 dus.

Natuurlijk nog wel ff getest, met de film Flodder.
Bij sommige foto's is het beeld een beetje vaag dit komt door de flitser.

Totale kosten tot nu toe, 80 euro.

Hi-res pics @ http://www.hachy.com/troep/tuin/

Pica's:

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1699_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1701_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1702_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1703_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1704_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1705_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1706_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1707_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1708_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1709_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1710_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1712_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1713_TN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/IMG_1714_TN.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 19-12-2005 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellrazor
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-08 17:16
geweldig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-06 14:47

Maku

Derp

wahaah wtf das echt mega .. jammer dat je het niet zo makkelijk kan fotograveren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1 woord: 1337

Dat is leuk film kijken met een clubje, 's nachts in de zomer met een biertje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 22:01

houthakker

Poehé

Ik heb redelijk simpel een scherm gemaakt. Bij de praxis een 9mm mdf plaat gekocht en die op 16/9 formaat laten zagen. Vervolgens bij de stof speciaal zaak wit zonneweringsdoek gekocht en dat er op gespannen met een nietpistool. Bij de knutsel/schilder speciaal zaak zwart vilt gekocht en dat er op geplakt. Ik zal morgen ff het resultaat posten. Voor weinig (minder dan 50 euro) een prima scherm.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

houthakker schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 16:18:
Ik heb redelijk simpel een scherm gemaakt. Bij de praxis een 9mm mdf plaat gekocht en die op 16/9 formaat laten zagen. Vervolgens bij de stof speciaal zaak wit zonneweringsdoek gekocht en dat er op gespannen met een nietpistool. Bij de knutsel/schilder speciaal zaak zwart vilt gekocht en dat er op geplakt. Ik zal morgen ff het resultaat posten. Voor weinig (minder dan 50 euro) een prima scherm.
Ben benieuwd! In welke mate is dat beter dan een gewoon laken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Op het HT forum adviseerde me niet te lakken, is moeilijk om goed glad te krijgen, en een goede verf te vinden. Mat is het beste, maar geeft niet zo'n goed contrast. Glans spiegelt te veel. Overigens ben je met doek sneller klaar dan met verf. Aan de andere kant is verf makkelijker te onderhouden (ff doekje d'r over.)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunt het doek eerst natmaken, opspannen. En als het droog is is het echt strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 00:18:
[...]

Hoe maak je die ijzeren gaatjes in een laken? Bedankt voor de inspiratie _/-\o_

eerste post O+
Gaatje maken met bijvoorbeeld een ledertang (je weet wel, om gaatjes in een riem te maken). Het ringetje bestaat uit 2 delen, die je op elkaar mept met een hamer. Door de rand van het ringetje, en de manier waarop je ze in elkaar mept, krijg je een mooi strak ringetje in je laken.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-08 20:15

Technicality

Vliegt rechtsom...

houthakker schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:39:
Op het HT forum adviseerde me niet te lakken, is moeilijk om goed glad te krijgen, en een goede verf te vinden. Mat is het beste, maar geeft niet zo'n goed contrast. Glans spiegelt te veel. Overigens ben je met doek sneller klaar dan met verf. Aan de andere kant is verf makkelijker te onderhouden (ff doekje d'r over.)
Ik heb op mn kamer met zijdeglans verf gewerkt. Helaas wel 4:3, dus ik kijk er nooi op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

hier een plaatje van m'n scherm uit http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/22217078Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/6128/hc5.jpg

Heb helaas geen plaatjes van dichtbij of het bouwen van het scherm. Ik zal kijken of ik van de week nog meer pics kan maken. Evt. kan ik wel uitleggen hoe je het doek moet op spannen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik moet zeggen dat het er heel netjes uit ziet !! Maarja dit is echt voor binnen bedoeld he, bovendien heb ik in de tuin meer ruimte dus kan het doek groter :)

Vanavond ga ik het doek echt goed testen met een paar vrienden, vanmiddag ga ik hem aan de onderkant nog even spannen zodat'ie goed recht hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

In mijn geval kon scherm niet groten omdat de breedste plaat mdf is die te krijgen was

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

houthakker schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:39:
Ik bedoelde zo'n laken wat wel eens bij je beddengoed zit :P. Maar het ziet er strak uit zo :).
Zonneweringsstof ga ik zeker onthouden (goed topic dit _/-\o_). Ik ga eerst wit hardboard en een laken proberen.

@ Nitroglycerine; bedankt voor de uitleg :). Kan je zo'n gaatje niet ook gewoon met een klein schaartje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou, gisteren was dus de 'premiere' en toen ik alles had klaargezet heb ik nog wat pics gemaakt. De film was zeer geslaagd en van de wind / vouwen in het doek hadden we helemaal geen last :)

Door middel van een draadloos zendertje kon ik zelfs gewoon TV kijken en ook zappen dat was echt lachen, helaas werkte alles pas echt goed toen het een beetje donker begon te worden rond 22.30 maar verder zeer geslaagd !

Allemaal nog bedankt voor de tips :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/TN_IMG_1715.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/TN_IMG_1719.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/TN_IMG_1720.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/TN_IMG_1723.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/TN_IMG_1724.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hachy.com/bagger/tuin/TN_IMG_1728.jpg

En nog steeds hi-res @ http://www.hachy.com/bagger/tuin/

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 19-12-2005 21:43 ]

Pagina: 1