Toon posts:

Gentoo 2005: MySQL upgraden 4.0.x --> 4.1.x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vraag:
Ik heb volgens mij een vrij simpele vraag, maar ik kan het niet vinden op google of hier op het Non-Windows Operating Systems forum. Hoe kan ik de standaard versie van MySQL (4.0.24) die geinstalleerd wordt door Gentoo vervangen door de 4.1.x versie?

Dus eigenlijk heel simpel, hoe upgrade ik mysql handmatig onder Gentoo? (Online documentie uiteraard ook welkom... ik verwacht geen stap voor stap uitleg... ik kan het alleen niet vinden)

extra info:
Gentoo installatie: 2005, compiled vanaf stage 1. kernel-versie: 2.6.11 r9
Huidige mysql versie: 4.0.24
upgrade naar versie: 4.1.12

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 09:22 ]

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Hoezo handmatig? Kan Portage dat niet voor je regelen dan?

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo handmatig? Kan Portage dat niet voor je regelen dan?
Nee de huidige portage-versie is dus 4.0.24 en ik wil graag 4.1.12 :'(

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 09:29 ]

• Surfer
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Ah, I see. Dan ga ik me er niet aan wagen, want ik ben net begonnen met Gentoo als distro. Ik ben nog niet buiten de portage tree om geweest...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Verwijderd

Topicstarter
SrFr schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 09:31:
Ah, I see. Dan ga ik me er niet aan wagen, want ik ben net begonnen met Gentoo als distro. Ik ben nog niet buiten de portage tree om geweest...
Ik ook niet, maar ik kan er ook niet veel over vinden moet ik zeggen... ik ben benieuwd hoe het nou in z'n werk gaat. Ik ben ondertussen nog aan het zoeken...

[sorry voor dit offtopic stukkie]
Ik moet trouwens zeggen dat sinds ik Gentoo geprobeerd Linux pas interessant ben gaan vinden. Ik vind met Gentoo werken echt leuk! Ik weet nu pas een beetje hoe Linux in elkaar zit. voorheen met Redhat enzo was het anders.... ik kreeg het wel geinstalleerd. (wie niet?) maar je zag helemaal niet de logica hoe het nou in elkaar zit. (ik niet in ieder geval...) Terwijl een Gentoo installatie veel ingewikkelder is lijkt het toch makkelijker omdat je precies weet wat er gebeurt....
[/sorry voor dit offtopic stukkie]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 09:38 ]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Je kunt proberen in /etc/portage/package.keywords het volgende te doen:
code:
1
2
dev-db/mysql ~x86
dev-perl/DBD-mysql ~x86
Dan zal ie wel upgraden naar 4.1.x
Overgens moet DBD-mysql ook erin staan anders werkt het niet.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11

M-ThijZ

Riding on Rails

MTWZZ schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 09:57:
Je kunt proberen in /etc/portage/package.keywords het volgende te doen:
code:
1
2
dev-db/mysql ~x86
dev-perl/DBD-mysql ~x86
Dan zal ie wel upgraden naar 4.1.x
Overgens moet DBD-mysql ook erin staan anders werkt het niet.
Dat moet je niet doen, op die manier ga je altijd de ~arch versie draaien wat instabiliteit kan veroorzaken. Het beste is om dat per versie te doen.
dus:
code:
1
echo "=dev-db/mysql-4.1.12 ~x86" >> /etc/portage/package.keywords

Wanneer je een versie wilt gebruiken die nog niet in portage voorkomt (lijkt me sterk en onverstandig) zul je zelf een ebuild moeten maken.

• djc
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Er is op 17/05 een call for testers uitgegaan om de MySQL-4.1.12 ebuild te testen. Deze is nu nog hard-masked, dus je zult hem eerst moeten unmasken. Installatie:

1. mysqldump everything to SQL (save this backup! going back to 4.0 is harder!)
2. write down your user permissions, and plaintext passwords if you know them.
3. move your old /var/lib/mysql out of the way.
4. emerge unmerge mysql
5. emerge =mysql-4.1*
6. revdep-rebuild as needed (might help to do libwww manually first).
7. ebuild mysql-4.1.12.ebuild config - very important, the main 'mysql' database has a lot of structural changes.
8. make a copy of your SQL from #1, and remove the 'mysql' database.
9. import the edited SQL
10. redo your user permissions.

Voor meer info, check gmane.linux.gentoo.devel.

Rustacean

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

De ebuild is niet voor niets hard-masked, ik zou me wel drie keer bedenken voordat ik zou upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt dus niet gewoon de source van MySQL downloaden en dat gewoon simpelweg op ieder linux-distributie compilen?

vaag... dat had ik echt niet verwacht! Dan kun je wat dat gedeelte betreft dus toch beter Fedora Core hebben bijvoorbeeld. Want daar kun je rpm's op installeren...

Klopt het wat ik hier zeg?

Verwijderd

Aangezien MySQL 4.1.12 hardmasked in portage staat is moet je die eerst uncommenten.
code:
1
nano -w /usr/portage/profiles/package.mask
Zoek naar MySQL 4.1.12 en uncomment die regel (dus een # voor die regel zetten).
dan:
code:
1
nano -w /etc/portage/package.keywords

Voeg in dit bestand de regel
code:
1
dev-db/mysql ~x86
toe.
Vervolgens kun je mysql updaten met
code:
1
emerge -u mysql

Veel compileerplezier. Toch raad ik je aan even te wachten tot hij stabiel gegeven is. Gentoo is redelijk soepel met het uitbrengen van nieuwe releases in portage. Hardmasked versies hebben meestal een aantal dependencies die problemen opleveren met andere software.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:23:
Je kunt dus niet gewoon de source van MySQL downloaden en dat gewoon simpelweg op ieder linux-distributie compilen?

vaag... dat had ik echt niet verwacht! Dan kun je wat dat gedeelte betreft dus toch beter Fedora Core hebben bijvoorbeeld. Want daar kun je rpm's op installeren...

Tuurlijk kan je altijd zelf gedownloade source compileren. Maar in de meeste gevallen wil je dat niet. Package management systemen maken je leven alleen maar makkelijker.

Facebook :: Twitter :: PSN

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
M-ThijZ schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:26:
De ebuild is niet voor niets hard-masked, ik zou me wel drie keer bedenken voordat ik zou upgraden.
Zal ongetwijfeld wel te maken hebben met mysql verschillen. Eenmaal geupgrade naar MySQL 4.1 kan je niet simpel meer je databases downgraden naar 4.0. Verder is er ontzettend veel in karaktersets/collaties e.d. veranderd. Ik draai zelf inmiddels 4.1 uit backports.org op debian stable. Daar hebben ze mysql (4.0) pakketjes en mysql-4.1 pakketjes voor mysql 4.1 dus. Dan wordt er niet automatisch geupgrade naar 4.1 maar is het wel beschikbaar als je het wilt gebruiken.

Facebook :: Twitter :: PSN

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 16:53

FCA

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:15:
Aangezien MySQL 4.1.12 hardmasked in portage staat is moet je die eerst uncommenten.
code:
1
nano -w /usr/portage/profiles/package.mask
Zoek naar MySQL 4.1.12 en uncomment die regel (dus een # voor die regel zetten).
[...]
En als je het helemaal netjes wil doen ( /usr/portage/profiles/package.mask wordt namelijk met elke rsync die je doet overschreven)
zet je het volgende in je /etc/portage/package.unmask:
code:
1
=dev-db/mysql-4.1*

wat oplevert dat alle mysql-4.1.x versies unmasked worden.
Ik draai het zelf al een tijdje, op zich werkt het OK, het upgrade traject is alleen vervelend.

Verandert z'n sig te weinig.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:23:

Nee dat klopt niet.
Fedora Core :X
rpm :X

Nee, dat werkt lekker soepel :/

|:( portage is er niet voor niets, daar moeit je niet omheen werken |:(

• djc
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

M-ThijZ schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:26:
Dat is ook omdat er structurele wijzigingen in de ebuild zitten (er zijn ook nieuwe 4.0.24 ebuilds die hardmasked zijn), niet (alleen) omdat de software unstable is.

Rustacean

Pagina: 1