Samsung gaat SSD drives voor laptops leveren (?)

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wel de inquirer, maar zo "far out" is het ook weer niet,

http://www.theinquirer.net/?article=23425

Dit zou wel een mooie stap zijn, Solid state harde schijven van een grote speler als samsung. Minder stroom, minder hitte en snelle toegangstijden.

Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/sdd.jpg

Af en toe informeer ik eens bij Bitmicro hoe duur SSD drives zijn, en steeds schrik ik weer. :) Ik ben benieuwd hoe duur deze zullen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 24-05-2005 09:15 ]

specs

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hoe duur ze gaan worden vind je hier: vanaf een euro of 500 dus. Duur spul, en gezien de levensduur nog lang niet interessant als vervanger van de reguliere HD lijkt mij :) Maar je moet natuurlijk ergens beginnen ;)

IK hoop iig snel van dat herriemakende snelslijtende stuk draaiend onding verlost te zijn binnenkort.

Hier stond een dode link.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

Ik had ergens op GoT gelezen dat een harde schijf 500.000 keer overschreven kon worden en zo'n SSD 2.000.000 keer...

[b[]Edit:[/b]
gp500 schreef op woensdag 14 augustus 2002 @ 11:25:
[...]

lees de specificaties maar
MTBF - 2 Million Hours,
ik haal er nog even wat hdd mtbf bij.
een maxtor1750 5400rpm heeft : a reliabel mtbf >500.000
dat is dus 4 keer zo klein. :)
Deze quote dus. Weet niet precies wat 't is, heb er weinig verstand van ;)

[ Voor 64% gewijzigd door sjaakaq op 24-05-2005 23:42 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

leokennis schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:39:
Ik had ergens op GoT gelezen dat een harde schijf 500.000 keer overschreven kon worden en zo'n SSD 2.000.000 keer...

[b[]Edit:[/b]
[...]

Deze quote dus. Weet niet precies wat 't is, heb er weinig verstand van ;)
Het aantal uren voor MTBF (dus hoelang deze gemiddeld meegaat voordat hij *ploef* doet) is totaal iets anders dan het aantal schrijfacties wat zo'n ding aankan. Ik kan je verzekeren dat een harde schijf minstens een factor 100x zoveel schrijfacties aankan als het al niet meer zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Samsung SSD's komen dichterbij, er komt binnenkort een 4GB versie voor laptops zodat Vista beetje draaibaar wordt. Aantal leesoperaties per seconden is idd het grote zwakke punt van laptop harde schijven, Samsung SSD's gaan deze prestaties 25x à 50x versnellen zodat het draaien van een OS aangenamer wordt. nieuws: Samsung kondigt 4GB-'caching'-SSD's voor Vista aan

Tegenwoordig zijn de flash-geheugen prijzen wat gezakt, we kunnen rekenen op € 30 per GB en je hebt nog wat overhead nodig. Voor 4GB Samsung SSD zou je dus even veel geld als voor een 74GB WD Raptor moeten neerleggen. Alleen passen die Raptors niet in je laptop.

Voor mij heeft een Samsung SSD nog een belangrijke troef, het is 'niet-mishandelbaar'. Ik heb met mijn laptop meerdere harde schijven gesloopt. Je laptop regelmatig in de trein laten draaien is al genoeg om de harde schijf te trashen. De schokken zijn niet gering dat zo'n laptop harde schijf moet verwerken.

We vragen ook af hoe het met de levensduur/slijtage zit. MeanTimeBetweenFailure zegt dat er een schijf faalt per x aantal uur dat er schijven aan het draaien is. Als er 10000 testschijven aan het draaien zijn en per 200 uur faalt een schijf. Dan faalt er gemiddeld gezien 1 schijf per 2 miljoen uren. Dit zegt enkel iets over betrouwbaarheid, maar het zegt niks over levensduur/slijtage.

Zijn deze schijfjes al dichter bij ons geraakt? Mijn laptop harde schijf is bezig met het sneuvelen zodat ik naar een nieuwe schijf moet zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 01-10-2006 22:04 ]