Jetwas 663AS moederbord dood?

Pagina: 1
Acties:

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb (nouja, mijn vader) een

Jetway 663 AS (VIA KT133) mobo
Athlon 1 ghz
2 keer 64mb SDRAM
1 keer 128MB SDRAM
GF2 MX-200
235 watt noname voeding
Maxtor 30 gb HD (ata 66 ofzo)
CDrom
CD RW

Er staat Win XP Prof. op.

Toen we de pc een keer aanzetten viel deze uit na 3 seconden en bleef zichzelf na een paar seconden weer rebooten. Uit de pc speaker kwam wat heel zacht gekraak.

Ik zette alle kabeltjes ff goed vast, en ging een beetje in de kast blazen. Toen kwam hij tot Win XP en bij het laadscherm van XP kreeg ik een BSOD die ik niet kon lezen omdat er gelijk weer een reboot kwam.

Ook safemode werkte niet, en bij een reinstall van XP valt de pc uit bij het menu waar je de keuze maakt om naar de recoveryconsole te gaan, of XP te installeren.

Ik heb het volgende gedaan:
-Andere 300 watt werkende voeding geprobeerd
-Andere videokaart geprobeerd
-Mobo eruit gesloopt om op kortsluiting te checken
-Alle drie geheugenreepjes stuk voor stuk geprobeerd.
Dit alles uiteraard met soundcard en alle andere onnodig apparatuur al uit de kast.

Na alles weer ingebouwd te hebben ben ik zelfs verder terug, nu reboot de pc weer na 3 seconden. Ik kan nog wel heel veel gaan klooien, om dat BSOD scherm te lezen, maar kan ik niet gewoon de conclusie trekken dat mijn Moederbord (of processor?) kapot is? Zelfs zonder HD krijg ik namelijk reboots.

• bvk
  • Laatst online: 01:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zou inderdaad je moederbord maar eens op lekkende condensators (die kleine "torentjes") checken.... Dikke kans dat er één of meer rot zijn.

Specs

Verwijderd

denk dat je mobo gef*kt is, maar hoeft geen lek te zijn het lijkt mij logisch dat een mobo na een tijd van slag raakt met 2 verschillende types sdram
kan natuurlijk uiteraard ook gewoon flippende mobo is zonder duidelijke reden

raad je aan bij het volgende bord 2 dezelfde stips te gebruiken ;)

• thettes
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 08:52:
denk dat je mobo gef*kt is, maar hoeft geen lek te zijn het lijkt mij logisch dat een mobo na een tijd van slag raakt met 2 verschillende types sdram

't lijkt me totaal niet logisch, het is alledrie PC133 SDRAM. Het werkte overigens ook al een jaartje met dat geheugen, en de rest van de pc al 3 jaar.

• ossy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:40

ossy

Festina Lente

Denk ook dat het waarschijnlijk aan een paar condensatoren ligt. Zou maar even goed kijken of er bol staande of lekkende tussen zitten.
Van het weekend nog 4 bordje gered door er nieuwe condensatoren op te zetten.

Specs

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 08:52:

Dat slaat echt nergens op. SDR-SDRAM draait niet in dual channel (of een vergelijkbare 'symmetrische' addresseringsmode), dus er is geen enkele reden waarom verschillende dimms niet naast elkaar zouden kunnen werken. Bovendien komt het echt maar zeer, zeer zelden voor (als het übarhaupt al verifieerbaar is) dat een geheugenconfiguratie pas een jaar na installatie problemen geeft. Tenzij je blikseminslag hebt gehad, dat kan natuurlijk altijd. Maar dat heeft weer niks te maken met het mengen van verschillende dimmetjes.

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 24-05-2005 16:58 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Offtopic: Ik draai nog steeds 663 AS ultra in mijn main PC. Met lekke condensatoren en al, still going strong.

• bvk
  • Laatst online: 01:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Maar voor hoelang nog? Wees dus ook maar voorbereid op ongewenste reboots als gevolg van instabiele spanningen...

Want als jij last hebt van lekkende condensatoren heeft TS dat waarschijnlijk ook, maar dan misschien wat erger :/

Specs

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
smvs schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 18:53:
Offtopic: Ik draai nog steeds 663 AS ultra in mijn main PC. Met lekke condensatoren en al, still going strong.
Jep, vaak gaat het nog vrij lang goed met lekkende elco's. Zeker als je een stabiele voeding gebruikt, kan het best lang duren voordat je echt problemen krijgt. Maar dát je problemen met dat bord gaat krijgen, dat is 100% zeker.

Gezien de symptomen ben ik het met meerdere posters in dit topic eens dat TS er goed aan doet om eens de elco's op zijn bordje te controleren.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koraks schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:42:
[...]
Gezien de symptomen ben ik het met meerdere posters in dit topic eens dat TS er goed aan doet om eens de elco's op zijn bordje te controleren.
Oh dat ben ik zeker met je eens.

• thettes
Mensen, ik schaam me nu bijna voor dit topic. Ik deed een TV aan die op dezelfde stop stond, en deze viel ook na een paar seconden uit. Er is dus gewoon een probleem in de stoppenkast |:(

Toch bedankt! :P
Pagina: 1