[soundstorm]Probleem met haperend geluid

Pagina: 1
Acties:

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 22:32
Ik heb al een tijd last van haperend geluid. Als ik een mp3 afspeel in media player heb ik er geen last van. Maar bij bijvoorbeeld Itunes blijft het geluid elke 5s ff hangen. In mijn processen lijst zie ik dan ook itunes.exe ff omhoog springen naar zo'n 40%. Ook in winamp 5 hoor ik soms hele lichte haperingen, en tijdens het bekijken van dvd met DTS hapert het ook soms. (maar niet met DD) Maar het is in itunes veruit het grootste probleem.
Het maakt niet uit als ik de geluidskaart in stereomode of clone+sub mode zet.

Ik heb het volgende systeem:

a7n8x deluxe 2.0
amd 2500+ (barton)
512 mb ddr
radeon 9200 128mb
Ik heb een 5.1 setje aan mijn soundstorm hangen.
En ik heb XP Pro

Mijn irq indeling is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.koolstra.org/stuff/irq.JPG

Niet echt optimaal dus. Helaas kon ik geen andere oplossing vinden dan ACPI uit te zetten. Dus heb ik dat geprobeerd. Maar dat had als gevolg dat ik windows niet meer kon opstarten. Dus heb het maar weer aangezet.

Het enige dat ik nu zelf nog kan bedenken is windows opnieuw installeren. Maar aangezien dat nogal veel tijd gaat kosten, vanwege backups ed. wil ik graag vragen of jullie nog een andere oplossing kennen. Ik weet dat hier veel topics over zijn geweest. Maar dan was het vaak dat DMA uit stond (is bij mij trouwens ingeschakeld), of heeft men uiteindelijk ACPI uitgeschakeld.

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Welke versie van de nForce drivers heb je? Volgens mij was er in eerdere versies een probleempje met de driver van de soundstorm.

• Spits
Ik heb gisteren de nieuwste unified en audio driver geinstalleerd, van de nvidia site.

[ Voor 3% gewijzigd door Spits op 24-05-2005 14:13 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het valt me op dat je er erg veel apparaten in hebt hangen, misschien kan je er een paar uitzetten (als je ze toch niet gebruikt). Je IRQ's komen ook niet hoger dan 15, dat komt misschien omdat je ESCD niet hebt aanstaan in de bios.

• Spits
Ik heb nu mijn tweede vga (matrox millenium ll) uitgeschakeld. En ook 1 van mijn LAN-chips (de nvidia)
Mijn irq lijst is nu:

Afbeeldingslocatie: http://www.koolstra.org/stuff/irq_2.JPG

Maar ik merk geen verschil. Ik zal nu ff naar dat ESCD kijken. ESCD staat gewoon aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Spits op 24-05-2005 15:22 ]

• Slogra
  • Niet online
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: http://img66.echo.cx/img66/7209/clipboard017mo.png

• Spits
Ja dat ziet er veel beter uit. Tenminste niet zoveel devices op 1 IRQ. Wat voor mobo heb jij? En is er een manier om bijvoorbeeld zelf devices aan IRQ's toe te wijzen?

• Slogra
  • Niet online
Kheb een Abit NF7-S, dus ook nForce 2 met Soundstorm. Alleen die Soundstorm heb ik uitgezet (hoewel ie het prima deed) en ik gebruik nu een Terratec kaart. Het grote verschil is dat ik 23 (0-22) IRQs tot mijn beschikking heb en jij maar 16 (0-15). Heb je ook Force Update ESCD in de bios gedaan?

Wellicht helpt herinstalleren van windows :?

• Spits
Ik kan de optie Force Update ESCD niet vinden in mijn bios. Ik kan alleen ESCD of manual kiezen. Ik denk idd dat ik maar windows opnieuw moet gaan installeren en er dan het beste van hopen. :(

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 19:28
Jij hebt pic met acpi als configuratie, dwz dat je 15 IRQ's hebt (pic) en het systeem deze voor jou toewijst (acpi).
Er bestaat ook apic, hierdoor krijg je 9 IRQ's bovenop de standaard 15 wat dus komt op 24.
Acpi uitzetten (en windows opnieuw installeren waarbij je (d8 ik) F5 moet indrukken tijdens de cd bootprocedure en dan moet kiezen voor standaard pc) is niet zo slim want dan mis je elke vorm van power management inclusief de soft-off functie ("U kan nu deze computer uitschakelen" >:) ).

Zoek dus in je bios naar apic, zet dit aan en laat ook acpi aan (dit kan je enkel uitschakelen als je pic gebruikt!). Terwijl je toch in de bios zit kan je ook alle ongebruikte poorten zoals usb, firewire, parallele poorten etc uitschakelen.

Mogelijk moet je windows opnieuw installeren na deze wijziging.

Pic = programmable interrupt controller.
Iedere pc heeft minstens 2 zulke controllers.
1 controller heeft 8 IRQ's.
Controller 2 hangt aan IRQ 2 van controller 1 waardoor er dus 15 IRQ's beschikbaar zijn.

De apic controller heeft 24 IRQ's beschikbaar, het max van geneste controllers is 8 waardoor de max aantal irq's op 192 ligt, standaard moederborden hebben 1 apic controller.

• Spits
Ik heb net ff gekeken, maar gek genoeg is APIC al enabled in mijn bios. Ik vind het zo raar dat mijn pc niet gewoon alle IRQ's wil gebruiken.
Pagina: 1