Toon posts:

XP vindt SATA schijf niet bij installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer al dagen XP op een nieuwe Samsung 160 Gb SATA II te installeren maar om een of andere reden vindt XP na F6 gebruikt te hebben de harde schijf niet als ik Windows wil installeren. Bij het opstarten wordt hij door de BIOS wel correct herkend als Samsung HD160JJ (in de BIOS staat hij niet als RAID).
Als ik via Ontrack Disk Manager een één op één kopie maak van een nieuw geiinstaleerde HD met de SATA drivers (SIL 3114) start hij wel op maar binnen één seconde volgt er een spontane reboot. De schijf is met Ontrack geformateerd als primaire schijf waarvan geboot moet worden. De schijf is in systeembeheer niet te zien. Ik heb al vele dingen geprobeerd om uitsluitsel over het probleem te krijgen:

Knoppix gestart, de schijf wordt gewoon gezien
Kubuntu geinstaleerd op de SATA schijf, alles werkt normaal
Verschillende BIOS versies geprobeerd met een BIOS update geintegreerd voor de SATA controller, geen resultaat.
Alle SATA aansluitingen geprobeerd, andere SATA kabel gebruikt, geen resultaat.

Ik heb nog vele andere kleine dingen geprobeerd maar niets werkt. Om hier geen hele lange post van te maken laat ik ze weg maar je moet denken aan andere drivers, lagere kloksnelheid, 1,5 Gps jumper gebruiken enz.

DFI Infinity Ultra rev B
AMD XP-M 2500+ @ 2300Mhz
512 Mb Corsair Valueselect
Samsung 160 Gb SATA II (HD160JJ)
Winfast A340 (FX5200)
NEC 3500 DVD-RW
Aopen 52x32x52 CD-RW
Antec 350 Watt voeding
WinXP-SP2

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:27
Heb je drivers van je hdd controler gepakt bij install windows?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Via F6 en dan via de flop een extra driver installeren heb ik gedaan. Er wordt netjes aangegeven welke driver (XP of 2000) en gaat gewoon verder.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:22:
Via F6 en dan via de flop een extra driver installeren heb ik gedaan. Er wordt netjes aangegeven welke driver (XP of 2000) en gaat gewoon verder.
is bij mijn mobo idd ook nodig ook als ik geen raid gebruik.
gewoon floppy met drivers er in rammen en op F6 drukken.
er staat bij F6 ook iets van "custom drivers" dus het heefd geen zin om op F6 te rammen als je geen andere drivers hebt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In veel gevallen moet je altijd, ook al is het maar één schijf, tóch een RAID configuratie instellen.

Zoek in je manual hoe je dit moet doen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SIL 3114 SATA driver die nodig is gebruikt. Maar mijn HD wordt niet gevonden. Het zou een driverprobleem kunnen zijn maar wat ik ook zoek veel verder dan bootdriverversie 1.0.0.0 kom ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ga RAID eens proberen, heb ik nog niet gedaan.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zit ie niet gewoon op je southbridge?

Anders kan je misschien nog als laatste redmiddel proberen om je drivers te integreren op de WinXP-CD.

edit:
Ok, ik zie dat bij dit mobo alleen vier S-ATA poorten van de silicon chip zijn

[ Voor 85% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2005 22:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
In de RAID BIOS geen opties om hem single te configureren, wel wordt de schijf herkend.

De SATA controller zit niet op de south-bridge maar is een SIL 3114 die los op het moederbord zit. De drivers integreren zou kunnen maar waarom zou het van flop niet goed werken?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 22:34 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De optie is er wel, een RAID0 of 1 configuratie van één schijf. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de SATA BIOS heb ik voor RAID 0 en 1 te weinig hd's in mijn systeem. Volgens mij zijn voor RAID 0 en 1 (stripped en mirrored) twee schijven nodig.
De SATA BIOS herkend de schijf ook gewoon, het is XP wat de problemen geeft

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 22:50 ]

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt ook een probreen om de schijf te configureren als JBOD ( Just a Bunch of Disks) in je Raid-config. Dus niet Raid 0 of 1.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat zegt het manual? Op mijn MB kun je nl. een RAID1 of 0 configuratie instellen met een schijf.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie alleen RAID 0,1 en 10

Verwijderd

Topicstarter
Kort samengevat staat er in de manual dat je in het moederbord BIOS kunt kiezen uit SATA en SATA RAID. Als je SATA RAID kiest kun je tijdens het booten in de SATA RAID BIOS komen, kies je voor SATA dan kun je niet in de SATA RAID BIOS en is er dus ook niets te configureren.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je ZIET dat wel staan maar daar moet je je niets van aantrekken. Gewoon een configuratie aanmaken en als je moet kiezen, kies je de HD die erin zit.

Zo werkt het bij mij ook en het zou kunnen dat het op een DFI ook zo werkt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd maar de BIOS accepteerd het niet, ik kan niet verder. Er staat letterlijk dat er te weinig hd's zijn voor de configuratie, welke ik ook kies.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 23:07 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zowel bij RAID1 als RAID0 als bij RAID 10?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Yep, de keuze wel of geen RAID maak je in het mobo BIOS door of SATA of SATA RAID te kiezen (of niets). Na de keuze van SATA RAID kun je in het apparte SATA RAID BIOS, deze zit niet in het mobo BIOS.

Als het in de BIOS niet goed staat zou ik ook geen Linux kunnen installeren, wat zonder problemen op de SATA schijf geinstaleerd was.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 23:13 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je al geprobeerd om alle schijven, op die nieuwe na, los te koppelen en dan de drivers te installeren en daarna alles weer aan te koppelen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb altijd wel de IDE HD losgetrokken maar niet de DVD en CD, ik ga het eens proberen.

Verwijderd

Min of meer hetzelfde probleem gehad :( maar toen ik de drivers van silicon image zelf (dus niet van de mobo fabrikant). heb gebruikt liep het als een zonnetje ( linux distriebuties hebben hun eigen driver daarom werkt umbuntu enz. wel)

succes

Verwijderd

mocht je noch ide drives hebbenis het nodig om de bootsequence in de bois op scsi te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:18:
Min of meer hetzelfde probleem gehad :( maar toen ik de drivers van silicon image zelf (dus niet van de mobo fabrikant). heb gebruikt liep het als een zonnetje ( linux distriebuties hebben hun eigen driver daarom werkt umbuntu enz. wel)

succes
Ik heb de Silicon Image drivers gebruikt. Volgens mij zijn ze hetzelfde als de DFI drivers, jammer genoeg geen sucses hiermee.

• DaFileFather
  • Laatst online: 13-07-2022
Mag ik heel even iets anders tussendoor vragen jongens ... :D

Kan ik op een SATA ondersteund moederbord ook gewoon een (P) ATA HardDisk
erbij gooien .. heb er nog 1 staan van 200 gig ... 8)7 zonde als het niet kan...

DFF®

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:19:
mocht je noch ide drives hebbenis het nodig om de bootsequence in de bois op scsi te zetten
Klopt, heb ik ook zo ingesteld toen ik een drive kopie heb gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
DaFileFather schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:35:

erbij gooien .. heb er nog 1 staan van 200 gig ... 8)7 zonde als het niet kan...
Ja, maar zorg in de BIOS ervoor dat je van de SATA schijf wilt booten, als de SATA schijf je boot schijf is natuurlijk.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tuurlijk is dat mogelijk en anders, hij gaat er niet zeker niet kapot van al je het probeert :Y)

Verwijderd

Jazeker kan dat. Let op boot sequence

Verwijderd

Niet om het een of ander maar weet je zeker dat het board sata2 ondersteunt? hier: http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=28
lees ik niets over sata2

Verwijderd

Topicstarter
SATA II is compatible met SATA I..... zeggen ze tenminste. Zal het morgen eens verder uitzoeken, het zou best wel eens zo kunnen zijn dat ik de uitzondering heb. Misschien dat XP er moeilijk over doet

edit: dit staat op de website

Sil 3114 Product Features

4 Ports of Serial ATA capable of acting as four independent master channels (Gen 1, 1.5Gbps)
32-bit 33/66MHz PCI Interface
Variable output strengths for backplane support
1st Party DMA support for SATA II Native Command Queuing
Hot-plug support
ATAPI device support
Port Multiplier Support
RAID 0, 1, 10 support in software
Support for Windows, Linux and Netware operating systems
176-pin TQFP package (20x20mm)

Zou dus moeten lukken. Ik krijg het vermoeden dat de windows driver voor de SIL 3114 de oorzaak is, Linux werkt namelijk wel. Nu kan ik niets anders vinden dan driver versie 1.0.0.0 en dat vind ik vreemd, een driver zonder update

edit: driver 1.2.0.5 gevonden, vanavond eens proberen

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 08:48 ]

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik weet niet of je gebruik maakt van een preinstall windows maar in dat geval werkt het f6 verhaal dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Met preinstall bedoel je zo'n unattended CD? Ik heb zowel een normale als een unattended versie. Ik heb er nooit op gelet of ik wel eens de normale heb gebruikt. Volgens mij geldt het unattend deel voor het deel na de opgave op welke hd je XP wilt installeren (bij mij tenminste) maar zover kom ik dus niet. Je zou idd in de problemen kunnen komen via een unattended installatie als XP op de HD is geinstaleerd, maar zover kom ik niet. XP herkend bij de installatie de HD niet als ik via F6 de driver installeer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kort samengevat staat er in de manual dat je in het moederbord BIOS kunt kiezen uit SATA en SATA RAID. Als je SATA RAID kiest kun je tijdens het booten in de SATA RAID BIOS komen, kies je voor SATA dan kun je niet in de SATA RAID BIOS en is er dus ook niets te configureren.
Je moet het juist op SATA laten staan. Want bij 1 schijf heb je dat hele RAID gebeuren niet nodig. Boot met Windows setup CD, laad de drivers en ga verder met de installatie.
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:46:
Niet om het een of ander maar weet je zeker dat het board sata2 ondersteunt? hier: http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=28
lees ik niets over sata2
SATA1 en SATA2 zijn compatibel met elkaar. Net zoals dat alle PATA varianten compatibel met elkaar zijn. Zie ook OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:23:
[...]
Je moet het juist op SATA laten staan. Want bij 1 schijf heb je dat hele RAID gebeuren niet nodig. Boot met Windows setup CD, laad de drivers en ga verder met de installatie.
[...]

SATA1 en SATA2 zijn compatibel met elkaar. Net zoals dat alle PATA varianten compatibel met elkaar zijn. Zie ook OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ.
"laad de drivers en ga verder met de installatie", die stap lukt niet, de drivers worden wel geladen van flop maar als XP moet worden geinstaleerd zegt ie dat er geen HD in mijn systeem aanwezig is. De fout zit in de driver als je het mij vraagt. Ik ga het vannavond nog eens proberen met nieuwere drivers die ik net heb gevonden.

Dacht ik al, op mijn Samsung kun je wel een jumpertje zetten om van 3Gps (SATA-II) naar 1,5Gps (SATA-I) te gaan

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 11:52 ]

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Hier stond BS :P

[ Voor 98% gewijzigd door benedictuz op 24-05-2005 11:29 ]

• DaFileFather
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:38:
[...]

Ja, maar zorg in de BIOS ervoor dat je van de SATA schijf wilt booten, als de SATA schijf je boot schijf is natuurlijk.
Thnx jongens ... :D

DFF®

• DaFileFather
BalusC schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:23:

Hej bedankt voor deze links .. soms staat het er toch allemaal op in GoT .. alleen is het de kunst
om het te vinden 8)7

DFF®

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt dus niet met driver versie 1.2.0.5, de laatste volgens mij. Ik heb met de driver geprobeerd de setup te starten en ook geinstaleerd in mijn huidige XP installatie maar geen resultaat. :?

Verwijderd

Topicstarter
EINDELIJK HET WERKT!

Voor wie niet heel dit topic wil doorspitten hier een samenvatting

Probleem:

XP SP2 herkend SATA schijf niet tijdens installatie en in systeembeheer

Hardware:

DFI Infinity Ultra rev. B met SIL 3114 SATA controller
Samsung 160 Gb SATA-II (HD160JJ), niet in RAID maar single

Oplossing:

- Installeer XP op een IDE schijf (op dezelfde computer i.v.m. de vele moederbord chipsets en dito drivers die er daarvoor zijn)

- Zet in de BIOS de SATA controller op SATA RAID ondanks dat je geen RAID hebt omdat je maar één schijf hebt. Je hoeft in de SATA BIOS niets te configureren (gaat ook niet trouwens).

- Installeer in XP, als de installatie klaar is, de nieuwste SATA driver, XP zal er om vragen als het goed is. Controleer of de SATA controler wordt herkend.

- Maak de SATA schijf bootable en kopieer de bestanden van de IDE schijf op de SATA schijf. Dit gaat heel goed met Ontrack Diskmanager

- Start opnieuw op en maak in de moederbord BIOS de SATA schijf de bootschijf.

Alles zou nu moeten werken. Je kunt niet installeren van CD-ROM omdat de driver daar niet geschikt voor is. Ik heb hier de hoofdlijnen weergegeven, voor details zie topic en logisch verstand.

Hierbij dank voor alle reacties met tips, ze hebben mij stuk voor stuk op het goede spoor gezet.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mooi dat het eindelijk werkt. Toch lijkt het me sterk dat het onmogelijk is om te installen vanaf CD, maar het is zeker niet eenvoudig :Y)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het configureren van het e.e.a. als RAID was dus toch de oplossing?

Ik sluit me aan bij stupid ^^. Het moet gewoon anders kunnen. Zal ik je PC een week of 3 mee op vakantie nemen en een andere oplossing zoeken? :)

Maar het werkt, daar ging het tenslotte om.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 00:12:
Mooi dat het eindelijk werkt. Toch lijkt het me sterk dat het onmogelijk is om te installen vanaf CD, maar het is zeker niet eenvoudig :Y)
Ik heb diverse drivers geprobeerd, zowel de orginele als nieuwere, maar geen één werkt bij de setup. De driver werkt alleen als de BIOS in RAID modus staat, maar ik heb geen RAID en als ik dus de driver laadt tijdens de setup gaat het fout omdat er een RAID config wordt verwacht.
Als ik in de mobo BIOS SATA ipv SATA RAID selecteer herkend XP de SATA controller niet. Het wachten is op een BIOS waarin je wel een single schijf kunt installeren.Ik vind het ook vreemd maar ben dagen bezig geweest en het is mij niet gelukt om vanaf cd te setuppen. Dat het een driver probleem is blijkt wel uit het feit dat ik Linux (Kubuntu) zonder problemen kon installeren in gewone SATA modus.

Je mag het komen proberen trouwens.

edit: bij een nieuwe installatie ben ik er achter gekomen dat niet alle versies van drivers werken. Ik gebruik nu niet WHQL gecertificeerde driver: SI3114r.sys versie 0.0.0.4 en SyWinAcc.sys versie 1.0.0.5

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 06:31 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Norton Goback was de oorzaak. Bij apparaatbeheer herkende hij hem gewoon (maxtor 200 gig) maar bij deze computer was nix te vinden. Ook in de BIOS was hij gewoon te vinden. Op dit moment ligt de schijf bij mijn informatica leraar die de bestanden die er al opstonden te redden. Daarna wordt hij geformateerd en kan ik hem weer gebruiken. _/-\o_

Verwijderd

Heb je dit al uitgeprobeerd? Ik heb ook nog een maxtor IDE en wilde deze installeren. Hij wordt niet meer gezien. Moet ik heb nu op IDE1 zetten als slave of cable select?

Grtz: bizzassist/twosocks

Verwijderd

Hoi.... wat laat, maar toch. Je moederbord zal een SATA150 interface hebben terwijl je een SATA300 HD hebt. Soms helpt het jumperen van de HD (Normaliter is een SATA schijf jumperloos te gebruiken). Je doet dan een stapje terug van SATA300 naar SATA150. Ik heb er zelf voor gekozen een promise PCI SATA300/TX2 controllerkaart (ca 60 Euro) bij te zetten en dat werkt verder feilloos. Let er uitteraard ook wel op dat in je BIOS aangegeven staat dat je moederbord de SATA interface kan gebruiken.

Grtz: bizzassist/twosocks

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik hoop eigenlijk dat het probleem na een jaar wel is opgelost. :P

Let voortaan eventjes op de datum
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.