Wat kan er beter in Mac OS X ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik heb gezocht maar niet gevonden dus:
Welke inprovements mogen er nog opgenomen in OSX of de mac in het algemeen.

Natuurlijk weet ik het. OSX is geweldig, maar perfectie kan men slechts nastreven dus even eerlijk over het os mogen we ook wel zijn ;). Laten we verder hopen dat heel Apple dagelijks een bezoekje brengt aan GOT (je kunt niet alles als suggestie insturen)

Mijn setup is overigen:
harde ware: iBook G4
zacht (os): Tiger

Waar is al aan gewerkt:
-Ik wilde mappen in i-photo; die zijn er gekomen
-Zoeken: zonder grappen Spotlight is echt geweldig (zowel layout als snelheid). (heb je trouwens ook de google intergratie gezien op zoekgebied :D)
-Sripting: Automator is een mooie app. Laat heel de 'Apple software makende wereld' zich snel aanpassen aan dit gedachtegoed.

Waar moet nog echt wat aan gebeuren:
-Het bookmark beheer in Safari. Ik weet niet wie dat heeft dat zo geeft bedacht maar dat is niet echt lekker. Mozilla heeft het beter opgelost. Mozilla kent soiso veel plugins voor bijvoorbeeld webdev dus misschien is het wel een betere browser...
-Ik moet tegenwoordig wekelijks mijn wep key veranderen. De manier om dat bij tiger te doen is handmatig de naam van het draadloze netwerk en de nieuwe key invoeren. Dat is niet gebruikersvriendelijk en kan dus beter.
-SMTP server zou ook in de niet server versie wel met een grafische schil ingesteld mogen worden zonder additionele zaken te moeten installeren.
-Verbinding maken met Windows netwerkschijven mag beter. SMB is niet echt een nette manier, maar hier wordt al aan gesleuteld.
-Ondersteun de msn wereld in iChat (ZEKER VIDEO). Met jabber omwegen is er wat mogelijk maar we willen video en spraak natuurlijk.

Dit zijn even zaken waar ik snel op kan komen, er zal geheid meer zijn dus ik ben benieuwd. Mocht er al een topic zijn, sorry (geen spotlight in GOT)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik vind dat Isync wel een stuk meer apparaten mag ondersteunen, nu moet je telkens 3th party tools installeren.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Meer met het toetsenbord kunnen navigeren, verder mis ik niet zoveel... :) :D

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Safari kent vele plugins; zie bv Pimp my Safari
SMTP instellen voor noobs? asjeblieft niet, hebben we er straks weer talloze drones bij...
Als Windows nou eens een fatsoenlijk protocol ging ondersteunen was heel samba niet nodig :)
Als MSN messenger nou eens een fatsoenlijk protocol ging ondersteunen was er allang video-ondersteuning :)

Anyways, het enige wat ik verbeterd zou willen zien is de interface voor de firewall, draadloze netwerken met 3rd party tools moet duidelijker en de interface mag snappier (desnoods via een hack).

Verder zou het fijn zijn als Apple de game-devvers wat meer zou verleiden om voor OS X te cross-developen (en dus niet, als ze het al doen, überkansloos te porten). Dat is voor veel mensen toch een gemis en zou Apple meer op de markt zetten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Een verbeterde Finder

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

chem schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:12:
Safari kent vele plugins; zie bv Pimp my Safari
SMTP instellen voor noobs? asjeblieft niet, hebben we er straks weer talloze drones bij...
Als Windows nou eens een fatsoenlijk protocol ging ondersteunen was heel samba niet nodig :)
Als MSN messenger nou eens een fatsoenlijk protocol ging ondersteunen was er allang video-ondersteuning :)

Anyways, het enige wat ik verbeterd zou willen zien is de interface voor de firewall, draadloze netwerken met 3rd party tools moet duidelijker en de interface mag snappier (desnoods via een hack).

Verder zou het fijn zijn als Apple de game-devvers wat meer zou verleiden om voor OS X te cross-developen (en dus niet, als ze het al doen, überkansloos te porten). Dat is voor veel mensen toch een gemis en zou Apple meer op de markt zetten.
Zo heel veel spelletjes speel ik niet (lees: vrijwel geen!) en wanneer ik een simpel spelletje zou kunnen spelen af en toe ben ik al tevreden (ik ben dus al tevreden :))

"Luie mensen worden ook moe!"

• chem

chem

Reist de wereld rond

Zo, nou dat is echt een enorm nuttig bijdrage?

Je kan ook aangeven /wat/ je verbeterd zou willen zien.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik denk dat een verbeterde ook Finder één van mijn weinige wensen is. Het is heel irritant dat de Finder kan vastlopen als je over een Windows netwerk bladerd. Ook FTP in de Finder is een ramp IMHO.

Alternatieve Finders zijn weer te uitgebreid naar mijn mening. Path Finder is bijv. overkill qua functionaliteit.

EDIT @chem (ik was dit berichtje al aan het tikken): Ik denk dat ik Walfred de woorden uit de mond neem...

[ Voor 13% gewijzigd door MacWolf op 23-05-2005 21:41 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

MacWolf schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat een verbeterde ook Finder één van mijn weinige wensen is. Het is heel irritant dat de Finder kan vastlopen als je over een Windows netwerk bladerd. Ook FTP in de Finder is een ramp IMHO.

Alternatieve Finders zijn weer te uitgebreid naar mijn mening. Path Finder is bijv. overkill qua functionaliteit.

EDIT @chem (ik was dit berichtje al aan het tikken): Ik denk dat ik Walfred de woorden uit de mond neem...
Ik weet niet hoe het kwam maar ik kon pas met de finder niets uploaden, aangezien ik opeens geen rechten daar toe had. (verbonden met appeltje-K)
Maar als ik dat niet kan veranderen dan had ik dat graag veranderd. :)

"Luie mensen worden ook moe!"

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Met CIFS verbinden met een Windows machine lijkt sneller te gaan dan SMB en AFP, heb me echter nog niet in 't verhaal verdiept moet ik eerlijk zijn.

Verder mag de Finder nog wel iets sneller zijn, instant action bij een klik.

De interface vind ik wel heerlijk eigenlijk, het hele venster is aan te passen naar eigen smaak, dat mis ik nog wel eens in de Explorer op m'n werk.

Wat ik een grote misser vind is Quicktime Pro, betalen voor standaardfunctionaliteit voor een videoplayer.. Lekker luxe doen met HD en H.264, maar je kan er zo niet eens volledig gebruik van maken.

De Preview mag ook wel iets verbeterd worden, ik wil makkelijker door al m'n plaatjes in een folder browsen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

via de finder kan je idd niet uploaden, wel downloaden.
waarom dit nou niet werkt snap ik ook niet helemaal, maar dat is altijd al zo geweest in OS X zover ik weet :P

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik ga met Qorne mee, meer navigatie via het toetsenbord!

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

chem schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:36:
[...]

Zo, nou dat is echt een enorm nuttig bijdrage?

Je kan ook aangeven /wat/ je verbeterd zou willen zien.
Duizendmaal excuus.
Wat ik graag aan de Finder verbeterd zou willen zien:
- Inderdaad een stabielere versie, voornamelijk bij het browsen over Windows shares.
- Meer lijkend op Windows Verkenner; kunnen sorteren op wijzigingsdatum, type, etc. en dan mogelijk bij alle soorten views: kolom, lijst, etc.
- Sowieso meer soorten views, net als bij Windows Verkenner.
- De mogelijkheid om shortcuts in de linkerkolom een eigen naam en pictogram te geven.
- De mogelijkheid om shares permanent in de linkerkolom te laten staan, verbonden of niet.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vergeleken bij LaunchBar is Spotlight echt megatraag, dat zou dus beter mogen van mij.
Meer toetsenbord navigatie inderdaad.
En misschien minder radicaal wegswappen van programma's. Als ik Safari bijvoorbeeld een tijdje niet gebruik (geen open windows) en ik klik hem aan moet ik soms 7 a 8 seconden wachten totdat hij weer tevoorschijn komt. Dan kan ik wel meer RAM kopen, maar met 512mb en niet bijzonder veel programma's open (safari, mail + word kan soms al genoeg zijn) vind ik het wel slecht (en met de 4200rpm schijf uit mijn Powerbook is het gewoon echt storend).

Verder onthoudt hij tegenwoordig wel de overscan-instelling van je TV-out, dat was bij mij verreweg de grootste irritatie aan OS X ;)

• leon1e
  • Laatst online: 08:46
chem schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:12:
Net of NFS zo lekker is, dream on..
React is toch ook geen open source, waarom zou microsoft dan een eigen protocol/product wel openbaar moeten maken of overstappen op een ander onbekend protocol?
Eens.
Eens.

Verdere wensen van mijn kant:

- Afp ondersteuning weer optimaliseren net zoals in os 9
- Betere ondersteuning smb/cifs resource fork weer terug in het bestand zelf en niet in een dummy.
- DsStore bestanden, dumpen die meuk lokaal je window instellingen bewaren
- Ftp upload ondersteuning vanuit de finder, vooral voor dummy's handig
- Toetsenbord navigatie duidelijker, evt. zelf meer toewijzigingen doen
- Finder, snelheid mag nog wel iets omhoog, verder soms log/instabiel

[ Voor 4% gewijzigd door leon1e op 23-05-2005 22:51 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

FendtVario schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:37:
Ik ga met Qorne mee, meer navigatie via het toetsenbord!
Wat mis je dan precies aan navigatie via het toetsenbord? Naar mijn idee zit er in Mac OS X erg veel navigatie via het toetsenbord in. Het enige is dat je standaard met de tab toets alleen in tekstvakken en lijsten kunt navigeren. Dit kun je echter aanpassen door naar Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord en muis -> Toetscombinaties te gaan en dan bij 'Uitgebreide toetsenbordfuncties' deze op 'Alle regelaars' te zetten. Daarnaast kun je hier van elk programma een toetscombinatie aan een menuitem toewijzen.

750e post :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Eeen goeie picture viewer!!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
- Vaste mounts/shares kunnen aanmaken, dus niet na elke reboot opnieuw mounten.
- Verbeterde integratie in een windows netwerk, het is al vrij goed, maar het wil hier en daar weleens bugs vertonen (vragen om een password op een niet beveiligde share).
- Een "Level Up" buttontje ala Windows in Finder. :Y)
-.DS optioneel maken.
- Die fucking muis acceleratie optioneel maken, is nu alleen te omzeilen met drivers of apps. RSI veroorzakend vind ik dat.
- Keyboard navigatie, bij een yes/no keuze wil ik gewoon no kunnen selecteren met mn pijltjestoetsen.
- Een Shift+Delete optie, iets compleet verwijderen in plaats van in de prullebak gooien.
- Aliasing uit kunnen zetten in safari, zodat het word weergeven als een windows browser zonder cleartype, maar niet het hele OS zonder aliasing.

Voor de rest schiet er mij de komende dagen vast nog wel iets te binnen :Y)
Zit er al in? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Matias op 23-05-2005 23:13 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een mini file vault, in plaats van je hele home directory meteen encrypten, wat dus veel ruimte en snelheid kost gewoon een enkele directory in je home-dir waar je alle vertrouwelijke dingen in kunt doen.

Dat na het updaten Apple applicaties zichzelf niet steeds weer in de Applications map zetten als de oudere versie ergens anders stond, waarna je ze weer handmatig moet gaan overschrijven.

3rd party software laten updaten via Software update zodat ze niet steeds bij het opstarten gaan zeuren en je weer via de browser dat ding moet gaan ophalen en installeren.

Geen irritante .DS_store en andere verborgen bestanden laten zien via SMB, terwijl ze in Finder niet zichtbaar zijn.

Geen .DS_store en andere verborgen bestanden aanmaken op verwisselbare media zoals USB sticks en geheugenkaarten.

Spotlight preferences oproepen via Command-, net zoals in alle andere programma's.

Spotlight wel prive-folders laten indexeren, zodat je wel in die mappen zelf kunt zoeken of smart-folders er van kan maken.

Finder: adresbalk, vensters wisselen tijdens het slepen, betere info in de statusbalk, meescrollen bij het uitklappen van een boom enz. enz...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

-Een instinctief beter aanvoelende finder door standaard gebruik te maken van een adresbalk als in de zin van "/Macintosh HD/Library/Java/Extensions/". Nu voelt het soms aan als 'waar the heck zit ik :? :+ '

-Verder mogen ze ook wel wat doen met de eeuwige foldervervuilers dsstore.

-De op LSD trippende plu als je moet wachten (met renderen zie je hem dan vaak net iets te lang :P ) is soms ook nogal naar...

-Qua navigatie met het toetsenbord heb ik eigenlijk niet veel meer te wensen, je kunt alles perfect toewijzen (mits nodig) en ik moet eerlijk bekennen dat ik een stuk minder klik achter OSX dan achter Win[insert random] :)

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik sluit me nog even aan bij leon1e. Die finder moet sneller. Ik heb nu nog te vaak dat ik tegen LSD-wheel aan zit te kijken terwijl dat met 1 cq 2GB niet meer nodig zou moeten zijn. Teveel wachttijd voor mijn gevoel en het feit dat ik soms niets kan killen omdat bv Suitcase weer eens vast is gelopen en de finder mee schijnt te nemen.

Dus dan nog even een punt, beter font management. En of Extensis dat nu doet of Apple, maakt niet uit. Zoals het nu is is het waanzinnig hoerig. Waarom kan ik op mijn PC met suitcase wel gewoon een map met 2200 fonts (die uit staan) klikken en eens even door de previews bladeren maar heb ik mijn G5 op het werk meteen muur vast. Aanpakken.

Maar misschien wordt alles beter/sneller met Intel Inside.

edit:
ik zie dat het LSD-trippende-plu moet zijn, excuses

[ Voor 4% gewijzigd door OzBoz op 23-05-2005 23:56 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• JackBol
  • Niet online

JackBol

voorvertoning ?? :r :r

EDIT: en fatsoenlijke VPN ondersteuning lijkt me ook wel wat. Tiger is er al op vooruit gegaan, maar er is nog een lange weg te gaan...

[ Voor 30% gewijzigd door JackBol op 23-05-2005 23:59 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, ik navigeer ook veel meer via het toetsenbord. Vooral Appeltje-w, -n, -m, -q doen het goed in alle programma's.

Enne, je kan je mounts wel automatisch laten doen. Een collega van me mount een stuk of 8 shares bij het inloggen, zal eens kijken hoe 'ie dat precies heeft gedaan.

En ook een level hoger kan in de Finder, doe maar eens Appel-klik op de 'titel' in je Finder venster. Klein beetje omslachtig ms., maar oke.

Verwijderd

ik navigeer ook altijd via het toetsenbord, maar bijvoorbeeld ik gebruik veel FileMaker. dan heb je wel eens van die opties Yes No dan staat die standaard op No dan wil ik met een toets op Yes kunnen drukken het zei via de pijltjes of een sneltoets ik krijg dit niet voorelkaar.

ik heb alle toetinstellingen aanstaan.

Dit kan dus via de Tab toest :X zo leer je nog eens wat |:( :P

Verder zou ik idd ook wat meer game ondersteuning willen, ik mis het niet direct, maar liep net ff door een lokale gameshop en zag RCT3 (RollerCoaster Tycoon 3) liggen, dat vind ik nou zelf erg leuke games, maar tja kan ze niet spelen. en ik vind het een afgang voor me zelf om een PC te kopen voor de games.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 00:22 ]

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn grootste ergernis met Panther was het ontbreken van een 'grace'-tijd voor de screensaver. Ik heb een password op mijn screensaver zitten, verder gaat hij door de muis in de linkerbovenhoek te zetten ook op screensaver. Ik heb nogal wat vertrouwelijke dingen op mijn Powerbook staan.

In Panther was de screensaver onverbiddelijk, vijf minuten inactiviteit of muis per ongeluk in linkerbovenhoek betekende password opnieuw invoeren. Gelukkig hebben ze in Tiger nu een 'grace-period' ingevoerd, als je binnen een paar seconden reageert hoef je nog geen password in te voeren om uit de screensaver te komen.

Wat er van mij in Tiger nog wel verbeterd mag worden is:

- Betere VPN client standaard. Ik wil meer kunnen instellen, default gateway niet over VPN bijvoorbeeld.

- Ondersteuning voor AES naast TKIP voor WLan-encryptie. AES had altijd mijn voorkeur boven TKIP (wat eigenlijk een lapmiddel is) en ik heb nu een paar plekken moeten downgraden naar TKIP na mijn 'switch' omdat OS X het nog niet ondersteunt.

- Ik mis wat functionaliteit in Finder, weet alleen nog niet precies wat, het is een gevoel. Ik vond Windows Explorer toch iets flexibeler en vooral multifunctioneler.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 00:20:

- Ik mis wat functionaliteit in Finder, weet alleen nog niet precies wat, het is een gevoel. Ik vond Windows Explorer toch iets flexibeler en vooral multifunctioneler.
Dit had/heb ik ook, alleen na de Finder wat aangepast te hebben zoals ik dat zelf wou (gewoon via standaard dingen, Qorne heeft een hekel aan hacks en third-party tools op dit gebied)
kan ik me er nu gewoon helemaal in vinden. ik kan nu sneller navigeren via de Finder als met Explorer.

• MacWolf
Grappig dat vele Finder verbeteringen die in dit topic genoemd zijn, naar mijn mening geen verbeteringen zijn.

Op mijn werk stoor ik me aan Explorer. Het heeft te veel (voor mij) overbodige opties.

Bij Mac OS X lekker columnview gebruiken en als je iets tussen mapjes wilt verplaatsen gewoon spring-loaded folders gebruiken (en bij uitzondering een extra Finder venster). Zaken als een 'Vorig' en 'Volgend' knopje vindt ik ook overbodig. Volgens mij waren die knopjes nog wel aanwezig bij Panther of Jaguar.

Ik vind het fijn als een file manager zo simpel mogelijk in gebruik is. Het enige minpunt aan de Finder vind ik de stabiliteit.

De suggestie voor standaard QuickTime Pro vindt ik trouwens ook goed. Waar slaat het op dat je op een multimedia computer niet eens filmpjes maximaal kan bekijken :(

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

- Ondersteuning voor AES naast TKIP voor WLan-encryptie. AES had altijd mijn voorkeur boven TKIP (wat eigenlijk een lapmiddel is) en ik heb nu een paar plekken moeten downgraden naar TKIP na mijn 'switch' omdat OS X het nog niet ondersteunt.
.
dat is helaas geen tekortkoming van OS X, maar van je Airport wifikaart. die bezit helaas geen ondersteuning voor AES.
MacWolf schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 00:39:

Op mijn werk stoor ik me aan Explorer. Het heeft te veel (voor mij) overbodige opties.
nou, appletje-x en appeltje-v voor bestanden zou toch best prettig zijn in finder...

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 24-05-2005 08:38 ]

• leon1e
OzBoz schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:56:Dus dan nog even een punt, beter font management. En of Extensis dat nu doet of Apple, maakt niet uit. Zoals het nu is is het waanzinnig hoerig. Waarom kan ik op mijn PC met suitcase wel gewoon een map met 2200 fonts (die uit staan) klikken en eens even door de previews bladeren maar heb ik mijn G5 op het werk meteen muur vast. Aanpakken.
Dit is meer te danken aan de ranzige database opbouw binnen suitcase, zoals je mischien al wel weet heeft Extensis Fontreserve gekocht. Begin volgend jaar komt er een samenvoeging van deze twee producten met de snelheid van Fontreserve en de "gebruiksvriendelijkheid" van suitcase, zodat het weer net zo snel wordt als atm O+.

Verder is het wel handig om de cleanup documenten op Extensis te lezen hier staan veel optimalisatie tips, en mischien een keer fontdoctor draaien scheelt ook.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

FontAgent Pro werkt ook super, over 't algemeen nog beter dan Zweetkees.

En idd, eind dit jaar ongeveer komt Extensis met 'n flink afgestofde en geupdate manager :)

Verwijderd

Voor de mensen die een 'laag hoger' willen in finder:
appeltje+pijlomhoog

Programma/bestand openen:
appeltje+pijlomlaag

Finder in 3 verschillende weergaves:
appeltje+1 lijstweergave (standaard)
appeltje+2 detailweergave
appeltje+3 kolomweergave

Maar nu wat ik gebreken vindt in OSX (Panther):

-Zoals eerder gezegd, hangende Finder bij instabiele verbindingen met windows shares en ftpsites.
-Geen volledige padnamen in de balk bij Finder waardoor ik soms verdwaal en gedwongen wordt appeltje+click op de titelbalk te doen.
-Port forwarding (of mis ik iets?) in OSX bij delen van internet.
-Een functie/programma om het profiel eenvoudig te backuppen zonder .Mac account (of kan je die gewoon uit '/Users/<profielnaam>/ kopieren?)
-Niet erg belangrijk maar voor de liefhebbers: theme support waardoor je toe bent gewezen op 3th party zooi die ook nog poen kost :(

• OzBoz

OzBoz

leon1e schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 08:40:
Dit is meer te danken aan de ranzige database opbouw binnen suitcase, zoals je mischien al wel weet heeft Extensis Fontreserve gekocht. Begin volgend jaar komt er een samenvoeging van deze twee producten met de snelheid van Fontreserve en de "gebruiksvriendelijkheid" van suitcase, zodat het weer net zo snel wordt als atm O+.

Verder is het wel handig om de cleanup documenten op Extensis te lezen hier staan veel optimalisatie tips, en mischien een keer fontdoctor draaien scheelt ook.
Kijkt dat klinkt goed. Het is momenteel echt een drama. FontDoctor ook al een keer (duurt lang) er overheen laten gaan. Ik heb in suitcase setjes per klant maar het is ook lekker om bv 1 map te hebben met Adobe Open Type of bv Linotype collectie. Heerlijk met bv maken van een huisstijl om alvast te zien via preview hoe een bepaald woord eruit ziet in bepaald font.

Het is erg jammer dat ze nooit meer verder zijn gegaan met ATM, zo'n klein progesel had Adobe er nog wel bij kunnen hebben imo :)

• Ma_rK
Bigs schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:46:
Vergeleken bij LaunchBar is Spotlight echt megatraag, dat zou dus beter mogen van mij.
Spotlight is ook niet bedoelt voor launchbar achtige zaken ookal kan het het wel. Spotlight is voor het vinden van bestanden en door mijn hele hd heen in enkele seconden vind ik dan geweldig.

• leon1e
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 08:48:
FontAgent Pro werkt ook super, over 't algemeen nog beter dan Zweetkees.

En idd, eind dit jaar ongeveer komt Extensis met 'n flink afgestofde en geupdate manager :)
Maar FontAgent Pro heeft geen server editite, dat is jammer.

Trouwens:
http://meuk.powercycle.nl/Fonts_Best_Practices_in_OSX.pdf

------------

En nog een welke uitbreiding, Group Policy's met de scheiding tussen root/standard gebruikers mis ik wel eens iets. Ik zou graag sommige dingen verbergen, of totaal niet mogelijk maken.

[ Voor 21% gewijzigd door leon1e op 24-05-2005 09:59 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:34:
-Een instinctief beter aanvoelende finder door standaard gebruik te maken van een adresbalk als in de zin van "/Macintosh HD/Library/Java/Extensions/". Nu voelt het soms aan als 'waar the heck zit ik :? :+ '
Druk op de titel van je Finder venster met cmd ingedrukt (ok, niet in 1 oogopslag), of toggle even met cmd-3 en cmd-1/2 naar column mode
leon1e schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:48:
[...]

React is toch ook geen open source, waarom zou microsoft dan een eigen protocol/product wel openbaar moeten maken of overstappen op een ander onbekend protocol?
React maakt wel gebruik van SQL, serialized PHP en andere technieken die men van buitenaf kan beinvloeden en bekijken ;)
[...]

Eens.

Verdere wensen van mijn kant:

- Toetsenbord navigatie duidelijker, evt. zelf meer toewijzigingen doen
Je weet dat je sowieso zelf shortcuts kan maken via System Preferences / Keyboard ?
matiasjansen schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:12:
- Vaste mounts/shares kunnen aanmaken, dus niet na elke reboot opnieuw mounten.
- Verbeterde integratie in een windows netwerk, het is al vrij goed, maar het wil hier en daar weleens bugs vertonen (vragen om een password op een niet beveiligde share).
- Een "Level Up" buttontje ala Windows in Finder. :Y)
cmd-pijltje omhoog :)
- Keyboard navigatie, bij een yes/no keuze wil ik gewoon no kunnen selecteren met mn pijltjestoetsen.
kan wel; ga naar System Preferences / Accessibility geloof ik.
- Een Shift+Delete optie, iets compleet verwijderen in plaats van in de prullebak gooien.
- Aliasing uit kunnen zetten in safari, zodat het word weergeven als een windows browser zonder cleartype, maar niet het hele OS zonder aliasing.
Kan al met een plugin bij sommige apps; volgens mij kan APE het.
- Betere VPN client standaard. Ik wil meer kunnen instellen, default gateway niet over VPN bijvoorbeeld.
Kan wel, al is het niet makkelijk (pas een plist aan of je ppp-up oid)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 08:36:
[...]

dat is helaas geen tekortkoming van OS X, maar van je Airport wifikaart. die bezit helaas geen ondersteuning voor AES.

[...]
Je hebt gelijk dat AES een hardware-eis heeft. Maar, ik heb begrepen dat er gewoon dezelfde Broadcom chipset in Airport Extreme zit als in heel erg veel andere WiFi kaartjes. Kaartjes die het (weet ik eigen ervaring) wel kunnen en waarvoor Broadcom gewoon reference drivers levert die het ondersteunen. Die kunnen het na een driver-update vaak wel.

Het zou kunnen dat Apple een speciale chipset heeft laten ontwikkelen maar ik kan het me amper voorstellen.

Kortom, ik had stiekem een beetje hoop dat Tiger het zou kunnen. Dat zou ook niet zo heel vreemd zijn. Binnenkort is AES ondersteuning verplicht voor WPA2, gezien de economische levensduur van Powerbooks lijkt tussentijdse ondersteuning me niet vreemd.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:26
Ik zou willen dat je niet steeds hoeft te dubbelklikken maar net zoals in windows een programma met èèn klik opstarten.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Er zitten een aantal hoerige dingetjes in OS X.

Finder: ik blijf de finder toch wel een slet vinden. Het belangrijkste probleem is het feit dat ik het liefste in detail view werk, standaard. Dat vreet finder niet. Default openen mappen ofwel in column of icon view.

Exposé: Ik wil een bestand kunnen sleuren -> expose gebruiken om het juiste venster te kiezen, en dan het bestand op dat venster kunnen laten vallen, en vooral niet zon 'verboden' cirkeltje te zien. Dat zou heeeeeel erg fijn zijn.

• InZane
  • Laatst online: 16:17
(jarig!)
RonXP schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 11:44:
Ik zou willen dat je niet steeds hoeft te dubbelklikken maar net zoals in windows een programma met èèn klik opstarten.
Argh dat vind ik wel zo'n irri feature in windows.
M'n vriendin heeft dat ook aanstaan op d'r laptop. Hoe vaak ik wel niet dingen perongeluk open wil je niet weten :(

Verwijderd

Q schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:22:
Exposé: Ik wil een bestand kunnen sleuren -> expose gebruiken om het juiste venster te kiezen, en dan het bestand op dat venster kunnen laten vallen, en vooral niet zon 'verboden' cirkeltje te zien. Dat zou heeeeeel erg fijn zijn.
Bij mij kan dat gewoon? In de Finder-voorkeuren kan je zelfs instellen hoelang je moet wachten voordat zo'n venster openspringt.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Ja, en als ie dan toch een verboden teken geeft kun je 'm nog steeds laten vallen, en dan moet je in het dialoogvenster wat dan volgt voor identificatie kiezen. En wellicht eens je volumebevoegdheden laten controleren, want dat is vaak de oorzaak dat je een bestand niet kunt verplaatsen...

Hier stond achterhaalde informatie…

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
OzBoz schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:56:
Ik sluit me nog even aan bij leon1e. Die finder moet sneller. Ik heb nu nog te vaak dat ik tegen LSD-wheel aan zit te kijken terwijl dat met 1 cq 2GB niet meer nodig zou moeten zijn. Teveel wachttijd voor mijn gevoel en het feit dat ik soms niets kan killen omdat bv Suitcase weer eens vast is gelopen en de finder mee schijnt te nemen.

Dus dan nog even een punt, beter font management. En of Extensis dat nu doet of Apple, maakt niet uit. Zoals het nu is is het waanzinnig hoerig. Waarom kan ik op mijn PC met suitcase wel gewoon een map met 2200 fonts (die uit staan) klikken en eens even door de previews bladeren maar heb ik mijn G5 op het werk meteen muur vast. Aanpakken.

Maar misschien wordt alles beter/sneller met Intel Inside.

edit:
ik zie dat het LSD-trippende-plu moet zijn, excuses
Mocht SuitCase vastlopen, Kan dat liggen aan corrupte .TTF bestanden. :Y) Ik kan namelijk door 6000 fonts bladeren zonder problemen. (Vroeger weleens problemen gehad met freeware, en zelf gemaakte ttfjes) Overgens, het activeren van 2000 fonts kan ook de nodige vastlopers veroorzaken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Matias op 24-05-2005 17:11 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

InZane schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:34:
[...]
Argh dat vind ik wel zo'n irri feature in windows.
M'n vriendin heeft dat ook aanstaan op d'r laptop. Hoe vaak ik wel niet dingen perongeluk open wil je niet weten :(
Ik denk dat die feature ook is gemaakt voor mensen met RSI of een andere aandoening waardoor ze niet gemakkelijk kunnen dubbelklikken...

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik zou trouwens eigenlijk ook wel eens willen dat de beloofde sync tussen Address Book en Exchange Server werkt. Ze adverteren al jaren dat het gewoon werkt, alleen het werkt niet.
Het is me ooit een keer gelukt. Sindsdien nooit meer. De functie is gewoon kapot, in ieder geval in 10.3.7, 10.3.8, 10.3.9, 10.4.0 en 10.4.1.

Prima dat een functie (nog) niet werkt maar adverteer en dan ook niet overal mee. Het staat op alle lijsten met mogelijkheden van Panther en Tiger, je kunt overal bij Apple support-docs vinden over wat je moet invullen, dat het niet werkt staat nergens.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MauritsvanBaerle schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:20:
Ik zou trouwens eigenlijk ook wel eens willen dat de beloofde sync tussen Address Book en Exchange Server werkt. Ze adverteren al jaren dat het gewoon werkt, alleen het werkt niet.
Het is me ooit een keer gelukt. Sindsdien nooit meer. De functie is gewoon kapot, in ieder geval in 10.3.7, 10.3.8, 10.3.9, 10.4.0 en 10.4.1.

Prima dat een functie (nog) niet werkt maar adverteer en dan ook niet overal mee. Het staat op alle lijsten met mogelijkheden van Panther en Tiger, je kunt overal bij Apple support-docs vinden over wat je moet invullen, dat het niet werkt staat nergens.
10.4.1 :?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
De update van vorige week, remember?

PSN: djmurcielago

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
RonXP schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 11:44:
die functie heb ik ooit in windows 98 eens een weekje geprobeerd, man wat duurt het dan lang voordat ie doorheeft dat je erop wilt klikken, en toen die het eindelijk doorhad leek het wel alsof die overal op moest klikken
Nee, dat was geen fijne functie. Al mag jij em best wel hebben als je dat wilt.

PSN: djmurcielago

• blouweKip
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik mis vooral:

- een goede samba browser (en een goede smb mount daemon waar de finder ook netjes mee samenwerkt)
- vte's (net als in linux met bijv een combo zoals ctrl+alt+fn een console voor mn neus krijgen)
- betere webcam support voor ichat (ipv een isight moeten kopen of klooien met losse programma's)
- "save as" weer terug in het context menu van safari (ipv alt te gebruiken)
- de mogelijkheid video-overlay te gebruiken op de secundaire monitor
- virtual desktops

sommige van deze dingen zijn via extra progjes wel voor elkaar te krijgen maar t zijn toch dingen die ik eigenlijk al wel in osx zou verwachten

[ Voor 6% gewijzigd door blouweKip op 24-05-2005 17:26 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:43
Met alt (of een andere toets daar) een window op een willekeurige plek kunnen beetpakken om te slepen :/ .

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• leon1e
matiasjansen schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:57:Mocht SuitCase vastlopen, Kan dat liggen aan corrupte .TTF bestanden. :Y) Ik kan namelijk door 6000 fonts bladeren zonder problemen. (Vroeger weleens problemen gehad met freeware, en zelf gemaakte ttfjes) Overgens, het activeren van 2000 fonts kan ook de nodige vastlopers veroorzaken ;)
Ik kan me echt niet voorstellen dat jij soepel door 2000 fonts kunt scrollen, want dan moet je dat hier eens vertellen.... Dan worden heel veel mensen happy, en ook van Extensis zelf. En nee, wij hebben geen .ttf bestanden in suitcase alleen postscript/type1 en opentype.

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 24-05-2005 19:44 ]

• OzBoz

OzBoz

leon1e schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:42:
[...]
Ik kan me echt niet voorstellen dat jij soepel door 2000 fonts kunt scrollen, want dan moet je dat hier eens vertellen.... Dan worden heel veel mensen happy, en ook van Extensis zelf. En nee, wij hebben geen .ttf bestanden in suitcase alleen postscript/type1 en opentype.
Gezien de opmerking ttf zal dat ook wel op PC zijn geweest. Ik kan met mijn PC ook gewoon door 2000+ fonts scrollen met suitcase (en dan zijn het T1 of OT fonts). Dat was ook mijn insteek dat het debiel is dat het onder OS X niet kan.

Nog even voor de duidelijkheid. Het gaat dan om fonts die niet geactiveerd zijn maar waar je gewoon in suitcase een woord rechtsboven tikt en vervolgens al die fonts in mapje heel snel kan scrollen om ff te zien of bepaald woord mooi staat in een bepaald font.

Omdat extensis dat wel op een PC aan de praat krijgt denk ik dat het toch de combi OS X/Suitcase is die het verziekt. Zo word ik ook gaar van Suitcase op mijn PB omdat hij daar echt mega lang doet over initializeren (terwijl alles uit staat). Op de dual G5 heb ik daar weer geen last van.

Gezien de houding die Apple vaak heeft richting andere bedrijven en ze zelf ook font-freubels maken kan ik me voorstellen dat het voor Extensis niet makkelijk is om hun product te verbeteren mocht het ook OS X gerelateerd zijn. De hele wereld heeft er last van dus kan me ook niet voorstellen dat ze zelf het probleem niet kennen :)

• leon1e
OzBoz schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:18:Gezien de houding die Apple vaak heeft richting andere bedrijven en ze zelf ook font-freubels maken kan ik me voorstellen dat het voor Extensis niet makkelijk is om hun product te verbeteren mocht het ook OS X gerelateerd zijn. De hele wereld heeft er last van dus kan me ook niet voorstellen dat ze zelf het probleem niet kennen :)
Valt wel mee, kijk maar eens naar http://www.extensis.com/e...d=Y1SKG44ZIW5KJLAQAAUQ0FQ werkt ook onder os x snel. Alleen het grote verschil is dat Font Reserve als deamon draait net zoals suitcase onder Windows, hierdoor kun je sneller iets aanspreken dan via de grafische schil van os nieuwe suitcase gaat ook al deamon draaien ;).

• Q
  • Nu online

Q

@WalfredGeesink en Digistorm:
Bedankt voor de tip, ik had geen geduld.

De default view kun je echter niet op details zetten en webcam support, erm, van support kun je niet echt spreken. Iedere fuck-camera van 2 tientjes werkt altijd op een pc, waarom niet op een apple?

[ Voor 59% gewijzigd door Q op 24-05-2005 20:33 ]

• MacWolf
Q schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:32:
@WalfredGeesink en Digistorm:
Bedankt voor de tip, ik had geen geduld.

De default view kun je echter niet op details zetten en webcam support, erm, van support kun je niet echt spreken. Iedere fuck-camera van 2 tientjes werkt altijd op een pc, waarom niet op een apple?
Via Macam zijn de meeste goedkope cameraatjes wel aan de praat te krijgen, enkele uitzonderingen daargelaten.

• Q
  • Nu online

Q

Volgens mij kun je er dan nog niets mee met iChat + dat er nog steeds geen goede msn-compatible chat-software (goede) die video mogelijkheden heeft. Macam + philips cam = ruk omdat de hogere res van de camera(s) niet wordt ondersteund -> closed source. is toen ook bij Loenix hele rel om geweest -> driver werd uit kernel gesloopt en ik kon mijn leuke webcam (motion detection etc. ) mooi in de wilgen hangen. Maar da's offtopic.

• lowfi
  • Laatst online: 08:13
hele .mac gebeuren mag wat uitgebreider.
finder kan beter idd (zie punten hier boven ergens)
isync vaker geupdate (nieuwe apparaten)
vanuit os zelf themes kunnen veranderen zonder terug te vallen op shapeshifter enzo
smb & andere netwerk gedoe kan beter stabieler uitgebreider

en vast nog wel meer

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Kopieren van een WinXP Pro computer naar mijn Mac. Wat gaat dat traaaaaaag zeg :( (1 meg per minuut)
Kopieren van mijn Windows 2000 Pro server naar mijn Mac gaat wel zoals het hoort.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Low-Fi schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:00:

isync vaker geupdate (nieuwe apparaten)
Ze zouden iSync gewoon SyncML moeten laten praten, dan kan hij meteen met honderden apparaten synchen, zelfs met apparaten waar ze in Cupertino nog nooit van hebben gehoord maar die zich gewoon aan de standaard houden.

Boeiende scheldkannonade discussie over iSync i.c.m. SyncML:
http://forums.applenova.com/printthread.php?t=5176

Verwijderd

Wat ik mis Mail.app is de mogelijkheid op de folders op een imap server voor je send-mail, trash en drafts zelf in te stellen. Standaard krijg je een Trash, Sent enz. Echter heeft elke client zijn eigen default instelling, Kmail, pine en Thunderbird laten je dit aanpassen Mail.app helaas niet. Er is wel een mogelijkheid om dit te doen maar dan moet je de program properties gaan hacken met XCode ofzo.

Is dus niet echt gebruiksvriendelijk, en klote als je met meerdere clients werkt.

ps.
Ik heb dit verhaaltje ongeveer ook als feedback naar apple gemailed. (ben bugs.kde.org gewend)

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:29:
Wat ik mis Mail.app is de mogelijkheid op de folders op een imap server voor je send-mail, trash en drafts zelf in te stellen. Standaard krijg je een Trash, Sent enz. Echter heeft elke client zijn eigen default instelling, Kmail, pine en Thunderbird laten je dit aanpassen Mail.app helaas niet. Er is wel een mogelijkheid om dit te doen maar dan moet je de program properties gaan hacken met XCode ofzo.

Is dus niet echt gebruiksvriendelijk, en klote als je met meerdere clients werkt.

ps.
Ik heb dit verhaaltje ongeveer ook als feedback naar apple gemailed. (ben bugs.kde.org gewend)
Dat is gewoon mogelijk in Mail. Selecteer de postbus (folder) die je wilt gebruiken in Mail. Ga naar Postbus -> Gebruik deze postbus voor en kies dan waar je de folder voor wilt gebruiken (Concepten, Verstuurd, Prullenmand, Ongewenste reclame).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Daedalus schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:04:
[...]

Dat is gewoon mogelijk in Mail. Selecteer de postbus (folder) die je wilt gebruiken in Mail. Ga naar Postbus -> Gebruik deze postbus voor en kies dan waar je de folder voor wilt gebruiken (Concepten, Verstuurd, Prullenmand, Ongewenste reclame).
uuuh, oke dat kan dus wel als ik jou begrijpt. Zit een beetje op een rare plek verstopt als je het mij vraagt. Bij advanced kun je namelijk wel aangeven dat je deze folders op de server wilt opslaan, maar kun je deze vervolgens niet aanpassen. Zou handiger zijn als je dat daar tevens kon aanpassen.

Maar goed ik ga het vanavond proberen, thanks!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat het venster wat de focus heeft na het ontwaken uit de sleep-mode gewoon zichtbaar is, nu krijgt het venster daarachter de focus waardoor je altijd iets anders ziet dan wanneer je weg ging.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 10:42
Finder geen twijfel mogelijk:

default views instellen voor alle folders (is nu slechts heel beperkt)
betere stabiliteit en betere snelheid (vooral folders met veel bestanden in)
hidden file switch (nu kan je slechts via het herstarten van finder (applescriptje) hidden files laten zien of niet)
complete padnamen (oke gewoon beetje luiigheid van mijn kant maar dit bespaart me weeral muisklikje)
scroll posities zijn ooit totaal verkeerd
stomme list view bugs (ik gebruik meestal list view btw)

Kortom er zijn gewoon teveel kleine bugs en annoyances aan finder. Daarom gebruik ik een aantal applescriptjes die het een beetje beter maken (http://www.brockerhoff.net/nudge/ is een aanrader) ik heb vroeger al eens pathfinder (2.0) uitgeprobeerd, en ik denk dat ik het nog eens ga doen.

• Q
  • Nu online

Q

Over die Finder: ik vind de windows manier waarbij altijd eerst de directories en dan de files worden weergegeven een veel betere methode dan alles door elkaar als bij de finder. Dat zou aangepast moeten worden.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Q schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:28:
Over die Finder: ik vind de windows manier waarbij altijd eerst de directories en dan de files worden weergegeven een veel betere methode dan alles door elkaar als bij de finder. Dat zou aangepast moeten worden.
Goed punt!

Is daar nu eigenlijk niet al een truc voor? Lijkt me best handig...

Verwijderd

Van mij zou vooral de snelheid van het hele .Mac/iDisk gebeuren wat hoger mogen. Als ik nu een bestand van enkele tientallen MB's in de Public folder van m'n iDisk donder ben ik in slaap gevallen tegen de tijd dat hij klaar is met de synchronisatie naar de server. (en dat ligt niet aan de snelheid van m'n internetverbinding ;) )

• lowfi
  • Laatst online: 08:13
MauritsvanBaerle schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:05:
[...]

Goed punt!

Is daar nu eigenlijk niet al een truc voor? Lijkt me best handig...
Daar is wel een truuk voor maar het mij nog nooit gelukt eigenlijk:

http://www.macosxhints.co...0920153725600&query=order

Een folder is eigenlijk ook gewoon een file met andere files erin (net zo goed als een .app dat is). Met pathfinder kan je dit wel instellen. Ik vind het ook mateloos irritant en oogt ook erg rotzooierig.

• Ma_rK
Heb weer wat puntjer.
-Tweede map in een map kopieren waar al een map bestaat met dezelfde naam vervangt de oude map. Ik zou liever de mogelijkheid hebben om de twee te mergen.

-Die #%#@compatibility als je aan het webdesignen bent tussen apple/ linux/ windows. Het komt me te vaak voor dat ik uren aan het zoeken ben na een bepaald probleem na een upload en dan blijkt het een file conversie error te zijn (extra tekens en weet ik veel wat nog meer). Gebruik bij het designen overigens dreamweaver en bbedit.

Verwijderd

Finder is gewoon wennen als je van wintel komt, oke een paar rare "bugs" moeten er wel uit.

Wat ik wel lastig vind is dat Mail.app niet meer mogelijkheden heeft om mail op de server te bewaren, het is 1dag,1week,1maand,nooit bewaren.

bij andere mail progs kan je het gewoon ingeven via een getal wat dan het aantal dagen weergeeft, wat makkelijker.

En waarom wil ik dit dan?
het zorgt er voor dat mijn eMails op mijn PB en iMac tegelijk lopen niet dat ik eerst iets ophaal met de PB dat er voor de iMac geen mailtjes meer zijn. :)
of hebben jullie een betere oplossing?

• Antediluvian
  • Laatst online: 13-01 23:54
Ik ervaar ook nog een heleboel kleine dingen als irritant, zoals bv.:

- In de finder moet je dubbelklikken om een prog of document(foto, ..) te openen. Gewoon op enter drukken werkt niet :( Je moet altijd je muis vastnemen om iets te openen.

- Window size kan je enkel verandere door de rechterbeneden hoek te verslepen. Waarom is dit niet mogelijk op elke hoek of boord? Dit is vooral vervelend als de rechter beneden hoek van een venster zich buiten de zichbare desktop bevind. Dan moet je eerst het venster verslepen om daarna pas de grootte te kunnen veranderen.

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Antediluvian schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:24:
Ik ervaar ook nog een heleboel kleine dingen als irritant, zoals bv.:

- In de finder moet je dubbelklikken om een prog of document(foto, ..) te openen. Gewoon op enter drukken werkt niet :( Je moet altijd je muis vastnemen om iets te openen.
Apple-O anyone? ;)
- Window size kan je enkel verandere door de rechterbeneden hoek te verslepen. Waarom is dit niet mogelijk op elke hoek of boord? Dit is vooral vervelend als de rechter beneden hoek van een venster zich buiten de zichbare desktop bevind. Dan moet je eerst het venster verslepen om daarna pas de grootte te kunnen veranderen.
Dat vind ik idd ook irritant.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

:/ .DS_Store bestanden overal.
:/ Geen hotkey voor window-zoom.
:/ Samba mag best verbeterd worden.
:/ Meer variatie in OSX Theme. Blue/Graphite is zelfs nog minder verandering dan de kleurtjes in de XP look..

Dat zijn de meest belangrijkste ergernissen wel :P

Hardware: Powerbook G4 12" 1.5GHz (Combo)
Software: Mac OS X Tiger 10.4.1

[ Voor 13% gewijzigd door Oxi op 21-06-2005 01:03 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Oxi schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 01:03:
:/ .DS_Store bestanden overal.
Tik, onder Tiger, in de terminal in:
code:
1
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true

en herstart de computer. .DS_Store bestanden worden dan in ieder geval niet meer gemaakt op netwerk volumes. Weer een halve ergenis minder :P.

• Oxi

Oxi

Woei :P

Dat is idd maar de halve ergernis aangezien ze naast de NFS shares ook gewoon lokaal staan. (Samba op linux-server accepteert al geen .DS_Store en Thumbs.db bestanden meer)

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Wat zijn die .DS_Store bestanden dan? Indexen voor Spotlight?
En als er een . voor staat dan zijn ze toch hidden?

Mijn avonturen met OSX en ik moet er bij zeggen dat ik nog maar 2 weken gebruik en veel met Windows en Linux (KDE) gewerkt heb.

Zoals al eerder gezegd Finder en dan zo'n beetje alles wat met Finder te doen heeft.
Geen folders boven aan.
Geen icon/image preview in een folder, je moet dus het plaatje openen (XP doet dat toch beter)
Geen full path name.
Het hele navigeren in Finder ligt me niet, Pathfinder is al een kleine verbetering maar moet toch noch veel gedaan worden.

Sneltoetsen, nu ben ik een echte keyboard fan en gebruik dus veel sneltoetsen. Nu ik alles opnieuw moet leren/zoeken gaat het gebruik van sneltoetsen nog niet echt lekker. Maar daar kan OSX niks aandoen. :) Wat me wel tegenvalt zijn de combo's die je af en toe moet doen.
Volgende Tab in Safari is Shift + apple + } (ipv van een ctrl-tab dus maar 2 toetsen)

Tekst selectie in combinatie met home/end.
Sommige apps werkt het wel andere niet.
CTRL+SHIFT+ pijltje moet 1 woord selecteren. Gebeurt vaak niet, cursor springt naar het eind of het begin van de zin.
Home en End brengen je bijna nooit naar het eind van de zin. Als de cursor in de url bar staat van Safari en je drukt op End, dan ga je zelfs naar het eind van de pagina.
Nu weet ik niet of dit een probleem is van OSX, sommige niet apple apps. Of dat dit allemaal anders werkt dan XP/KDE en dat ik nog moet wenen.

Einde rant :)

• Daspeed
  • Laatst online: 14:44
Het zou wel fijn zijn als je je usbpen niet meer hoeft te unmounten voordat je hem eruit haalt

Verwijderd

lees een paar keer in dit topic dat mensen niet kunnen kopieren naar hum windows computer via netwerk, jullie weten dat macosx (standaard) alleen ntfs kan lezen? en niet schrijven?

om nog even on topic te blijven:
-ik zou het een verademing vinden als je niet elke keer die .blabla bestanden meestuurd, best irritant als iemand op windows dan weer zeg dat het bestand niet te openen is (klikken op de .versie).

• Oxi

Oxi

The_DoubleU schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:43:
Wat zijn die .DS_Store bestanden dan? Indexen voor Spotlight?
En als er een . voor staat dan zijn ze toch hidden?
OSX gooit in elke folder een .DS_Store bestandje waar de folder instellingen staan voor Finder. En die zijn inderdaad hidden maar op externe (rw) shares komen de óók te staan. En die files zijn knap waardeloos op windows/linux-bakken. :P
Windows heeft Thumbs.db bestanden die ok je shares kunnen bevuilen. Maar die kan je simpelweg uitzetten via "Folder Options" en het is alleen maar voor thumbnails van plaatjes.
Geen icon/image preview in een folder, je moet dus het plaatje openen (XP doet dat toch beter)
Je kan preview-pane aanzetten in Finder. Nadeel is wel dat films ook geladen worden...
CTRL+SHIFT+ pijltje moet 1 woord selecteren. Gebeurt vaak niet, cursor springt naar het eind of het begin van de zin.
Home en End brengen je bijna nooit naar het eind van de zin. Als de cursor in de url bar staat van Safari en je drukt op End, dan ga je zelfs naar het eind van de pagina.
Nu weet ik niet of dit een probleem is van OSX, sommige niet apple apps. Of dat dit allemaal anders werkt dan XP/KDE en dat ik nog moet wenen.

Einde rant :)
Helaas heb ik ook gemerkt dat het verspringen van de cursor tussen zinnen/woorden/letters in aantal programma's anders is. :(
Soms wil shift+alt+pijltje wel eens werken om een woord te selecteren (X-Chat Aqua bijvoorbeeld).
DrClearbottom schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:47:
Het zou wel fijn zijn als je je usbpen niet meer hoeft te unmounten voordat je hem eruit haalt
Het moet net als in windows, alleen die laatste geeft geen foutmelding als je "vergeet" te unmounten. ;)
Unmounten is veiliger, maar als je niet schrijft/leest van de stick dan kan het eigenlijk weinig kwaad. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Oxi op 21-06-2005 10:04 ]

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025

...

...
Hier stoorde ik me ook een beetje aan toen ik aan het proberen was in de Apple Store. Als hobbyprogrammeur ben ik erg gewend om al dat soort dingen met het toetsenbord te doen - de kunst van de codenavigatie.

Nog vervelender vind ik dat ook XCode dit probleem kent, in zo'n programma hadden ze daar imho wel wat beter kunnen opletten...

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met Cmd + pijl links/rechts kun je naar het begin/einde van een zin springen. Met Alt + pijl links/rechts kun per woord springen. I.c.m. shift selecteer je dan de zin of het woord.

• pjottum
  • Laatst online: 18:21

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:00:
lees een paar keer in dit topic dat mensen niet kunnen kopieren naar hum windows computer via netwerk, jullie weten dat macosx (standaard) alleen ntfs kan lezen? en niet schrijven?

om nog even on topic te blijven:
-ik zou het een verademing vinden als je niet elke keer die .blabla bestanden meestuurd, best irritant als iemand op windows dan weer zeg dat het bestand niet te openen is (klikken op de .versie).
Gelukkig schrijft OSX op dat moment ook helemaaaaal niet op ntfs, maar op een smbfs volume. Wat daaronder zit, is voor OSX niet van belang, dat mag die windowsbak uitzoeken.

Wat onhandig is aan OSX is, is de finder. Gelukkig is de rest weer zo handig, dat die finder vooralsnog overkomelijk is. En de muis is soms te traag. Zijn oplossingen voor, maar die zou apple gewoon zelf moeten maken.

ping 127.212.23.124

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Sneltoetsen, nu ben ik een echte keyboard fan en gebruik dus veel sneltoetsen. Nu ik alles opnieuw moet leren/zoeken gaat het gebruik van sneltoetsen nog niet echt lekker. Maar daar kan OSX niks aandoen. :) Wat me wel tegenvalt zijn de combo's die je af en toe moet doen.
Volgende Tab in Safari is Shift + apple + } (ipv van een ctrl-tab dus maar 2 toetsen)

Daar sla je de spijker op zijn kop.

Ik vind dat in dit topic nog te vaak "ander" gedrag dan wat men gewend is als een "probleem" wordt aangemerkt.

De logica achter het navigeren in documenten onder Mac OS is als volgt:

Home brengt je naar het begin van het document
End brengt je naar het einde van het document
Cmd+links brengt je naar het begin van de regel
Cmd+rechts brengt je naar het einde van de regel

Shift inhouden bij deze combinaties werkte als selectie-modifier.

Meer over shortcuts vind je... waar anders: In de helpfunctie van je OS :)

micheljansen.org

• Ma_rK
dawuss schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:54:
[...]

Daar sla je de spijker op zijn kop.

Ik vind dat in dit topic nog te vaak "ander" gedrag dan wat men gewend is als een "probleem" wordt aangemerkt.

De logica achter het navigeren in documenten onder Mac OS is als volgt:

Home brengt je naar het begin van het document
End brengt je naar het einde van het document
Cmd+links brengt je naar het begin van de regel
Cmd+rechts brengt je naar het einde van de regel

Shift inhouden bij deze combinaties werkte als selectie-modifier.

Meer over shortcuts vind je... waar anders: In de helpfunctie van je OS :)
Het moet dan echter wel zo zijn dat ieder thirdparty pakket (word/bbedit/dreamweaver etc) dat op dezelfde manier geimplementeerd heeft, en dat is lang niet altijd het geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Ma_rK op 21-06-2005 12:48 ]

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ah, dat geeft wat duidelijkheid. Maar bij het programmeren is het ook prettig om tussen woorden heen en weer te kunnen springen. Kan dat ook?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
DrClearbottom schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:47:
Als je er een journaling filesystem opzet is de kans op corruptie bij verwijdering zonder unmounten kleiner

• Daspeed
  • Laatst online: 14:44
Vinnienerd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:47:
[...]

Als je er een journaling filesystem opzet is de kans op corruptie bij verwijdering zonder unmounten kleiner
Tja, ik gebruik hem om af en toe wat data uit te wisselen tussen m'n iBook en m'n Windows-pc, dus ik moet wel FAT32 gebruiken

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Bedankt voor de tips voor tekst selectie, Daedalus en Dawuss. Zal vanavond het uitproberen.
Maar het blijft een probleem zoals Ma_rk zegt, dat deze sneltoetsen niet voor alle apps werken. De 3rd party apps, volgens mij is Firefox er 1 van. :)
Maar dit is teveel off-topic want we praten dan over 3rd party en niet OS X. (Sorry)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Sijmen schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:05:
Ah, dat geeft wat duidelijkheid. Maar bij het programmeren is het ook prettig om tussen woorden heen en weer te kunnen springen. Kan dat ook?
Geen idee, ik programmeer in Vim (GVim for Mac OS X om precies te zijn) en dan heb je in command mode 'w' en 'e' om respectievelijk naar het begin en het einde van een woord te springen.

micheljansen.org

• blouweKip
  • Laatst online: 25-12-2025
foutje..

[ Voor 98% gewijzigd door blouweKip op 21-06-2005 15:23 . Reden: foutje ;) ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Ma_rK
Ik heb er weer eentje. Je hebt 2x een map met dezelfde naam.
vb /users/temp
en /temp

Stel je voor dat je de bestanden uit /temp wilt verplaatsten naar /users/temp, dan is dat mogelijk. Maar op het moment dat je de /temp map 'oppakt' en naar /users sleept vervangt hij de directory ipv dat hij de bestanden murged.

Dit is op zich al vervelend maar het gebeurd ook bij bv ftp upload ed. Zou wat mij betreft anders mogen.

--- edit ---

haha (anders ga je je twee keer druk maken over hetzelfde onderwerp).

[ Voor 12% gewijzigd door Ma_rK op 13-12-2005 20:22 ]

• SiliconError
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Window resizing is inderdaad erg naar geregeld. En dat groene random-resize orb ding is ook clueless. Een + is voor mijn gevoel maximize, full screen, niks dock-aware. Hide dock, full screen. Dus of dat, of haal het groene ding gewoon helemaal weg.

Verder heb ik nog wel eens met het dock-autohide, dat ie weer terug moet komen, en dan op de helft blijft steken. Zal wel een bugje zijn.

Het mounten van shares... erg irritant. Ik snap dat het een Unix achtergrond heeft, maar daar heb ik als Apple gebruiker op dat moment niets mee te maken. Biedt in ieder geval de mogelijkheid om je shortcuts te bewaren.

Terminal: 't zal wel een instellingsfout aan mijn kant zijn, maar als ik in VI zit, is page up wat mij betreft gebonden aan VI, en niet aan de scrollback van terminal.
Zo zijn er nog wat van die dubieuze zaken in terminal (delete doet standaard vaag enzo).

AC3: het heeft niks met OSX te maken, maar volgens mij wel met wat stroeve contacten tussen Apple en die jongens van DivX die ook die AC3 codec voor Quicktime hadden gemaakt... maar ik vind het maar lang duren voordat het weer werkt hoor :(

• chem

chem

Reist de wereld rond

SiliconError schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 20:54:
Window resizing is inderdaad erg naar geregeld. En dat groene random-resize orb ding is ook clueless. Een + is voor mijn gevoel maximize, full screen, niks dock-aware. Hide dock, full screen. Dus of dat, of haal het groene ding gewoon helemaal weg.
Gelukkig is-ie dat niet - maar da's persoonlijk ;)

Probeer anders eens met alt (option) ingedrukt, dan resized het venster naar zo groot mogelijk (en niet tussen de 2 laatste maten in)
Verder heb ik nog wel eens met het dock-autohide, dat ie weer terug moet komen, en dan op de helft blijft steken. Zal wel een bugje zijn.

Het mounten van shares... erg irritant. Ik snap dat het een Unix achtergrond heeft, maar daar heb ik als Apple gebruiker op dat moment niets mee te maken. Biedt in ieder geval de mogelijkheid om je shortcuts te bewaren.
Kan; sleep je mount op de desktop naar je login-startup items in sys prefs > accounts.
Terminal: 't zal wel een instellingsfout aan mijn kant zijn, maar als ik in VI zit, is page up wat mij betreft gebonden aan VI, en niet aan de scrollback van terminal.
Zo zijn er nog wat van die dubieuze zaken in terminal (delete doet standaard vaag enzo).
Yes, de terminal schijnt een aantal mensen idd te irriteren; er zijn echter andere terminals die het beter doen
AC3: het heeft niks met OSX te maken, maar volgens mij wel met wat stroeve contacten tussen Apple en die jongens van DivX die ook die AC3 codec voor Quicktime hadden gemaakt... maar ik vind het maar lang duren voordat het weer werkt hoor :(
Geen idee, gebruik alleen maar VLC ;)

Verwijderd

Dat Apple nou eens een echte fatsoenlijk compressie voor bestanden, pogramma heeft zoals Stuffeit. Als ze dat hele zooitje nou eens opkopen. En een fatsoenlijke multimessenger programma die webcam en geluidsoverdracht ondersteunt met aim/msn/yahoo enz.. want dat gekloot met allerlij chatprogramma's die ook eens voor de helft werken is ook niet meer chill. :P

voor de rest is het top :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:01:
Dat Apple nou eens een echte fatsoenlijk compressie voor bestanden, pogramma heeft zoals Stuffeit.
gz ;)

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:01:
Dat Apple nou eens een echte fatsoenlijk compressie voor bestanden, pogramma heeft zoals Stuffeit. Als ze dat hele zooitje nou eens opkopen. En een fatsoenlijke multimessenger programma die webcam en geluidsoverdracht ondersteunt met aim/msn/yahoo enz.. want dat gekloot met allerlij chatprogramma's die ook eens voor de helft werken is ook niet meer chill. :P

voor de rest is het top :)
Zip is prima geintegreerd in OS X toch? Tis niet het beste formaat, maar in ieder geval beter uitwisselbaar met Windows en *nix dan Stuffit

• SiliconError

SiliconError

Ik zit lekker over GoT te surfen, realiseer ik me ineens dat de back/forward buttons van safari geen dropdown history hebben. Ik wil terug... *klik* *klik* *klik* *klik* *klik* *klik* *klik*
Zal ook wel weer een truucje voor zijn, maar handig is anders.

Chem: als je je mount naar de startup items sleept, en je hebt je Windows machine uit staan, blijft er dan niks hangen? Finder wil namelijk nog wel eens hangen als ik per ongeluk vergeet te unmounten en dan m'n Windows machine uit zet.

[ Voor 34% gewijzigd door SiliconError op 13-12-2005 23:38 ]

• Thunder
  • Niet online
Erop klikken en ingedrukt houden, simpel :)

• SiliconError

SiliconError

Doh!
Dat mogen ze er de volgende keer wel dik vet op schrijven dan. Ik ga me nu toch wel afvragen wat ik nog meer over het hoofd zie.

* SiliconError op zoek naar de OSX: Tips & Tricks pagina :X

[ Voor 48% gewijzigd door SiliconError op 13-12-2005 23:41 ]

• Ma_rK
[b][message=24802127,noline]chem schreef op dinsdag 13 december 2005 @
Probeer anders eens met alt (option) ingedrukt, dan resized het venster naar zo groot mogelijk (en niet
Chem O+ (en onthoud dat want dat zeg ik niet vaak ;) )

Verwijderd

SiliconError schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:39:
Doh!
Dat mogen ze er de volgende keer wel dik vet op schrijven dan. Ik ga me nu toch wel afvragen wat ik nog meer over het hoofd zie.
Da's het probleem van een aantal posters hier: niet de tijd nemen om e.e.a. uitzoeken, want het blijft een heel ander OS, maar direct roepen dat het er niet is, niet kan, niet werkt, vreemd werkt...

Geef jezelf de tijd, en ja, bestudeer eens de Helppagina's als je denkt dat iets niet zou werken.
Pagina: 1 2 Laatste