Toon posts:

[PHP] Aan de hand van ingevulde fields =>specifieke functies

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste;

Is er een manier om aan de hand van ingevulde fields (door een form) een bepaalde functie te laten uitvoeren. Hiermee bedoel dat wanneer bv waarde 1 en 5 gekend zijn er een handeling a moet worden uitgevoerd, als bv waarde 1, 2 en 4 zijn gekend handeling b moet worden uitgevoerd terwijl 3 en 5 NIET gekend zijn enzo verder. Nu ben ik wel op de hoogte van if $field1 == "" maar hiermee wordt er maar één variabele gecheckt terwijl er voor mij meerdere tegelijk moeten worden gecheked.

Mijn bedoeling:

ik wil namelijk een programmatje maken waarmee de gebruiker waarde invuld die gekend zijn en dat dan de PC aan de hand van de gekende waarde alle mogelijke andere waarden berekend voor bv een formule van de fysica. Neem nu bv de simpele formule (als voorbeeld) v = s / t ; als nu de gebruiker de gegevens s en t invuld wordt - automatisch zonder te vragen wat berekend moet worden - de v berekend door s te delen door t; als v en s ingevuld worden wordt t berekend door v / s enzovoort (maar dan voor wat complexere formules).

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en hoop een beetje bij te leren :D

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
PHP:
1
2
3
if(voorwaarde1 && voorwaarde2 && voorwaarde3) {
  // doe iets
}
Met andere woorden voorwaarden combineren. Hoop dat het zo duidelijk genoeg is!

Gratis extra les: ;)
PHP:
1
2
3
if(($_POST['veld_a']!='' && $_POST['veld_b']=="") || $_POST['veld_c']=='') {
  // doe iets als [veld_a niet gelijk is aan '' en veld_b gelijk is aan ''] OF [als veld_c gelijk is aan '']
}

[ Voor 44% gewijzigd door b19a op 23-05-2005 20:07 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:43

ripexx

bibs

Om je even op weg te helpen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
if($_POST['veld1'] == 1 && $_POST['veld2'] == 1)
{
    doeIets();
}
elseif($_POST['veld3'] == 1 && $_POST['veld3'] == 1)
{
    doeIetsAnders();
};
?>

Maar of dit echt handig is weet ik niet ;) vaak is een switch statement handiger. Verder zou ik eens een goede PHP titorial gaan volgen want dit is echt heel basic. En Als je werkt met variabelen vanuit een formulier gebruik dan de $_POST en $_GET variabelen ip van de autoglobals want die zijn echt evil ;)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Dank u voor de gratis les :); nu ben ik niet zoo newbie als de startpost liet schijnen :p. Mss beter een professionele begineling. Heb PHP & MySQL voor dummies gelezen, best wel een goed boek (technisch gezien) maar bedankt, want die && en || ben ik nergens tegengekomen

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Right... een boek die een booleanse or en and niet uitlegt...dat boek kan door de plee :P
Hoog tijd voor een fatsoenlijke tutorial dus, maar dat had je zelf ook al door :)

Met wat meer inzet van jou kant (door een tutorial te doen) had je dit soort zaken best zelf uit kunnen vinden. Een if is echt zo spannend niet ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.