Toon posts:

PC wil niet meer opstarten vanaf cdrom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar.
Eerst en vooral: hier is m'n configuratie (tenminste dat wat nuttig is)
2 hard disks:
1: SATA 200 GB via PCI SATA kaartje Silicon 3112A
2: 30 GB via IDE, poort 1, slave

2 optical drives:
1. DVDRW NEC 2500A via IDE, poort 2, master
2. CDROM via IDE, poort 2, slave

Er is iets misgelopen met de windows installatie op de SATA hard disk, en dus wou ik windows opnieuw installeren. En het loopt al van bij 't begin mis eigenlijk. Hij wil gewoon niet opstarten vanaf cd.
Wat heb ik geprobeerd?

1. in de bios: bootvolgorde wijzigen zodat de optische drive (heb beide geprobeerd) eerst staat. Resultaat: 'PRESS ANY KEY TO REBOOT'
2. IDE hard disk & 1 van de optische drives gedisabled in BIOS & geprobeerd. Resultaat: 'PRESS ANY KEY TO REBOOT'
3. IDE hard disk & 1 van de optische drives effectief gedisabled door de stroom uit te trekken: Resultaat: 'PRESS ANY KEY TO REBOOT'
4. Toen dacht ik: misschien probeert hij altijd eerst op te starten van de SATA disk. Ik ga via ctr-S in 't configuratiepanel van de SATA PCI card, en nadat ik daar gezien heb dat ik niks nuttig kan doen daar, ga ik er via ctr-E terug uit. En nu krijg ik een keuze menu: 'Boot from: 1. DVDRW 2. SCSI disk (?)'. Dus ik kies hier voor DVDRW. Helaas: Resultaat: 'PRESS ANY KEY TO REBOOT'

Dus wat ik ook probeer. Hij wil NIET van een optische drive opstarten.

Wanneer ik de SATA disk uittrek, start hij zonder probleem op van de CDROM, dus 't lijkt alsof hij steeds éérst van de SATA disk wil opstarten (daarom 'PRESS ANY KEY TO REBOOT', er is dus iets mis met de windows installatie). Alhoewel ik duidelijk hoor dat hij de cdrom léést vóór ik die boodschap krijg!

Ik zit dus met de handen in 't haar... Iemand??

Verwijderd

Topicstarter
*KICK*
Niemand?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je andere bootable cd's? Slikt hij die wel? En probeer anders es één optisch station af te koppelen, en check in je bios je opstartvolgorde - staat ie eerst op cd-rom?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zorg dat in bios je cdrom/dvd drive ingesteld staat dat daar vanaf opgestart moet worden.
Kijk ook of er soms ingesteld staat dat er anders vanaf iets anders gestart mag worden. Zo kan het gebeuren dat als de cdrom/dvd te laat reageert hij automatisch alsnog voor de sata drive kiest.

Wat je ook kan doen is proberen vanaf diskette op te starten en dan met bijvoorbeeld partition magic tools het probleem proberen op te lossen. Dit probleem had volgensmij te maken met het niet active zijn van de partitie waarvan je wilt booten.

In feite moet dit een verkeerde bios instelling zijn, check dus eens die 2e optie die ik hierboven noemde. Het kaartje gaf bij mij trouwens erg lage doorvoer-snelheden. Misschien is het een betere oplossing om een converter of nieuw mobo te gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
* heb meerdere windows bootable cd's geprobeerd - trouwens, zoals gezegd: 't werkt wél als de sata hard disk er uit is.
* één optisch station afkoppelen: reeds geprobeerd, zoals vermeld
* bootvolgorde staat vanzelfsprekend goed, zoals eveneens vermeld.

Ik dacht inderdaad ook aan een bios instelling, maar ik kan daar echt niets nieuws vinden.
De bootvolgorde staat steeds met als eerste de optische drive!

Het lijkt echt alsof hij steeds éérst de sata disk wil proberen, en géén rekening houdt met wat er in de bios als bootvolgorde staat. In de bios kan ik trouwens NIET de sata disk kiezen (omdat dat een apart pci kaartje is vermoedelijk), dus kan ik deze ook niet naar achter schuiven.
Wat dan wel raar is, is dat ik de cdrom wél duidelijk hoor opspinnen, nog vóór de melding 'press any key to reboot'

<Quote> 'Wat je ook kan doen is proberen vanaf diskette op te starten en dan met bijvoorbeeld partition magic tools het probleem proberen op te lossen. Dit probleem had volgensmij te maken met het niet active zijn van de partitie waarvan je wilt booten.' <end quote>
Tja, ik wou dus een fixmbr e.d. proberen via de cdrom, en indien dat niet lukte zou ik gewoon windows herinstalleren...

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Als het bios zegt dat er een SCSI ding is gevonden, bedoelt hij waarschijnlijk je SATA-schijf ;) . Daarbij heb ik een foutje ontdekt: op de primary ide kanaal heb je alleen maar een slave, dat kan niet, dus zet die 30 gb ide drive master. Op je tweede (secondairy) ide kanaal je dvdrw master en je cdrom slave. Kijk anders in je handleiding van het mobo en pci kaartje, en kijk of deze problemen, of soortgelijke problemen, beschreven worden.

Of zet het os op de 30 gb schijf :P

ohja: het zou met niet verbazen als een bios update dit probleem verhelpt :)

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 24-05-2005 09:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sjonges toch.
Nu heb ik de eerste partitie op die hard disk geformatteerd (ik dachtdat 't daarmee wel zou zijn opgelost)
Niks dus.
Nog steeds dezelfde boodschap!
Nu snap ik er helemaal niets meer van.
Ik dacht eerst dat die boodschap 'press any key...' kwam van die eerste partitie, waarvan ik dus niet meer kon opstarten, maar nee.
Ik snap er niets meer van!

<quote>Daarbij heb ik een foutje ontdekt: op de primary ide kanaal heb je alleen maar een slave, dat kan niet</quote>
En waarom dan wel niet? Is niet echt logisch, ok, maar heeft steeds probleemloos gewerkt!

bios update: gebeurd, gaf geen verandering

Is er niemand die een soortgelijk probleem heeft gehad?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit heeft weinig met Windows te maken - ik ga je topic dan ook even verplaatsen naar Opslagmedia & I/O Controllers :)

Windows Operating Systems >> Opslagmedia & I/O Controllers

Verwijderd

Topicstarter
**help** !!
Pagina: 1