Toon posts:

[XP] CPU usage 100% - geen specifieke applicaties*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Excuses voor het onderwerp, weet dat er al tientallen threads zijn met dit onderwerp maar vooralsnog bieden die mij geen uitkomst.

Sinds enige tijd gaat mijn CPU usage vaak naar 100%. Soms kan ik doorwerken, soms loopt hij helemaal vast (vooral bij het opstarten van grote applicaties). Bij taskmanager zie ik soms dat het 'system idle process' ook tegen de 100% loopt terwijl de usage dat ook aangeeft. Soms vreet 'explorer.exe' veel usage soms taskmanger zelf en een andere keer wisselt de usage bijna vrijelijk tussen andere processen (terwijl er geen applicaties open staan en ik nog niks doe). Soms gebruikt geen enkele applicatie wat noemenswaardigs maar is de usage van de CPU nog steeds tegen de 100%. Hij loopt dan ook nog steeds niet soepel. Soms zakt de usahe naar een acceptabele 40% en soms zelfs naar <10% maar hij blijft fluctueren.

Ik heb al geprobeerd zoals ik in een thread las de 'transition effect' uit te zetten, wat een workaround zou moeten zijn wanneer 'explorer.exe' de boosdoener was maar zonder succes. Nogmaals, explorer is maar soms de 100%-vreter. Heb uit de opstartapplicaties alles weggehaald wat onnodig was, een virusscanner en spywarekiller laten runnen alles zonder succes.

Hopelijk kan iemand mij in de goede richting wijzen.

Ik werk met XP SP1 heb een AMD Sempron 1583 MHz 2300+ computer met 512 MB RAM

B.v.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 17:58 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je CPU usage geeft dus 100% aan en je Idle proces ook? Lijkt me vrij onmogelijk ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
scan eens op virussen/adware, Xp met SP1 doet mij nl het ergste vermoeden

En goede web scanner
http://www.kaspersky.com/beta?product=161744315
Na wat gegevens in gevuld te hebben kun je direct scannen

(van de week nog 3 virusen mee gevonden die norton op het systeem achter liet)

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties maar helaas. Heb de virusscan laten lopen maar geen succes. Was helemaal schoon ... en inderdaad soms 'system idle proces' op 100% terwijl processen duidelijk bezig zijn. Op dit moment hangt mijn usage 'stabiel' tussen de 30 en 40% maar voor 1 webpagina open is dat nog absurd.

Lost ...

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Probeer hitman pro eens (is tegen spyware), start wel op in veilige mode.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb HitmanPro laten runnen, Kaspersky's online-virusscan gedaan, AntiVir Guard nog een keer laten lopen. Ik gebruik Mozilla Firefox, Zonealarm, Registry Medic ... de nada 8)7

Verwijderd

Dit is een wilde gok.
Disable onder services eens de dns client.
De dns client service gaat over de kop met een grote hosts file en misschien ook wel met andere dingen?
Met een grote host file is dat wanneer svchost.exe op 100% loopt en netwerk en surfen gaat dan zeer traag tot dan wel onmogelijk

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 00:52 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:31
Yeah, ik denk ook aan je netwerk/internetverbinding.
Probeer eens een andere netwerkkaart of een andere internetverbinding (bv. router ertussen uit)
Dit alles geldt natuurlijk alleen maar als je zeker weet dat het geen virus of spyware is...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Is je schijf performance toevallig ook brak?

Controleer in apparaatbeheer ofdat je hd is teruggesprongen naar PIO ipv udma5/6.

Deze (verkeerde) instelling treedt soms automatisch op in XP zodra er ergens een foutje is geconstateerd, en zorgt echt voor een tergend traag systeem.

Corrigeer dat even mocht het zo zijn, en loop gelijk je event viewer even na.
Misschien dat daar ook nog het een en ander in staat waar je wat mee kan.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:37:
Thanks voor de reacties maar helaas. Heb de virusscan laten lopen maar geen succes. Was helemaal schoon ... en inderdaad soms 'system idle proces' op 100% terwijl processen duidelijk bezig zijn. Op dit moment hangt mijn usage 'stabiel' tussen de 30 en 40% maar voor 1 webpagina open is dat nog absurd.

Lost ...
Begin eens met animaties uit te zetten en flash de nek om te draaien met deze registry entry:.

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\ActiveX Compatibility\{D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000}]
"Compatibility Flags"=dword:00000400

Flash kan je cpu helemaal voltrekken. En aangezien 99% van de flash irritante reclame is, kun je die gewoon uitzetten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat cfr. de Windows Operating Systems Policy :)

Verder - je draait Windows XP SP1 - is er een reden voor waarom je niet naar SP2 gaat? Deze lost sowieso al een aantal problemen op :)

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 20:45
welk virusscanner heb je? Want ik had laatst ook zo'n probleem. Dit loste ik op door eerst mijn virusscanner te verwijderen en vervolgens opnieuw installeren-->> et voila, het was weer opgelost
In mijn geval was het kaspersky

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Norton Antivirus staat er ook om bekend soms 100% cpuload op te slurpen. HEt schijnt dat er geen 100% wordt gebruik maar een soort bug ofzo binnen bepaalde versies te zijn...

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

under-world schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 11:24:
Norton Antivirus staat er ook om bekend soms 100% cpuload op te slurpen. HEt schijnt dat er geen 100% wordt gebruik maar een soort bug ofzo binnen bepaalde versies te zijn...
Als je goed leest draait die niet :) maar ik vind het wel idd vreemd waarom hij toch evengoed 100% CPU kracht vraagt terwijl er niet specifiek alles draait. Je hebt gescant voor virussen, spyware. Misschien moet je idd zoals elevator zegt even SP2 installeren en kijken of zo het probleem oplost.

Ikzelf gebruik ook SP1 omdat ik SP2 een beetje erg traag is en ik vind het gewoon irritant :Y) gelukkig zijn er nog altijd wel updates ervoor hehe. Misschien is het ook wel mogelijk om eens te proberen om explorer.exe te vervangen die op de cd van windows xp staat.

//Creegfire

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Ik heb naar aanleiding daarvan het volgende geprobeerd:

-DNS client uitschakelen, had helaas geen effect. CPU usage bleef even hoog
-event viewer bekeken. Geen opvallende dingen.
-diskcheck laten lopen op beide harde schijven. Allebei oke (nb. Banshee79 had het over HD checken op PIO ipv udma5/6 - ik heb geen idee waar ik dat kan checken, zou fijn zijn als je me dit nog even zou willen uitleggen)
- AntiVirGuard uninstalled en reinstalled (alleen door mijn nu continue 100% usage heb ik de FileWalker niet helemaal uit laten lopen... dit zou op deze snelheid misschien wel 2 dagen kunnen duren ;( ) en nogmaals, ik heb al meerdere malen gechecked op een virus.

Verder heb ik (weer) bewust gekozen voor XP SP1 aangezien SP2 bij mij niet lekker wilde draaien.

Overigens is het niet zo dat mijn probleem zich alleen voordoet bij Internet-gebruik (dus flashplayer lijkt mij ook niet de boosdoener). Meteen al als ik ben opgestart staat de usage op 100%. Ik heb hier nog wat nauwkeuriger naar gekeken en wat me opviel was dat de usage fluctueert tussen explorer,vsmon,svchost, taskmanager en system. Wanneer ik een applicatie open trekt deze ook usage aan. De fluctuaties hebben ongeveer het ritme van een hartslag. Op iedere tel verspringt de usage tussen de bovengenoemde processen, willekeurig van 10 tot 100%. System idle process blijft soms op 100%, soms op 0%.
Momenteel is mijn usage continue 100% en mijn frustraties idem :?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:37:
Dank voor de reacties,

[...]
Op het moment kan je duidelijk niet goed zien welk proces het meeste cpu slurt of dat het door een combinatie van verschillende processen zijn.

Open eens Task manager, beeld -> kolommen selecteren en voeg "CPU tijd" toe. Hiermee kan je zien welke processen in totaal de meeste tijd van de CPU hebben gekregen. Misschien zou je die door middel van een screenshot laten zien en selecteren op meeste tijd naar minste tijd(dubbel klikken op tabblad)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zet als je in de 'grafieken' van task manager zit eens View -> Show kerneltimes aan. Is dat allemaal rood?

Heb je dit probleem ook in 'Safe mode'?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:37:
Dank voor de reacties,

-diskcheck laten lopen op beide harde schijven. Allebei oke (nb. Banshee79 had het over HD checken op PIO ipv udma5/6 - ik heb geen idee waar ik dat kan checken, zou fijn zijn als je me dit nog even zou willen uitleggen)....

Bij deze ;)

Even rechter muisknop op deze computer -> hardware -> apparaatbeheer -> IDE/Atapi controllers ->nVidia nForce 2 ATA controller (mocht je een nForce plank hebben, anders kan je deze overslaan en gelijk door naar Primair Channel) -> primair IDE channel -> transfer mode UDMA5/6 of PIO only, die laatste hebben we dus liever niet.

(Wat je ook kan doen als je geen zin hebt om dit door te lopen, is dit programmaatje even laten lopen:

http://www.simplisoftware.../index.php?request=HdTach (klik op download)

Laat het progje een test uitvoeren, en kijk daarna wat je transfer rates zijn, als alles in je systeem goed staat moet je ergens tussen de 45 en 65mb /sec uitkomen (dat is redelijk gangbaar)
Als je settings er niet zo best voor staan haal je de 30 niet eens meer, en veranderd je systeem gelijk in een hoop stront die door een rietje heen moet :Y) (met als gevolg een load van 100% :r )

Mocht ie daar dus wel op draaien, gooi dan even je IDE controller even weg, en reboot je systeem. Windows zal hem opnieuw vinden en instellen, en zal automatisch de best mogelijke instelling voor je neerzetten. 9 van de 10 keer zal ie dan met een UDMA5 controller voor je hd aankomen.
Mocht je een Maxtor of Samsung schijf hebben, zal hij er UDMA6 van maken, aangezien dat de enigste schijven zijn die een U-133 interface bezitten, i.t.t. andere merken die U-100 gebruiken (Wat overigens niets of nauwelijks verschil geeft).

Ik hoor je bevindingen nog wel, als het dat niet is zoeken we gewoon weer even verder.

offtopic:
En nu ga ik lekker naar mn' nest toe, beetje kromme vingers ;)

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:32

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb zo'n dergelijke, bij mij springt taskmanger naar de 100:S

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Topicstarter
Wederom thanks voor de reacties,

Het bizarre wil dat ik sinds ik thuis ben van werk de CPU weer ff normaal draait. Wil vanavond en morgen beetje testen of het ook stabiel is.

Verder een paar andere dingen:

-Ik kan niet in safemode opstarten: krijg ogm melding press ESC to cancel s347bus.sys en in beide gevallen reboot mijn systeem.
-Ik kan wel in debugging mode opstarten en heb AVG ipv AntiVir virusgusard weer geinstalleerd.
-Omdat mijn CPU nu normaal loopt heeft het even geen zin om een screen te geven van CPU-time van mijn processes. Wat me gisteravond wel opviel bij TaskManager was dat de cumulatieve tijden CPU-time bij lange na niet gelijk waren aan de werkelijk verstreken tijd (veel lager) en dat taskmanager zelf geen CPU-time had terwijl hij wel CPU verbruikte.
-Heb nog naar de transfer rates gekeken. Moet wel erbij zeggen dat ik 2 oude HD's heb, een SAMSUNG SV3063H 28GB 5400RPM en een QUANTUM FIREBALLLCT10 5400RPM.
Primairy staat op 5 en 4. Secondary op 2 en 0. HD Tach ook laten lopen. zit inderdaad onder resp. de 30 en 25. Kan het altijd proberen ... Overigens is het wel zo, ook al draait de CPU nu ff normaal, dat als ik HD Tach aan laat staan na de test deze mijn CPU weer tot 100% voltrekt (?!)

Mocht deze info nog wat meer licht laten schijnen zou dat mooi zijn. Verder probeer ik ff verder en laat het nog weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 21:50 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Heb dit probleem ook eens gehad. Ik zal eens in mijn post history zoeken naar mijn draadje. Hier staat de oplossing in die voor mij werkte.

Ahh, gevonden. Misschien heb je er wat aan.

[rml][ W2k3] CPU Usage klopt niet.[/rml]

[ Voor 29% gewijzigd door Luppie op 25-05-2005 21:54 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Pagina: 1