[Ubuntu 5.04] usb-wlan niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik wil graag op mijn broertjes pc het draadloze gedeelte aan de praat krijgen.
Heb zelf geen kennis van Linux, vrijwel niet iig. Wel met Windows, en OSX.

Het gaat om een Twinmos usb wlan 11mbit module. Ik weet echter niet welke driver ik ervoor meot gebruiken. Ik heb begrepen dat ik wlan-ng kan gebruiken of een NDIS wrapper.

wat kan ik het beste onder uBuntu met deze hardware gebruiken?
wat is in grote lijnen de stappen die ik moet volgen?

ik heb wel ervaring met WLAN maar dus niet met linux, packages en kernels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:04
Je kan het beste native drivers voor linux gebruiken (dus wlan-ng geloof ik) maar ndiswrapper werkt ook als je hardware in de lijst staat op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb de wlan-ng drivers, maar hoe deze te installeren?

is er ergens op het internet een pagina waarin voor newbies is uitgelegd hoe je dit installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 15:21
meestal met modprobe naam-van-de-module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Heb je root-toegang tot de PC van je broertje? Dat heb je namelijk wel nodig hiervoor. Installeren van pakketten die je al gedownlaod hebt doe je met 'dpkg -i <pakket.deb>'.

Voor 'newbies' heb je de forum's van Ubuntu, daar is werkelijk van alles te vinden.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
root toegang? als ik inlog met zijn user en pass, dan zit ik in de root neem ik aan

wie weet welk pakket ik in ubuntu moet hebben? naar wat ik weet zijn er wel standaard pakketten meegeleverd met Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
Welke chipset is dat?
Root is een soort van "administrator/superuser" onder windows. Om als root te functioneren, typ je in een terminal sudo "opdragt". Bijvoorbeeld

$ sudo dpkg -i <pakket.deb>
password:

Als je root wilt blijven om bv daarna nog iets te doen, doe dan su. Als het goed is word je dan een wachtwoord gevraagt wat je hebt ingegeven bij de installatie. Daarna kun je commando's ingeven.

$su
password:
#dpkg -i <pakket.deb>

offtopic; Kijk voor de gein eens op www.ubuntuguide.org, goede site met duidelijke en veel informatie.

Learn to forget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De root-account is standaard uitgeschakeld in Ubuntu - daar heb ik al veel gevloek over gelezen :). Kijk eens in de faq op het forum van Ubuntu, je kan de root-account activeren via de console.

De account waaronder je broer inlogt, is zijn account. En standaard is daar een wachtwoord voor vereist (je kan het ook zo instellen dat er geen nodig is, maar dan kan je beter terug naar Windows :p).

Wat je ook kan doen is ondersteuning voor de wlan-kaart in de kernel meecompileren (dus ofwel opnieuw installeren met de wlan-kaart in je pc, of een nieuwe kernel compileren). Zat de wlan-kaart al in de pc toen Ubuntu geïnstalleerd werd, of is ze pas daarna erbij gestoken?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zondag 29 mei 2005 @ 01:50:
De root-account is standaard uitgeschakeld in Ubuntu - daar heb ik al veel gevloek over gelezen :). Kijk eens in de faq op het forum van Ubuntu, je kan de root-account activeren via de console.

De account waaronder je broer inlogt, is zijn account. En standaard is daar een wachtwoord voor vereist (je kan het ook zo instellen dat er geen nodig is, maar dan kan je beter terug naar Windows :p).

Wat je ook kan doen is ondersteuning voor de wlan-kaart in de kernel meecompileren (dus ofwel opnieuw installeren met de wlan-kaart in je pc, of een nieuwe kernel compileren). Zat de wlan-kaart al in de pc toen Ubuntu geïnstalleerd werd, of is ze pas daarna erbij gestoken?
hij zat er gewoon ingeprikt volgens mij,
maar even het volgende:

Ik heb op de site van twinmos.com linux drivers gevonden!
is het nu een kwestie van drivers installeren en gaan met de banaan??

en even een heel andere vraag erbij (hoop niet dat de mod's moeilijk doen hierover) maar het diskette station kan niet benaderd worden onder Ubuntu, (station kan niet gekoppeld worden o.i.d.)
waar kan dit aan liggen?

ga zondag weer langs mn broertje om weer lekker te rommelen met linux. :)

nog gauw even een andere vraag erdoor heen, als mn broertje op zn PII-400 128mb af en toe nog een windows applicatie of spel wil draaien onder UBUNTU, kan ik dan het beste WINE installeren of is er ook nog iets anders? Heb wel eens van iets anders gehoord maar kon het niet vinden op internet

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:54

Simkin

Bzzzzz

Mischien dat je hier iets aan hebt:
http://www.linuxant.com/driverloader/
Linuxant strives to bring the very latest Wireless LAN technology to the Linux community.

DriverLoader is a revolutionary compatibility-wrapper allowing standard Windows NDIS (Network Driver Interface Specification) drivers shipped by hardware vendors to be used as-is on Linux x86 systems (x86_64/AMD64/EM64T 64-bit extensions now also supported!).

WEP (Wired Equivalent Privacy with 64, 128, or 256-bit keys) and state-of-the-art WPA (Wi-Fi Protected Access) security with AES or TKIP encryption are supported. IEEE 802.1x authentication is also supported with xsupplicant.

DriverLoader technology is the ideal Linux solution to support devices for which no adequate native open-source drivers are available. It also allows vendors to drastically reduce time to market or eliminate the need to support multiple drivers for Windows and Linux. By using the same driver on both platforms, significant resources can be saved.

We have attempted to reduce the inconvenience of binary-only drivers by separating the proprietary code from the operating-system specific code. The latter is provided in source form, allowing users to install the drivers under any supported version (2.4 or later) of the Linux kernel.
Werkt perfect voor mijn USR kaart met WPA-psk ondersteuning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nick@PackardBell:~/Desktop/Nick$ cd zdsta-1.0.4
nick@PackardBell:~/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4$ ls
add-ons complie.log config.mk config.out COPYING etc LICENSE man scan.sh setup.sh THANKS
CHANGES config.in config.new Configure doc FAQ Makefile README scripts src TODO
nick@PackardBell:~/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4$ make file
make: *** Geen regel voor het maken van doel `file'. Stop.
nick@PackardBell:~/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4$ make install
find . -name .depend -exec rm {} \;
set -e; for d in src doc man etc; do make -C $d install ; done
make[1]: Entering directory `/home/nick/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4/src'
set -e; for d in p80211 prism2 shared wlanctl wland nwepgen mkmeta wlancfg; do make -C $d install ; done
make[2]: Entering directory `/home/nick/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4/src/p80211'
mkdir -p /net
mkdir: cannot create directory `/net': Toegang geweigerd
make[2]: *** [install] Fout 1
make[2]: Leaving directory `/home/nick/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4/src/p80211'
make[1]: *** [install] Fout 2
make[1]: Leaving directory `/home/nick/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4/src'
make: *** [install] Fout 2
nick@PackardBell:~/Desktop/Nick/zdsta-1.0.4$

wat gaat er hier fout? ik ben nu een stukje verder gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

lees eerst even de README file:
code:
1
$more README

Ik durf te wedden dat je het volgende zal moeten doen:
code:
1
$sh setup.sh

En natuurlijk zorg je ervoor dat je root bent dus ofwel tik je
code:
1
$su

Waarna ie om je passwoord vraagt ofwel tik je
code:
1
$sudo "sh setup.sh"

in en geef je vervolgens je pass op.

Dit gezegd zijnde. Ik zou toch eerst even wat basic linux documentatie lezen als je een echte newbie bent vooraleer je probeert drivers te installeren. Niet beginnen lopen als je nog niet kan kruipen. Ik veronderstel dat je ook wel nog even met een ethernetkabel weg kan vooraleer hieraan te beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door netsensei916 op 23-06-2005 15:08 ]

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goed, maar is er ook een linux distributie die gewoon direct geschikt is voor draadloze netwerken? dus 1 waarbij deze driver al volledig geinstalleerd is bijvoorbeeld?
Pagina: 1